Jump to content


Photo

Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi


  • Please log in to reply
48 replies to this topic

Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #21 Jork

  • Senior Member
  • 755 posts

+13
Neutral

Posted 10 February 2019 - 12:40

Ja dat kan zo ook.

 

In OpenWebIf op het tv schermpje klikken welke net voor een bouquet staat.

Dan opent het eerste kanaal uit het bouquet, eenmalig openen met vlc en dan bestand opslaan als afspeellijst.

Eventueel deze lijst wat kanalen met notepad ++ aanpassen.

 

Dan had je denk ik in een kleinere stap een m3u afspeellijst waarmee vlc al uit de voeten kan en daarmee ook kan zappen met + -.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #22 Jork

  • Senior Member
  • 755 posts

+13
Neutral

Posted 10 February 2019 - 12:46

Fullscreen hoef je denk ik niet in elke stap te zetten en kan ook eenmalig in de setup.

Als player zou ik omxplayer eens proberen te gebruiken op de rpi.

Heb er goede ervaring mee.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #23 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 February 2019 - 13:12

Notepad is uit den boze, want dat is handwerk en dus iedere week terug komen om wijzigingen in de zenderlijst te verwerken. Maar één enkele M3U genereren met het hele boekt erin is wel een idee, als VLC of Omxplayer daarmee eenvoudig kunnen kanalen kan wisselen.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #24 Jork

  • Senior Member
  • 755 posts

+13
Neutral

Posted 10 February 2019 - 13:53

Ja je kunt ermee zappen in vlc en omx.

 

Ik bedoelde deze notepad https://nl.wikipedia.../wiki/Notepad++

Is dit dan zo slecht dat valt toch wel mee.

Ik zat nog te denken over fullscreen.

Resolutie ook standaard op 640 bij 480 denk ik instellen zoiets.

In rpi config kun je aangeven of je hdmi of analog composite of beide wilt uitsturen.


Edited by Jork, 10 February 2019 - 13:58.


Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #25 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 February 2019 - 15:18

Ja, dat is slecht, niet vanwege hoe goed of slecht het programma is, maar vanwege het concept handwerk: Je kunt leken geen m3u-bestand laten beheren. Het is dus beslist zaak om het automatisch te genereren vanuit een Enigma2-boeket en iemand die een beetje met apparaten kan omgaan kan in Enigma2 boeketten onderhouden.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #26 Jork

  • Senior Member
  • 755 posts

+13
Neutral

Posted 10 February 2019 - 16:46

Je denkt dat je wekelijks terug moet komen om deze zenderlijst bij te houden?



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #27 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 February 2019 - 17:51

Precies: Op het moment dat Enigma2 de servicereferentie aanpast, is een andere m3u nodig. Op het proces van het genereren van servicerefenties heb je geen invloed. Het zal altijd wel gebeuren aan de hand van wijzigingen bij Ziggo, maar je kunt niet voorspellen hoe en wat en wanneer. En dus stopt het dan onaangekondigd opeens met werken. Dat wil je voorkomen.

 

Nu is dat (met volgens het proces met de wget-commando's) prima haalbare kaart, maar daar moet dus wat voor geklust worden. Ik zie dat niet als een groot probleem.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #28 Jork

  • Senior Member
  • 755 posts

+13
Neutral

Posted 10 February 2019 - 18:02

Ok. duidelijk.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #29 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 February 2019 - 22:53

Ik heb vanavond wat programmeerexperimenten gedaan. De crux van de webinterface is dat Enigma2 XML-bestanden als uitvoer terug geeft en XML zit ik altijd een beetje klem: Het script niet lekker, want veel scripttalen zijn regelgebaseerd, wat XML niet is. XML-parsers zijn doorgaans ranzig complex, want de XML-specificatie is ranzig complex. Dit terwijl het vaak om hele simpele bestanden gaat, zo ook hier, dus een volwaardige XML-parser is overkill en maakt de zaken niet eenvoudiger.

 

Vaak is de beste methode om met XML te werken figuurlijk met hamer en spijkers aan de slag te gaan en een op maat gemaakt parsertje in elkaar te zetten. Zoiets heb ik in het verleden al eerder gedaan. Dus ik kon even in oude broncode zoeken en het betreffende parsertje gaan aanpassen naar de situatie hier. Dan kwam ik automatisch uit bij Pascal als programmeertaal, maar dat lijkt me voor deze toepassing in het geheel geen verkeerde keus. Ik hoef nu namelijk ook niet meer op externe commando's als wget terug te vallen met lelijke tijdelijke bestanden als gevolg, maar kan heel eenvoudig met 1 aanroep Enigma2 aanroepen en het resultaat in een stringvariabele hebben.

 

Mijn programma toont een bericht op mijn Ultimo 4K en gaat dan de boekettenlijst downloaden en parsen. Het resultaat van het parsen wordt vervolgens op stdout afgedrukt: Per boeket de naam en serviceref. Resultaat van vanavond aangehecht.

Attached Files



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #30 Jork

  • Senior Member
  • 755 posts

+13
Neutral

Posted 11 February 2019 - 16:26

Dank voor het delen.

Uw programma geeft geen compile fout o.i.d. dus dat gaat goed.

Moet alleen nog even in mijn systeem kijken hoe en wat er fout gaat.

Pascal is een tijdje geleden.

 

0040B3B0 SYSTEM_$$_HANDLEERRORADDRFRAME$LONGINT$POINTER$POINTER ()
0040B447 SYSTEM_$$_HANDLEERRORADDRFRAMEIND$LONGINT$POINTER$POINTER ()
0144FEC0 ?? ()
tvclient.pas(141) PARSE_AT (POS=27803, STOPTAG=0x43100c '1', result=0x15f7574 '<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>'#10'<e2servicelist>'#10#9#10#9#9'1:7:1:0:0:0:0:0:0:0:FROM BOUQUET "userbouquet.nederland_cd___favo_buitenland.tv" ORDER BY bouquet'#10#9#
tvclient.pas(171) BOEKETLIJST_PARSE (XML=0x15e054c '<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>'#10'<e2servicelist>'#10#9'<e2service>'#10#9#9'<e2servicereference>1:7:1:0:0:0:0:0:0:0:FROM BOUQUET "userbouquet.nederland_cd___favo_buitenland.tv" ORDER BY bouquet<
tvclient.pas(184) main ()



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #31 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 11 February 2019 - 18:16

Zo te zien treedt ergens een runtime-error of exception op tijdens het parsen. Geen informatie op het scherm welke runtime-error? Compileer even met -gl om het programma zelf wat spraakzamer te maken als die optreedt.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #32 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 February 2019 - 10:25

Ik heb inmiddels een Raspberri Pi onder handen. Tests verlopen veelbelovend. De Omxplayer werkt lekker onafhankelijk van het systeem. Er is bijvoorbeeld geheel geen X nodig, Omxplayer projecteert gewoon het beeld bovenop het beeld wat Linux toont, je kunt zelfs transparantie regelen en dus net als bij Enigma2 min of meer onafhankelijk van de computer. Zij het dat de computer in dit geval natuurlijk de stream aan moet leveren. Ik ga dan ook op Omxplayer inzetten: De robuustheid van hardwarematige decoding is een groot goed. De kans dat het beeld bijvoorbeeld vanwege vage dingen als een cron-job die gaat lopen gaat haperen is zo minimaal. Ik heb een stabiliteitstest gedaan en gekeken en 24 uur achter elkaar BVN lopen streamen vanaf mijn Ultimo4K. Toen ik de monitor weer aanzetten liep alles nog precies zo als toen ik 'm uitschakelde. Nadeel van Omxplayer is dat het ding alleen maar codecs kan afspelen die de hardware snapt, er is geen softwarecodec. Dit betekent dat er MPEG2-licenties gekocht moeten worden voor de Pi's. Het zij zo.

 

Omdat geen X nodig is (i.t.t. bijv. met VLC) is het mogelijk de Linuxinstallatie verregaand uit te kleden en dat ga ik dan ook doen. Hoe minder software erop, hoe kleiner de kans je toetsenborden en beeldschermen moet aansluiten. Wat overblijft aan tekstgebaseerde software kan via SSH geregeld worden.

 

Inmiddels op de sportschool wat voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd: Een tijdelijke opstelling gebouwd met een Horizon-ontvanger aan een modulator en dan de beeldkwaliteit overal "gedebugt". Dat leverde een aantal rotte kabels op. De beeldkwaliteit is bij de langste kabels nog een uitdaging, maar in ieder geval niet slechter dan hij met analoog kabelsignaal was. Getest of modulatoren gecombineerd kunnen met T-stukken net als de Unicable/JESS LNB's en het antwoord is bevestigend.

 

Met mijn programmaatje ben ik nog niet verder gegaan, maar dat komt de komende dagen.


Edited by Zuppelan, 16 February 2019 - 10:27.


Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #33 Jork

  • Senior Member
  • 755 posts

+13
Neutral

Posted 16 February 2019 - 17:10

Denk dat het met die codecs wel mee gaat vallen.

Als je de av libraries bijwerkt speelt veel af ook veel mpeg2 codecs.

Heb je er een die niet werkt? Ik ben ze nog niet tegengekomen.

Ik heb een libreelec nu als operating system en deze heeft standaard al veel multimedia extra's in zich.

Voorheen een jessie distributie gebruikt, ook prima, maar iets meer installatie werk voor nodig,.

Maar zo te horen gaat het je allemaal lukken, je bent goed bezig. Hoed af.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #34 Jork

  • Senior Member
  • 755 posts

+13
Neutral

Posted 16 February 2019 - 17:23

Ik bedoelde wel de mpeg2 software decoding die bij mij zeer solide werkt. RPI3

Niet dus de hardware decoding die heb ik nog niet in gebruik getest.


Edited by Jork, 16 February 2019 - 17:25.


Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #35 Jork

  • Senior Member
  • 755 posts

+13
Neutral

Posted 16 February 2019 - 17:36

Gstreamer sources voor omx

 

https://gstreamer.fr...rg/src/gst-omx/



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #36 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 February 2019 - 19:44

Wat kan ik met die broncode? Als ik de documentatie lees dan praat Omxplayer rechtstreeks met Omx, de hardwareacceleratie-API. Omx levert hardwarecodecs en dus kan Omxplayer alleen afspelen wat de hardware kan afspelen. Een Gstreamer-OMX-plugin lijkt mij dat software die Gstreamer gebruikt hardwareacceleratie kan gebruiken. Maar we werken bij Omxplayer en volgens mij ook bij Vlc, niet via Gstreamer?

 

Een voorbeeld wat niet werkt... alle MPEG2-zenders met Omxplayer. Stream bijvoorbeeld BVN: er gebeurt niets.

 

Op dit moment staat er een volledige Raspbian-installatie op de SD-kaart. Dat ga ik uitkleden.


Edited by Zuppelan, 16 February 2019 - 19:44.


Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #37 Jork

  • Senior Member
  • 755 posts

+13
Neutral

Posted 16 February 2019 - 21:12

Ik stream en zap met een RPi op een softwarematige wijze, ik kijk BVN en de rest remote via een m3u bestand

En dat gaat goed en stabiel.

Ik kan me wel goed voorstellen dat je de zaak hardware en software matig wil optimaliseren en dan is jouw methode de optimale.

 

broncode maakt deel uit van OMX openmax platform.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #38 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 27 February 2019 - 09:32

Inmiddels is mijn programma zover dat het praktisch bruikbaar begint te worden. Ik heb op GPIO14 en 15, dat zijn pin 8 en 10, van de Raspberry Pi twee drukknoppen aangesloten die functioneren als + en - zodat je zonder toetsenbord een zender kunt selecteren. Heb je daarentegen een toetsenbord aangesloten, dan kun je met + en - op het toetsenbord schakelen en een q om af te sluiten.

 

Het programma moet nog een keer op de schop om eleganter in elkaar gezet te worden, het is nu nog een beetje rommelig allemaal. Ook heb ik de afgelopen dagen een beetje wat krachttermen geuit richting degene die de pigpio unit geschreven heeft: Objectgeoriënteerd met een "driver" die een GPIO aan moet maken... wat een bizare complexiteit om een bit in het geheugen te zetten en dan heeft de grapjas het ook nog zo gemaakt dat je rootrechten moet hebben én de broncode moet aanpassen bij de verschillende modellen Raspberry Pi. Die pigpio vliegt er dus binnenkort uit, ik maak er zelf wel iets voor. Maar goed, het werkt wel ondertussen en is al prima te gebruiken.

Attached Files



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #39 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 4 April 2019 - 21:33

Even de actuele stand van zaken m.b.t. dit project. Softwarematig werkte het al enige tijd, maar dat betekent nog niet dat het goed genoeg is om in praktijk gebruikt te worden. Belangrijk is dat het systeem zelfstartend en zelfherstellend is: Je moet de stekker erin kunnen stoppen en het werkt, en als er netwerkkabels verwijderd worden, de ontvangst wegvalt of zoiets, moet de boel zich zelf weer herstellen.

 

Ik heb dat gerealiseerd door de Omxplayer in de gaten te houden, enerzijds wordt gecontroleerd of de speler onverwacht stop, anders wordt ook gecontroleerd of hij voldoende processortijd gebruikt. Normaliter worden er zo'n 700 cpu-tikken per seconde door Omxplayer gebruikt. Zijn dat er minder dan 70 dan concludeerd mijn programma dat er iets mis is en begint de boel te killen en herstarten.

 

Inmiddels geïnstalleerd in een minimale versie van Rasbian. De boel wordt direct door systemd gestart en mocht mijn programma zelf de geest geven, dan is er ook nog sprake van respawn door systemd.

 

Inmiddels is een stapel Raspberri Pi's aangeschaft. Ik heb ze aan elkaar gemonteerd door middel van draadstangen en boutjes:

 

Attached File  IMG_0273.JPG   136.63KB   3 downloads

 

De draadstangen dienen tevens als stroombus. Vandaar per Pi twee draadjes voor de stroomvoorziening, die op 5V/GND pinnen van de GPIO-header zijn gesoldeerd. Dat spaart een hoop gedoe met mini-USB-kabels.

 

Attached File  IMG_0274.JPG   120.4KB   3 downloads

 

De installatie zal hier worden geïnstalleerd:

 

Attached File  IMG_0275.JPG   140.2KB   3 downloads

 

Te zien zijn een PC-voeding voor de elektriciteitsvoorziening, een batterij HF-modulatoren en een ethernetswitch. Tevens is daar een Pi te zien die reeds productie draait om te kijken welke kinderziektes allemaal optreden.

 

De Vu+ Uno is geplaatst boven een TV die bij de ingang hangt. Moet nog wat sjieker opgehangen worden:

 

Attached File  IMG_0276.JPG   120.46KB   3 downloads

 

En op een fietstoetsel ziet het beeld er inmiddels zo uit:

 

Attached File  IMG_0277.JPG   100.41KB   3 downloads

 

En dan van een afstandje:

 

Attached File  IMG_0278.JPG   104.6KB   3 downloads



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #40 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 4 April 2019 - 21:39

De huidige versie van mijn programma hierbij.

Attached Files




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users