Jump to content


Photo

4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie

4k Testbeeld

  • Please log in to reply
81 replies to this topic

Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #41 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,957 posts

+541
Excellent

Posted 2 March 2019 - 20:13

Dat is inderdaad het enige, de chroma component. Maar de luma component is al vrij snel haarscherp met AVC en HEVC, als je CRF ergens onder de 16 instelt. Ik denk dat Littlesat nog met divx encode lol :)


Edited by Erik Slagter, 2 March 2019 - 20:14.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #42 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 2 March 2019 - 23:36

Ik haak in ieder geval af... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #43 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 3 March 2019 - 00:43

Het testbeeld gaat zeker met die pixelbrede vertikale lijnen de grens opzoeken.... Er zitten ook scherpe overgangen in... Waardoor een testbeeld al snel geen testbeeld waardig testbeeld wordt als je dingen gaat comprimeren... Het kan er misschien dan wel nog goed uitzien,. maar het is dan niet echt een testbeeld meer... O.a. het Ziggo testbeeld (standaard ziggo kanaal 997) is daar een voorbeeld van, Daar zie je de artifacten gewoon door het testbeeld... in de pixel-by-pixel vertikale lijnen zie je zelfs grijze lijnen door de encoder....

Ik vind een testbeeld moet goed zijn...


Edited by littlesat, 3 March 2019 - 00:47.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #44 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,957 posts

+541
Excellent

Posted 3 March 2019 - 09:44

Ik zou zeggen probeer het eens. Theorie vs. praktijk...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #45 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 3 March 2019 - 20:13

Ik moet toegeven dat het testbeeld waar die 4k-UHD.nl in staat als MVI gewoon lossless en goed is... Had ik niet verwacht...

Ik kan de testbeeld code uitbreiden dat hij dit mvi-tje afspeeld voor het UHD testbeeld ipv dit testbeeld via de OSD te laten zien (wat ook momenteel voor een 4K testbeeld de enige oplossing is... Dan stopt wel ff de huidige video en geluid....

De vertikale lijnen van dit testbeeld zitten anders in elkaar waardoor ik 'misleid' was.


Edited by littlesat, 3 March 2019 - 20:26.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #46 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 4 March 2019 - 12:16

De allereenvoudigste oplossing is, volgens mij, om, met bijvoorbeeld ffmpeg, gewoon een filmpje te maken, van pak 'm beet een minuut, vanaf een UHD resolutie plaatje. Die kun je dan in enigma gewoon afspelen of zelfs op pauze zetten. Hoef je niet met showiframe aan de slag.

Heel graag dat was danook m'n vraag al heb ik een grote voorkeur voor het decoder eigen TS format.

Ik wil namelijk gewoon zien of de decoder uberhaubt wel een  UHD opname kan afspelen.

Gewoon in 't echt zonder kunstgrepen die iets geheel anders doen dan een opname

afspelen.

Vooralsnog heb ik geen enkel plaatje of filmpje gezien met een simpel UHD testbeeld.

 

ps het wekt m'n verbazing datt op youtube veel zogenaamde test UHD filpjes te vinden zijn maar

geen enkel testbeeld met lijntjes die de UHD resolutie weergave capaciteit spatzuiver zouden kunnen aantonen.



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #47 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 4 March 2019 - 12:32

Ik wil namelijk gewoon zien of de decoder uberhaubt wel een  UHD opname kan afspelen.

 

Zegt jou TV niet (of kun je dat niet aanzetten) wat het binnenkomend beeld formaat is?

 

Want wat je hier zegt daar wordt je weinig wijzer van, ik kan die test mvi gewoon afspelen op mijn VU+ Duo 4K, en dan heb ik ook gewoon beeld, en dat ziet er ook prima uit. Maar ik heb niet eens een UHD TV. Dus wat bewijst zo'n bestand dan?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #48 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 4 March 2019 - 13:58

 

Ik wil namelijk gewoon zien of de decoder uberhaubt wel een  UHD opname kan afspelen.

 

Zegt jou TV niet (of kun je dat niet aanzetten) wat het binnenkomend beeld formaat is?

 

Want wat je hier zegt daar wordt je weinig wijzer van, ik kan die test mvi gewoon afspelen op mijn VU+ Duo 4K, en dan heb ik ook gewoon beeld, en dat ziet er ook prima uit. Maar ik heb niet eens een UHD TV. Dus wat bewijst zo'n bestand dan?

 

M'n TV zegt dat het 2160 is ook wanneer ik de film in SD kwaliteit uitgezonden is het het overduidelijk geen UHD resolute is dus dat is volkomen nutteloze info.

Ik wil het -plain en simpel- ZIEN.

 

Wat ik zeg/vraag, daar word ik in tegensteling tot jou benadering wel wijzer van.

Een UHD filmpje van een UHD!!!!*  testbeeld dat precies zo afgespeeld wordt zoals de eigen opnames, geeft me klip en kaar antwoord op de vraag of en hoe goed

een UHD opname weergegeven kan worden.  * ( UHD testbeeld met de door mijn gevraagde streepjes tot in UHD resolutie )

 

Je geeft hier zelf al aan dat jou benadering geen enkele info over UHD geeft, aangezien je geen UHD TV gebruikt hebt.

Als je zegt dat het er -prima- uit ziet dan is prima erg subjectief of je hebt geen UHD testbeeld met UHD resolutie(streepjes) gebruikt.

 

Oh met "of de decoder uberhaubt wel een  UHD opname kan afspelen" bedoel ik vanzelfsprekend dat het OOK weergegeven moet kunnen worden.

Ik zit niet te wachten op een UHD opname die vervolgens als HD of minder weergegen wordt.



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #49 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 4 March 2019 - 14:03

M'n TV zegt dat het 2160 is ook wanneer ik de film in SD kwaliteit uitgezonden is het het overduidelijk geen UHD resolute is dus dat is volkomen nutteloze info.

 

Dan moet je je box niet vastzetten op die resolutie.

 

Los daarvan, als je TV zegt dat er 2160 binnen komt, dan kan zowel de box als de TV dus UHD media aan. Wat voor toegevoegde waarde heeft een plaatje dan nog?

 

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap echt niet wat je wilt bereiken. Denk je dat je box en TV liegen of zo?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #50 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 4 March 2019 - 14:30

Ik kan ook de mvi afspelen... geen video nodig... alleen stopt dan wel het afspelen van het huidige kanaal.

Edited by littlesat, 4 March 2019 - 14:30.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #51 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 4 March 2019 - 14:47

 

M'n TV zegt dat het 2160 is ook wanneer ik de film in SD kwaliteit uitgezonden is het het overduidelijk geen UHD resolute is dus dat is volkomen nutteloze info.

 

Dan moet je je box niet vastzetten op die resolutie.

 

Los daarvan, als je TV zegt dat er 2160 binnen komt, dan kan zowel de box als de TV dus UHD media aan. Wat voor toegevoegde waarde heeft een plaatje dan nog?

 

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap echt niet wat je wilt bereiken. Denk je dat je box en TV liegen of zo?

 

M'n box vastzetten op 'n resolutie? Kan het ook anders dan, ik kan uit een aantal modi kiezen en daar staat ie dan op.

Met een  filmpje van een testbeeld kan je ZIEN hoe het eruit ziet en OF een resolutie weergegeven wordt, hoe moeilijk is dat nou te begrijpen.

 

Je mag er voor mij best iets bijslepen waar ik niet om vraag maar als je het nu toch aan haalt, zoals ik al zei geeft m'n TV ook 2160 aan bij een SD uitzending.

Dus ja de TV liegt er wordt geen UHD weergegeven.



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #52 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 4 March 2019 - 15:42

M'n box vastzetten op 'n resolutie? Kan het ook anders dan, ik kan uit een aantal modi kiezen en daar staat ie dan op.

 

Autoresolution installeren als die er al niet staat, daarin kan je per bronformaat instellen hoe de box dat naar de TV stuurt.

 

 

Met een  filmpje van een testbeeld kan je ZIEN hoe het eruit ziet en OF een resolutie weergegeven wordt, hoe moeilijk is dat nou te begrijpen.

Je mag er voor mij best iets bijslepen waar ik niet om vraag maar als je het nu toch aan haalt, zoals ik al zei geeft m'n TV ook 2160 aan bij een SD uitzending.

Dus ja de TV liegt er wordt geen UHD weergegeven.

 

Je lijkt niet te snappen hoe het werkt.

 

Je TV liegt niet, die krijgt 2160p binnen, en dat is toch echt UHD formaat. En daarmee is bewezen dat de box UHD kan uitsturen, en de TV dat kan weergeven. 

 

Anders gezegd, je gelooft blijkbaar niet wat de hardware je verteld, en hebt meer vertrouwen in je ogen, zowat de meest subjectieve waarnemingsmethode die er bestaat.

 

Dat het bronmateriaal geen UHD is, dat is iets anders. En ook dat zegt niks, de meeste uitzendingen van NPO op de sat zijn weldegelijk HD, maar de zichtbare beeldkwaliteit is in veel gevallen slechter dan van een goede SD zender. Dus wat geeft "zien" voor meerwaarde? Wat wordt je daar wijzer van?

 

Ik wil gewoon graag begrijpen waarom wij hier energie in moeten steken, want tot op heden heb ik er de toegevoegde waarde niet van begrepen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #53 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 4 March 2019 - 16:11

 

M'n box vastzetten op 'n resolutie? Kan het ook anders dan, ik kan uit een aantal modi kiezen en daar staat ie dan op.

 

Autoresolution installeren als die er al niet staat, daarin kan je per bronformaat instellen hoe de box dat naar de TV stuurt.

 

 

Met een  filmpje van een testbeeld kan je ZIEN hoe het eruit ziet en OF een resolutie weergegeven wordt, hoe moeilijk is dat nou te begrijpen.

Je mag er voor mij best iets bijslepen waar ik niet om vraag maar als je het nu toch aan haalt, zoals ik al zei geeft m'n TV ook 2160 aan bij een SD uitzending.

Dus ja de TV liegt er wordt geen UHD weergegeven.

 

Je lijkt niet te snappen hoe het werkt.

 

Je TV liegt niet, die krijgt 2160p binnen, en dat is toch echt UHD formaat. En daarmee is bewezen dat de box UHD kan uitsturen, en de TV dat kan weergeven. 

 

Anders gezegd, je gelooft blijkbaar niet wat de hardware je verteld, en hebt meer vertrouwen in je ogen, zowat de meest subjectieve waarnemingsmethode die er bestaat.

 

Dat het bronmateriaal geen UHD is, dat is iets anders. En ook dat zegt niks, de meeste uitzendingen van NPO op de sat zijn weldegelijk HD, maar de zichtbare beeldkwaliteit is in veel gevallen slechter dan van een goede SD zender. Dus wat geeft "zien" voor meerwaarde? Wat wordt je daar wijzer van?

 

Ik wil gewoon graag begrijpen waarom wij hier energie in moeten steken, want tot op heden heb ik er de toegevoegde waarde niet van begrepen.

 

Autoresolution ik zal er naar kijken, lijkt een goede optie.

 

Laten we maar stoppen ik geloof best dat er met een UHD signaal een SD bron kan worden weergegeven maar dat is geen UHD en het gaat uiteindelijk bij mensen om het beeld dat we met onze ogen waarnemen tenminste bij mij, bij jou kennelijk niet.



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #54 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 4 March 2019 - 18:20

Het gaat er mij om wat je er mee op schiet. 
 
Stel, wij besteken een week werk aan het inbouwen van dit soort ongein. Want daar vraag je om. Je weet dan dat je box UHD kan uitsturen, en dat je TV dat kan weergeven. Maar dat weet je nu ook al. 

 

Wat ben jij er dan mee opgeschoten, en wat worden wij wijzer van die inspanning?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #55 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 4 March 2019 - 22:34

In ieder geval zit er in een volgende release een UHD testbeeld....


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #56 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 5 March 2019 - 14:42

Het gaat er mij om wat je er mee op schiet. 
 
Stel, wij besteken een week werk aan het inbouwen van dit soort ongein. Want daar vraag je om. Je weet dan dat je box UHD kan uitsturen, en dat je TV dat kan weergeven. Maar dat weet je nu ook al. 

 

Wat ben jij er dan mee opgeschoten, en wat worden wij wijzer van die inspanning?

Geen idee waar jij een week mee bezig denkt te zijn of wat je zou moeten inbouwen.

M'n vraag is voor ze zoveelste keer, alleen een UHD-FIMLPJE van een UHD testbeeld met UHD resolutie streepjes.

Liefst met een aanduiding welke streepjes welke resolutie vertegenwoordigen.

 

Ik kan hopen dat eoa UHD zender vandaag of morgen zoiets uitzendt.

 

By The Way die autoresolution ik weet  niet hoor, m'n TV begon op een zender te mekkeren dat de resolutie niet goed is.

Lastig te zien of het het beeld beter ( of slechter ) is dan gewoon vastpinnen op 2160.

Testbeelden zouden behulpzaam kunnen zijn, oh wat zeg ik nu weer :-)



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #57 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 5 March 2019 - 14:53

Welk deel van mijn post van een week terug heb je dan niet begrepen? Daar staat er toch eentje?

 

En verder moet je je toch echt eens een keer wat meer in de materie gaan verdiepen.

 

Want je hebt echt geen flauw benul waar je mee bezig bent, en denk je dat je nog met een analoge TV bezig bent waar nog wat aan in te stellen valt. Het digitale signaal wat binnen komt op de box gaan een-op-een door naar je TV, zonder dat daar een bit aan veranderd. En dus kun je kijken naar testbeelden tot je een ons weegt, dat maakt het beeld van een SD of HD zender niet beter, en je hebt ook geen enkele optie om dat beter te maken, het is digitaal, en dus is het wat het is.

 

En daarom heb ik je al een paar keer gevraagd naar wat je denkt op te schieten met dat testbeeld. Maar die vraag kun je blijkbaar niet beantwoorden.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #58 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 5 March 2019 - 17:49

Welk deel van mijn post van een week terug heb je dan niet begrepen? Daar staat er toch eentje?

 

En verder moet je je toch echt eens een keer wat meer in de materie gaan verdiepen.

 

Want je hebt echt geen flauw benul waar je mee bezig bent, en denk je dat je nog met een analoge TV bezig bent waar nog wat aan in te stellen valt. Het digitale signaal wat binnen komt op de box gaan een-op-een door naar je TV, zonder dat daar een bit aan veranderd. En dus kun je kijken naar testbeelden tot je een ons weegt, dat maakt het beeld van een SD of HD zender niet beter, en je hebt ook geen enkele optie om dat beter te maken, het is digitaal, en dus is het wat het is.

 

En daarom heb ik je al een paar keer gevraagd naar wat je denkt op te schieten met dat testbeeld. Maar die vraag kun je blijkbaar niet beantwoorden.

Nou ik begrijp zo ongeveer geen enkele post van jou en nee ik heb nog steeds nergens een UHD fimpje in het BOX-eigen format gezien

van een UHD testbeeld met streepjes tot in de UHD resolutie, nergens.

Ook hoef ik me niet in de materie te verdiepen om een (test)beeld te kunnen beoordelen, nergens voor nodig.

 

Het spijt me dat ik je niet duidelijk kan maken waarom ik een testbeeld zo willen zien zoals ik inmiddels tot vervelens aan toe heb beschreven.

Misschien dat Erik het je kan uitleggen, die stelde nagenoeg hetzelfde voor als ik.



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #59 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 5 March 2019 - 18:08

"Box eigen formaat"? Wat is dat nu weer?

 

Ik heb in post #31 (hier: https://forums.openp...-2#entry1022441) een UHD testbeeld voor je neergezet.

 

Wil je nu zeggen dat je twee pagina's lang aan het doorzagen bent zonder dat je daar uberhaupt naar gekeken hebt?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #60 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 5 March 2019 - 18:12

Het spijt me dat ik je niet duidelijk kan maken waarom ik een testbeeld zo willen zien zoals ik inmiddels tot vervelens aan toe heb beschreven.

 

Je hebt niet eens een poging gewaagd, hoewel ik er nu al een paar keer naar gevraagd heb.

 

Ik heb alleen nog maar "ik moet dat hebben" voorbij zien komen, bijgestaan door komplete onzin over wat jij denkt dat UHD betekent, en hoe de box en de TV om gaat met digitale data.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users