Jump to content


Photo

Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt?


  • Please log in to reply
99 replies to this topic

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #41 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 10 January 2020 - 09:20

Als je de LNB vervangt hoef je de zaak toch niet opnieuw uit te richten?
Je moet nu de instellingen van de tuner aanpassen en wijzigen in Unicable LNB en per tuner de juiste src instelling maken.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #42 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 10 January 2020 - 10:11

Als je de LNB vervangt hoef je de zaak toch niet opnieuw uit te richten?
Je moet nu de instellingen van de tuner aanpassen en wijzigen in Unicable LNB en per tuner de juiste src instelling maken.

Nou dat zou ik juist wel doen, het liefst met goede (evt geleende) meetapparatuur, ik gok nooit met dit soort dingen, een carburateur van een auto kun je toch ook niet zomaar vervangen zonder hem eerst af te stellen. Op het hardste signaal uitrichten zoals je met een satfinder doet is niks waard, een hard signaal zegt helemaal niets.


Edited by Sagitarius, 10 January 2020 - 10:12.

73's

PE1AQZ


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #43 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 12 January 2020 - 00:19

#tech, de schotel die ik ga gebruiken staat nu gericht op hotbird dus moet ik deze nu op astra3 gaan richten. Vandaar mijn vraag op welke zenders ik kan testen of het goed staat.

Maar ik lees weer wat nieuws, per tuner de juiste srt instelling maken. Wat betekend dit?

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #44 teo1966

  • Senior Member
  • 1,106 posts

+10
Neutral

Posted 12 January 2020 - 01:06

kijk hier maar eens is wel in het duits

 

https://wiki.vuplus-..._FBC_Dual_Tuner

 

https://wiki.vuplus-...ner-Einrichtung


VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #45 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 12 January 2020 - 02:01

#teo1966, dit is het antwoord waar ik op zat te wachten. Ik heb beide links doorgelezen, vertaald door google, en ben heel veel wijzer geworden. Niets ten nadele van de andere reageerders maar ik denk dat ik zonder dit antwoord (deze verwijzingen) het niet voor elkaar had gekregen. Alle eerdere antwoorden hebben mij steeds ietsje verder geholpen maar met dit laatste antwoord snap ik het helemaal. (denk ik). :D  :D In de eerste link staan exact de tuner instellingen die ik zocht en in link 2 staat verdere uitleg. Bedankt voor het meedenken. 



Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #46 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 12 January 2020 - 09:34

#tech, de schotel die ik ga gebruiken staat nu gericht op hotbird dus moet ik deze nu op astra3 gaan richten. Vandaar mijn vraag op welke zenders ik kan testen of het goed staat.
 

Je ging met een satfinder afstellen schreef je dan maakt de zender niet uit, een satfinder meet de hele satelliet en is niet selectief zoals een professionele meter.


73's

PE1AQZ


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #47 teo1966

  • Senior Member
  • 1,106 posts

+10
Neutral

Posted 12 January 2020 - 09:45

#teo1966, dit is het antwoord waar ik op zat te wachten. Ik heb beide links doorgelezen, vertaald door google, en ben heel veel wijzer geworden. Niets ten nadele van de andere reageerders maar ik denk dat ik zonder dit antwoord (deze verwijzingen) het niet voor elkaar had gekregen. Alle eerdere antwoorden hebben mij steeds ietsje verder geholpen maar met dit laatste antwoord snap ik het helemaal. (denk ik). :D  :D In de eerste link staan exact de tuner instellingen die ik zocht en in link 2 staat verdere uitleg. Bedankt voor het meedenken. 

Daar heeft iemand veel tijd en energie over gehad :)

misschien een idee om ( de link ) in de openpli wiki te zetten


VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #48 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 12 January 2020 - 22:09

#teo1966, is lees onder jou reacties dat jezelf een mutant hd2400, hd11, hd530c en een hd51 in gebruik of in bezit hebt. Toevallig heb ik dezelfde apparaten gebruikt of in gebruik. Van de hd2400 heb ik er zelfs 2 staan.

Dat ik nu een vu+duo 4k heb gekocht was een impuls aankoop, mede door de iets te rooskleurige verkooppraatjes van de desbetreffende verkoper.

Hoe die mutant apparaten werken snap ik vrij goed maar de vu en waarschijnlijk de nieuwere mogelijkheden die deze boxen hebben zijn moeilijker dan ik dacht.

De verkoper vertelde dat ik 8 programma's tegelijkertijd kon opnemen maar vertelde er niet bij dat ik dan ook nieuwe lnb's moet hebben. (of misschien wel maar is dat niet goed doorgedrongen bij mij). Vandaar dat ik deze lnb heb aangeschaft en via het forum probeer ik uit te zoeken hoe en wat.
Ik wist als vrij veel maar de link heeft mij echt geholpen. Daar staan de exacte instellingen beschreven. Ik denk ook dat het me nu wel gaat lukken. Mvg.

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #49 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 12 January 2020 - 23:37

De verkoper vertelde dat ik 8 programma's tegelijkertijd kon opnemen maar vertelde er niet bij dat ik dan ook nieuwe lnb's moet hebben. (of misschien wel maar is dat niet goed doorgedrongen bij mij).

 

Heb je die discussie dan wel gevoerd met de verkoper, en daarbij uitgelegd wat je aan setup hebt?

 

Want in principe is Unicable helemaal niet nodig, ik heb ook geen Unicable LNBs aan mijn Duo 4K hangen, maar een gewone standaard setup. Maar 8 opnames of meer simultane opnames is hier echt geen probleem hoor...
 

maw, of Unicable nuttig, nodig of zinvol is, hangt volledig af van je persoonlijke situatie, en je wensen/eisen pakket. Daar kun je geen enkel generiek statement over maken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #50 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 posts

+4
Neutral

Posted 13 January 2020 - 02:58

 

Een welgemeend advies aan Youto, begin hier niet aan als leek, veel te duur en niet te programmeren voor iemand zonder enige kennis van zaken als ik tenminste je postings zo eens lees, wat jij wil kun je ook gewoon met bv een triple quad lnb doen en evt een extra lnb erbij voor de Hotbird zoals ondergetekende heeft gedaan, ik heb nooit te kort aan opname mogelijkheden.

Voor de meer exotische posities heb ik altijd nog mijn draaibare DeltaStar Gregorean 90cm schotel tot mijn beschikking.

Even los van het correcte advies, denk ik dat het correct afstellen van een Deltastar moeilijker is dan het opstellen van een Unicable installatie met 3 LNB's voor 3 posities ;)

 

Unicable vergt een iets andere manier van denken en dat geldt ook voor de instellingen in de menu's om de LNB's correct aan de praat te krijgen, voor een leek is dat bijna niet te doen.

Ik heb laatst een unicable installatie voor 4 gebruikers (tuners) gemaakt met twee posities over 1 kabel, de LNB's waren voorgeprogrammeerd besteld, dat scheelt nogal wat werk, het is dan een kwestie van de LNB's in "serie" achter elkaar te zetten middels een T-Stuk, ziet er vreemd uit maar werkt uit de kunst.

1 t/m 3 is astra2, 4 t/m7 is astra 1 geworden. (net andersom dan je zou verwachten maar 23.5 is voor mij leading)

 

Mag ik vragen was dat op 1 schotel ? want zover ik weet is er nog geen beugel voor de schotel ontwikkeld waar je 2 unicable's in kunt zetten welke dan op 19.2 en 23.5 staan


Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #51 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 13 January 2020 - 03:59

#wanwizard, het klopt wel wat je zegt, ik kan nu ook 8 programma's tegelijk opnemen maar alleen de zenders die op dezelfde transponder/frequentie/polarisatie, weet ik veel hoe dat heet. Wat ik wil is het opnemen van verschillende zenders die dus op die verschillende transponders/..... / zitten. Ik leg het waarschijnlijk met de verkeerde benaming uit maar ik neem aan dat je snapt wat ik hier bedoel te zeggen.

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #52 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 13 January 2020 - 09:37

#wanwizard, het klopt wel wat je zegt, ik kan nu ook 8 programma's tegelijk opnemen maar alleen de zenders die op dezelfde transponder/frequentie/polarisatie, weet ik veel hoe dat heet. Wat ik wil is het opnemen van verschillende zenders die dus op die verschillende transponders/..... / zitten. Ik leg het waarschijnlijk met de verkeerde benaming uit maar ik neem aan dat je snapt wat ik hier bedoel te zeggen.

In hetzelfde ''kwadrant'' heet dat, maar met 2 tuners op een triple quad lnb moet dat al gaan op verschillende transponders of satellieten kijken en opnemen, ik snap nog steeds niet dat je voor een dure unicable lnb gaat. Met 2 tuners aangesloten op mijn Triple quad lnb (€89) op een 78cm Triax (€34) heb ik gewoon keus zat.

Een triple quad lnb heeft 3 lnb's, voor Astra 19, 23, 28 en voor iedere satelliet heb je 2 uitgangen voor 2 tuners ter beschikking, je moet minimaal wel 2 coax kabels gebruiken maar dat is altijd nog veel goedkoper dan een unicable installatie.


Edited by Sagitarius, 13 January 2020 - 09:40.

73's

PE1AQZ


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #53 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 13 January 2020 - 14:35

Ik heb 2 FBC tuners in mijn Duo 4K, met daar aan een triple quad (alle vier de kabels dus), en ben nog nooit tegen een beperking aangelopen.

 

En ik kijk quasi nooit live, ik heb ruim 4 pagina's aan autotimers actief.

 

Vandaar mijn opmerking dat het erg afhangt van de setup, met een enkele FBC tuner en maar 1 kabel is de situatie weer geheel anders.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #54 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 13 January 2020 - 19:04

Mag ik vragen was dat op 1 schotel ? want zover ik weet is er nog geen beugel voor de schotel ontwikkeld waar je 2 unicable's in kunt zetten welke dan op 19.2 en 23.5 staan

 

 

 

Tuurlijk mag je dat vragen :)

 

Het waren twee schotels onder elkaar in een mast achter de schuur gemonteerd, in de ene schotel zaten twee LNB's waarvan de ene gericht staat op 28.2 de andere op 19.2, in de andere schotel twee LNB's, één op 23.5 en één op 13 oost.

Deze LNB's waren door de 'winkel' voorzien van de juiste instellingen en stonden allen in 'serie' (achter elkaar dus) middels t-stukken.

Per LNB waren 4 SCR 'kanalen' gereserveerd.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #55 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 13 January 2020 - 20:39

IMG_1409.JPG
IMG_1407.JPG

 

13E 19,2E 23,5E 28,2E  verdeeld over 2 schotels met T-stukjes op 1 kabel gezet



Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #56 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 13 January 2020 - 22:54

 

 
 

 

13E 19,2E 23,5E 28,2E  verdeeld over 2 schotels met T-stukjes op 1 kabel gezet

 

Mijn hemel wat ingewikkeld, ik heb een ordinaire Triax 78cm met een Triple quad lnb en daarnaast een lnb voor de hotbird en dat werkt misschien nog wel beter als deze installatie met 3 schotels hoe verzin je het. :o


73's

PE1AQZ


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #57 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 13 January 2020 - 23:10

Aan ieder hierboven, ik snap het nu niet meer. Dat ligt aan mij hoor, niet aan jullie. Het is mijn beperkte kennis die mij parten speelt.

Ik heb altijd gedacht en begrepen dat de fbc tuners alleen volledig tot zijn recht komen als er ook unicable lnb's gebruikt worden. Nu lees ik van wanwizard dat hij alles en altijd kan opnemen zonder beperkingen met normale lnb's. Waarom worden er dan unicable lnb's gemaakt, met welk doel?

Mijn situatie was twee schotels, eentje met tripple lnb met 4 coax aansluitingen. Op de tweede schotel zit een duo lnb maar ik gebruik maar één lnb gericht op hotbird. Dit alles gekoppeld via diseqc switchen en alles werkt. Maar wanneer ik meerdere programma's wilde opnemen en ik die later wilde gaan bekijken gebeurde het regelmatig dat sommige niet waren opgenomen.

Vandaar mijn idee om een unicable lnb te gaan gebruiken. Mijn vragen hierover hier geplaatst en diverse antwoorden gekregen. En nu lees ik dat het allemaal niet hoeft.

Maarja, alles gekocht dus toch maar doen. Vanmiddag de lnb geplaatst, uitgericht, de instellingen van de box ingesteld volgens de vu+ link en warempel, het werkt. Tenminste, dat denk ik.

Ik ontvang alle zenders die ik wil ontvangen met deze lnb, maar met de vervolgtuners raak ik in de war.
In deze link staat dat de tuners c t/m h apart ingesteld moeten worden. Ik lees tuner c moet verbonden worden met b, tuner d met c, enz enz.
Maar dit lukt mij niet. Weet iemand hoe en wat?Attached File  Screenshot_2020-01-13-23-06-57.png   269.09KB   3 downloads

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #58 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 13 January 2020 - 23:24

In de Unicable setup die ik heb gemaakt met twee Wideband lnb’s gecombineerd met een Unicable switch heb ik in totaal 13 of 14 opnames gemaakt zelfs over beide satellieten. Bij mij is slechts één kabel naar tuner A gevoerd en werden alle volgtuners vervolgens gekoppeld met tuner A met uiteraard een andere frequentie. 
Ik heb geen idee óf jouw lnb geprogrammeerd moet worden en of dat dan ook gedaan is. Dat kan de leverancier jou vertellen neem ik aan.

 

Wat Wanwizard en anderen inmiddels bevestigd hebben, is dat als je de beide tuners aansluit op een gewone LNB je inderdaad op Astra 3 meer flexibiliteit hebt als met een standaard twin tuner. En je kunt ook zeker meer als 8 opnames maken. Maar de beperking, want met iedere extra opname neemt de kans op een beperking toe, dat is afhankelijk welke zenders of welke transponder jij opneemt. En opnames op twee satellieten levert al gauw een beperking op. En dát heb je met een Unicable installatie waar ik het over had veel minder of vrijwel niet. Met jouw opzet, één Unicable lnb heb je op één satelliet (Astra3) vrijwel geen beperking. 


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #59 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 13 January 2020 - 23:48

#frenske, ergens in dit topic had ik gevraagd en kreeg als antwoord dat mijn lnb niet hoefde te worden afgesteld. Wel dat mijn box andere instellingen moest hebben. Die instellingen staan in de link die teo1966 liet zien. Dit werkt ook allemaal.

Maar de tuners c t/m h moeten afzonderlijk worden ingesteld. Inmiddels ben ik zover dat ik denk dat dit gelukt is en ook in jou antwoord staat uitgelegd zoals ik dit heb gedaan.

Ik heb bij iedere volgende tuner alles ingesteld zoals dit links wordt uitgelegd met dit verschil dat ik bij "kanaal" als antwoord user band 2, 3, 4 enz, tot de laatste tuner user band 7. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan.Attached File  20200113_234715.jpg   317.58KB   2 downloads

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #60 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 14 January 2020 - 00:00

Het is geweldig makkelijk om een goed leesbaar screenshot te maken. ;)

1. Met je browser http://ipadresbox/grab

2. Screenshot kopieren en hier als attachment toevoegen. 
 

Binnen no time heb je zo diverse screenshots geplaatst.

Voor zover ik het huidige screenshot kan lezen lijkt dit voor tuner A goed te gaan. Tuner B heeft de volgende frequentie en is ‘doorgelust’ met tuner A, tuner C volgende frequentie en ook naar tuner A, etc. etc. 


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users