Jump to content


Photo

Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1


  • Please log in to reply
32 replies to this topic

#1 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 posts

+3
Neutral

Posted 27 May 2019 - 11:46

Goedemiddag,

Allereerst dank voor al het werk dat de OpenPli community doet voor de satteliet gebruikers! 

 

Ik ben sinds jaren een tevreden gebruiker van OpenPli en draai op al mijn receivers (5 stuks) op dit moment 6.2 tot grote tevredenheid.

 

Ik zie dat er een nieuwe versie 7.1 beschikbaar is! Ik heb geprobeerd om uit te vinden wat de verschillen en verbeteringen zijn maar ondanks het lezen van de Topics over 7.0 en 7.1 zijn de verschillen tussen 6.2 en 7.1 mij niet duidelijk geworden... De Wiki besteedt helaas ook geen aandacht aan de verschillen tussen de diverse versies.

 

Waar kan ik die verschillen tussen de versies terugvinden? Of zou er iemand zo vriendelijk/behulpzaam willen zijn om de verschillen op een rijtje te willen zetten?

 

Bij voorbaat dank!


Edited by Niceguy, 27 May 2019 - 11:47.


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #2 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,630 posts

+459
Excellent

Posted 27 May 2019 - 12:19

Allereerst moet je je afvragen of je tevreden bent met wat je nu allemaal hebt, vind je dat je niets tekort komt, kan je net zo goed lekker blijven doorwerken met wat je nu hebt.

 

De 7.1 is een RC, dat is nog geen definitieve versie, als de 7.1 release uit komt moet je opnieuw flashes wat op zich peanuts is omdat dat allemaal online kan.

 

Wat betreft de verschillen kan je beter even de wiki raadplegen.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #3 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 posts

+3
Neutral

Posted 27 May 2019 - 13:49

Gevonden en gelezen THX.. had over het woord releasenotes heen gelezen... had het menu links van de wiki uitgeplozen maar geen releaenotes topic gezien wel recent changes enzo.. maar goed gevonden...

 

Wat voor mij van belang is dat soms blue ray en DVD images niet afspelen op 6.2.. is dat met die nieuwere Gstreamer opgelost? ook gebruik ik een NAS maar volgens mij werkte de User/Pass al in 6.2 want heb een paar read-only boxes (kids) en een paar RW boxes...

 

Goed dat de backup geintegreerd is... jammer dat het niet die van Pedro is...  (fullbackup) die zo mooi een image aanmaakte compleet met de settings etc... Of doet deze  versie dat inmiddels ook?

 

Misschien toch maar eens een box proberen...


Edited by Niceguy, 27 May 2019 - 13:50.


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 27 May 2019 - 14:02

Goed dat de backup geintegreerd is... jammer dat het niet die van Pedro is...  (fullbackup) die zo mooi een image aanmaakte compleet met de settings etc... Of doet deze  versie dat inmiddels ook?

 

Nee. Wij zien daar persoonlijk het nut niet van in.

 

De enige reden om een "full" backup te willen maken, is als je zelf gaat zitten sleutelen aan code, en/of code van derden installeert, EN geen zin hebt om die na een flash opnieuw te installeren.

 

Wij flashen wel honderd keer op een dag, ik geloof niet dat er iemand in het team ooit een full backup maakt...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #5 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,630 posts

+459
Excellent

Posted 27 May 2019 - 14:09

De 'Pedro backup' is een backup van de complete image, dat is leuk als je aan het rommelen bent en nadien weer terug wil naar het punt voordat je begon te rommelen, bij het upgraden en opnieuw flashen heb je dus niets aan die plugin omdat je dan weer terug naar af gaat.

Beter is het de ingebouwde backup te gebruiken, die zet alles weer terug, ook na het volledig opnieuw flashen.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #6 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 posts

+3
Neutral

Posted 27 May 2019 - 14:30

@wanwizard

Prima dat is voor ontwikkeling... maar voor de box van de baas (=mijn vrouw) hier hoef ik niet te gaan sleutelen... die wil alles terug wat ze had.. o.a. de Cool TV guide .... en nee Graphic Multiepg is geen alternatief ... zelfs na veel instellingen veranderen niet.... (opinie van de baas!).

 

En aangepaste zenderlijsten met geintegreerde bewakingscamera's en prive streams.... Kost me gemiddeld 3 uur om dat allemaal weer terug te zetten.... dreambox edit etc... ook de instellingen van de NAS moeten iedere keer weer ingesteld worden... 

 

Ja flashen op zich zelf is idd 3 minuten werk... maar het gaat juist om die extra's die ontwikkelaars normaal gesproken niet standaard installeren... maar eindgebruikers wel....

 

Vraag maar aan je directie of je vanavond onder gtst even mag flashen....

 

Misschien een idee om bij het flashen te vragen of de oude settings en applicaties bewaard/toegepast moeten blijven.... dat zou pas mooi zijn... 


Edited by Niceguy, 27 May 2019 - 14:31.


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 27 May 2019 - 15:01

Ik lees daar niks in wat een full backup vereist? Sterker nog, bij een upgrade is een full backup waardeloos, daarmee kun je alleen maar een full restore doen.

 

Dus ik snap even niet wat je bedoeld, al die dingen worden bij mij gewoon terug gerestored. Het enige wat ik handmatig moet doen is twee ipk's installeren die niet in de feeds staan, die heb ik op mijn USB stick (waar ook de backup op staat) staan, die zijn zo weer geinstalleerd.

 

Het moet overigens ook mogelijk zijn om de auto-restore lokale ipk's te laten restoren, maar daar heb ik zelf nooit naar gekeken.

 

Misschien een idee om bij het flashen te vragen of de oude settings en applicaties bewaard/toegepast moeten blijven.... dat zou pas mooi zijn... 

 

Flashen kun je tegenwoordig gewoon doen vanuit het menu, dat stelt die vraag, en doet ook nog de download voor je. Flashen met een USB stick hoeft vandaag de dag niet meer.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #8 redneck eyeball

  • PLi® Core member
  • 9,735 posts

+15
Neutral

Posted 28 May 2019 - 20:25

En aangepaste zenderlijsten met geintegreerde bewakingscamera's en prive streams.... Kost me gemiddeld 3 uur om dat allemaal weer terug te zetten.... dreambox edit etc... ook de instellingen van de NAS moeten iedere keer weer ingesteld worden... 

Die krijg je na het online flashen allemaal weer terug hoor. Dat is allemaal onderdeel van de backup die eerst gemaakt wordt. 



Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #9 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 28 May 2019 - 23:35

Beter is het de ingebouwde backup te gebruiken, die zet alles weer terug, ook na het volledig opnieuw flashen.

 

Hoe zit dat met bijv. OpenVPN ?? krijg ik nooit "terug" na volledig opnieuw flashen en gebruik makend van de ingebouwde (auto) backup !



Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #10 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,630 posts

+459
Excellent

Posted 29 May 2019 - 06:20

Heb je de config bestanden voor openvpn ook geselecteerd om mee te nemen in jouw backup?

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #11 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,262 posts

+691
Excellent

Posted 29 May 2019 - 06:56

Je moet de map waar de configs en keys van openvpn ook selecteren... dan komen ze gewoon mee Met de backup...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #12 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 29 May 2019 - 11:19

Je moet de map waar de configs en keys van openvpn ook selecteren... dan komen ze gewoon mee Met de backup…

 

OpenVPN configs en keys zijn allemaal te vinden in /etc . Maar ook andere configs en dergl. zijn te vinden in de map /etc . Waarom voor OpenVPN plug-in wel de /etc map aanvinken en voor andere weer niet ?


Edited by HPPli, 29 May 2019 - 11:19.


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #13 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 29 May 2019 - 11:25

Dat is eigenlijk wel een goeie, bij een flash ben ik ook altijd mijn OpenVpn kwijt, je word er wel handig in op den duur maar als dit in de Autobackup meegenomen word zou dat wel handig zijn. :)


73's

PE1AQZ


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 29 May 2019 - 11:43

Je moet /etc NOOIT selecteren. Daarmee zet je heel /etc in je backup, en dat is een disaster waiting to happen als je dat op een andere versie restored.

 

Voor OpenVPN is /etc/openvpn erbij zetten voldoende.

 

Het zou inderdaad handig zijn als packages zichzelf in de backup zouden zetten. Dat kan, maar is nogal een onderneming, zeker als het om OE packages gaat. Daar zal dus iemand zin en tijd voor moeten maken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #15 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 29 May 2019 - 11:52

Je moet /etc NOOIT selecteren. Daarmee zet je heel /etc in je backup, en dat is een disaster waiting to happen als je dat op een andere versie restored.

 

Voor OpenVPN is /etc/openvpn erbij zetten voldoende.

 

Het zou inderdaad handig zijn als packages zichzelf in de backup zouden zetten. Dat kan, maar is nogal een onderneming, zeker als het om OE packages gaat. Daar zal dus iemand zin en tijd voor moeten maken.

 

Inderdaad, dat is een werkelijk een ramp indien je de map /etc gaat aanvinken in het backup menu.


Edited by HPPli, 29 May 2019 - 11:53.


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #16 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 29 May 2019 - 11:54

Daar kun je gewoon met vinkjes aanvinken wat wel en niet in de betreffende map.


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #17 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 29 May 2019 - 13:03

Daar kun je gewoon met vinkjes aanvinken wat wel en niet in de betreffende map.

Maar als ik openvpn selecteer installeert hij dan ook openvpn zelf? nu back-upt hij alleen de instellingen in de map openvpn, maar dan werkt je vpn nog steeds niet.


73's

PE1AQZ


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #18 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 29 May 2019 - 13:28

Maar OpenVPN installeert hij toch al met de autoinstall file van de backup?

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #19 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 29 May 2019 - 14:20

 

Daar kun je gewoon met vinkjes aanvinken wat wel en niet in de betreffende map.

Maar als ik openvpn selecteer installeert hij dan ook openvpn zelf? nu back-upt hij alleen de instellingen in de map openvpn, maar dan werkt je vpn nog steeds niet.

 

 

Ik heb eigenlijk geen idee of openvpn meeloopt in autobackup restore (ik gebruik nl. geen VPN op een STB). OpenVPN zit i.i.g. niet in de GUI downloads en "if memory serves" is dat bewust gedaan, omdat je het toch met de CLI moet configuren kun je het ook vastwel installeren ;)


Edited by 40H3X, 29 May 2019 - 14:21.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Verschillen OpenPLi 6.2 VS OpenPli 7.1 #20 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 29 May 2019 - 15:24

Alle pakketten die je na de flash installeert (uit onze feeds!) staat in de autoinstall file (als die functie is geactiveerd). Dus ja, als je OpenVPN geinstalleerd had staan als je een backup maakt, dan gaat die mee de autoinstall in.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users