Jump to content


Photo

Advies gevraagd

advies

  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Beasty Boy

  • Senior Member
  • 149 posts

+2
Neutral

Posted 21 January 2019 - 20:48

Hoi allemaal,

 

Ik heb een klein probleempje wat eigenlijk steeds groter word.

Ik kom kabel / aansluitingen te kort.

Ik heb een originele CD triple head LNB met 4 aansluitingen.

Eigenlijk bedoeld voor de ET10000 in de woon kamer maar ach, die werkt ook wel met 2 door geluste aansluitingen.

Die andere 2 gaan naar een VUSolo2 in de slaapkamer.

Ondertussen is er een 3de ontvanger bij gekomen (VUSolo) slaapkamer 2.

Eigenlijk zou ik alle daarvoor bestemde aansluitingen willen gebruiken. Dan kom ik er dus 3 te kort.

Welke LNB / Switch of een andere oplossing zou hier verstandig aan zijn, ook in het achterhoofd houdend dat er misschien nog een 4de ontvanger bij komt. Wat ook nog wel een dubbel tuner kan worden en de VUsolo ook ooit vervangen word door een dubbel tuner.

 

Vriendelijke groet,

 

Roy

 

 

 


Als je iets niet weet, schroom niet om het te vragen

Re: Advies gevraagd #2 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 21 January 2019 - 21:16

Waarom geen gebruik maken van fallback tuner ?  heeft wel wat beperkingen maar dat heeft de kaart ook al.


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Advies gevraagd #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 22 January 2019 - 00:14

Ja, bekend probleem. ;)

 

Er zijn eigenlijk maar twee oplossingen:

  • de parallele: omwisselen voor 3 quad LNB's, een switch met een hele berg outputs, en meer kabels naar binnen trekken.
  • de seriele: omwisselen voor een Unicable oplossing (met of zonder switch), 1 kabel naar binnen, die je intern kunt doorlussen / splitsen (zoals je dat bij de kabel zou doen).

Deze oefening staat bij mij ook op de todo list (als ik ga verhuizen).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Advies gevraagd #4 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 22 January 2019 - 00:19

Idd fallbacktuner kan een oplossing zijn... Geen coax nodig alleen utp!

Edited by littlesat, 22 January 2019 - 00:20.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Advies gevraagd #5 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 22 January 2019 - 10:02

 

Eigenlijk bedoeld voor de ET10000 in de woon kamer maar ach, die werkt ook wel met 2 door geluste aansluitingen.

Dat is een misvatting dat doorlussen goed werkt bij satelliet gaat dat helemaal niet goed alleen met heel veel beperkingen als je op wil nemen.

Bij een dvb-c tuner kun je redelijk ongestraft doorlussen, alhoewel je dan wel signaal verlies hebt op de laatste tuner, met als gevolg blokken in beeld.

Maar zoals gezegd fallback tuner is dan een oplossing, maar dan zal je je eerst in dit systeem moeten verdiepen.

Wat nog een optie is als je niet alle ontvangers tegelijk gebruikt is een sat priority switch (13 euro).

Ik heb hier achter mijn tv met satelliet en kabel tuner zo'n priority switch liggen waar 1 coax van mijn Triple quad lnb binnenkomt, de master  gaat naar mijn Zgemma h2h die op de slaapkamer staat. De tv beneden is in feite de slave ontvanger, de Zgemma bepaald dan als ik die uit standby haal dat het satelliet signaal van beneden direct naar boven gaat.

Een priority switch werkt niet bij alle ontvangers omdat sommige ontvanger de lnb voeding niet afschakelt, de Zgemma doet dat gelukkig wel. 

In de praktijk werk dit systeem bij mij prima.


Edited by Sagitarius, 22 January 2019 - 10:03.

73's

PE1AQZ


Re: Advies gevraagd #6 hro

  • Senior Member
  • 2,557 posts

+756
Excellent

Posted 22 January 2019 - 13:04

Idd fallbacktuner kan een oplossing zijn... Geen coax nodig alleen utp!

maar de fallback tuner ZELF heeft weer wel signaal nodig (van coax: lnb of kabelprovider), toch?

want als de moeder-tuner(s) bezet zijn kan er bij satelliet in ieder geval niet doorgelust worden naar dochter.

of zie ik dat fout?


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: Advies gevraagd #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 22 January 2019 - 13:16

Correct.

 

Fallback heeft alleen maar zin als de "moeder" voldoende vrije tuners heeft, en het netwerk tussen "moeder" en "dochter" stabiel is, en weinig latency/jitter heeft (dus: pas op met wifi). 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Advies gevraagd #8 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 22 January 2019 - 13:29

Correct.

 

Fallback heeft alleen maar zin als de "moeder" voldoende vrije tuners heeft, en het netwerk tussen "moeder" en "dochter" stabiel is, en weinig latency/jitter heeft (dus: pas op met wifi). 

Daarom gebruik ik nu remote stream convertor (oa als ik OpenVpn gebruik), dat werkt ook al is de server ''bezet'' en dus geen tuner vrij heeft.


Edited by Sagitarius, 22 January 2019 - 13:31.

73's

PE1AQZ


Re: Advies gevraagd #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 22 January 2019 - 13:34

 

Correct.

 

Fallback heeft alleen maar zin als de "moeder" voldoende vrije tuners heeft, en het netwerk tussen "moeder" en "dochter" stabiel is, en weinig latency/jitter heeft (dus: pas op met wifi). 

 

Daarom gebruik ik nu remote stream convertor (oa als ik OpenVpn gebruik), dat werkt ook al is de server ''bezet'' en dus geen virtuele tuner vrij heeft.

 

Dan heb je of mij of het fallback principe niet begrepen. ;)

 

Fallback gebruikt geen virtuele tuners (het is geen vtuner oplossing), maar haalt gewoon een stream over, net zoals remote stream converter, maar automatisch en transparant, zonder manuele handelingen (plugin installatie, configuratie, speciale bouquetten, na moeten denken of je een lokale of een remote zender selecteert, etc).

 

Met "vrije tuner" bedoel ik dus een tuner die de betreffende zender kan leveren, die tuner mag natuurlijk best al iets op de betreffende transponder doen. Voor streams gelden dezelfde regels als voor opnemen, als de tuner vrij zou zijn voor een opname, is hij ook vrij voor het streamen van de zender.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Advies gevraagd #10 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 22 January 2019 - 13:44

Dat ben ik niet met je eens, ik weet echt wel het verschil hoor, ik gebruik al tijden remote stream convertor, 1x de zenders binnenhalen op de client via ftp en je bent klaar, dat werkt beter als fallback. Bij fallback kijkt de client eerst of er een tuner vrij is die die zender kan leveren. Als die gebruikt wordt in de server heeft de client geen beeld. Met remote stream heb je daar geen last van.


73's

PE1AQZ


Re: Advies gevraagd #11 Beasty Boy

  • Senior Member
  • 149 posts

+2
Neutral

Posted 22 January 2019 - 18:56

Unicable oplossing klinkt interessant. Komt er dan voor alle ontvangers signaal over 1 kabel?

 

Streaming of andere ethernet opties klinkt leuker (UTP ligt al op elke kamer) maar hoe gaat dat dan met de opname functie,

gezien ze allemaal wat anders willen opnemen (centrale opslag van 12Tb NAS) en terug kunnen/willen kijken wanneer ze willen.

 

COAX door het huis leggen is ook geen probleem. Dus sta eventueel ook wel open voor het extra werk. Maar dan...

Wat heb ik dan allemaal nodig om elke ontvanger van de benodigde signalen/coax te voor zien.

Kan dat met mijn LNB, switch of wat ik dan ook nodig heb...

 

Streamen naar telefoon kunnen ze zelf via VPN IPsec met elk een eigen inlog en dan ook naar hun eigen ontvanger zodat ze hun opname ook zelf kunnen programmeren.

Elke ontvanger heeft het kaartje natuurlijk niet nodig. Als we begrijpen wat we bedoelen ;)


Als je iets niet weet, schroom niet om het te vragen

Re: Advies gevraagd #12 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,957 posts

+541
Excellent

Posted 22 January 2019 - 19:07

Er zijn twee smaken Single Cable Reception en beide kun je weer op twee manieren doen.
 
1) Unicable: maximaal twee posities (per kabel!) en maximaal 16 tuners (per kabel)
2) JESS: maximaal zestien posities en maximaal 32 tuners
 
a) met gebruik van SCR switches (Unicable: te doen, JESS: gruwelijk duur)
b) met gebruik van SCR LNB's (beide te doen, maar minder flexibel dan met switches)


Edited by Erik Slagter, 22 January 2019 - 19:08.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Advies gevraagd #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 22 January 2019 - 21:01

Streaming of andere ethernet opties klinkt leuker (UTP ligt al op elke kamer) maar hoe gaat dat dan met de opname functie,

gezien ze allemaal wat anders willen opnemen (centrale opslag van 12Tb NAS) en terug kunnen/willen kijken wanneer ze willen.

 

Ik ga er een box met 2 FBC modules ( = 16 tuners ) voor inzetten, zowel voor de streaming als het opnemen (en dat gaat naar de NAS). De fallback tuner optie heeft ook de mogelijkheid om remote opname timers te zetten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Advies gevraagd #14 Beasty Boy

  • Senior Member
  • 149 posts

+2
Neutral

Posted 23 January 2019 - 19:47

SCR maar 2 posities per kabel (ik begrijp hier uit dat een dual tuner hier voor een max is?)

JESS... is toch maar een NO denk ik, gezien het geld me niet op de rug groeit :P

 

Nieuwe box met 2 FBC modules en streaming gaat het wel worden denk ik, ik zie mogelijkheden en niet direct een nadeel...

 

Ik heb de mogelijkheid gehad om even gebruik te maken van een vu+ uno 4k waar ik best wel van onder de indruk was.

Was het niet dat ik geen gebruik kon maken van alle tuners (a,b,...h) tegelijkertijd.

Ik denk dat de beperking daarvan in m'n LNB zit??? Ik had begrepen dat die dan FBC ondersteuning moet hebben?

Moet ik dus een andere LNB hebben? Zo ja, welke adviseren jullie dan (minimaal 3 satellieten).Welke box werkt met 2 FBC modules?


Als je iets niet weet, schroom niet om het te vragen

Re: Advies gevraagd #15 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,957 posts

+541
Excellent

Posted 23 January 2019 - 19:54

Posities is 19.2E, 23.5E, 28.2E.

 

Heeft niks te maken met aantal tuners.

 

Er is hier op het forum al ruimschoots vanalles uitgelegd over FBC en SCR (en hoe ze wel en vooral niet met elkaar te maken hebben). Even rondzoeken...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Advies gevraagd #16 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 23 January 2019 - 21:29

Of in de wiki: https://wiki.openpli...Unicable_/_Jess en https://wiki.openpli...l_Band_Capture.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.




Also tagged with one or more of these keywords: advies

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users