Jump to content


Photo

Waar zit commando Shift "0"?


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 posts

+41
Good

Posted 19 March 2019 - 11:45

Tijdens de storm heeft mijn Amiko DiSeqC motor van mijn draaibare schotel circa 15 graden speling gekeregen.

 

Inmiddels heb ik die speling er uit gehaald maar de motor nul stand zit circa 15 graden verdraaid.
Nu wil ik een 'Hardware reset geven by the reciver'.

 

De instrauctie daarvoor is:

1. Excecute the ccommand: Go To Referance (Go To "0").
*) deze kan ik vinden: menu -    Instellingen - Zenders zoeken - Rptpr instellingen - 'Ga naar' en dan de groen knop 'Ga naar 0 positie.

 

2.Cut oof the power by disconnecting the coaxial cable.

 

3. Recoonect the coaxiale cable

 

4. Excute the command: Shift "0".
*) deze kan ik niet vinden in het OpenPli menu.

Wel de gele knop 'Goto X', maar daar lukt het niet mee :-(

 

Vraag: waar zit het in het OpenPli menu het comando: Shift "0"?

 

 

Attached Files



Re: Waar zit commando Shift "0"? #2 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 19 March 2019 - 12:32

Die kun je toch op rotor resetten? Afgezien daarvan hoe kun je nu ineens 15 graden speling op de motor hebben daar geloof ik echt niets van, is je motor niet op de mast gedraaid of de schotel op de motor as verdraait dat lijkt me meer de oorzaak. Als je hem nu op 0 gaat zetten klopt er geen hout meer van je posities.


Edited by Sagitarius, 19 March 2019 - 12:33.

73's

PE1AQZ


Re: Waar zit commando Shift "0"? #3 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 posts

+41
Good

Posted 19 March 2019 - 12:44

Is toch echt zo.

Met Excecute the ccommand: Go To Referance (Go To "0") zit ik alweer op 66% SNR terwijl als ik de morotr precies op nul zet ik 72% krijg en dat is precies wat ik vroeger ook had.

 

Maar ... we dwalen af ;-)
de vraag die ik had was: "waar zit het in het OpenPli menu het comando: Shift "0"?

 

Kan jij of iemand anders me dat verklappen?



Re: Waar zit commando Shift "0"? #4 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 19 March 2019 - 13:09

Is toch echt zo.

Met Excecute the ccommand: Go To Referance (Go To "0") zit ik alweer op 66% SNR terwijl als ik de morotr precies op nul zet ik 72% krijg en dat is precies wat ik vroeger ook had.

 

Maar ... we dwalen af ;-)
de vraag die ik had was: "waar zit het in het OpenPli menu het comando: Shift "0"?

 

Kan jij of iemand anders me dat verklappen?

Go to ''0''is het mechanische 0 punt van je rotor, kom ik toch weer uit op mijn bewering dat je rotor mechanisch niet goed staat, je zal dus de motor op de mast moeten verdraaien, en je schotel moet dan in één lijn staan met de motor as.

 

indicator.jpg


Edited by Sagitarius, 19 March 2019 - 13:12.

73's

PE1AQZ


Re: Waar zit commando Shift "0"? #5 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 posts

+41
Good

Posted 19 March 2019 - 15:11

Beste Sagitarius,

 

Je hebt gelijk gehad.

De reset van de motor heeft circa 14 graden gecorrigeerd richting West. Hoe dat dit kan weet ik ook niet maar het was zo.

Ik ben opnieuw het dak opgegaan om de resterende 1.5 á 2 graden afwijking alsnog te corrigeren. De schotel heb ik circa 1.5 a 2 graden moeten verdraaien richting West om de tegelvoet paal en kwam toen weer uit op de oude (prima) waarden :-)

Zowel op 7.0 East als ook op 30West en op 68.5 East hebben nu de oude waarden weer. Dus de tussenliggende satelliet posities zullen ook wel weer goed zijn.

 

Aan de elevatie van de schotel en van de Motor heb ik niet aan hoeven te komen.

 

Eind goed al goed :-)

 

Bedankt.

 

 

Re: Waar zit commando Shift "0"? #6 Ruppert

  • Senior Member
  • 41 posts

+11
Neutral

Posted 19 March 2019 - 15:45

Beste Gerard0610,

 

Dat de motoras 14 gr verdraaid was ??  Zou het mogelijk zijn:    Bij de Amiko 3800 zit het wormwiel van de motor onder veerspanning tegen het tandwiel van de motoras.  Is het dan mogelijk dat bij windstoten van 9 a 10 Beaufort  er zoveel kracht komt op het tandwiel ,dat het wormwiel een paar "tanden"opschuift"

 

Wie wil hierover meedenken.

 

Ruppert.   


Vu+duo met combi Triax 88cm en 4x twin lnb en toch draaibaar. Dreamb. 800 se met T55 en 4x twin lnb Dreamb 600 PVR

Re: Waar zit commando Shift "0"? #7 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 posts

+41
Good

Posted 19 March 2019 - 19:22

Ik heb inderdaad de wormwiel (welke tegen het tandwiel aan draait) stevig aangedraaid en daarmee was de speling op de as van de Amiko DiSeqC motor (nagenoeg) verdwenen :-)

(p.s. je moet wel het stickertje aan de zijkant van de motor verwijderen voordat je de inbusbout ziet waarmee je de wormwiel weer vast kan zetten).

 

Ik heb geen andere reden kunnen bedenken dan dat gekomen is dan door de windstoten met een kracht van 9 Baufort.
 

Wie heeft hier meer ervaring mee of kan dit technisch analyseren?



Re: Waar zit commando Shift "0"? #8 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 19 March 2019 - 21:38

Ik heb inderdaad de wormwiel (welke tegen het tandwiel aan draait) stevig aangedraaid en daarmee was de speling op de as van de Amiko DiSeqC motor (nagenoeg) verdwenen :-)

(p.s. je moet wel het stickertje aan de zijkant van de motor verwijderen voordat je de inbusbout ziet waarmee je de wormwiel weer vast kan zetten).

 

Ik heb geen andere reden kunnen bedenken dan dat gekomen is dan door de windstoten met een kracht van 9 Baufort.
 

Wie heeft hier meer ervaring mee of kan dit technisch analyseren?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat die worm loszat, ik dacht dat ze bij Amiko juist adverteerden met metalen tandwielen in tegen stelling tot de SG2100, het zou natuurlijk kunnen maar een worm wormwiel overbrenging is praktisch onverwoestbaar en speling loos.

 

Afgezien daarvan schreef je ''De schotel heb ik circa 1.5 a 2 graden moeten verdraaien richting West om de tegelvoet paal en kwam toen weer uit op de oude (prima) waarden''.

Dat is niet helemaal correct wat je schrijft, je zal waarschijnlijk bedoelen je hebt de motor 1 a 2 graden verdraait op de tegelvoet paal, de schotel zelf zit op de motor as en daar moet je verder vanaf blijven als ie in één lijn staat, die moet je afstellen zoals ik in een afbeelding aangaf.

Maar mooi dat alles weer goed werkt, veel plezier met je installatie.


Edited by Sagitarius, 19 March 2019 - 21:41.

73's

PE1AQZ



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users