←  [NL] Gebruikersondersteuning

Forums

»

OpenPLi 7.2-release beschikbaar

deeptrap's Photo deeptrap 27 Dec 2019

Gisteren mijn Ultimo 4K geupgrade naar 7.2 versie 12/12 en nu werken de Cifs mounts weer naar behoren.

Dank aan het OpenPli team voor al hun harde werk :thumbs-up: :thumbs-up: :thumbs-up:

 

NIeuwe ontvanger gekocht vu+ zero 4K voor de slaapkamer, maar ik krijg nfs niet aan de praat koppeling met mijn Synology.

Oude automounts.xml gekopieerd, maar dit kan niet koppelen.

 

ondertussen gezien dat SMB2 aan moet staan, dus minimaal SMB2 en max SMB2 getest , maar werkt niet. Ondertussen terug gegaan naar Minimaal Smb1 (heb nog een oud ding die dat vereist) , Max Smb3, maar krijg het niet aan de praat.

 

versie die ik nu gebruik is de build van 23 december.

Quote

WanWizard's Photo WanWizard 27 Dec 2019

Hoef je met OpenPLi 7.2 helemaal geen zorgen om te maken, die bepaald zelf welke protocollen nodig is voor de verbinding, net zoals Windows dat doet.

 

Als je dus geen verbinding kunt krijgen, ligt dat aan iets anders dan SMB of security protocol. Dus, zorgen dat er geen "sec=" en "vers=" in de opties staat, want daarmee schakel je bovenstaand mechanisme uit.

Quote

deeptrap's Photo deeptrap 27 Dec 2019

het vreemde is , ik kan wel browsen naar de Synology bij network en zie de mappen die ik met nfs heb vrijgegeven.

 

als ik die mount doet hij het ook niet.

 

Even terug, misschien maak ik een denkfout.

 

 

Ik heb van mijn andere box de met pli 7.1 de automounts.xml gekopieerd naar de nieuwe box met versie 7.2

 

Voorbeeld van de automounts.xml

 

<?xml version="1.0" ?>
<mountmanager>
<nfs>
 <mount>
  <active>True</active>
  <hdd_replacement>False</hdd_replacement>
  <ip>XXX.XXX.XXX.XXX</ip>
  <sharename>dvd</sharename>
  <sharedir>volume3/DVD</sharedir>
  <options>r,nolock,tcp</options>
 </mount>
</nfs>
 

 

 

daarna ip adres ingesteld van de oude box die ik heb vervangen.

 

 

ik zie ook nergens in de log van de synology dat hij aan wil melden.

 

netwerk doet het prima voor de rest.

Quote

WanWizard's Photo WanWizard 28 Dec 2019

  <options>r,nolock,tcp</options>

 

Dit levert een syntax error op, dus wellicht mislukt de mount daarom. "r" als optie bestaat niet, dat zal wel "rw" of "ro" moeten zijn?
 

Bovendien, dit is een NFS mount, en geen CIFS mount, dus die hele discussie over SMB protocol en versie is niet relevant.

Quote

edjehd's Photo edjehd 28 Dec 2019

Goeie morgen, pli 7.2 werk perfect op mijn vu duo 4k. Alleen het radio logo doet het niet bij mij. Staat wel aan in de instellingen... weet iemand een trucje zodat deze het ook weer doet?
Quote

WanWizard's Photo WanWizard 28 Dec 2019

De background bedoel je? Is een bekend probleem, waarvoor nog geen reden gevonden is (en daarmee ook geen oplossing).

Quote

edjehd's Photo edjehd 28 Dec 2019

Oke wachten we dat nog af.

Suc7....
Quote

marmel's Photo marmel 28 Dec 2019

Is het mogelijk dat een skin die ik via ipk bestand erin gezet heb problemen geeft op 7.1 en 7.2?

Heb namelijk dat de box vaker bezet aangeeft door middel van een rood kruis links boven in beeld als ik bijv naar een andere zender wil zappen!

Ik moet dan de box hard uitzetten en opnieuw laten opstarten. Skin die ik gebruik is aeonfhdmod-sharp987-openpli 4-r1.0 ipk

Quote

WanWizard's Photo WanWizard 28 Dec 2019

Ja, dat kan zeker.

 

Echter, het reageren op een toets heeft in principe niks met de skin te maken, dat is puur layout en grafische elementen.

 

Tenzij je een skin hebt met embedded code (of waarbij code zit die onze code overschrijft), en als die voor OpenPLi 4 gemaakt is, dan is de kans groot dat dat niet meer compatible is.

Quote

marmel's Photo marmel 28 Dec 2019

Ja, dat kan zeker.

 

Echter, het reageren op een toets heeft in principe niks met de skin te maken, dat is puur layout en grafische elementen.

 

Tenzij je een skin hebt met embedded code (of waarbij code zit die onze code overschrijft), en als die voor OpenPLi 4 gemaakt is, dan is de kans groot dat dat niet meer compatible is.

Bedankt voor het snel antwoorden,ga de 7.2 er weer opzetten en een skin pakken die in de sectie staat bij jullie!! Hopelijk is dat het probleem,denk het wel want dit is het enigste wat ik verander!

Quote

deeptrap's Photo deeptrap 28 Dec 2019

 

  <options>r,nolock,tcp</options>

 

Dit levert een syntax error op, dus wellicht mislukt de mount daarom. "r" als optie bestaat niet, dat zal wel "rw" of "ro" moeten zijn?
 

Bovendien, dit is een NFS mount, en geen CIFS mount, dus die hele discussie over SMB protocol en versie is niet relevant.

 

 

 

  <options>r,nolock,tcp</options>

 

Dit levert een syntax error op, dus wellicht mislukt de mount daarom. "r" als optie bestaat niet, dat zal wel "rw" of "ro" moeten zijn?
 

Bovendien, dit is een NFS mount, en geen CIFS mount, dus die hele discussie over SMB protocol en versie is niet relevant.

 

 

Wat ik eerst ga doen, is 7.1 erop zetten en kijken wat er gebeurt.daarna zal ik er over nadenken om weer terug te gaan naar 7.2 mogelijk met Cifs ipv nfs

Quote

WanWizard's Photo WanWizard 28 Dec 2019

Een antwoord die geen van beide opmerkingen adresseerd.

 

Met die opties zal zelfs OpenPLi 1 geen mounts maken, dat heeft dus niks met versies te maken, maar met de fouten die jij maakt...

Quote

deeptrap's Photo deeptrap 28 Dec 2019

Ik snap niet dat je zo stellig blijft,
 
 
 
ik heb maar even 3 fotos bijgeplaatst dat het op de andere box prima werkt.
 
 
Even de spaties weghalen.
Quote

WanWizard's Photo WanWizard 28 Dec 2019

Ja, en die mount opties leveren een syntax error op. Er bestaat geen mount optie "r".

 

Maar goed, als jij eigenwijs wilt zijn, en een niet meer ondersteunde versie spontaan jou tikfouten fixt, leef je uit, en flash een versie die je nooit meer kunt updaten, betere oplossing dan je tikfout aanpassen. Toch?

Quote

Tech's Photo Tech 28 Dec 2019

Ik snap ook even niet waar dit heen moet, de optie

r,nolock,tcp
bestaat niet, door er
rw,nolock,tcp
van te maken, los je het op, dat is in mijn optiek minder werk dan flashen...... 
Quote

WanWizard's Photo WanWizard 28 Dec 2019

Ja, dat schreef ik ook al. Of "ro", afhankelijk of het alleen lezen is of niet...

Quote

deeptrap's Photo deeptrap 28 Dec 2019

Het ging er mij om dat er verteld wordt dat het niet zou werken, excuses dat ik zo doordram , maar goed dit lost het probleem natuulijk niet op.

 

ik heb de mounts handmatig aangemaakt, en nu heeft de box dit aangemaakt, en zoals jullie inderdaad aangaven er is rw gemaakt.

 

<?xml version="1.0" ?>
<mountmanager>
<nfs>
 <mount>
  <active>True</active>
  <hdd_replacement>False</hdd_replacement>
  <ip>192.168.11.101</ip>
  <sharename>dvd</sharename>
  <sharedir>volume3/DVD</sharedir>
  <options>rw,nolock,tcp</options>
 </mount>
</nfs>
<nfs>
 <mount>
  <active>True</active>
  <hdd_replacement>False</hdd_replacement>
  <ip>192.168.11.101</ip>
  <sharename>DISKSTATION</sharename>
  <sharedir>volume3/Opname</sharedir>
  <options>rw,nolock,tcp</options>
 </mount>
</nfs>
<nfs>
 <mount>
  <active>True</active>
  <hdd_replacement>False</hdd_replacement>
  <ip>192.168.11.101</ip>
  <sharename>1ad</sharename>
  <sharedir>volume3/Opname</sharedir>
  <options>rw,nolock,tcp</options>
 </mount>
</nfs>
</mountmanager>
 
Helaas mount hij nog steeds niet. ik wil graag de debug optie aanzetten, maar elke google link naar openpli waar debug wordt vernoemd gaat terug naar de hoofdpagina
Quote

deeptrap's Photo deeptrap 28 Dec 2019

Is niet meer nodig

 

Probleem is opgelost.

 

Bedankt, en sory voor het eigenwijze wat er in zit...

Quote

WanWizard's Photo WanWizard 28 Dec 2019

Telnet naar de box, en dan

init 4
ENIGMA_DEBUG_LVL=4 enigma2

uitvoeren.

Dan rolt de debug over het scherm, en kun je precies zien welke mount commando's worden uitgevoerd, en wat daarvan het resultaat is.

Het zou handig zijn als je dat direct in de mount manager kunt zien, maar die code is antiek, en heeft dringend een update nodig.
 

Je kunt de debug stoopen met Ctrl-C, of met een restart enigma in het menu.

 

Terug naar de standaard gaat met:

init 3

Als je dit te ver vind gaat, in 7.2 kun je ook Enigma herstarten in debug modus, dat maakt een logfile aan in /home/root.
 

Quote

WanWizard's Photo WanWizard 28 Dec 2019

Is niet meer nodig

 

Probleem is opgelost.

 

Ok, mooi :thumbs-up:.

 

Voor toekomstige lezers, wat was het nu precies?

Quote