Jump to content


Photo

Volume AC3 en MPEG geluidsformaten


  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 said006

  • Senior Member
  • 34 posts

+1
Neutral

Posted 5 October 2019 - 23:56

hallo, 

 

ik heb een VU+ Solo 4k met de nieuwste openpli erop draaien.

 

sinds kort heb ik een dolby atmos soundbar gehaald en gaat het geluid van de box via de soundbar. dus heb ik AC3 downmix uitgezet.

 

probleem is dan dat AC3 geluidsormaten veel luider zijn dan MPEG geluidsformaten, ik moet de soundbar zetten op volume 8 en volume 20 respectievelijk. 

 

en als ik zap blijf ik dus continu volume aan te passen omdat somige kanalen AC3 en sommigen MPEG hebben.

 

hoe kan ik de box het geluidsverschil zo klein mogelijk laten maken? is daar een plugin voor oid? 

 

die setting in A/V werkt niet.



Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,558 posts

+1,737
Excellent

Posted 6 October 2019 - 03:03

Nee, je moet de volume van de box zo afstellen dat MPEG net zo luid is als AC3, en dan vervolgens met je vingers van de audio knoppen van de remote afblijven, maar die van de versterker gebruiken.

 

De oorzaak zit hem in het feit dat PCM audio door de box geregeld kan worden, maar AC3 as-is wordt uitgestuurd, die kun je met de box ook niet harder/zachter zetten (tenzij je downmix aanzet, dan maakt de box er eerst PCM van).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #3 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 6 October 2019 - 04:13

Misschien kan je ook wanneer je de functie hdmi cec aan hebt staan de optie volumetoetsen doorsturen aan zetten, dan werken de volumetoetsen van de afstandsbediening van de box niet meer. Dan kan je alleen nog maar het volume veranderen via de afstandsbediening van de soundbar. Wel is het verstandig zoals wan wizard al zei eerst het geluid op gelijk niveau te zetten. Ikzelf doe dit ook zo, het geluid wijzigen met de afstandsbediening van de soundbar. In mijn geval versterker maar het verhaal blijft hetzelfde.



Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 6 October 2019 - 11:23

Nee, je moet de volume van de box zo afstellen dat MPEG net zo luid is als AC3, en dan vervolgens met je vingers van de audio knoppen van de remote afblijven, maar die van de versterker gebruiken.

 

De oorzaak zit hem in het feit dat PCM audio door de box geregeld kan worden, maar AC3 as-is wordt uitgestuurd, die kun je met de box ook niet harder/zachter zetten (tenzij je downmix aanzet, dan maakt de box er eerst PCM van).

 

Hoewel dat wel het probleem oplost, heeft het het nadeel dat het de resolutie van de PCM (decoded MPEG audio...) flink verkleint, niet goed voor de geluidskwaliteit.

 

Zenders zenden AC3 geluid meestal met een belachelijk grote headroom uit, het is mij ook niet helemaal duidelijk waarom dat bij AC3 groter zou moeten zijn dan bij MPEG audio. Als ik een programma permanent opneem, dan corrigeer het volume meestal "permanent". Je krijgt daarmee niet meer meer geluidskwaliteit, maar wel ben je af van het probleem dat je telkens het volume moet aanpassen.

 

Het is dus niet een probeel van OpenPLi of enigma of iets wat wij kunnen oplossen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #5 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 6 October 2019 - 12:34

hallo, 

 

ik heb een VU+ Solo 4k met de nieuwste openpli erop draaien.

 

sinds kort heb ik een dolby atmos soundbar gehaald en gaat het geluid van de box via de soundbar. dus heb ik AC3 downmix uitgezet.

 

probleem is dan dat AC3 geluidsormaten veel luider zijn dan MPEG geluidsformaten, ik moet de soundbar zetten op volume 8 en volume 20 respectievelijk. 

 

en als ik zap blijf ik dus continu volume aan te passen omdat somige kanalen AC3 en sommigen MPEG hebben.

 

hoe kan ik de box het geluidsverschil zo klein mogelijk laten maken? is daar een plugin voor oid? 

 

die setting in A/V werkt niet.

Op mijn Philips soundbar heb ik daarvoor de optie Auto volume, werkt perfect (werkt echt als limiter dus het geluid wordt niet gecomprest) en altijd hetzelfde volume via alle externe HDMI -cec bronnen. Mijn diverse e2 ontvangers staan altijd ''vol gas'' en regel het volume met de ab van de tv of via de ab van de soundbar, ik heb wel ARC op mijn tv en de soundbar. :)


73's

PE1AQZ


Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #6 said006

  • Senior Member
  • 34 posts

+1
Neutral

Posted 6 October 2019 - 19:38

bedankt voor jullie reacties.

 

ik heb het volume op de box op max gezet en nu is het volume wel ongeveer gelijk. ik gebruik alleen de volume remote van de soundbar, of eigenlijk van de tv, want CEC. vu+ heb ik uit het zicht gezet en bedien ik ook met dezelfde tv afsandsbediening (volume gaat automtisch naar soundbar en niet vu+.

 

ik heb een LG 65C9 en die heeft dat niet, Philips wel inderdaad.



Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #7 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 8 October 2019 - 04:52

#wanwizard, in mijn box staan de instellingen ac3 downmix en dts downmix uit, dus schakelaar op rood zeg maar, dan komt het originele geluid toch door? Want als ik op het scherm van mijn versterker kijk komt er dolby digital of dolby pl2 te staan. Maar in de instellingen bij die downmix staat iets lager 3D surround luidsprekerpositie, wat gebeurd hier als ik dit zou aanzetten? Ik heb wel eens geprobeerd maar merkte niet iets.

Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #8 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,260 posts

+691
Excellent

Posted 8 October 2019 - 09:38

Misschien ooit eens een optie toevoegen wat het aanpassen van het volume blokkeert als je downmix uit hebt staan... en dan altijd volle poele weergeeft...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,558 posts

+1,737
Excellent

Posted 8 October 2019 - 10:40

#wanwizard, in mijn box staan de instellingen ac3 downmix en dts downmix uit, dus schakelaar op rood zeg maar, dan komt het originele geluid toch door? 

 

Ja.

 

Maar in de instellingen bij die downmix staat iets lager 3D surround luidsprekerpositie, wat gebeurd hier als ik dit zou aanzetten? Ik heb wel eens geprobeerd maar merkte niet iets.

 

Geen idee.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #10 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 posts

+4
Neutral

Posted 9 October 2019 - 01:27

Nee, je moet de volume van de box zo afstellen dat MPEG net zo luid is als AC3, en dan vervolgens met je vingers van de audio knoppen van de remote afblijven, maar die van de versterker gebruiken.

 

De oorzaak zit hem in het feit dat PCM audio door de box geregeld kan worden, maar AC3 as-is wordt uitgestuurd, die kun je met de box ook niet harder/zachter zetten (tenzij je downmix aanzet, dan maakt de box er eerst PCM van).

 

 

Uhh hoe gaat dat dan ?

Je hebt het geluid aanstaan op je box dan kan ik toch niet aangeven dat de AC3 zachter of harder kan dan PCM ?

of heb ik die optie nooit gezien

Mijne doet namelijk iets heel anders deze wordt harder en dan zachter bij hardere volume delen ( zeg maar actie delen )

en dan heb ik mijn ET1000 naar mijn Onkyo TS-507 toe via HDMI en met mijn versterker regel ik de volume


Edited by Gman2oo6, 9 October 2019 - 01:27.

Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)


Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #11 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 9 October 2019 - 04:18

#gman2006, volgens mij is het zo dat wanneer in het menu A/V instellingen de opties ac3 downmix en dts downmix uit staan dan geeft de box het originele geluid door zoals het door de zenders wordt uitgezonden. Dus bij de meeste zijn dat dolby digital of bijvoorbeeld dolby pl2 of surround. In ieder geval digitale kwaliteit. Bij mijzelf is het zo (bij iedereen denk ik) dat dolby digital dan niet met de afstandsbediening harder of zachter gezet kan worden. Bij dolby pl2 en dolby surround kan dit wel. Wanneer het geluid via een soundbar of versterker gaat is dit de beste geluidskwaliteit. Wanneer het geluid gewoon via de tv speakers gaat heeft dat dolby gebeuren weinig effect want geluid via de tv is meestal gewoon stereo. Dan is het handiger om in het menu A/V instellingen die ac3 en dts downmix aan te zetten want dan zet de box het originele geluid om naar stereo en kan je ook via de afstandsbediening van de box het volume regelen. Dus die optie ac3 en dts downmix aanzetten is handiger als het geluid gewoon via de tv speakers gaat. Deze uitleg is gebaseerd op mijn eigen ervaringen, wanneer dit niet klopt is er vast wel iemand die het op de goede manier hier wil uitleggen. Mvg.

Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #12 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,260 posts

+691
Excellent

Posted 9 October 2019 - 06:29

Behalve voor tvs doe toch op een of andere manier surround kunnen ‘faken’....wordt het met downmix toch slechter (denk oa aan de midden speaker).

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #13 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 9 October 2019 - 10:51

#littlesat, zou het echt zo zijn dat het geluid via de tv speakers van dusdanige kwaliteit is dat je het verschil kan horen. Vooral de platte tv's van tegenwoordig komt zo'n blikgeluid uit.

Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,558 posts

+1,737
Excellent

Posted 9 October 2019 - 12:49

Uhh hoe gaat dat dan ?

 

Uhh, simpel. ;)

 

Je zapt naar een zender met een gemiddeld volume aan AC3 geluid (dus geen fluister drama of rock concert dus ;)). Dan stel je je versterker / soundbar / TV in op een bepaald volume. 

 

Daarna zap je naar een zender met PCM geluid, en gebruik je de volume knoppen van de box om het geluid zo in te stellen dat het ongeveer even luid klinkt als de vorige zonder.

 

Vanaf nu blijf je met je vingers van de volume knop van de box af, en regel je het eind volume met de AB van de TV/Versterker/Soundbar. Als het werkt kun je via HDMI-CEC de volume knoppen van de box doorzetten naar de TV/Versterker/Soundbar.

 

Helemaal goed zul je het nooit krijgen, er zit nu eenmaal veel meer dynamiek in AC3, dat wordt "platgeslagen" bij de conversie naar stereo...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #15 erikbart

  • Senior Member
  • 43 posts

0
Neutral

Posted 12 October 2019 - 12:49

Op mijn vu duo 4k kan ik per zender het geluidspoor kiezen. Meestal is de keuze tussen MPEG of AC3.  AC3 klinkt veeeel zachter dan MPEG. (verderop lees ik juist het tegenovergestelde) Waarom? AC3 zou in principe de beste geluidskwaliteit moeten geven dacht ik (met een meerkanaalsversterker). Ik hoor geen verschil overigens...behalve dan het grote volumeverschil.



Re: Volume AC3 en MPEG geluidsformaten #16 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,558 posts

+1,737
Excellent

Posted 12 October 2019 - 13:10

Geluidskwaliteit heeft niks met volume te maken. Dat denken alleen tieners... ;)

 

AC3 (elke meerkanaals audio) heeft veel meer dynamiek, en daardoor klinkt het gemiddeld genomen zachter. Daarnaast is AC3 end-to-end digitaal, het wordt door de box doorgezet zoals het binnen komt, het is ook niet regelbaar. dus het verschil wordt ook beinvloed door de volume stand bij MPEG audio.

 

Over het algemeen, als je een TV of audio systeem hebt dat meerkanaalsgeluid aan kan, is het advies om op de box de MPEG audio zo bij te regelen dat het ongeveer even luid is als de AC3 van dezelfde zender, en daarna niks meer met het volume van de box te doen, maar het volume te regelen via de TV of de versterker. Eventueel door middel van forwarding van de volume toetsen via HDMI-CEC.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users