Jump to content


Photo

Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen!


  • Please log in to reply
58 replies to this topic

#1 hro

  • Senior Member
  • 2,557 posts

+756
Excellent

Posted 16 October 2019 - 06:24

In de nacht van maandag 15 op dinsdag 16 oktober heeft Ziggo o.a. in de regio Eindhoven het analoge signaal uitgezet.

 

Normaal zou je verwachten dat dit voor het digitale signaal geen problemen oplevert maar helaas... bij vele mensen bleef het beeld zwart.

Zij kregen 'afstemmen mislukt' in beeld.

 

De problemen doen zich onder andere voor op:

- tv's met een DVB-C tuner van kennelijk een oudere generatie;

- Enigma2-ontvangers met ingebouwde DVB-C tuner. Zelf geconstateerd op een Edision en bij kennis van me met Mutant HD51;

- Enigma2-ontvangers die bijvoorbeeld de Sundtek usb-stick als externe DVB-C tuner gebruiken.

 

Een oudere UPC-box bleek deels te werken.

Een modernere Ziggo box na herinstellen wel.

 

Maar voor vele: hoe kun je weer op de oude manier kijken, dus zonder extra kastje van Ziggo aan je tv? Hoe krijg je dus de tuner in je tv of Enigma2-ontvanger of Sundtek weer aan de praat?

 

Wie heeft een gouden tip c.q. de oplossing?

 

Een oplossing voor je Enigma2-ontvanger is soms een kabelscan met invullen juiste frequentie (vaak 164.000) en netwerk-id (04444 of 05555) en dan met de OK-toets scannen. Probeer eens en laat weten of dit lukt.


Edited by hro, 16 October 2019 - 06:28.

Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #2 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 16 October 2019 - 06:49

Simpel goede kabels, antenne versterkers en stekkers....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #3 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 16 October 2019 - 07:59

Simpel goede kabels, antenne versterkers en stekkers....

 

Versterkers heb ik het nooit zo op...


Edited by Henksat, 16 October 2019 - 07:59.


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #4 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 16 October 2019 - 08:05

 

 

Wie heeft een gouden tip c.q. de oplossing?

 

 

Doe eens een nieuwe kabelscan zou ik zeggen.



Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #5 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,638 posts

+459
Excellent

Posted 16 October 2019 - 09:43

In de nacht van maandag 15 op dinsdag 16 oktober heeft Ziggo o.a. in de regio Eindhoven het analoge signaal uitgezet.

 

Normaal zou je verwachten dat dit voor het digitale signaal geen problemen oplevert maar helaas... bij vele mensen bleef het beeld zwart.

Zij kregen 'afstemmen mislukt' in beeld.

 

De problemen doen zich onder andere voor op:

- tv's met een DVB-C tuner van kennelijk een oudere generatie;

- Enigma2-ontvangers met ingebouwde DVB-C tuner. Zelf geconstateerd op een Edision en bij kennis van me met Mutant HD51;

- Enigma2-ontvangers die bijvoorbeeld de Sundtek usb-stick als externe DVB-C tuner gebruiken.

 

Een oudere UPC-box bleek deels te werken.

Een modernere Ziggo box na herinstellen wel.

 

Maar voor vele: hoe kun je weer op de oude manier kijken, dus zonder extra kastje van Ziggo aan je tv? Hoe krijg je dus de tuner in je tv of Enigma2-ontvanger of Sundtek weer aan de praat?

 

Wie heeft een gouden tip c.q. de oplossing?

 

Een oplossing voor je Enigma2-ontvanger is soms een kabelscan met invullen juiste frequentie (vaak 164.000) en netwerk-id (04444 of 05555) en dan met de OK-toets scannen. Probeer eens en laat weten of dit lukt.

Het oude netwerk is afgeschakeld en zit nu op Amsterdam, daarom moet je even opnieuw scannen.

het grote voordeel is dat de nieuwe kanalenlijsten dadelijk voor degene die al over zijn, kloppen en oa. Ikzelf, niet meer een kabelscan hoef te doen nadat de nieuwe lijstje worden ingeladen bij een update ;)

 

Een scan met netwerk ID 4444 levert FTA kanalen op, een scan met 5555, alles.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #6 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 16 October 2019 - 09:53

Onder versterkers kom je vaak niet uit... maar dan wel een fatsoenlijke 4G, kabel keurmerk gevalideerde....


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #7 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,638 posts

+459
Excellent

Posted 16 October 2019 - 12:40

Onder versterkers kom je vaak niet uit... maar dan wel een fatsoenlijke 4G, kabel keurmerk gevalideerde....

Dat ben ik niet helemaal met je eens, ik heb geen enkele versterker nodig en heb overal uitstekend signaal, wat wel belangrijk is welke materialen je gebruikt.

ik zou geen Gamma spul gebruiken..


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #8 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 16 October 2019 - 12:50

Ik heb hier wel een versterker nodig...Mijn signaal zit blijkbaar op het randje dus zodra ik het 1x split dan heb ik een issue. Een moderne Hirschman type 'non Gamma' versterker is bij mij noodzakelijk kwaad.


Edited by littlesat, 16 October 2019 - 12:51.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 16 October 2019 - 13:38

Dan ben je echt een uitzondering. Bij bijna iedereen komt het signaal knalhard binnen. Als er problemen zijn, zijn die met de kwaliteit van het signaal, niet met het niveau (en gaat een versterker dus alleen averechts werken).

 

Ik kan iedereen weer aanbevelen om in huis alleen F-connectors te gebruiken en daar waar je moet aansluiten op zo'n gare kabel-tv-aansluiting, een verloopstukje gebruiken. Dan is je kabel altijd maximaal afgeschermd en optimaal qua impedantie.

 

Even scannen vanaf de NIT transponder op 164 Mhz of 448 (?) Mhz is natuurlijk sowieso de eerste stap.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #10 hro

  • Senior Member
  • 2,557 posts

+756
Excellent

Posted 16 October 2019 - 14:49

Simpel goede kabels, antenne versterkers en stekkers....

raar antwoord, alles was goed na de afschakeling analoog, Ziggo heeft zelf ook gemuteerd in digitaal.

 

na kabelscan opgelost, dus ligt echt niet aan een coaxkabel of stekker Littlesat... zover was ik al.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #11 hro

  • Senior Member
  • 2,557 posts

+756
Excellent

Posted 16 October 2019 - 14:49

 

 

 

Wie heeft een gouden tip c.q. de oplossing?

 

 

Doe eens een nieuwe kabelscan zou ik zeggen.

 

dat hielp, ook bij een tv met enkel een kabeltuner.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #12 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 16 October 2019 - 16:55

Zodra ziggo frequenties veranderd kan het alleen aan de kabels liggen... maar ik was we al vanuit gegaan dat je al
Zo slim was om alles te (her)scannen... iets wat ook op automatisch gezet kan worden

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #13 hro

  • Senior Member
  • 2,557 posts

+756
Excellent

Posted 16 October 2019 - 17:11

Zodra ziggo frequenties veranderd kan het alleen aan de kabels liggen... maar ik was we al vanuit gegaan dat je al
Zo slim was om alles te (her)scannen... iets wat ook op automatisch gezet kan worden

klopt, zie ook begin bericht: op meerdere tv's/ontvangers geconstateerd, dan ligt het echt niet aan die ene kabel.

 

auto-scan kan maar wil voorkomen dat iedere keer het Ziggo-boeket dat dan wordt aangemaakt en bovenaan gezet op popt.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #14 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 16 October 2019 - 18:19

In de nacht van maandag 15 op dinsdag 16 oktober heeft Ziggo o.a. in de regio Eindhoven het analoge signaal uitgezet.

 

Normaal zou je verwachten dat dit voor het digitale signaal geen problemen oplevert maar helaas... bij vele mensen bleef het beeld zwart.

Zij kregen 'afstemmen mislukt' in beeld.

 

De problemen doen zich onder andere voor op:

- tv's met een DVB-C tuner van kennelijk een oudere generatie;

- Enigma2-ontvangers met ingebouwde DVB-C tuner. Zelf geconstateerd op een Edision en bij kennis van me met Mutant HD51;

- Enigma2-ontvangers die bijvoorbeeld de Sundtek usb-stick als externe DVB-C tuner gebruiken.

 

Een oudere UPC-box bleek deels te werken.

Een modernere Ziggo box na herinstellen wel.

 

Maar voor vele: hoe kun je weer op de oude manier kijken, dus zonder extra kastje van Ziggo aan je tv? Hoe krijg je dus de tuner in je tv of Enigma2-ontvanger of Sundtek weer aan de praat?

 

Wie heeft een gouden tip c.q. de oplossing?

 

Een oplossing voor je Enigma2-ontvanger is soms een kabelscan met invullen juiste frequentie (vaak 164.000) en netwerk-id (04444 of 05555) en dan met de OK-toets scannen. Probeer eens en laat weten of dit lukt.

@Hans, logisch dat je beeld zwart word op sommige zenders na het afschakelen van de analoge tv zenders je krijgt nu een nieuwe frequentie indeling dus ook een andere /transponder frequentie. En met  ID4444 ontvang je alleen de fta zenders waarvan 4 in hd en de rest in sd.


Edited by Sagitarius, 16 October 2019 - 18:21.

73's

PE1AQZ


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #15 Matrix10

  • Senior Member
  • 338 posts

+27
Good

Posted 16 October 2019 - 18:57

Internet, Bellen, Digitale TV, Kabel TVDoor een storing kun je op dit moment mogelijk geen gebruik maken van je dienst(en) van Ziggo. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing.StatusOpenBekend sindsDinsdag 15 oktober om 06:19

 

Signaal daalde minimaal 60% van 100 % naar 36% NPO1HD

MTV Live HD nu 9%

 

Nu ga ik opnieuw scannen om het resultaat op Ultimo 4K te zien.

 

De scan heeft niets veranderd test met Ultimo 4K .


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #16 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 17 October 2019 - 01:54

Kwestie van de juiste materialen gebruiken. Dus niet die oude opzetdozen, oude coax in de muren etc. En mocht je toch een versterker nodig hebben: die dingen die Ziggo zelf levert doen het uitstekend. Daar zitten overigens ook gewoon f-connector aansluitingen op.

 

Kabelscan op auto en je decoder in standby zetten als je 's-nachts slaapt en dan gaat het eigenlijk altijd gewoon goed als er wijzigingen in frequenties e.d. zijn.



Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #17 Matrix10

  • Senior Member
  • 338 posts

+27
Good

Posted 18 October 2019 - 22:23

Signaal is terug naar 100%
De storing duurde bijna een week.


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #18 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 18 October 2019 - 23:53

Als die een week heeft geduurd dan moet die toch op de website van Ziggo zelf gestaan hebben lijkt mij ?



Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #19 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 19 October 2019 - 08:18

Als het signaal zo omspringt heb je meestal last van ‘instraling’ dwz stekkertjes, kabeltjes en eventueel versterkertjes die lekken. Soms lost het zichzelf tijdelijk op.Ook een stekkertje die er niet helemaal goed in zit kan al een issue zijn.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Ziggo switcht niet alleen analoog af... digitale problemen! #20 hro

  • Senior Member
  • 2,557 posts

+756
Excellent

Posted 19 October 2019 - 09:17

Accepteer eens dat het niet altijd aan hardware (versterkers of stekkers) ligt maar dat Ziggo ook software matig sleutelt.

Als je thuis NIETS hebt veranderd en de enige verandering is de Ziggo-switch dan lijkt deze laatste meer de oorzaak.

 

Hier ook verandering te merken. Lijkt alsof het digitale signaal sterker is, snellere zap (meer bandbreedte?). Kan dit echter niet met technische meting bewijzen.


Edited by hro, 19 October 2019 - 09:18.

Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users