Jump to content


Photo

Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt?


  • Please log in to reply
99 replies to this topic

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #21 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 4 January 2020 - 17:40

Als je daarmee bedoelt dat je twee 4/1 switches hebt en twee kabels naar binnen, dan is het antwoord nee, een Unicable LNB kan niet achter een DiseqC switch. Dus je moet 1 kabel opofferen, en daarmee verlies je de andere 3 posities.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #22 Frans B

  • Senior Member
  • 109 posts

0
Neutral

Posted 4 January 2020 - 17:55

Ok, bedankt. Helaas dus. Ook niet als ik de diseqc vervang door een ander type?


Edited by Frans B, 4 January 2020 - 17:57.


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #23 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 4 January 2020 - 18:13

Nee. Tenzij je een Unicable switch in zet, maar dan moeten ook de andere LNB's veranderen, en zit je prijstechnisch heel ergens anders...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #24 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 4 January 2020 - 21:31

#sagitarius, wat jij verteld dat heb ik al. Behalve een draaibare schotel. Ik heb nu twee schotels, de ene heeft een tripple lnb. De andere heeft een duo lnb. Alle coaxkabels gaan naar twee mutant hd2400 ontvangers. Dus wat jij suggereert heb ik. (denk ik).

Maar één hd2400 heb ik vervangen door de vu+ duo 4k met één fbc tuner en een fbc kabel tuner. Die aardige (kuch) verkoper verkoopt mij die vu met het verhaal dat ik tot wel 8 programma's tegelijkertijd kan opnemen. Wat hij niet zegt, (misschien ook wel maar dan is dit bij mij niet goed doorgekomen), dat deze 8 programma's op dezelfde transponder ofzo moet uitzenden. (ik weet wat hier bedoeld wordt maar weet het niet goed te benoemen).

Ik heb al een paar keer gehad dat hierom opnames fout zijn gegaan.
Die hd2400 heeft 4 tuners dus daar heb ik geen opname problemen.
Mijn vu heeft dus de fbc tuner of bij normaal gebruik een twin tuner.

Daarom wil ik de 8 tuner mogelijkheid gaan benutten en een unicable lnb aanschaffen. Omdat ik inmiddels wel iets snap van het gehele schotel gebeuren maar niet van unicable heb ik alle hier bovenstaande vragen gesteld. Iedereen beantwoord mijn vragen hierover geweldig maar per antwoord wordt het moeilijker en uitgebreider met als resultaat dat er antwoorden staan over 4, 5, 6 of nog meer unicable lnb's.

Maar mijn vraag is eigenlijk heel simpel, ik wil één unicable lnb kopen, want ik heb maar één fbc tuner, om de 23.5 astra satelliet te kunnen ontvangen. Want voor zover ik het goed begrijp kan ik met zo'n unicable lnb wel 8 programma's opnemen.

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #25 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,630 posts

+459
Excellent

Posted 5 January 2020 - 08:32

Met één LNB op 23,5 kan je 8 programma’s gelijktijdig opnemen maar dat gaat dan, in jouw situatie, wel ten koste van een schotel, of je moet de kabel vanaf die unicable LNB ook doortrekken naar de HD2400, je kunt geen switches gebruiken in combinatie met unicable.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #26 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 6 January 2020 - 05:57

#tech, okee, duidelijk. Mijn vraag is begrepen. Ik weet dat ik één schotel moet gaan gebruiken voor die unicable lnb. Begrijp ik het goed met jou laatste antwoord dat een unicable lnb ook op een gewone tuner tuner kan. Dus op een niet unicable tuner. En ook werkend op beide tuners?
Past een unicable lnb op mijn triax 80cm schotel. Dus in de beugel schroeven, uitrichten en klaar?
Laatste vraag, ik lees her en der in de comments iets over de lnb door de winkelier laten instellen. Wat bedoelen ze daarmee? Is dit hetzelfde als in de box de tuner instellen in de geavanceerde optie? Mvg.

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #27 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 6 January 2020 - 06:35

#tech, iets eerder adviseerde je de DUR-LINE UK124 unicable2/jess. Ik heb gegoogeld, lijkt een goede keus, goede prijs, ongeveer 59 euro, ik sta op het punt om te gaan bestellen. Is dit te doen voor een leek zoals ik? Het installeren ervan bedoel ik, niet het bestellen!!

#frenske, ik heb geprobeerd om de youtube link te bekijken maar ben er na een paar minuten mee gestopt vanwege mijn gebrekkige kennis van de duitse taal. Wat ik zie is aardig te volgen maar wat die beste man allemaal verteld, ik heb geen flauw idee! Maar wel bedankt voor het meedenken. Mvg.

Edited by Youto, 6 January 2020 - 06:36.


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #28 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,262 posts

+691
Excellent

Posted 6 January 2020 - 07:59

Je kunt op YouTube ook ondertitels aanzetten en die vertalen laten naar Nederlands.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #29 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 6 January 2020 - 08:51

Begrijp ik het goed met jou laatste antwoord dat een unicable lnb ook op een gewone tuner tuner kan. Dus op een niet unicable tuner.

 

Het antwoord op je vraag is nee, een tuner moet Unicable ondersteunen. Dat is volgens mij evenwel niet wat je bedoelde te vragen: Je bedoelde te vragen of een Unicable LNB ook op een niet-FBC-tuner gebruikt kan worden. Het antwoord daarop is ja. De HD2400 die Tech noemde is geen FBC-ontvanger, maar ondersteunt net als iedere andere door OpenPLi ondersteunde ontvanger wel gewoon Unicable (en Jess) en kun je dus gewoon met een Unicable-LNB gebruiken.



Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #30 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 6 January 2020 - 09:00

Past een unicable lnb op mijn triax 80cm schotel. Dus in de beugel schroeven, uitrichten en klaar?

 

Ja.

 

Laatste vraag, ik lees her en der in de comments iets over de lnb door de winkelier laten instellen. Wat bedoelen ze daarmee? Is dit hetzelfde als in de box de tuner instellen in de geavanceerde optie?

 

Unicable2/JESS LNB's kunnen met een programmeerapparaat geprogrammeerd worden.  Het in dit geval voornaamste wat je daarmee kunt, is een LNB vertellen op welke satellietpositie hij gericht staat. Op die manier kun je meerdere LNB's aan dezelfde ene kabel hangen en dus ideaal voor een opstelling met meerdere satellieten. Het programmeerapparaat kost zo'n €120. In plaats van zelf programmeren kun je ook de winkel vragen of hij ze kan programmeren. Als je bijvoorbeeld 4 satellietposities ontvangt zoals jij, kun je 4 LNB's vragen en vragen of de winkel ze kan programmeren voor positie A, B, C en D. In de instellingen van je ontvanger kun je vervolgens bij een satellietpositie deze positie invullen (om het verwarrend te maken gebruikt OpenPLi evenwel 0,1,2,3 i.p.v. A,B,C,D) en op die manier kun je 4 LNB's aan een kabel hangen, zonder dat je op je ontvangers nog enige beperking ondervindt met opnemen.



Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #31 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 6 January 2020 - 09:37

#zuppelan, antwoord 1 is precies wat ik ermee bedoelde. Dankje voor de uitleg.

Antwoord 2 is minder duidelijk, ik wil maar één unicable lnb kopen en gaan gebruiken. Voor astra, 23,5. Dit vanwege dat ik sinds kort dus de vu+ duo 4k in gebruik heb en vanwege tegelijkertijd willen kijken en opnemen. Met mijn logica denk ik dat die lnb daarom niet ingesteld hoef te worden voor vier satellieten. Toch?

Moet deze dan wel voor astra3 worden ingesteld of gebeurd dit via de tunerconfiguratie via de box? Mvg.

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #32 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,262 posts

+691
Excellent

Posted 6 January 2020 - 11:45


(om het verwarrend te maken gebruikt OpenPLi evenwel 0,1,2,3 i.p.v. A,B,C,D) 

 

Als je zeker weet (met wat documentatie) dat dit in het echt ABCD moet zijn voor alle type LNBs dan kan ik het wel omzetten in het user interface... Weer een verwarring weg. Maar zover ik begreep van enige jaren geleden voor de switches die ik destijds getest had was het 0,1,2,3... Kan het ook 0 (A), 1 (B), 2©, 3(D) noemen of zo iets...


Edited by littlesat, 6 January 2020 - 11:47.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #33 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 6 January 2020 - 19:44

Inverto noemt het A,B,C,D en als je de JESS-standaard bekijkt dan zijn de bits verdeeld over committed/uncommitted. Bij Disqeqc-committed spreken we over A,B,C,D en dus snap ik waar Inverto vandaan komt. De uitleg van Erik Slagter dat onderscheid maken tussen committed/uncommitted bij Unicable zinloos is, is evenwel ook steekhoudend en dus snap ik dat jullie van 0 tot 63 nummeren. Ik denk dat het voorbarig is om van numeriek naar alfabetisch te gaan, tenzij andere fabrikanten alfabetisch gaan werken.

 

Wat wellicht een elegante aanpak is, is een vlaggetje numeriek/alfabetisch in de Unicable.xml bij de betreffende LNB maken dat aangeeft dat de fabrikant alfabetisch werkt in zijn naamgeving.



Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #34 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,630 posts

+459
Excellent

Posted 6 January 2020 - 19:44

 

Antwoord 2 is minder duidelijk, ik wil maar één unicable lnb kopen en gaan gebruiken. Voor astra, 23,5. Dit vanwege dat ik sinds kort dus de vu+ duo 4k in gebruik heb en vanwege tegelijkertijd willen kijken en opnemen. Met mijn logica denk ik dat die lnb daarom niet ingesteld hoef te worden voor vier satellieten. Toch?

Moet deze dan wel voor astra3 worden ingesteld of gebeurd dit via de tunerconfiguratie via de box? Mvg.

Nee, met 1 unicable LNB hoef je niets in te stellen in de (unicable) LNB, wel dat doe je in de ontvanger, hou er wel rekening mee dat je de ontvanger nu wel een beperking gaat opleggen waarin hij maar 1 positie kan ontvangen, tenzij je (een diseqc) iets op de tweede ingang van de tuner aansluit welke wel meerdere posities kan ontvangen.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #35 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 6 January 2020 - 19:46

Antwoord 2 is minder duidelijk, ik wil maar één unicable lnb kopen en gaan gebruiken. Voor astra, 23,5. Dit vanwege dat ik sinds kort dus de vu+ duo 4k in gebruik heb en vanwege tegelijkertijd willen kijken en opnemen. Met mijn logica denk ik dat die lnb daarom niet ingesteld hoef te worden voor vier satellieten. Toch?

Moet deze dan wel voor astra3 worden ingesteld of gebeurd dit via de tunerconfiguratie via de box? Mvg.

 

Klopt, als je maar één Unicable LNB aan een kabel hangt hoeft die LNB niet te weten welke positie hij is toebedeeld. Je hoeft de LNB niet te programmeren. Je ontvanger moet natuurlijk wel weten dat die LNB op de Astra 3 gericht staat en dat stel je op de ontvanger in.



Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #36 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 6 January 2020 - 20:14

#tech, misschien heb je niet alles gelezen in dit topic maar ik heb ergens gevraagd wat ik met de tweede tuner kan doen als de eerste een unicable aansluiting krijgt. Het antwoord was simpel en duidelijk, tuner 2 kan ik zonder restricties gebruiken dus de kabel met de tripple lnb met astra 1, 2 en 3 gaat in tuner2.

#zuppelan, en Tech, goed om te weten dat de unicable lnb via de box geactiveerd kan worden. Ik denk dat ik nu voldoende informatie heb gekregen van eenieder hier in dit topic om van start te gaan.

De coaxkabels zijn een half jaar oud en werken goed met de lnb die op hotbird gericht staat dus is het volgens mij een kwestie van nieuwe lnb op de schotel zetten, de coaxkabels vastzetten, schotel uitrichten op astra 3 en dan op de box de lnb instellen.

Dan ben ik nu wel even hotbird kwijt maar dat wordt dan mijn volgende project. Het blijft een hobby natuurlijk. Ik denk dat een quattro lnb het simpelste is.

Daarom voor nu een ieder bedankt voor de medewerking en uitleg van mijn vragen. Ik ga de lnb bestellen en als ik zover ben laat ik weten of het allemaal gegaan is zoals ik het bedacht hebt. Mvg, youto. (Officieel is het Ronald maar op internet is het al jaren youto, daar luister ik ook naar).

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #37 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,262 posts

+691
Excellent

Posted 7 January 2020 - 20:13

De herinnering komt al... daar je 64 posities hebt, is voor cijfers gekozen omdat je met letters na 26 posities klaar bent.. en zover ik mij kan herinneren waren het ook cijfers volgens de orginele Jess specs...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #38 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 7 January 2020 - 20:20

Ik heb uit de ervaringen her en der op internet begrepen dat bij de committed switch a b c d enz. gebruikt wordt en dat bij de uncommitted switch 1 2 3 4 enz. wordt gebruikt. Zelfs op AliExpress worden de diverse diseqc switchen op deze manier genoemd/genummerd. Of heb ik dit verkeerd geïnterpreteerd?

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #39 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 8 January 2020 - 16:34

Dat is juist. Bij Unicable is het onderscheid evenwel onzinnig. Toch reserveert de JESS-specificatie er aparte bits voor: 2 bits voor committed en 4 bits voor uncommitted en ik denk dat Inverto zijn Unicable2-apparatuur als "committed"-apparatuur ziet en daarom de ABCD naamgeving heeft overgenomen (de uncommitted bits worden genegeerd).

 

Als er ooit nog eens contact is tussen Jultec en OpenPLi, lijkt me een onderwerp om nog eens over te bespreken, want ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat het onderscheid kolder is.



Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #40 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 10 January 2020 - 07:18

Ik heb bij card-writer de DUR-LINE UK124 UNICABLE2 besteld en is inmiddels binnen gekomen. Nu nog wachten op een droge middag om buiten op de ladder te kunnen staan.
Zodra ik tijd heb en het weer meewerkt ga ik aan de slag. Oude lnb eraf en deze nieuwe erop. De kabels zitten er al, dus kabel in de lnb en kabel rechtstreeks in de fbc tuner,(niet via een diseqc) van de vu+ box.

Ik ga zoals ik al eerder melde de astra3, 23.5 gebruiken. Op welke zenders kan ik het beste de schotel uitrichten? Ik heb wel een sat-finder maar ik heb ergens gelezen dat er op een paar zenders zuiverder gericht kan worden.

En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?Attached File  20200110_070154.jpg   257.89KB   8 downloads


1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users