Jump to content


Photo

VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C


  • Please log in to reply
61 replies to this topic

Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #21 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,612 posts

+1,739
Excellent

Posted 19 January 2020 - 16:17

Nee, dat hoeft niet, alleen als er spaties in staan. En dat zelfde is ook zo voor de data.

 

Dus:

echo R_BT_470_2_BG >/proc/stb/video/hdmi_colorspace 

zou prima moeten werken.

 

Even ter verduidelijking: de proc node "hdmi_colorspace_choices" levert je een space-separated lijst van mogelijke keuzes op, waaruit je er eentje moet kiezen:

Edid(Auto)
Hdmi_Rgb
Itu_R_BT_709
Unknown
DVI_Full_Range_RGB
FCC
Itu_R_BT_470_2_BG
Smpte_170M
Smpte_240M
bestfit
letterbox
panscan
nonlinear

zo dus...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #22 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 19 January 2020 - 16:20

Probeer...

 

echo Edid(Auto)  >/proc/stb/video/hdmi_colorspace 

echo Hdmi_Rgb  >/proc/stb/video/hdmi_colorspace 

echo Itu_R_BT_709 >/proc/stb/video/hdmi_colorspace 

 

etc.... maar er is hier iets vreemds bij VU+ wat heel irritant is zover ik nu overzie....... 


Edited by littlesat, 19 January 2020 - 16:20.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #23 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 20 January 2020 - 08:07

Ik heb ook dit probleem maar ik lees wel een beetje verbaasd door dit topic heen wat ik weet 100% zeker dat hier al eerder een topic over is geweest terwijl men nu reageert alsof het een nieuw probleem is.

Ik weet ook wel dat men niet alle topics kan onthouden maar omdat ik ook met dit verschijnsel zit herinner ik het wel. Dit was ongeveer een half jaar geleden. Toen was er geen oplossing voor.

Bij mij gebeurd het wanneer mijn tv aangeeft dat het een HDR uitzending is. Dan komt er een soort van grijze waas overheen. Wanneer ik naar een niet HDR uitzending zap gaat deze waas weer weg.

Ik heb sinds een half jaar een Philips 55inch 4K HDR10 tv en had destijds een mutant hd51 er op aangesloten. Bij sommige 4K uitzendingen is er niks aan de hand maar zodra er een HDR uitzending is, rechtsonder komt er dan een paar seconden HDR in beeld, komt de grijze waas er overheen.

Maar begin december heb ik een vu+ duo 4k box gekocht en met deze box is het exact hetzelfde probleem. Ik heb van alles geprobeerd maar heb geen idee waarom dit is en hoe ik er vanaf kan komen.

Omdat het hier bij mij met de hd51 maar ook met de vu+ duo 4k box gebeurd lijkt het er op dat het probleem bij de tv gezocht moet worden. Maar mijn technische kennis is niet goed genoeg om te weten wat ik er aan zou moeten doen. Misschien iemand op het forum. Mvg.

Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #24 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 20 January 2020 - 09:19

Het blijkt dat oa de dmm920 er een proc voor heeft om het op te lossen (beter gezegt te work-a-rounden) en de VU+ niet...

Kunnen jullie TVs HDR-10 aan (ik ben bang van niet)?

 

Normaal moet de TV 'zeggen' via de HDMI wat hij maximaal kan en zullen de drivers zich hier op moeten aanpassen (vandaar die auto setting). Dus een foutje in de software van de TV kan hier zomaar bij betrokken zijn. Maar als er geen proc in de drivers van de box zit om e.e.a. te overrulen is er ook geen echte oplossing.

 

Het zou 'sieren' als VU+ (en alle andere boxen) een proc zouden kunnen krijgen waarmee je HDR output uit zou kunnen zetten zodat die grijze waas er niet meer is op een TV die het fout aangeeft.

 

Het valt me ook op dat we bij de VU 3 instellingen hebben en oa 'Edid(Auto)' er niet bij staat (wel Auto zonder Edid)... en andere opties ook niet zichtbaar zijn. Vandaar dat ik de procs getest wilde hebben - misschien helpt daar eentje van (dan kan ik die toevoegen). Ook 'Unknown' als mogelijke optie bij VU vind ik vreemd.

 

Mijn LG-TV geeft in ieder geval gewoon goed beeld met alles op auto dus ik kan het probleem niet bevestigen.

 

Werkt hdmi_colordepth op 8 of 10 bits zetten misschien?... deze optie is er!

 

Misschien moet je ook 'sla edid controlle over' optie op enabled (groen) zetten zodat andere instellingen effect zouden kunnen hebben??? Die EDID controle regelt namelijk dat de box (drivers) weten wat de aangesloten TV maximaal kan.

 

ook is het 'wazig' dat in de VU-ULTIMO 4K hier in de procs 'auto' staat terwijl in de choices die niet staat, daar staat weer 'Edit(Auto)'.


Edited by littlesat, 20 January 2020 - 09:40.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #25 HFX

  • Senior Member
  • 323 posts

+8
Neutral

Posted 20 January 2020 - 10:38

Dus Philips tv's 4K met HDR10  & Sony 4K 4K HDR 10 modellen hebben hier een probleem mee met de VU4K en de HD51 4K, dan zal er zeker met de fabrikanten contact moeten worden opgenomen die dan samen met VU en HD51 fabrikanten dit grote probleem zullen moeten gaan oplossen. Het mag zeker niet zo zijn dat je op een 4K tv niet naar 4K uitzendingen kunt kijken waar op o.a  RTL UHD 4K zitten en het Astra UHD1 kanaal en Travel 4K gaat die waas er over heen komen. Het zijn regulaire uitzendingen waarbij dit gebeurd en geen 4K test kanalen waarbij dit optreed.


Edited by HFX, 20 January 2020 - 10:39.


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #26 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 20 January 2020 - 10:57

En toch ligt het in eerste instantie aan de software van de TV... misschien had die philips een upgrade nodig gehad... Normaal geeft HDMI-EDID aan wat de TV aan kan zodat automatisch omgesprongen wordt. Gebeurt dit niet automatisch dan zit je vast aan welke procs je hebt om eventueel dingen handmatig proberen te regelen, MAAR als je het handmatig omzet dan zal wel HDR er vanaf gaan.


Edited by littlesat, 20 January 2020 - 10:58.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #27 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 20 January 2020 - 11:21

Dus Philips tv's 4K met HDR10  & Sony 4K 4K HDR 10 modellen hebben hier een probleem mee met de VU4K en de HD51 4K, dan zal er zeker met de fabrikanten contact moeten worden opgenomen die dan samen met VU en HD51 fabrikanten dit grote probleem zullen moeten gaan oplossen. Het mag zeker niet zo zijn dat je op een 4K tv niet naar 4K uitzendingen kunt kijken waar op o.a  RTL UHD 4K zitten en het Astra UHD1 kanaal en Travel 4K gaat die waas er over heen komen. Het zijn regulaire uitzendingen waarbij dit gebeurd en geen 4K test kanalen waarbij dit optreed.

Nou hier niet hoor met mijn Philips 49PUS7101 en de Mutant HD60 (aangesloten op HDMI1=HDR) overal prima beeld ook in HDR, alles staat op  Auto zie onderstaand screenshot.

Attached File  mutant hd 60 video instellingen.jpg   95.78KB   6 downloads

 

Bij mijn Philips heb ik bij HDMI 1/2 UHD 4:2:0 ingesteld


73's

PE1AQZ


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #28 HFX

  • Senior Member
  • 323 posts

+8
Neutral

Posted 20 January 2020 - 12:01

Dan heb jij een goede philips tv (Ik neem dan wel aan dat je de laatste software update erop heb zitten ?)

 

Ik heb net met Sony NL TD in Amsterdam gebeld en die hebben mij naar een youtube 4K filmpje laten gaan en gevraagd of daar ook die waas er over heen komt, en daar was alles goed geen waas te zien dus ze zeiden doodleuk dat het aan de satelliet ontvanger ligt, ik heb hun gezegd dat na die software opdate het probleem was onstaan maar ze zeiden dat het daar niet aan kan liggen. Ze geven de satelliet ontvangers en VU 4K en de HD51  4K de schuld van dit probleem , dus het avies van hun is om mijn tv naar de fabrieks instelling terug te zetten en dan weer opnieuw contact met de TD op te nemen met het resultaat.

 

Die gasten hebben echt geen benul er van dat het van hun software update komt, ik heb hun ook verteld dat ik 2-4 weken geleden mijn sony tv een update heb gegeven, want voor die update had ik dat probleem niet, ik ben er pas vorige week achter gekomen dat het aan die update moet hebben gelegen ik heb pas later in die week die waas ondekt op de 4K kanalen.



Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #29 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,640 posts

+459
Excellent

Posted 20 January 2020 - 12:13

Ik snap niet dat die lui zulke niet onderbouwde uitspraken kunnen doen naar consumenten, het geeft in elk geval een goed beeld over hun kennisniveau en schept echt vertrouwen (not) jammer dat ze niet luisteren naar de input van de gebruiker, ze krijgen het op een presenteerblaadje aangeboden en doen er in hun arrogantie niets mee!


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #30 Ronnie1966

  • Senior Member
  • 232 posts

+8
Neutral

Posted 20 January 2020 - 12:31

Dan heb jij een goede philips tv (Ik neem dan wel aan dat je de laatste software update erop heb zitten ?)

 

Ik heb net met Sony NL TD in Amsterdam gebeld en die hebben mij naar een youtube 4K filmpje laten gaan en gevraagd of daar ook die waas er over heen komt, en daar was alles goed geen waas te zien dus ze zeiden doodleuk dat het aan de satelliet ontvanger ligt, ik heb hun gezegd dat na die software opdate het probleem was onstaan maar ze zeiden dat het daar niet aan kan liggen. Ze geven de satelliet ontvangers en VU 4K en de HD51  4K de schuld van dit probleem , dus het avies van hun is om mijn tv naar de fabrieks instelling terug te zetten en dan weer opnieuw contact met de TD op te nemen met het resultaat.

 

Die gasten hebben echt geen benul er van dat het van hun software update komt, ik heb hun ook verteld dat ik 2-4 weken geleden mijn sony tv een update heb gegeven, want voor die update had ik dat probleem niet, ik ben er pas vorige week achter gekomen dat het aan die update moet hebben gelegen ik heb pas later in die week die waas ondekt op de 4K kanalen.

En als je de tuner van de tv eens aansluit en laat scannen naar de UHD zenders waar het over gaat is dat geen optie?

Astra UHD1 is FTA dus dat moet kunnen toch?

Dan kan je het argument van de TD meteen onderuit halen:)

 

Groet Ronnie1966


VU+ Ultimo 4K OpenPli 8.3 latest 1TB
Gigablue ULTRA UHD OpenPli 8.3
VU+ Zero 4K OpenPli 8.3
Samsung 65” Neo QLED 8K 65QN900A

Bose Soundbar 900 White
Synology 218+ Play 2x 3TB


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #31 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 20 January 2020 - 12:44

Bij mijn Philips tv ging toen ik deze voor de eerste keer installeerde er direct verschillende software updates van start. Daarna via het menu automatisch checken op updates aangezet. Heel soms doe ik handmatig controleren of er updates zijn. Eenmaal is er nog een update geweest. Ik denk zo'n 2 maanden geleden. Als ik nu check komt er te staan dat de tv de nieuwste updates heeft en dat er geen updates beschikbaar zijn.

Omdat in het vorige topic, die van half jaar geleden, gemeld werd dat er niets aan gedaan kon worden heb ik er niet echt meer aandacht aan besteed. Omdat nu dit topic aangemaakt is en ik de reacties ging lezen ben ik gaan reageren omdat het bij mij ook nog steeds het geval is.

HFX, ik heb echter nooit er aan gedacht om eens contact met Philips op te nemen. Vandaag heb ik geen tijd maar ik ga zeker een keer contact zoeken met Philips. Vanavond zal ik ook eens rustig gaan kijken of ik dat oude topic nog terug kan vinden.

Verder heb ik de hele middag geen tijd om hier te reageren. Vanavond wel. Mvg.

Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #32 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 20 January 2020 - 13:55

[brainstorm] Eens een andere HDMI ingang getest of van HDMI ingang recent gewisselt? [/brainstorm] 


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #33 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,640 posts

+459
Excellent

Posted 20 January 2020 - 14:01

Ik zou eerst de tip van Ronnie1966 eens proberen, dan gebruik je geen externe bronnen welke het signaal kunnen beïnvloeden.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #34 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 20 January 2020 - 14:07

+1


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #35 HFX

  • Senior Member
  • 323 posts

+8
Neutral

Posted 20 January 2020 - 14:39

Heb net een test gedaan met de HD60,  ik kan het het haast niet geloven dat kleine ding heeft geen probleem die geeft perfect goed beeld zonder enige aanpassing, maar je kunt in het AV menu onder de instelling : HDMI HDR Type

HLG uit zetten dan geeft hij ook dat flets beeld.

 

Ik heb ook de HD51 nog eens aan de sony tv gehangen en die geeft ook dat flets beeld en je kunt hier niets aanpassen zoals dat bij de HD60 wel kan.

 

De DM920 kan het flets beeld weg halen, maar bij de VU Ulimo 4K en de HD51 4K dus niet !

 

Ik kan geen astra sat antenne aan sluiten op de sony tv omdat die geen dyseqc  1.1 aan kan alleen 1.0 maar ik heb geen losse antenne kabel van de astra 19e anders had ik dat ook wel even getest.

 

 

Mijn conclusie is dat ik geen schijn van kans heb bij sony nederland dat ze iets gaan aanpassen, het zal moeten aangepast worden door de fabrikanten van VU en HD51



Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #36 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 20 January 2020 - 15:04


HDMI HDR Type

HLG uit zetten dan geeft hij ook dat flets beeld.

Zo te zien hebben we in ieder geval bij de VU+Ultimo hier geen proc voor...


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #37 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 20 January 2020 - 15:13

Another thing...

 

Other boxes have these choices for color space

 

"Edid(Auto)": _("Auto")
"Hdmi_Rgb": _("RGB")
"444": _("YCbCr444")
"422": _("YCbCr422")
"420": _("YCbCr420")
 
-or-
 
"auto": _("auto")
"rgb": _("rgb")
"420": _("420")
"422": _("422")
"444": _("444")
 
while VU indicates it can write the following to that proc..
 
Edid(Auto)
Hdmi_Rgb
Itu_R_BT_709
Unknown
DVI_Full_Range_RGB
FCC

Itu_R_BT_470_2_BG
Smpte_170M
Smpte_240M
bestfit
letterbox
panscan
nonlinear
 
That was why I asked to 'poke' that proc via the console/putty... Did you arealy tried it...

There is also a proc for 10, 12 bit colors... maybe writing something to this proc might also help as work-a-round.

The choices VU+ is showing here are looking a bit obvious. As far I can see they offer RGB colors as extra, but I totally do no understand why best fit, letterbox etc. is there and the proc returns auto by default and not Edid(Auto). 
It would indeed be required when TVs do not correctly support EDIT that we need a function to force to disable HLG... 
 
So there are two solutions here:
 
1. Sony/Philips solved their EDID bug in the TV... (this is actually the root cause - the TV cannot do HLG in this case but does not report this via the HDMI bus back to the receiver).
2. Mut@nt, VU+ and maybe more tenders need add an option (proc) to disable HLG as HD60 (HiSilicon) and DMM has (someone need to contact them - but this is actually still a work-a-round - which works but... when a channel has HDR or HLG etc... it will be 'disabled')
 
For solution 2 these boxes misses these option/proc:
 
(lib/python/Components/SystemInfo.py)
SystemInfo["HDRSupport"] = fileExists("/proc/stb/hdmi/hlg_support_choices") and fileCheck("/proc/stb/hdmi/hlg_support")
 
(lib/python/Components/UsageConfig.py)

                if SystemInfo["HDRSupport"]:
                               def setHlgSupport(configElement):
                                               open("/proc/stb/hdmi/hlg_support", "w").write(configElement.value)
                               config.av.hlg_support = ConfigSelection(default = "auto(EDID)",
                                               choices = [ ("auto(EDID)", _("controlled by HDMI")), ("yes", _("force enabled")), ("no", _("force disabled")) ])
                               config.av.hlg_support.addNotifier(setHlgSupport)
                               
                               def setHdr10Support(configElement):
                                               open("/proc/stb/hdmi/hdr10_support", "w").write(configElement.value)
                               config.av.hdr10_support = ConfigSelection(default = "auto(EDID)",
                                               choices = [ ("auto(EDID)", _("controlled by HDMI")), ("yes", _("force enabled")), ("no", _("force disabled")) ])
                               config.av.hdr10_support.addNotifier(setHdr10Support)
 
                               def setDisable12Bit(configElement):
                                               open("/proc/stb/video/disable_12bit", "w").write(configElement.value)
                               config.av.allow_12bit = ConfigSelection(default = "0", choices = [ ("0", _("yes")), ("1", _("no")) ]);
                               config.av.allow_12bit.addNotifier(setDisable12Bit)
 
                               def setDisable10Bit(configElement):
                                               open("/proc/stb/video/disable_10bit", "w").write(configElement.value)
                               config.av.allow_10bit = ConfigSelection(default = "0", choices = [ ("0", _("yes")), ("1", _("no")) ]);
                               config.av.allow_10bit.addNotifier(setDisable10Bit)

Edited by littlesat, 20 January 2020 - 15:36.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #38 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 21 January 2020 - 00:59

#HFX, en andere geïnteresseerden, vanmiddag riep ik hier dat er een eerder topic hierover is geweest, inmiddels heb ik deze gevonden. Daar worden heel veel verschillende merken box en verschillende merken tv genoemd met hetzelfde probleem en zonder een echte oplossing.

Ik heb de comments even doorgelezen en blijkbaar heeft de mutant hd60 er geen last van. Die schijnt ergens een instelling te hebben waarmee de hlg aan en uit gezet kan worden. De heren van de techniek moeten dat topic maar even doorlezen. Er zijn dacht ik 16 reacties en het staat daar ergens tussen.

Het gaat om hetvolgende topic; HDR weergave. Begonnen door: Ricky Solo, 17 juli 2019 11:12 uur.
Wellicht kan men hier iets mee. Mvg.

Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #39 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 21 January 2020 - 07:52

Dan lees maar 1 post hoger... de hd60 heeft procs waarmee je een en ander kunt instellen de hd51 en vu+ultimo hebben dat oa niet...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU Ultimo 4K Geeft Flets beeld met Sony 4K model Brava KD-75 X 8505C #40 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,640 posts

+459
Excellent

Posted 21 January 2020 - 13:03

Ik denk dat weinig mensen bekend zijn met de term ‘procs’ en dat snap ik volledig.
Simpel gezegd is het een beschrijfbare ‘device’ en kan dus verschillende ‘standen’ aannemen welke via de afstandsbediening door de gebruiker kan worden gewijzigd.
De beschikbaarheid van de procs en de bijbehorende variabelen moeten door de drivers worden ondersteund, anders kan de SoC er weer niets mee.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users