Jump to content


Photo

Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor?


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #21 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 2 January 2020 - 17:53

Nog even ter info voor wie tegen soortgelijke problemen oploopt.

Ik begin er langzaam aan te denken dat deze ontvanger niet overweg kan met oudere modellen duo-lnb's (astra1/astra3) of soortgelijken.

 

We zijn dus weer naar de winkel geweest ermee en daar werkte het apparaat gewoon perfect, zapte met grote snelheid, kon op een of andere satelliet even een zender laten op staan en daarna omschakelen naar de andere satelliet, geen enkel probleem.

Speciaal nagevraagd, men maakte daar ook gebruik van een duo-lnb astra1/3 met 4 uitgangen, zonder extra voeding, dus zelfde als bij mijn aangetrouwde neef.

 

Ze waren in de winkel net zo verbaasd over het filmpje wat wij hadden opgenomen met de problemen van de ontvanger en goed werkende andere ontvangers op dezelfde aansluiting, als wij verbaasd waren dat het in de winkel wel gewoon allemaal prima werkte.

Het enige wat dan over blijft bij zowel mijn neef alsook bij mij thuis is dat onze lnb's de nodige jaren oud zijn, Van kort nadat Canal Digitaal naar Astra 3 is verhuisd, weet niet meer precies wanneer dat was.

Geen idee welke leeftijd de LNB van de winkel is.

 

In eerste instantie werd besloten om de ontvanger eens om te ruilen, maar neef vertrouwde het niet meer helemaal (omdat de niet SE versie nooit problemen had) en we konden ook tegen een licht schappelijke bijbetaling voor een VU+ Zero v2 kiezen.

Dat hebben we gedaan, apparaat bij neef thuis aangesloten en het ding zapt als een trein, zonder problemen.

 

Ligt het nu toch aan de SE serie? Of was het een maandag apparaat wat neef had? Of heeft ie moeite met oudere lnb's? Ik heb geen flauw idee, maar neef is in elk geval blij nu een goed snel zappend werkend apparaat te hebben.

 

1 ding viel me wel op. Sommige zenders die zenden op 4:3 uit. Bij de Xsarius Pure HD zette ik de 4:3 instelling op Pan & Scan en hups, gelijk vol beeld. Dat werkte op de Xsarius SE dus wel goed.

Deze instelling lijkt helemaal niets te doen bij de VU+ Zero. Of ik 'm nu op lineair, pan&scan of alleen schalen zet bij de 4:3 instelling, er verandert niets. Aan de TV hebben we ook niets veranderd.

 

Zou dat een driver probleempje kunnen zijn van de firmware?


Edited by Black Tiger, 2 January 2020 - 17:54.

Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #22 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,621 posts

+1,739
Excellent

Posted 2 January 2020 - 17:56

Noem eens zo'n zender? Kan ik hier ook even kijken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #23 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 2 January 2020 - 18:14

Daarstraks was er iets op Sat 1 of Sat 1 Gold dacht ik en kort geleden RTL 7 HD Married with Children, die zit ook in 4:3.

Nu zijn de flodders op maar weet niet hoe 't daarmee zit want ik ben inmiddels weer thuis.


Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #24 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 2 January 2020 - 18:21

Op dit moment is nog kort MASH bezig op de zender Nitro bij de Duitse FTA, deze is ook 4:3

Ben net even boven op mijn eigen VU+ Zero gaan kijken, stond op Pillarbox. Omgezet naar Pan&Scan en gelijk volbeeld.

 

Dus misschien heeft het er mee te maken dat mijn neef nu een VU+ Zero v2 heeft en dat die v2 drivers er anders mee om gaan?


Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #25 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 2 January 2020 - 18:58

Toch gek hoor, bij alle diseqc 1.0 switchen (ook de ingebouwde diseqc switchen van de Duo en de Triple lnb) indien ze niet geactiveerd worden door een diseqc signaal laat ie (in ''rust'') altijd signaal door op poort A, en daar zit (bijna) altijd Astra19 op. Je zou dan eerder verwachten dat Astra23 niet werkt als er iets loos is met je diseqc instellingen of switch..


73's

PE1AQZ


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #26 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,621 posts

+1,739
Excellent

Posted 2 January 2020 - 19:46

Daarstraks was er iets op Sat 1 of Sat 1 Gold dacht ik en kort geleden RTL 7 HD Married with Children, die zit ook in 4:3.

 

Die zenders zijn 16:9, met zwarte banden links en rechts (omdat het orgineel 4:3 was). Dus de setup optie "Display 4:3 content as" doet niks, want voor de box is het geen 4:3 content.
 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #27 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 2 January 2020 - 21:42

@Wanwizard: Klopt. Net als met Mash op Nitro, maar als dat niets zou mogen uitmaken. Dan is het toch vreemd dat die instelling toch vol beeld ervan maakt op de Xsarius SE en mijn eigen Zero toch? Zijn er uberhaupt nog echte 4:3 zenders ergens?

 

 

@Sagiratirus:

 

 

Je zou dan eerder verwachten dat Astra23 niet werkt als er iets loos is met je diseqc instellingen of switch..

Ja dat vond ik dus ook zo vreemd. Het werkte allebei de kanten op niet goed trouwens, maar naar 19,2 gaf meer problemen. Het blijft iets vaags.


Edited by Black Tiger, 2 January 2020 - 21:42.

Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #28 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,621 posts

+1,739
Excellent

Posted 2 January 2020 - 21:46

Ik heb een 4:3 zender gevonden (World Network, op 28.2), en daar doet die setting het prima op. Ben nog op zoek naar een 16:9 met een 4:3 uitzending...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #29 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,621 posts

+1,739
Excellent

Posted 2 January 2020 - 22:00

En die ook gevonden, en zoals verwacht, als de meta data zegt dat de uitzending 16:9 is, dan valt er volgens de box niks aan te passen, het beeldformaat is immers al breedbeeld?

 

Ik weet dat er TV's zijn die zwarte balken detectie hebben en daardoor het beeld op kunnen blazen, maar ik heb nog geen box gezien die dat kan.

 

edit: wat me wel op valt is dat als ik de "Display >16:9 content as" aan pas, het beeld wel wordt aangepast, wellicht dat deze geactiveerd stond? (even los van dat het geen > 16:9 content is en dit dus vreemd gedrag).

 

Sophia TV op 19.2 is zo'n zender bv.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #30 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 2 January 2020 - 22:07

het beeldformaat is immers al breedbeeld?

Ja dat bestrijd ik ook niet. Normaal is dat inderdaad breedbeeld. Maar met een 4:3 programma (zoals Married of Mash) heb je die zwarte balken aan de zijkanten. Als ik die 4:3 optie dan op Pan&Scan zette i.p.v. Pillarbox kreeg ik bij Married gewoon een volledig beeld te zien bij mijn neef op de Xsarius.Pure Second Edition.

 

Op mijn eigen VU+ Zero gebeurde dat ook boven, ik zette het om en hups, MASH zonder balken aan de zijkant op Nitro. En Nitro is normaliter toch ook een 16:9 zender, toch?

 

Maar met de VU+ Zero v2 die neef nu heeft gebeurde dat niet. Ik blijf het dus vreemd vinden. Heb jij ook een SE versie van de Xsarius Pure HD? Of een Zero v2?


Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #31 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 2 January 2020 - 22:14

Als het 4:3 beeld naar hd opgeschaald is dan heb je altijd een pillor box uitzending... niets aan te doen.... hd is altijd 16:9

Edited by littlesat, 2 January 2020 - 22:15.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #32 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 2 January 2020 - 22:18

Ja ik weet dat HD altijd 16:9 is, maar het gaat mij om het verdwijnen van die zwarte balken wat me lukte met die instelling. In elk geval zeker op Nitro met de Mash uitzending, of Nitro moet geen 16:9 zender zijn.

Zal morgen als ik er aan denk nog eens boven gaan kijken tijdens Married op RTL7. Misschien dat ik me vergist heb en het net als boven op Nitro, bij mijn neef op een andere Duitse zender gelukt is met die instelling en dat ik me vergiste met RTL7.

Maar ik dacht dat de meeste van die Duitse zenders ook allemaal 16:9 waren.


Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #33 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,621 posts

+1,739
Excellent

Posted 2 January 2020 - 23:43

Ik heb geen Pure HD SE, en ook geen VU Zero v2. Maar dit is functionaliteit van de SoC, en niet van Enigma.

 

Ik heb het echter op 4 verschillende boxen gecheckt, en ze doen allemaal hetzelfde:

  • als het een 4:3 uitzending is, dan werken de pan&scan, just scale, etc instellingen bij "Display 4:3 as" prima
  • als het een 16:9 uitzending is, waarbij de zwarte balken in het beeld / de uitzending zitten, dan doet die optie niks want het is al 16:9, er valt niks te "zoomen"

Ik heb een opname ingepland voor Married, morgen op RTL7. We zullen zien wat dat doet.

 

Dit is ook z'n zender met een 4:3 programma op een 16:9 zender (duidelijk te zien aan het feit dat het logo in de zwarte balk staat). En daar valt niks aan te zoomen...

 

Attached File  1_0_1_D089_83E_2_11A0000_0_0_0_20200102224205.jpg   97.26KB   1 downloads


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #34 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 2 January 2020 - 23:53

De balken links recht bij een hd uitzending zitten in de uitzending. Die krijg je alleen (gedeeltelijk) weg als je de tv laat inzoomen...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #35 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,621 posts

+1,739
Excellent

Posted 3 January 2020 - 00:11

Ja, dat schreef ik al.

 

Op dit moment Married with Children op CAZ (TV Vlaanderen), ook 16:9 uitzending met zwarte balken.

 

Attached File  1_0_16_5282_C96_3_EB0000_0_0_0_20200102231104.jpg   75.16KB   1 downloads

 

Box kan er nikx mee.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #36 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 3 January 2020 - 00:40

Oke duidelijk. Ik schreef al dat ik me misschien toch in RTL7 vergist had met een andere Duitse zender waarmee het me gelukt was. Ik durf dat niet meer met zekerheid te zeggen, dacht van wel maar zal me dan wel vergissen, dat kan ook gebeuren en zal wel het geval zijn gezien de reacties en jullie testen.

 

Wat ik wel met 200% zekerheid kan zeggen (want zelf vanavond getest hier thuis) is dat op de Dutise zender Nitro bij Mash na omzetting van Pillar naar Pan/scan de zwarte balken verdwenen en er vol beeld kwam.

Misschien is Nitro dan ook een 4:3 zender gezien het daar well werkte?


Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #37 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,621 posts

+1,739
Excellent

Posted 3 January 2020 - 00:55

Kan, er zijn zenders die schakelen, in plaats van materiaal converteren, zoals RTL dat doet.

 

Ik heb in ieder geval een opname gepland van MASH op Nitro, dus we zullen het morgen weten. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users