Er bestaan meerdere ontwerpen voor baluns vhf/uhf baluns zijn anders gemaakt als hf baluns.
Ik houd me liever met andere dingen bezit als bijlage plaatjes waar ik nu
mee bezig ben ,verdomme leuker dan welles/nietes.
Posted 29 June 2022 - 13:41
Ik heb hier diverse Raspberrys liggen en het installeren is 10 minuten werk, even sudo apt-get install rtl-sdr, en je hebt een werkende rtl_tcp server.
Geen gekloot met laptops, kun je van binnenuit je DAB antenne gebruiken op je STB's.
Ja ik moet er ook eens een aanschaffen heb er te weinig.
Posted 29 June 2022 - 13:43
Eigen bevinding
In woon afgelegen midden in de bossen gelukkig wel vdsl.
De dab palen zijn allemaal ver weg.
Als ik het draadje van mantel naar de grond weg haal ontvang ik niets.
Zet ik het draadje er weer aan (de vervanger van de omgeklapte coax mantel)
heb ik weer ontvangst.
Posted 29 June 2022 - 14:29
Eigen bevinding
In woon afgelegen midden in de bossen gelukkig wel vdsl.
De dab palen zijn allemaal ver weg.
Als ik het draadje van mantel naar de grond weg haal ontvang ik niets.
Zet ik het draadje er weer aan (de vervanger van de omgeklapte coax mantel)
heb ik weer ontvangst.
Hans, je probeert maar je gelijk te halen, je belazerd de kluit, waar heb jij die luchtspoel dan zitten, ik zie hem niet op je foto, zoals ik het kan zien heb je gewoon een open dipool gemaakt met die gele klem en die blauwe klem die naar een plug loopt met waarschijnlijk een stukje coax erin, en dan maakt het idd wat uit als je één straler niet aansluit, dan ontvang je alleen op de binnen ader (kun je net zo goed een breinaald gebruiken) van je coax en dat gaat niet natuurlijk dan heb je geen fatsoenlijke ontvangst.
73's
PE1AQZ
Posted 29 June 2022 - 14:48
aj aj heb geen luchtspoel ik had het over een balun hoog naar laag ohmig op hf
rechts van de speaker op de grond ligt die met een blauwe draad naar buiten een langdraag van 100 m.
De gele draad in de vhf antenne de blauwe draad zit aan mantel coax naar sdr ontvanger
Als ik de blauwe draad weg neem heb ik geen ontvangst op dab.
De gele en blauwe draad met krokedil klem zijn ong 30cm dus afgestemd op vhf.
Edited by luisteraar, 29 June 2022 - 14:51.
Posted 29 June 2022 - 17:46
Je draait om de brei heen Hans, heb je voor vhf nu wel of geen spoel zoals Loui en ik gebruiken.
nee maar heb wel zoals loui de mantel van coax gebruikt als tegen capaciteit waarvan
jij zegt onzin heeft geen zin ,bij mij dus wel ook wel bij anderen.
Ik begin langzamerhand een beetje gek van je te worden, bij jouw dipool moet idd de mantel wel terug vouwen anders heb je geen open dipool, bij deze K3 antenne hoeft dat niet omdat de onderste straler vanaf de spoel onder de isolatie blijft zitten, dat je dat nu niet snapt, dat terugvouwen heeft dan geen enkel hf nut.
Je snapt misschien wat van hf antennes maar echt geen kaas van vhf-uhf antennes anders zou je dit niet schrijven.
Ik stop verder met discussiëren met jou Hans, ik zou er nog hoge bloeddruk van krijgen, die was na mijn halfjaarlijkse controle juist zo mooi, en dat wil ik zo houden.
Edited by Sagitarius, 29 June 2022 - 17:55.
73's
PE1AQZ
Posted 29 June 2022 - 18:02
Gelukkig nog iemand die er wat aan heeft gehad York, meld je ook in deze discussie met hem, geheid dat je hoorndol wordt, ik ben er helemaal klaar mee.
Ik ken de leeftijd van hem en ik denk dat zijn aderen al aardig aan het verkalken zijn als ik de onzin lees die hij verkoopt op dit gebied.
73's
PE1AQZ
Posted 29 June 2022 - 21:37
Dat kon wel eens moeilijk/tijdrovend worden. Voor DAB+ over rtl-tcp maakt SDGRadio gebruik van de dab-rtl_tcp-sdgradio(-pcm) binary, die is door het satdreamgr team voorzien van rtl-tcp. Voor andere modulaties wordt gebruik gemaakt van de rtl_fm binary. Ik heb geen versie daarvan kunnen vinden die rtl-tcp ondersteunt. Of @luisteraar zin en tijd heeft om rtl-tcp support te porteren van dab-rtl_tcp-sdgradio(-pcm) naar rtl_fm?
Posted 7 August 2023 - 19:16
Hallo,
ik was op zoek naar de vraag of ik via een stick en sdr Dab+ zenders met een VU ultimo kan ontvangen….
ik begrijp dat dit zou moeten kunnen.
de vraag is alleen hoe?
Ik heb een beetje last van het bos en zie de boom niet……
heeft / hebben jullie een how to voor beginners?
dan kan ik ook genieten;-)
coen
Posted 8 August 2023 - 08:50
Ik heb daar eerder enige tijd mee gespeeld maar omdat in onze regio met de bescheiden antenne de resultaten tegenvielen heb ik de USB tuner voorlopig weer in de kast gelegd. Ik ga er in de herfst mogelijk wel weer eens mee stoeien. Eerst een betere (buiten)antenne gaan maken. Ik heb de ‘bekende’ set aangeschaft incl. binnenantenne. Ik ben nu op vakantie en heb, zo uit mijn hoofd, geen idee hoe dat ding heet.
Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.
Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen.
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.
Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".
Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.
Posted 8 August 2023 - 11:38
Hallo,
ik was op zoek naar de vraag of ik via een stick en sdr Dab+ zenders met een VU ultimo kan ontvangen….
ik begrijp dat dit zou moeten kunnen.
de vraag is alleen hoe?
Ik heb een beetje last van het bos en zie de boom niet……
heeft / hebben jullie een how to voor beginners?
dan kan ik ook genieten;-)
coen
Installeer de plugin SDGRadio en plaats de stick in de ontvanger en start de plugin.
Met een goede ontvangststerkte en wat fine tuning in de settings zou het moeten werken.
Edited by XRayhTec, 8 August 2023 - 11:39.
607xRAYHTECV13
ET4x00RAYHTEC4.0
XP1000RAYHTEC7B
H9COMBORAYHTEC9b
0 members, 20 guests, 0 anonymous users