Jump to content


Photo

Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner.


  • Please log in to reply
40 replies to this topic

Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #21 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 25 July 2019 - 10:52

#sagitarius, ik zie op jou foto's dat je de extra lnb, voor de hotbird, naast de astra lnb hebt bevestigd. Dat lijkt me nog handiger, ik heb nu twee schotels bij elkaar hangen. Geen ramp natuurlijk, alleen de buurt gaat me nu Ali en/of Mohammed noemen. De beugel die je gebruikt moet natuurlijk een exacte afstand hebben. Zijn die gewoon algemeen te koop of heb je dit zelf geknutseld? Ik heb dezelfde schotel als die jij hebt hangen.

Dat klopt, met een enkele 78cm Triax gaat dat prima, de openingshoek van een 78 cm Triax is groot genoeg voor 4 lnb's, gebruik bij een triple lnb nooit een grotere schotel zoals een 88cm Triax dat werkt niet!!! Sommigen denken hoe groter de schotel hoe beter maar dat is niet zo, de lnb ''kijkt'' dan langs de schotel.

Officieel zou een triple lnb niet optimaal werken op een Triax 78, het tegendeel is echter waar, een triple lnb werkt juist op een 78cm Triax optimaal er komt een dijk van een signaal van deze schotel, op alle satellieten heb ik gemiddeld 15 tot 16db signaal, terwijl het maximum op mijn ontvanger 17db is.

Ik heb echter wel professionele apparatuur (Satlook micro G2) om hem maximaale S/N af te kunnen stellen, maar ook zonder die spullen werkt dit ook goed, het enige wat je bij de Triple lnb hoeft te doen is hem onder de goede hoek in te stellen, dat is afhankelijk van de locatie waar de schotel opgesteld staat.

De home made lnb beugel heb ik zelf gemaakt, ik had nog een lnb houder van een multirail opstelling die heb ik verbouwd en er een verwarmings beugel aangemaakt, die beugel paste precies om de hals (38mm) van de Astra 19 lnb van de triple lnb. Je vroeg om de afstand tussen de onderlinge lnb's, dat is makkelijk....zo dicht mogelijk tegen elkaar aan zoals je op de plaatjes kunt zien en de voorkanten van de lnb's in een vlak liggen. ;) Je kunt nog wat schuiven met die extra lnb maar in de praktijk zover mogelijk naar voren schuiven, en de lnb skew zet je net zo als van de triple lnb.


73's

PE1AQZ


Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #22 on4kkp

  • Senior Member
  • 62 posts

0
Neutral

Posted 2 August 2019 - 17:25

Je kan een gewone commited switch gebruiken.

poort A en B van de commited switch doe je aan elkaar met een T connector die verder met 1 coax naar de duoLNB voor astra 1/3  een 3de satelliet sluit je aan op poort C

 

LNB configuratie modes op advanced

sat 19.2   op ¨lnb1¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort A¨  /   sequence niet herhalen   LNB commited

sat 23.5   op ¨lnb2¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort B¨  /   sequence herhalen

sat 13.0   op ¨lnb3¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort C¨  /   sequence niet herhalen

sat 28.2   op ¨lnb4¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort C¨  /   sequence niet herhalen



Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #23 on4kkp

  • Senior Member
  • 62 posts

0
Neutral

Posted 2 August 2019 - 17:44

Hoe gebruik je een gewone commited switch met één duolnb en losse LNB´s

 

poort A en B van de commited switch doe je aan elkaar met een T connector die verder met 1 coax naar de duoLNB voor astra 1/3  een 3de satelliet sluit je aan op poort C, evt een 4de op D

 

LNB configuratie mode op de ontvanger zet je op ¨advanced¨

sat 19.2   op ¨lnb1¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort A¨  /   sequence niet herhalen   (LNB commited)

sat 23.5   op ¨lnb2¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort B¨  /   sequence herhalen          (LNB un-commited)

sat 13.0   op ¨lnb3¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort C¨  /   sequence niet herhalen    (LNB commited)

sat 28.2   op ¨lnb4¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort D¨  /   sequence niet herhalen    (LNB commited)

 

Dus geen dure un-commited switch noodzakelijk.

 

Ik pas dit al jaren zo toe, bij mijn klanten in Spanje

Antwoord van een vakman!

 

ing. Bernardus van der Looij

Hoofd technische Dienst

Integratie Multi Technics SL



Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #24 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 2 August 2019 - 17:59

Dat zal werken zonder garantie... Met dank aan diseqc herhalen

Edited by littlesat, 2 August 2019 - 18:00.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #25 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 3 August 2019 - 05:17

Omdat antwoord uitbleef heb ik inmiddels een 8X1 switch diseqc 1.1 besteld op aliexpress. kosten incl versturen zo'n 5 euro. Verwachte leverdatum 20 aug. Ik zal hier mijn bevindingen opschrijven. #on4kkp, bedankt voor het meedenken maar ik heb nog geen één switch dus jou idee kan ik niet uitproberen. misschien later als de in China bestelde switch niet werkt ofzo. #sagitarius, dus de afstand tussen de lnb's is niet perse een vaste afstand. Dus zeg maar als het 3 0f 4 cm zou zijn zit er geen verschil in. weer wat geleerd.

Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #26 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 17 August 2019 - 04:57

Gisteren, 16 aug heb ik de uncommitted switch uit China ontvangen. (zie foto) Op lnb1 heb ik de coax kabel van de tripple lnb (19.2, 23.5 en 28.2) aangesloten. Op lnb2 zit de coax kabel van de lnb die op hotbird gericht staat. Maar nu, ik heb zeker een uur of 2 zitten vogelen en bedenken en uitproberen maar het lukt me niet om het werkend te krijgen. Wat zijn de goede instellingen? Ik ga in het menu naar tuner configuratie en naar de tuner waar ik de diseqc-switch op heb aangesloten. Configuratiemodus op geavanceerd, en dan het eea. uitgeprobeerd maar tot nog toe zonder goed resultaat. Ik zal wat foto's toevoegen van mijn instellingen. Waarschijnlijk doe ik iets fout, ik hoop dat iemand mij de goede instellingen kan vertellen. gr.

Attached Files



Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #27 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,396 posts

+394
Excellent

Posted 17 August 2019 - 06:26

Ik vraag mij af of dit wel een uncommitted switch is.

Daarnaast vraag ik mij af waarom jij geen duidelijker foto’s van met name de instellingen maakt. Ik wordt scheel van die onscherpe foto’s. ;)
Als je een browser opent en http://ipadresvanjouwbox/grab intypt en dát plaatje kopieert en toevoegt als attachment dan scheelt dat nogal wat in scherpte. Zelfs de foto van de tekst van het doosje + de switch is nauwelijks (door mij) te lezen. ;)

Mijn opmerking biedt weliswaar geen oplossing, behoudens mijn vermoeden dat het geen uncommitted switch is, maar dan heb je tóch iets geleerd voor de volgende keer. ;)

EDIT: Na wat gegoogled te hebben ben ik ervan overtuigd dat jij een gewone 8-1 diseqc switch hebt aangeschaft. Wat verwacht jij van een chinees product van amper € 5.- als een Spaun rond de € 35.- kost?

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #28 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 17 August 2019 - 06:53

Een 8 naar 1 switch kan alleen uncommitted zijn. Comitted is max 4...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #29 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 17 August 2019 - 10:33

De onduidelijke foto's komt waarschijnlijk door te weinig licht. Maar er staat heel duidelijk diseqc 1.1 op de switch. In een paar comment terug is mij een paar keer uitgelegd dat een 1.0 of 2.0 Een committed is en 1.1 en 2.1 zou uncommitted zijn. Ook werd daar gezegd dat een switch waar abcd bij staat committed is en wanneer er 1234 enz. opstaat dat dit dan uncommitted is. Het is 1.1 en met 1234 erop. Twee keer de bevestiging dat het uncommitted zou moeten zijn. Maar ik kom niet goed door de instellingen heen. Vandaar de (wazige) foto's om te vragen wat ik verkeerd doe.

Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #30 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 17 August 2019 - 10:43

Maar frenske. Heb jij zo'n spaun. Ik niet maar ik weet bijna 100% zeker dat er achterop staat made in China. Ik heb laatst hiet op een Hollandse site een priority switch besteld voor bijna 16 euro. En wat staat er achterop, made in China. Volgens mij is minimaal 75% van alle apparaten ed. Made in China.

Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #31 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,396 posts

+394
Excellent

Posted 17 August 2019 - 11:15

Tsja, dat weten wij allemaal dat er veel 'made in China is'. Ook de diverse oudere Dreamboxen werden volgens mij in China gemaakt. Maar ik denk ook wel dat jij weet wat ik daarmee bedoelde. Led lampen uit China zouden ook 10000+ uur mee moeten (kunnen) gaan. Nou, vergeet het maar. Ik heb er al een stuk of twee defect gehad. 

Dat er op Spaun ook 'made in China staat'zou zomaar kunnen, maar ik denk dat Spaun en veel andere merken daar net even een iets andere kwaliteitscontrole op hebben losgelaten bepaalt mede de prijs. 

 

Los van dat alles blijft het m.i. een feit dat jij geen uncommitted switch hebt aangeschaft.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #32 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 17 August 2019 - 11:17

Ik heb hier al jaren een duurdere uncommitted switch 10 naar 1 in gebruik en die werkt prima!

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #33 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 17 August 2019 - 11:25

Maar frenske. Heb jij zo'n spaun. Ik niet maar ik weet bijna 100% zeker dat er achterop staat made in China. Ik heb laatst hiet op een Hollandse site een priority switch besteld voor bijna 16 euro. En wat staat er achterop, made in China. Volgens mij is minimaal 75% van alle apparaten ed. Made in China.

Nou mooi niet hoor Spaun komt echt uit Duitsland, ik heb er diverse in gebruik, beter vind je ze niet, die Alibaba zooi voor 5 euro met een onderlinge kanaalscheiding van 0.0, zou ik nooit kopen.

 

Attached File  Spaun SUR420F.jpg   124.4KB   2 downloads


73's

PE1AQZ


Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #34 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 17 August 2019 - 11:49

Het is wel zeker een uncommitted switch er staat diseqc 1.1 op het doosje voor wat dat waard is :D

 

HTB1moVqSXXXXXbWXXXXq6xXFXXXX.jpg?size=8


Edited by Sagitarius, 17 August 2019 - 11:50.

73's

PE1AQZ


Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #35 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,396 posts

+394
Excellent

Posted 17 August 2019 - 14:57

Het is wel zeker een uncommitted switch er staat diseqc 1.1 op het doosje voor wat dat waard is :D

Dat doosje had ik ook gevonden via onze vriend AB. ;)

Maar of deze switch doet wat hij zou moeten doen, dat vraag ik mij toch echt af. Ik ga ervan uit dat dit een 'gewone' 8-1 diseqc switch is. 


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #36 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 17 August 2019 - 15:15

 

Het is wel zeker een uncommitted switch er staat diseqc 1.1 op het doosje voor wat dat waard is :D

Dat doosje had ik ook gevonden via onze vriend AB. ;)

Maar of deze switch doet wat hij zou moeten doen, dat vraag ik mij toch echt af. Ik ga ervan uit dat dit een 'gewone' 8-1 diseqc switch is. 

 

Echt wel het staat ook op de switch in het diseqc logo (als je hem vergroot), ik heb nog nooit een diseqc 1.0 switch gezien met 8 uitgangen die niet diseqc 1.1 was.


73's

PE1AQZ


Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #37 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 17 August 2019 - 15:52

Diseqc 1.0 is max 4 posities... heel vroeger kon je er nog met een 12V uitgang en een ‘coax’ relays 8 van maken.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #38 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,396 posts

+394
Excellent

Posted 17 August 2019 - 18:49

Hoe gebruik je een gewone commited switch met één duolnb en losse LNB´s
 
poort A en B van de commited switch doe je aan elkaar met een T connector die verder met 1 coax naar de duoLNB voor astra 1/3  een 3de satelliet sluit je aan op poort C, evt een 4de op D
 
LNB configuratie mode op de ontvanger zet je op ¨advanced¨
sat 19.2   op ¨lnb1¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort A¨  /   sequence niet herhalen   (LNB commited)
sat 23.5   op ¨lnb2¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort B¨  /   sequence herhalen          (LNB un-commited)
sat 13.0   op ¨lnb3¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort C¨  /   sequence niet herhalen    (LNB commited)
sat 28.2   op ¨lnb4¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort D¨  /   sequence niet herhalen    (LNB commited)
 

En hoe dan te handelen met een triple lnb (Astra 1-2-3) in combinatie met bijvoorbeeld 9 oost?

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #39 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 17 August 2019 - 21:31

 

Hoe gebruik je een gewone commited switch met één duolnb en losse LNB´s
 
poort A en B van de commited switch doe je aan elkaar met een T connector die verder met 1 coax naar de duoLNB voor astra 1/3  een 3de satelliet sluit je aan op poort C, evt een 4de op D
 
LNB configuratie mode op de ontvanger zet je op ¨advanced¨
sat 19.2   op ¨lnb1¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort A¨  /   sequence niet herhalen   (LNB commited)
sat 23.5   op ¨lnb2¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort B¨  /   sequence herhalen          (LNB un-commited)
sat 13.0   op ¨lnb3¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort C¨  /   sequence niet herhalen    (LNB commited)
sat 28.2   op ¨lnb4¨ /  deseqC mode op 1.0 /   diseqC 1.0 comando op ¨poort D¨  /   sequence niet herhalen    (LNB commited)
 

En hoe dan te handelen met een triple lnb (Astra 1-2-3) in combinatie met bijvoorbeeld 9 oost?

 

Dat is niet zo  moeilijk, ik heb mijn triple quad aangesloten met 3 coaxen (hou ik nog 1 uitgang over die ik voor een andere ontvanger gebruik zonder hotbird ontvangst ) op de Triax diseqc 1.0 switch poort 1 en 2 en 3, en op poort 4 zit de losse lnb in mijn geval de Hotbird.

Dan stel je de diseqc in op geavanceerd dan heb je wat meer diseqc instellingen, zoals snelle diseqc en diseqc herhalen, dat laatste is alleen nodig voor de 3 triple quad uitgangen voor de hotbird hoef je dat niet in te stellen omdat die lnb direct op de 1.0 switch zit.

Door de schrijf beperkingen die ik een maand had heb ik niet kunnen reageren op onze Belgische zendamateur, dus bij deze mijn oplossing. ;)


Edited by Sagitarius, 17 August 2019 - 21:34.

73's

PE1AQZ


Re: Hoe sluit ik twee coaxkabels aan op één tuner. #40 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 6 November 2019 - 02:24

Hierbij een late reactie. Ten tijde van deze conversatie heb ik omdat het me niet lukte om eea. werkend te krijgen alles weggelegd met het idee "komt wel een keer". Die keer is gisteren gekomen en na wat logisch nadenken en uitproberen heb ik nu toch alles werkend gekregen. En nadat ik het topic met de kennis van nu nog eens heb doorgelezen zal ik hier proberen uit te leggen hoe het me gelukt is.
Eerst even #frenske, je twijfelde een paar keer of het wel een uncommitted switch zou zijn kan ik je zeggen dat dit wel het geval is. Ik had destijds er twee van besteld vanwege een tuner beneden en een tuner boven. Ik heb bij allebei de switchen dezelfde handelingen gedaan met allebei positief resultaat.

Op de uncommitted switch zit één aansluiting waar tuner bij staat. Die heb ik met een kabeltje verbonden aan de tuner achterop de ontvanger. De tripple lnb van schotel 1 heb ik aangesloten op de lnb1 aansluiting van de switch. De lnb op de andere schotel die op de hotbird gericht staat zit aangesloten op de lnb2 aansluiting van de switch. Tot zover het simpele gedeelte.

Via het menu van de box ben ik naar tunerconfiguratie gegaan en de desbetreffende tuner gekozen en de geavanceerd optie geopend. Toen heb ik handmatig de voor mij benodigde satelieten opgezocht en heb ik rustig voor iedere satelliet de opties doorgelezen.

Heel veel staat al goed en hoefde ik niks aan te doen alleen de diseqcschakelingen moest ik goed zetten. De diseqc modus heb ik op 1.1 gezet. Daarna diseqc 1.0 commando per satelliet op poort a,b,c of d gezet. Daarna diseqc 1.1 commando bij astra op ingang 1 en bij hotbird op ingang 2 gezet. Dat zijn de nummers die op de switch staan waar ik de coaxkabels op heb aangesloten. De commando volgorde gezet op diseqc 1.1, diseqc 1.0 en toneburst. Als laatste de groene knop om op te slaan en zo heb ik het werkend gekregen.

Ik weet alleen niet wat toneburst is maar deze kon ik niet weghalen.

Ik heb dus nu op deze manier vanwege tunergebrek omdat ik de hotbird op een aparte tuner had zitten één tuner vrij gemaakt.

Het is vaak bij mij het geval dat wanneer iets niet lukt ik het weg leg en als ik dan later opnieuw ga proberen lukt het ineens wel.

Dit topic is al van een poosje geleden maar wilde toch mijn oplossing melden zodat anderen er misschien ook iets aan hebben.


1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users