Jump to content


Photo

Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC


  • Please log in to reply
147 replies to this topic

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #141 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 22 November 2019 - 15:05

...en voor de volledigheid ook even hier kijken...https://wiki.openpli...anager_Problems met plaatjes ;)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #142 satjunk

  • Senior Member
  • 239 posts

+1
Neutral

Posted 24 November 2019 - 12:00

WanWizard en 40H3X

 

Bedankt voor jullie reactie/tip en heb de shares weer terug na verwijderen van het windows-onderdeel.


Edited by satjunk, 24 November 2019 - 12:01.

VU+ Duo4K SE


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #143 pinomans

  • Senior Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 28 November 2019 - 22:22

Dit probleem is al eerder voorgekomen en treedt nu weer op.

Ook de connectie tussen een ontvanger met pli 4 en deze release treedt het probleem op.

 

De vorige keer bleek het TLS protocol het probleem te zijn wat ik merkte met de NAS.

NAS is wel aan te passen hiervoor maar of het in pli 4 kan is mij niet bekend.


FC kunduz meer zeggen is niet meer nodig

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #144 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 28 November 2019 - 23:43

TLS? Ik kan me zo direct geen relatie bedenken tussen TLS en CIFS of NFS...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #145 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 posts

+3
Neutral

Posted 22 December 2019 - 18:54

Hallo Allemaal,

Net topic helezen en begrijp het probleem gedeeltelijk. Heb zelf ook mount  problemen omdat ik mijn NAS aan het uitbreiden/vervangen was (Freenas) en later in een onbewaakt moment mijn hoofdbox VU Uno4K SE op 7.2 heb gezet... Gebruik altijd de stable... Dus mounten lukte niet/wel CIFS NFS geprobeerd maar geen goede oplossing gevonden... ik heb te veel veranderingen dus ik moet weer terug naar een werkende begin situatie... en zal dan eventuele problemen verder melden... Maar nu mijn vraag/bijdrage..

 

Tot en met 7.1 werkte het mounten van CIFS en NFS shares binnen Pli vrij probleemloos voor de gebruiker... Nu is er een weg gekozen waarbij eindgebruikers zaken buiten PLI aan moeten passen... daar hebben de ontwikkelaars uiteraard helemaal geen controle over ... maar... Is het een idee om wat interactiever terug te melden aan de gebruiker waarom een en ander niet werkt zonder de box in debug mode te moeten herstarten? Of misschien nog beter... de gebruiker de keuze te geven om eventuele noodzakelijke aanpassingen in de Box (samba config etc.) voor hem aan te passen? En hem dan ook mogelijk in de richting te sturen van de noodzakelijke wijzigingen in zijn NAS? Of en nu ga ik vloeken.. de gebruiker de keus te geven nog via de 7.1 manier te connecten na hem op de SMB1 risico's te hebben gewezen?

 

Ik begrijp dat OpenPli een ontwikkelaars product is... maar het zou fijn zijn om de VHS generatie (ik ook) ook aan boord te blijven houden...

 

Off Topic... Zoek eens op Master Browser issues en netwerk neighborhood... dan zie je pas wat voor ellende MS met het uitschakelen van SMBv1 ... zonder duidelijke uitleg.... veroorzaakte... Dat probleem is volgens mij na 5 jaar nog steeds niet opgelost... ik zie in mijn Ubuntu laptop alles op mijn netwerk... (weet niet waarom) ... in Win10 alleen de andere win10 boxen...


Edited by Niceguy, 22 December 2019 - 18:55.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #146 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 22 December 2019 - 19:15

Nu is er een weg gekozen waarbij eindgebruikers zaken buiten PLI aan moeten passen....

 
Waar tover je die wetenschap nu weer vandaan?
 
In tegendeel, tot en met 7.1 was het zo dat de CIFS mount gebeurde met de settings van de kernel driver, en dus was het maar raden welke je moest hebben, als die niet toevallig de goede waren. En nog verwarrender, als je een box met een oude en een nieuwe kernel hebt, dan zijn die driver settings ook nog eens per box verschillend.

 

Nu, vanaf 7.2, loopt de box als je een CIFS mount definieert zonder SMB versie en security level alle combinaties af, totdat een juiste wordt gevonden. Precies zoals Windows dat doet.
 
Je hoeft dus juist als gebruiker helemaal niks meer te doen.
 

FreeNAS draait gewoon een standaard Samba, net als de box, en die maakt hier fluitend connectie, zonder problemen of gefiedel met settings.

 

Master browser is een term uit de NetBIOS wereld, al vanaf Windows 7 niet meer in gegrbuik bij Microsoft, en Sinds Windows 8 niet meer default aan. En in Windows 10, met het afschakelen van SMBv1, is het helemaal afgelopen. De vervanger daarvoor is Web Service Discovery (Microsoft moet weer zo nodig iets aparts bedenken, ipv Bonjour/Avahi wat de rest van de wereld gebruikt), en die bestaat ook al jaren. Die zit ook gewoon in OpenPLi 7.0+, en dus zul je deze nog steeds gewoon zien.

 

Het meeste gezemel op Internet over masterbrowser gaat over mensen die niet weten waar het over gaat, die alles maar zitten downgraden naar SMBv1, of die antieke NetBIOS only tools gebruiken.

 
Ik heb dus geen idee wat jij allemaal zit te violen, maar dat je meer gesloopt hebt dan gefixt, dat is wel duidelijk. ;)
 

Of misschien nog beter... de gebruiker de keuze te geven om eventuele noodzakelijke aanpassingen in de Box (samba config etc.) voor hem aan te passen?

 
Samba config heeft helemaal niks te maken met CIFS mount configuratie, dat is uitsluitend voor de Samba server op de box (dus voor connecties NAAR de box toe). Los daar van staat er al sinds jaar en dag een veld "mount opties" op het scherm, waarin je eventuele custom config voor de mount kwijt kan. OpenPLi 7.2 zal daar ook de gedetecteerde SMB en security versie neerzetten, zodat je die eventueel kunt aanpassen mocht je dat willen.
 
 

En hem dan ook mogelijk in de richting te sturen van de noodzakelijke wijzigingen in zijn NAS? Of en nu ga ik vloeken.. de gebruiker de keus te geven nog via de 7.1 manier te connecten na hem op de SMB1 risico's te hebben gewezen?

 

Je hoeft helemaal niks aan te passen. Ook indien een NAS alleen SMBv1 (een gedeeld USB device aan een Fritzbox router bv) zal de box deze gewoon vinden en gebruiken.

Het enige wat je moet doen is zorgen dat het IP adres (of hostname) en share goed is ingevuld, en gebruikersnaam en wachtwoord. En dan moet het gewoon direct werken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #147 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 22 December 2019 - 19:18

p.s. de meeste van ons zijn van voor de VHS generatie... :P


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #148 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 22 December 2019 - 22:48

Ik had in de eerste versies van 7.2 rc ook problemen met mounten van mijn dm7020hd maar sinds de aanpassing naar het automatische zoeksysteem door het formidabele Openpli team geen problemen meer gezien of ook maar iets hoeven aan te passen. Dank jullie wel daarvoor!


1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users