Jump to content


Photo

Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig?


  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 pameijer

  • Senior Member
  • 122 posts

+3
Neutral

Posted 7 February 2020 - 08:51

Aanstaande zondag komt er een echt zware storm aan volgens de weersvoorspellingen. Ik heb mijn schotel op een plat dak staan op een huis van 3 verdiepingen in het noorden van het land. Om windkracht 8-9 en met name windstoten van 120 km/uur op te vangen, is het dan eigenlijk voldoende om een voet met 8 stoeptegels van 30 x 30 cm te hebben? Mijn schotel is een Technisat Multytenne, geen groot ding maar als die van mijn dak afvliegt is dat wel gevaarlijk.....



Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #2 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 7 February 2020 - 09:04

Die combinatie hoef jij je wat mij betreft geen zorgen om te maken dat deze van het dak af zal waaien.

Hooguit zou deze iets kunnen verdraaien als de klemmen niet heel vast zitten.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #3 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 7 February 2020 - 10:44

Aanstaande zondag komt er een echt zware storm aan volgens de weersvoorspellingen. Ik heb mijn schotel op een plat dak staan op een huis van 3 verdiepingen in het noorden van het land. Om windkracht 8-9 en met name windstoten van 120 km/uur op te vangen, is het dan eigenlijk voldoende om een voet met 8 stoeptegels van 30 x 30 cm te hebben? Mijn schotel is een Technisat Multytenne, geen groot ding maar als die van mijn dak afvliegt is dat wel gevaarlijk.....

Ik zou toch eens denken aan een wat groter statief met 4 x 60x40 tegels en 4 of meer (6) rubber matjes op de hoeken er onder leggen tegen het verschuiven, het gaat niet zozeer om het gewicht van 8 tegeltjes wat je er nu op hebt liggen maar om het grondvlak wat nu maar 60x60 groot is, het kantelpunt van het statief is nu veel groter dan bij een statief van 120x80 wat een veel groter oppervlak heeft en dus minder gauw zal kantelen. 

Ook moet je de schotel zo laag als mogelijk is (als je geen obstakels hebt voor de ontvangst) op de pijp van het statief monteren.

Ik gebruik hier 2 statieven voor 4x 60x40 tegels, 1c voor een 78cm Triax met een triple lnb, en 1 met een draaibare DeltaStar Gregorean 90cm en een Stab HH120 diseqc rotor, en die 2 statieven zijn nog nooit 1 mm verschoven. ;) Ik zie daarom die verwachte NW storm met belangstelling tegemoet. :D


Edited by Sagitarius, 7 February 2020 - 10:47.

73's

PE1AQZ


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #4 Guardian

  • Senior Member
  • 102 posts

+2
Neutral

Posted 7 February 2020 - 10:56

NW? Wordt een echte Zuidwester hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #5 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 7 February 2020 - 11:18

NW? Wordt een echte Zuidwester hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

De storm, met windkracht 9, komt vanuit het noordwesten het land binnen. Hij gaat aan de kust gepaard met windstoten tot 120 kilometer per uur, zegt Maurice Middendorp van Buienradar

https://www.rtlnieuw...knmi-middendorp

 

Wind draait nl altijd rechtsom een lage drukgebied wat boven ons land ligt


Edited by Sagitarius, 7 February 2020 - 11:22.

73's

PE1AQZ


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #6 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 7 February 2020 - 11:28

Je hebt toch gelijk, ''In de loop van zondag gaat de wind serieus aantrekken vanuit het zuidwesten. In namiddag al windkracht 9, dat houdt in dat het flink stormt''.

https://www.hartvann...gle.nl/url?sa=t

Maurice heeft/had zeker een borrel op :lol:


Edited by Sagitarius, 7 February 2020 - 11:30.

73's

PE1AQZ


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #7 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,443 posts

+43
Good

Posted 7 February 2020 - 19:14

Een storm (oftewel een diep lagedrukgebied) draait linksom, tegen de wijzers van de klok in.

Een hogedrukgebied daarentegen draait rechtsom, met de wijzers mee.

 

 

 

 

NW? Wordt een echte Zuidwester hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Wind draait nl altijd rechtsom een lage drukgebied wat boven ons land ligt

 

 


Edited by catastrofus, 7 February 2020 - 19:17.

2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #8 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 7 February 2020 - 19:36

Dat ligt er maar net aan,

Hoe ontstaat een storm?

Een storm kan in principe in alle maanden van het jaar voorkomen in Nederland. Toch is de kans het grootst in de periode van oktober tot en met maart. De luchtdrukverschillen zijn in deze periode het grootst, waardoor er meer actieve depressies ontstaan. Bij een onrustige atmosfeer, in combinatie met een krachtige westelijke luchtstroom (straalstroom), kunnen er depressies de Noordzeekust bereiken. De kracht van een storm wordt bepaald door de grootte van de luchtdrukverschillen in de omgeving van het centrum van de storm. De krachtigste wind wordt opgemeten ten zuidwesten of ten westen van een depressie. De zwaarste stormen in Nederland worden veroorzaakt door depressies die over de Noordzee trekken. Als de kern van een depressie juist ten zuiden zou passeren, dan gaat het windveld ook zuidelijk passeren en is er eventueel net geen storm. Een last minute koerswijziging van een depressie, kan een storm al dan niet laten toeslaan


73's

PE1AQZ


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #9 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,443 posts

+43
Good

Posted 7 February 2020 - 19:58

Wat een geleuter over de "krachtigste wind"...

Jij zei dat "Wind draait nl altijd rechtsom een lage drukgebied wat boven ons land ligt" en daar reageerde ok op.


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #10 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 7 February 2020 - 21:29

Wat een geleuter over de "krachtigste wind"...

Jij zei dat "Wind draait nl altijd rechtsom een lage drukgebied wat boven ons land ligt" en daar reageerde ok op.

En daar blijf ik nog steeds bij. ;)


73's

PE1AQZ


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #11 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 7 February 2020 - 21:39

@catastrofus, heb het nog even voor je opgezocht,

 

De wet van Buys Ballot is een wetmatigheid uit de meteorologie, genoemd naar de Nederlandse meteoroloog Christophorus Buys Ballot.

  • Op het noordelijk halfrond waait de wind van een hogedrukgebied naar een lagedrukgebied met een afwijking naar rechts, door de draaiing van de aarde om zijn as.

Edited by Sagitarius, 7 February 2020 - 21:40.

73's

PE1AQZ


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #12 Guardian

  • Senior Member
  • 102 posts

+2
Neutral

Posted 7 February 2020 - 21:45

Wat een onzin allemaal.
Sinds vorige week zaterdag staat in alle weerkaarten de windrichting al voor ZW!.

Linksom, Rechtsom pfffffff.

Gewoon naar buiten kijken leert je meer, en vervolgens mijn voorspelling:

- Storm in een glas water!!!!!

Zgemma H9 Combo - Zgemma H9 2S - Maxytec Multibox

Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #13 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,443 posts

+43
Good

Posted 7 February 2020 - 21:52

Prima dat jij je eigen mening bevestigd hebt (bovenstaande gaat trouwens over een hogedrukgebied) maar jouw uitspraak: "Wind draait nl altijd rechtsom een lage drukgebied wat boven ons land ligt" is niet korrekt: https://nl.wikipedia.../Lagedrukgebied en Ciara is een lagedrukgebied.

Dit gaat dus helemaal off-topic.


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 7 February 2020 - 21:57

Is dit net zo iets als links- en rechtsdraaiende yoghurt? ;)

 

/ook-off-topic...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #15 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,443 posts

+43
Good

Posted 7 February 2020 - 22:15

Rechtsdraaiende yoghurt blijft wat rustiger staan in je koekast dan linksdraaiende yoghurt vanwege de wat verder van elkaar staande iso-yoghurt-baren van een rechtsdraaiende yoghurt. :)


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #16 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 7 February 2020 - 22:23

Aha duidelijk, en dat weer gedeeld door 2e pinksterdag. :wacko:


73's

PE1AQZ


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #17 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,528 posts

+140
Excellent

Posted 7 February 2020 - 23:02

Attached File  IMAG0745.jpg   37.89KB   22 downloads Ik twijfel of ik deze even laat zakken, de mast is 9m lang. Wel een echte zwiepmast.


Edited by Loui (PD1LOI), 7 February 2020 - 23:03.


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #18 Guardian

  • Senior Member
  • 102 posts

+2
Neutral

Posted 7 February 2020 - 23:20

Binnenland: gewoon laten staan
Zeeland/Zuidholland: Daar gaat de "klap" vallen.

Zgemma H9 Combo - Zgemma H9 2S - Maxytec Multibox

Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #19 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 8 February 2020 - 10:01

Prima dat jij je eigen mening bevestigd hebt (bovenstaande gaat trouwens over een hogedrukgebied) maar jouw uitspraak: "Wind draait nl altijd rechtsom een lage drukgebied wat boven ons land ligt" is niet korrekt: https://nl.wikipedia.../Lagedrukgebied en Ciara is een lagedrukgebied.

Dit gaat dus helemaal off-topic.

Zucht, een lagedruk (en hogedruk) gebied op zich veroorzaakt geen storm het is in de kern windstil, zoals Buys Ballot al in 1817 aantoonde  loopt de wind van een hoge druk (gebied) naar een lage druk (gebied) en die wind gaat dan bij ons op het noordelijke halfrond rechtsom, mijn eerdere uitspraak blijft gewoon staan, en heeft niets met linksdraaiende yoghurt te maken. 


73's

PE1AQZ


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #20 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,630 posts

+459
Excellent

Posted 8 February 2020 - 10:31

Tjong wat een discussie, en dat terwijl er gewoon advies wordt gevraagd of er maatregelen genomen moeten worden met betrekking tot de opstelling van een schotel op een tegelpoot.

 

Voor de schotel maakt het geen ruk uit of er een lage- of hogedruk is, ook maakt het niet uit uit welke hoek die komt, of die links of rechts draaiend is, de TS maakt dat allemaal ook geen zak uit, hij wil weten of de maatregelen die hij genomen heeft, volstaan, niet meer en niet minder.

 

Graag dus On Topic !!


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users