Jump to content


Photo

mount vraag


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 pietpiet50

  • Senior Member
  • 46 posts

0
Neutral

Posted 5 April 2019 - 13:36

zojuist overgestapt van openpli 4 (xtrend) naar openpli 7 (vu+ duo se 4k), en ben zeer tevreden , voelt allemaal wat beter aan .

 

Alleen nu wil ik nog even een mount maken naar mijn nas, voor de opnames, en in pli4, kon ik via netwerkbrowser, de nas aanklikken met OK, en daarna wachtwoord op NEE en daarna nog een keer NEE klikken en de share was actief.  Alleen nu als ik op NEE klik, gaat hij weer terug naar de browserlijst. Gaat het via pli7 alleen via gebruikersnaam/ww of moet ik nog wat extra instellen of installeren?

 

Heb wel even rond gekeken in het archief , maar vond daar niet echt mijn  antwoord. 


Vu duo 4K (4x FBC S2X), Octagon SF8008, Wavefield T90 2x


Re: mount vraag #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 5 April 2019 - 14:15

Als je een NAS hebt, NFS gebruiken in plaats van CIFS. Veel stabieler en sneller. En geen gezever met wachtwoorden. ;)

 

Los daarvan: het moet natuurlijk gewoon werken, er is al in jaren niks aan die mount code veranderd.

 

Ik heb hier even gekeken op mijn Duo 4K, als ik in de netwerk browser OK druk op een gevonden systeem (een andere box in mijn geval), dan krijg ik de vraag voor een naam en wachtwoord. Kies ik daar nee, dan krijg ik gewoon de lijst van shares op de box. Idem als ik mijn NAS kies, dan zie ik gewoon alle shares. Dus ik kan jou situatie niet reproduceren.

 

Het lijkt er op alsof hij bij jou geen shares kan vinden, dan valt er niets te tonen natuurlijk.

 

p.s. er is geen Duo SE 4K, alleen een Duo 4K. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: mount vraag #3 pietpiet50

  • Senior Member
  • 46 posts

0
Neutral

Posted 5 April 2019 - 14:36

even getest, en inderdaad als ik naar mijn DM900 ga via de netwerkbrowser en bij de vraag om ww , en ik kies dan NEE, verschijnt de harddisk van de DM900 in beeld, met CIFS icoontje/text.

zo kon ik vroeger ook altijd mijn share maken.

 

Alleen nu bij alle synology nassen krijg ik niks , en springt hij weer naar het overzicht lijstje. Aan de setup is verder niks veranderd, alleen nieuwe box ertussen en oude weg.

 

 

 

 

p.s. bedankt voor correctie, inderdaad een Duo 4k, was ook over de UNO aan het nadenken, vandaar verwarring denk ik.


Vu duo 4K (4x FBC S2X), Octagon SF8008, Wavefield T90 2x


Re: mount vraag #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 5 April 2019 - 15:08

Geen probleem op mijn Duo 4K en mijn Synology NAS, dus ik kan het nog niet verklaren.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: mount vraag #5 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 5 April 2019 - 16:19

Maar waarom niet naar NFS i.p.v. CiFS, dat is zoals WanWizard al aangeeft veel stabieler. Een Synology draait op Linux (veel NAS merken trouwens) en dus is een NFS service aanboord, CIFS zou je in principe alleen hoeven te gebruiken bij Windows machines of als je om de één of andere reden met wachtwoorden moet werken.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: mount vraag #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 5 April 2019 - 17:03

NFS en wachtwoorden kan ook, maar daarvoor heb je NFS v4 nodig, en de meeste nassen zijn nog meer gestript dan onze boxen. ;)

 

Switchen zal wellicht het probleem niet oplossen, want NFS shares zijn op dezelfde plek zichtbaar als CIFS shares, na de OK en de NEE.

 

De vraag is waarom er geen shares getoond worden. De opmerking terug naar de lijst is niet geheel correct, hij gaat altijd terug naar die lijst, maar hij zou dan de gevonden server moeten open klappen en de shares moeten tonen. Maar alleen als hij shares vind natuurlijk, dus dat lijkt me het probleem. Ik zou alleen niet weten waarom.

 

Op de NAS SMBv1 uitgezet (als de Synology up to date is zou dat moeten)? Ik weet niet of de mount manager al zo slim is dat deze nieuwere methodes van share broadcasts (zoals WS-Discovery) snapt, ik vrees van niet eigenlijk.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: mount vraag #7 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 5 April 2019 - 19:06

Vreemd is het zeker, het enige verschil wat ik zie is de smb versie.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: mount vraag #8 pietpiet50

  • Senior Member
  • 46 posts

0
Neutral

Posted 5 April 2019 - 19:44

heel offtopic dat weet ik, maar de DM900 mount nog steeds perfect zonder gebruikersnaam/ww , bij een OK, klapt het inderdaad open, waardoor je kan kiezen.

 

De config is ook niet veranderd in de tussentijd, alleen dus box afgekoppeld en nieuwe box aangesloten.


Vu duo 4K (4x FBC S2X), Octagon SF8008, Wavefield T90 2x


Re: mount vraag #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 5 April 2019 - 21:40

Zoals gezegd, het door de netwerk browser gebruikte protocol is SMBv1, het gaat op zoek naar IPC$ shares via een NBT scan (Netbios) . Die zijn al uit de mode sinds Windows Vista, en met het uitschakelen van SMBv1 staat ook Netbios overal uit.

 

Als ik even in de code kijk, dan zie ik "Copyright © 2007 - 2009", en dat voorspelt weinig goeds, het is antieke zooi, en dus verbaasd het me niks dat het geen CIFS shares meer op pikt, daarvoor zou het WS-Discovery moeten snappen, en dat doet het niet. Het feit dat de code allemaal C is, wil ook niet direct helpen, het maakt debuggen quasi onmogelijk. Eigenlijk heeft dat hele ding een volledige rewrite nodig.

 

Er is dus helemaal niks anders aan de netwerk browser, die in OpenPLi 1 is exact dezelfde als in OpenPLi 7. Al zeker 10 jaar.

 

Op je NAS SMBv1 weer aanzetten zodat NBT weer werkt is de enige oplossing. Of even met de hand de share invullen. Of overstappen op NFS, want die zie je daar wel gewoon.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: mount vraag #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 5 April 2019 - 22:30

Wat helemaal triest is, python-pysmb zit in de image (in ieder geval in develop), and daarmee kun je in een paar regels shares opvragen:

from smb.SMBConnection import SMBConnection

userID = 'username'
password = 'password'
client = 'vuduo4k'

server_name = 'mynas'
server_ip = '172.16.1.31'

domain_name = 'WORKGROUP'

conn = SMBConnection(userID, password, client, server_name, domain=domain_name, use_ntlm_v2=True, is_direct_tcp=True)
conn.connect(server_ip, 445)

shares = conn.listShares()
for share in shares:
    print share.name

conn.close()

Meer is het niet, en dat kan 1000 regels aan niet werkende C code vervangen.

 

Nu nog iemand die de boel kan verbouwen, want dat gaat mij boven de pet (even los van het feit dat ik de tijd en energie er niet voor heb).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: mount vraag #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 5 April 2019 - 22:55

Zoals al duidelijk is, is hiervoor username en password nodig.

 

De reden hiervoor is dat een van de security maatregelen bij het afschaffen van SMBv1 het fenomeen public shares niet meer bestaat (dus zien wat het aanbod is zonder dat je ingelogd bent), evenals het fenoneem "guest user".

 

Er zal naast deze code ook wel iets van wss en/of ws-discovery geimplementeerd moeten worden.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: mount vraag #12 carlo666

  • Senior Member
  • 361 posts

+5
Neutral

Posted 6 April 2019 - 10:16

Kan het niet zijn dat de nieuwe box een ander ip-adres heeft, en dit adres niet bij de NFS machtigingen staat?



Re: mount vraag #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 6 April 2019 - 11:07

Het gaat hier over CIFS.

 

Bij NFS shares krijg je de shares te zien ook al heb je er op basis van je IP geen toegang toe.

 

Voor CIFS werkt share enumeration met een guest account simpelweg niet meer, in verband met security maatregelen. Dat is zo in Samba, en zo in Windows. Tenzij je het weer aanzet natuurlijk. smbclient -L laat op mijn laptop zonder credentials ook geen shares meer van mijn Synology zien.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: mount vraag #14 pietpiet50

  • Senior Member
  • 46 posts

0
Neutral

Posted 8 April 2019 - 19:28

uiteindelijk opgelost door handmatig een cifsverbinding aan te maken in de mountmanager.

 

Vreemde blijft dat bij een ander nas wel alles zichtbaar was via de networkbrowser, heb ze alle 2 vergeleken en ze hadden exact dezelfde software en instellingen.

Bij het doorspitten van internet lectuur las ik wel dat de kernel de boosdoener was. De Vu heeft v4 en mn Dreambox nog v3

En mountain naar de dreambox ging ook zonder problemen , alles was zichtbaar.

 

Bedankt voor het meedenken allemaal!


Vu duo 4K (4x FBC S2X), Octagon SF8008, Wavefield T90 2x


Re: mount vraag #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 9 April 2019 - 16:37

Ja, dat scheef ik, SMB protocol versie. Oude kernels zitten default op SMBv1. In alles wat nieuw is (zowel Linux als Windows) is SMBv1 uitgeschakeld.

 

Niet dat het uit zou moeten maken, als de security instellingen op de NAS goed staan, staat SMBv1 ook op de NAS uit. Bij een Synology zijn de default instellingen:

 

Attached File  Screenshot from 2019-04-09 16-35-02.png   49.05KB   4 downloads

 

Staat daar bij jou SMB1 als minimum protocol versie, dan heb je een potentieel security risico.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: mount vraag #16 pietpiet50

  • Senior Member
  • 46 posts

0
Neutral

Posted 9 April 2019 - 20:52

@wanwizard

 

Goede tip inderdaad , ga daar mee aan de slag.

Staat standaard op 1 default bij installatie vermoed ik.

Ga ook opzoek naar een nieuw dreambox image met nieuwe kernel, 

dan is alles weer uptodate


Vu duo 4K (4x FBC S2X), Octagon SF8008, Wavefield T90 2x


Re: mount vraag #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 9 April 2019 - 21:52

Dat ligt aan wanneer je geinstalleerd hebt denk ik. Ik kan me ook niet meer herinneren of ik hem zelf om gezet heb, of dat een update dat gedaan heeft  ;)

 

Het gaat om deze vulnerability: https://www.synology...MBVulnerability

 

Het is uitgezet in Windows 10 in update 1709 (eind 2017 dacht ik), ik kan direct niet vinden waar Synology het heeft aangepast (als dat gebeurd is).

 

Je kunt overigens, als je een CIFS mount met de hand definieerd, via het mount opties veld meegeven met welke versie je wilt mounten, via "vers=2.0" of "vers=2.1" (zonder de aanhalingstekens). Een v3.x kernel snapt dat ook.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users