Jump to content


Photo

Nieuwe 4K box


  • Please log in to reply
50 replies to this topic

#1 martijnsx3

  • Member
  • 20 posts

0
Neutral

Posted 12 October 2019 - 07:17

Beste Openpli members,

 

Ik kon op internet verder geen gebruikerservaringen vinden dus ik stel hier de vraag even. Mogelijk zijn er mensen met ervaringen met de diverse 4K boxxen. Ik ben op zoek naar een nieuwe 4K tuner ter vervanging van mijn ET9200. Ik heb een 65 inch 4K OLED TV.

 

Op dit moment zijn in beeld:

  • VU+ Uno 4K SE
  • Xsarius Galaxy 4K
  • Zgemma H7S met 2x DVB-S2X en 1x DVB-T2

 

Belangrijkste redenen voor upgrade zijn: 

  • de mogelijkheid tot bekijken van 4K zenders
  • beter beeld bij HD zenders t.o.v. huidige ET9200
  • afspelen van H265 bestanden vanaf de netwerkschijf 

 

De VU+ lijkt een mooie box te zijn met FBC maar volgens mij heeft deze geen S2X tuners. De Xsarius kan ik vinden met dual S2X en FBC en deze is ook nog 40 euro goedkoper. De Zgemma is aanzienlijk goedkoper, heeft S2X en heeft ook nog een T2/C tuner extra.

Indien de boxxen relatief gelijkwaardig zijn dan kies ik liefst de goedkoopste aangezien dit aanzienlijk scheelt en je nog een T2/C tuner extra hebt. FBC heb ik volgens mij relatief weinig aan (gaan 2 kabels van schotel naar de tuner). 

 

Ik lees op oude berichten dat PIP op de Zgemma niet goed werkt. Ik zou het mooi vinden als ik dmv PIP het beeld in 4 zou kunnen delen waarbij op elke kwart van het scherm een HD zender vloeiend wordt weergegeven. Een dikke plus maar dit is geen vereiste. De vraag is kan dit op alle boxxen?

 

Wat zou de beste keuze zijn? Is S2X echt nodig? Is de Zgemma een kwalitatief goede box? Of de Xsarius? Of is de VU+ echt de meerprijs waard? Zijn er nog andere interessante opties?

 

Thnx!



Re: Nieuwe 4K box #2 martijnsx3

  • Member
  • 20 posts

0
Neutral

Posted 12 October 2019 - 07:25

Correctie. Zie dat een andere leverancier ook de VU+ met dual S2X FBC levert.



Re: Nieuwe 4K box #3 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 12 October 2019 - 07:53

Persoonlijk ben ik het meest gecharmeerd van de Uno 4Kse. Maar geen enkel merk is zaligmakend.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Nieuwe 4K box #4 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 12 October 2019 - 08:44

Daarbij komt dat Vu als enige ene een echte quad pip plugin heeft.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Nieuwe 4K box #5 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 October 2019 - 11:55

Ik weet niet of je S2X koopt omdat je het nu nodig hebt, of om op de toekomst voorbereid zijn. Als het het laatste is, dan zou ik me met verwisselbare tuners weinig zorgen maken, een nieuwe tuner is zo nodig zo gekocht.

Re: Nieuwe 4K box #6 digiview 12

  • Senior Member
  • 90 posts

0
Neutral

Posted 12 October 2019 - 13:20

heb hier de duo  4k sinds een paar maanden top ontvanger blij doet het goed met vuplus dvb-s nim 45308xfbc dvb-s2x tuner erin 

en twee tb hd erin snel goed beeld en geluid 



Re: Nieuwe 4K box #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,311 posts

+1,719
Excellent

Posted 12 October 2019 - 13:24

 heb ik volgens mij relatief weinig aan (gaan 2 kabels van schotel naar de tuner). 

 

Als je een DiseqC setup hebt, dan bepalen de root tuners A en B op welke sat positie en welk kwadrant de LNB wordt afgestemd. De leaf tuners C-H kunnen dan nog wel afstemmen op elke transponder binnen die twee kwadranten.

 

Als voorbeeld, als A op NPO2 staat (23.5, Verticaal, Hoog), dan zal een opname van RTL4 (ook 23.5, Verticaal, Hoog) tuner C pakken, en je tweede kabel vrijlaten.

 

Bij een gewone twin tuner module had je dat je tweede tuner gekost. Dus ja, misschien weinig, maar niet niks. ;)

 

Je moet voor jezelf bepalen of dat de meerkosten waard is.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nieuwe 4K box #8 satlutser

  • Senior Member
  • 166 posts

+1
Neutral

Posted 12 October 2019 - 13:56

Ik heb mijn VU+ Solo2 vervangen door een Zgemma H7s.

PIP is mogelijk, maar maximaal een kwart van het scherm en beeld is niet mooi vloeiend.

De afwerking is minder dan bij VU+, maar de afstandsbediening voelt degelijk aan.

Ik neem vaak NPO-zenders op en door de dvb-t2 tuner heb ik meer opnamemogelijkheden dan op de Solo2.
Zgemma H7S, Seagate 1Tb intern, OpenPli 7.3, LCD4Linux, Astra 19.2E, 23.5E, 28.2E, DVB-T2, alles fta.

Re: Nieuwe 4K box #9 Jork

  • Senior Member
  • 732 posts

+12
Neutral

Posted 12 October 2019 - 14:07

 Gigablue quad 4k heeft ook quadpip.



Re: Nieuwe 4K box #10 martijnsx3

  • Member
  • 20 posts

0
Neutral

Posted 12 October 2019 - 16:36

Thnx voor de reacties tot nu toe!

 

@WanWizard, ik ben er niet helemaal in thuis maar volgens mij heb ik idd DiseqC. Ik heb al verschillende korte beschrijvingen gezien van de FBC tuner maar helemaal begrijpen doe ik het nog niet. Bedankt voor het voorbeeld iig.

 

@Satlutser, hoe bevalt de Zgemma verder? Prima box? Spelen veel bestanden/codecs zoals H265 etc ook goed?



Re: Nieuwe 4K box #11 martijnsx3

  • Member
  • 20 posts

0
Neutral

Posted 12 October 2019 - 16:43

Bij de beschrijving van de Gigablue Quad 4K zie ik trouwens staan:

 

Sat>IP streaming of multiroom
Satelliet tv kijken waar u maar wilt, via uw interne thuis netwerk. Door het satelliet tv signaal te streamen via uw interne netwerk, kunt u tv kijken waar u maar wilt. In elke kamer van uw huis. En via de handige App kunt u het signaal zelfs streamen naar uw mobiele apparaten (tablet, smartphone), zodat u ook zomers in de tuin kunt genieten van en het mooie weer en uw favoriete programma.

 

 

Is dit iets nieuws/speciaals en kunnen de andere boxxen dit ook? Streamen lukt me nu ook wel met apps op de iPad of android telefoon maar dat is toch niet echt altijd een hele soepele ervaring.



Re: Nieuwe 4K box #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,311 posts

+1,719
Excellent

Posted 12 October 2019 - 16:54

@WanWizard, ik ben er niet helemaal in thuis maar volgens mij heb ik idd DiseqC. Ik heb al verschillende korte beschrijvingen gezien van de FBC tuner maar helemaal begrijpen doe ik het nog niet. Bedankt voor het voorbeeld iig.

 

DiseqC is de legacy of standaard setup, met traditionele LNB's met een kabel per LNB (of DiseqC switch). Alternatief is Unicable, waarbij alle LNB's aan dezelfde kabel hangen. 

 

Schiet maar als je meer vragen hebt, daar zijn we voor.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nieuwe 4K box #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,311 posts

+1,719
Excellent

Posted 12 October 2019 - 16:59

Is dit iets nieuws/speciaals en kunnen de andere boxxen dit ook? Streamen lukt me nu ook wel met apps op de iPad of android telefoon maar dat is toch niet echt altijd een hele soepele ervaring.

 

Nee, en Ja.

 

Even geen dingen door elkaar halen.

 

Je hebt streaming over HTTP, waarmee je een zender streamt, naar je browser of naar een App.

 

Sat>IP koppelt een volledige tuner over het Netwerk, en daarmee kun je een tuner van box A laten gebruiken door box B, als was het een lokale tuner (je krijgt er dan gewoon een letter bij). Het wordt practisch niet gebruikt, omdat het je een volledige tuner kost, ook als die box B niet gebruikt wordt.

 

De fallback tuner functionaliteit in OpenPLi images maakt gebruikt van HTTP streaming, en is daardoor veel efficienter. Het werkt zelfs over internet (onder bepaalde voorwaarden), en met een getranscodeerd signaal (als je een box hebt die dat kan).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nieuwe 4K box #14 Zwelgje

  • Senior Member
  • 104 posts

+3
Neutral

Posted 13 October 2019 - 07:56

Nog niet genoemd en voor de TS misschien ook niet zo relevant, maar het geluid van de VU+ Uno 4K SE klinkt aanzienlijk beter dan het geluid van m’n oude ET9500. Sprankelende en meer dynamiek. Nu speel ik het geluid wel af via een fatsoenlijke geluidsinstallatie.

Dish 60cm, 19,2°E- 23,5°E-28,2°E, VU+ Uno 4K, OpenPli 8.0


Re: Nieuwe 4K box #15 satlutser

  • Senior Member
  • 166 posts

+1
Neutral

Posted 13 October 2019 - 09:18

@Satlutser, hoe bevalt de Zgemma verder? Prima box? Spelen veel bestanden/codecs zoals H265 etc ook goed?


Ik ben er wel tevreden mee. H.265 gaat goed icm de dvb-t2 tuner. Ik gebruik de box verder niet als mediaplayer, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.
Zgemma H7S, Seagate 1Tb intern, OpenPli 7.3, LCD4Linux, Astra 19.2E, 23.5E, 28.2E, DVB-T2, alles fta.

Re: Nieuwe 4K box #16 Remi_4

  • Senior Member
  • 242 posts

+6
Neutral

Posted 13 October 2019 - 09:42

@WanWizard, ik ben er niet helemaal in thuis maar volgens mij heb ik idd DiseqC. Ik heb al verschillende korte beschrijvingen gezien van de FBC tuner maar helemaal begrijpen doe ik het nog niet. Bedankt voor het voorbeeld iig.


DiseqC is de legacy of standaard setup, met traditionele LNB's met een kabel per LNB (of DiseqC switch). Alternatief is Unicable, waarbij alle LNB's aan dezelfde kabel hangen.

Schiet maar als je meer vragen hebt, daar zijn we voor.
Ben ook een beetje aan het oriënteren voor een andere dan die ik nu hebt een et9000.

Dan moet je de lnb ook vervang voor die unicable ondersteunt?

Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
Currently using: UV+ DUO 4K +1TB WD hdd green en CT ET900 + 1 TB WD hdd, beide met PLI en oscam.

Re: Nieuwe 4K box #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,311 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 October 2019 - 13:25

Nee, dat hoeft niet, een FBC module is backward compatible, en gedraagt zich dan als een twin tuner module met 6 intern doorgeluste tuners.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nieuwe 4K box #18 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 13 October 2019 - 15:29

 

beter beeld bij HD zenders t.o.v. huidige ET9200

 

Ik kan het mis hebben, maar bij mijn weten heeft geen enkele 4K box een goede upscaler, ik heb althans van geen enkele box daar ooit gegevens over gevonden. Dat betekent dat de scaler van de TV beter is dan de scaler van de sat box en dan moet je die van de box dus uitzetten voor het beste beeld hetgeen weer andere problemen geeft. Dat betekent ook dat de kwaliteit van HD zenders hooguit gelijk is aan die van je ET9200.



Re: Nieuwe 4K box #19 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 13 October 2019 - 16:28

Nog niet genoemd en voor de TS misschien ook niet zo relevant, maar het geluid van de VU+ Uno 4K SE klinkt aanzienlijk beter dan het geluid van m’n oude ET9500. Sprankelende en meer dynamiek. Nu speel ik het geluid wel af via een fatsoenlijke geluidsinstallatie.

Gebruik je dan de audio jacks van de Vu of heb je een losse DAC? In mijn geval gebruik ik een losse DAC en hoor totaal geen verschil, ook ik ben in het bezit van een fatsoenlijke geluidsinstallatie ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Nieuwe 4K box #20 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,311 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 October 2019 - 16:30

Aannemende dat er nu een 1080i of 1080p connectie naar de TV is, is het beeld voor HD in beide gevallen identiek, het is immers digitaal, de omzetting gebeurd pas in de TV. Het betekent ook dat in dit specifieke geval de kwaliteit van de scaler niet relevant is, want er hoeft niet geschaald te worden.

 

Dat gezegd hebbende, ik heb een high end Pana Viera, en ik zie geen verschil bij het upscalen van SD naar HD tussen mijn Vu Duo 4K en mijn TV, terwijl het nadeel is dat de TV bij het zappen elke keer van input resolutie moet wisselen, wat een paar seconden zwart beeld oplevert. Voor mij dus niet de moeite. Er zijn wel AV amps waarbij de scaler wel duidelijk beter is overigens.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users