Jump to content


Photo

Unicable en frequenties


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 GeertJan

  • Member
  • 17 posts

+1
Neutral

Posted 21 August 2019 - 08:57

Hallo,

 

Wellicht een wat aparte vraag:

Behalve de bekende "omroepkanalen" in de omroep-satellietband zijn er andere dingen te ontvangen.

In November is Es'hail2 gelanceerd, die inmiddels keurig op 26 graden oost staat.

 

Behalve de omroepkanalen zit hierin ook een radioamateur-transponder met een uitgangsfrequentie van 10491-10499 MHz. Mogelijk hebben jullie dit bij lyngsat al eens zien staan.

Deze frequentie is niet bedoeld voor omroep maar voor radio-experimenten. En da's dolle pret kan ik je zeggen.

 

Met een standaard LNB met een LO van 9750 MHz kom je dan uit op 741-749 MHz, dat is te laag voor een satelliet-tuner. Collega-amateurs hebben dingetjes bedacht als het veranderen van het kristal in de LNB zodat de frequentie van 741 MHz naar iets anders verandert. Ik wil iets anders proberen.

 

Met Unicable wordt de LO in de LNB geprogrammeerd. Ik vraag me af of ik zo'n unicable-LNB kan bewegen om een lagere frequentie te maken, bijvoorbeeld 9500 MHz, zodat de uitgangsfrequentie dan netjes in de tuner van de ontvanger valt. Yup, wellicht buiten spec, maar goed.

 

Ik heb al eens gezocht naar de specificatie van unicable maar dat leverde niets op: de specificatie moet je kopen en daar kun je een paar aardige ontvangers voor kopen.

Desalniettemin, unicable support zit in OpenPLI dus hoe dat protocol werkt is "bekend".

 

Wie is er bekend met het unicable protocol en kan helpen om eens te proberen een LNB voor de gek te houden en een andere LO frequentie te regelen? Is er een andere weg naar de protocol specificatie?

 

Geert Jan

 



Re: Unicable en frequenties #2 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 21 August 2019 - 09:28

Ik denk dat dit zonder ombouwen van deze unicable LNBs lastig wordt daar je de unicable LNB dan moet ombouwen (als dat al eenvoudig kan).


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Unicable en frequenties #3 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,524 posts

+140
Excellent

Posted 21 August 2019 - 09:41

Hallo,

 

Behalve de bekende "omroepkanalen" in de omroep-satellietband zijn er andere dingen te ontvangen.

In November is Es'hail2 gelanceerd, die inmiddels keurig op 26 graden oost staat.

 

Behalve de omroepkanalen zit hierin ook een radioamateur-transponder met een uitgangsfrequentie van 10491-10499 MHz. Mogelijk hebben jullie dit bij lyngsat al eens zien staan.

Deze frequentie is niet bedoeld voor omroep maar voor radio-experimenten. En da's dolle pret kan ik je zeggen.

 

 

Geert Jan

https://eshail.batc.org.uk/nb/ Hier kun je de ES"Halli2 beluisteren.



Re: Unicable en frequenties #4 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 21 August 2019 - 09:48

Ik denk niet dat je unicable op die manier kunt gebruiken, die doet niet meer dan banden reserveren voor een x- aantal tuners, de conversie gebeurt, voor zover mijn kennis rijkt, nog echt in de LOF van de LNB zelf.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Unicable en frequenties #5 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 21 August 2019 - 10:48


https://eshail.batc.org.uk/nb/ Hier kun je de ES"Halli2 beluisteren.

He leuk een online DSR... 

Deze vind ik ook altijd schitterend... http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Unicable en frequenties #6 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 21 August 2019 - 12:39

Unicable of JESS biedt hier op zich geen uitkomst. Ik heb even de specificaties opengeslagen: Bij Unicable wordt de frequentie t.o.v. de basisfrequentie van de LNB doorgegeven met een precisie van 1 MHz. De basisfrequentie is 10700 Mhz, dus geen mogelijkheid om een lagere frequentie aan de LNB door te geven tenzij je een speciaal type hebt met een afwijkende basisfrequentie. Dat is dezelfde situatie als bij ouderwetse LNB's.

Wat heel misschien een uitweg biedt is het programmeerapparaat van Inverto: Je kunt de LNB's in een statische mode zetten waarbij ze een aantal vaste frequenties in de K-band omzetten naar een aantal vaste frequenties in de L-band. Het is denk ik wel even de moeite om te controleren of het programma daarin een frequentie lager dan 10700 MHz accepteert. Ik acht de kans klein, maar het is de moeite om even te checken.

Programma is hier te downloaden:

https://www.inverto....e-ii-programmer

Ik heb zelf de komende uren geen Windows-machine in de buurt om het zelf even te kunnen controleren, maar ik zou zeggen installeer het, probeer een statische configuratie te maken en kijk of je een frequentie kleiner dan 10700 MHz kunt invoeren.

Re: Unicable en frequenties #7 GeertJan

  • Member
  • 17 posts

+1
Neutral

Posted 23 August 2019 - 15:13

Dank voor de reacties. Een paar opmerkingen:

1. We hebben twee transponders beschikbaar, een voor smalbandverkeer (SSB, morse) en een voor breedband / TV gebruik. Voor de smalbandtransponder gebruiken we gewone LNB's, de uitgang is dan 10489-9750=739 Mhz en alhoewel dat buiten spec is, met een geschikte ontvanger is SSB en morse goed te doen.

 

De smalbandtransponder is inderdaad ook via WebSDR te ontvangen (tx PD1LOI), het gaat hier om de breedbandtransponder. En natuurlijk om zelf-kunnen-ontvangen, voor TV kunnen we immers ook het kabelnet gebruiken maar dat is de lol niet, nietwaar?
 

Voor de breedband transponder hoop ik een gewone ontvanger te kunnen misbruiken, maar ook daar is de frequentie buiten het tunergebied (10494-9750= 744 MHz). Daar kan een sat tuner niet mee omgaan, vandaar dat ik probeer de LO van de LNB te verlagen. Dat kan ook door het kristal in de LNB te wijzigen, maar ik zoek een andere weg.

 

de unicable programmer is kostbaar. Ik had de hoop de LNB vanuit de sat ontvanger te kunnen foppen met de juiste unicable commando's. Daar ga ik verder nog eens naar kijken..

 

Geert Jan



Re: Unicable en frequenties #8 Zwelgje

  • Senior Member
  • 104 posts

+3
Neutral

Posted 23 August 2019 - 16:57

Misschien is een extra mengtrap nog een idee? Dan meng je de 744MHz naar de tunerrange van de ontvanger.

(73’s de pe1hma...)

Edited by Zwelgje, 23 August 2019 - 16:57.

Dish 60cm, 19,2°E- 23,5°E-28,2°E, VU+ Uno 4K, OpenPli 8.0


Re: Unicable en frequenties #9 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 24 August 2019 - 09:51

Foppen met Unicable-commando's kun je vergeten:

Bij Unicable wordt de frequentie t.o.v. de basisfrequentie van de LNB doorgegeven met een precisie van 1 MHz.


... de basisfrequentie heb je geen invloed op, dus geen enkel commando kan leiden tot een lagere frequentie.

Re: Unicable en frequenties #10 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 August 2019 - 17:47

Misschien heb je hier meer aan Stacker en Destacker https://cdn-reichelt.../DB_STACKER.pdf

Als rechtgeaarde gelicenseerde zendamateur zou ik hier wel iets mee kunnen fröbelen als ik aan atv zou doen. ;)


Edited by Sagitarius, 24 August 2019 - 17:50.

73's

PE1AQZ



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users