Jump to content


Photo

Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig?


  • Please log in to reply
30 replies to this topic

Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #21 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,635 posts

+459
Excellent

Posted 8 February 2020 - 10:33

attachicon.gifIMAG0745.jpg Ik twijfel of ik deze even laat zakken, de mast is 9m lang. Wel een echte zwiepmast.

Die zou ik zeker laten zakken, met drie muurbeugels heeft de mast weinig bewegingsruimte tussen de beugels in, die knapt af boven de bovenste beugel.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #22 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 8 February 2020 - 11:01

attachicon.gifIMAG0745.jpg Ik twijfel of ik deze even laat zakken, de mast is 9m lang. Wel een echte zwiepmast.

Niet zo'n erg slimme constructie Loui met 3 beugels de middelste heeft geen enkele nut, hoe gek het ook mag klinken 2 beugels is veel flexibeler, je mast kan dan wat meer ''zwiepen'', dat word nu belemmerd door de middelste beugel dus zal gauwer afbreken boven de bovenste beugel. Ik heb veel masten gezet voor mijn werk, maar dat deed ik dan altijd met 2 muur beugels, en vastgezet met chemische ankers, en niet met keilbouten zoals zo vaak gedaan word of in de voegen die ''werken'' zich los op den duur.

Ik zou als ik jou was idd de mast ff laten zaken zover als mogelijk is. Ik zet mijn draaibare schotel ook even haaks op de wind, mijn 2e schotel daar kan ik niets aan veranderen.


73's

PE1AQZ


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #23 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 10 February 2020 - 16:16

Dan haal ik die middelste steun weg en verplaatst die naar onderen in verband met extra steun naar beneden.bedankt voor de tip.

Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #24 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 10 February 2020 - 16:37

Dan haal ik die middelste steun weg en verplaatst die naar onderen in verband met extra steun naar beneden.bedankt voor de tip.

Dat zou ik ook niet doen dat heeft geen enkel mechanisch nut, de onderste beugel vangt hoofdzakelijk de axiale krachten van de mast op e, dus daar kun je beter een 3 punts muur beugel opzetten dat voorkomt ''uitzakken'',

 

muurbeugel6-7-8.jpg

 

 

Het heet ook niet voor niets een ''zwiepmast'', die moet juist wat beweeglijk zijn en niet te "star"" zijn met een beugel in het midden.


73's

PE1AQZ


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #25 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 10 February 2020 - 16:43

Dubbele geplaatst kan weg.foutje!!

Edited by Loui (PD1LOI), 10 February 2020 - 16:44.


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #26 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 10 February 2020 - 16:51


Dan haal ik die middelste steun weg en verplaatst die naar onderen in verband met extra steun naar beneden.bedankt voor de tip.

Dat zou ik ook niet doen dat heeft geen enkel mechanisch nut, de onderste beugel vangt hoofdzakelijk de axiale krachten van de mast op e, dus daar kun je beter een 3 punts muur beugel opzetten dat voorkomt ''uitzakken'',
 
muurbeugel6-7-8.jpg
 
 
Het heet ook niet voor niets een ''zwiepmast'', die moet juist wat beweeglijk zijn en niet te "star"" zijn met een beugel in het midden.
De 3 pootzit nu in het midden dan verplaats ik die naar beneden.
Deze anker bouten gebruik ik nu.Attached File  5d53b75275488546450901.jpg   27.61KB   3 downloads

Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #27 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 10 February 2020 - 17:05

Voor die (beton) ankerbouten want dat zijn dit, moet je zeer nauwkeurig boren en niet geschikt voor steen en zeker niet voor in de voegen, een iets te groot gat en je trekt ze er zo uit, koop chemische ankers die kun je zelfs in die stenen met een rasterbinnenwerk gebruiken omdat die ankers niet uitzetten laten ze nooit los. Binnen een uur is de lijm keihard


Edited by Sagitarius, 10 February 2020 - 17:06.

73's

PE1AQZ


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #28 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,635 posts

+459
Excellent

Posted 10 February 2020 - 17:56

Chemische ankers (als je ankers gebruikt in plaats van
Pluggen) in baksteen is een must, die andere ankers zijn gemaakt om iets goed te fixeren maar minder geschikt voor wisselende mechanische belasting, dan ‘lubberen’ ze op den duur uit.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #29 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 10 February 2020 - 18:07

Het was een zogenaamde storm in een glas water.



Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #30 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 12 February 2020 - 18:46

Voor die (beton) ankerbouten want dat zijn dit, moet je zeer nauwkeurig boren en niet geschikt voor steen en zeker niet voor in de voegen, een iets te groot gat en je trekt ze er zo uit, koop chemische ankers die kun je zelfs in die stenen met een rasterbinnenwerk gebruiken omdat die ankers niet uitzetten laten ze nooit los. Binnen een uur is de lijm keihard


Snap ik, maar de stenen die hier over gesproken wordt zijn massief en die beton bouten zijn 10cm lang dus komen ze bijna aan de andere kant eruit. Ze zitten echt goed vast je trekt ze echt niet los. Dit zit al 9 jaar zo.

Re: Storm Ciara: voorzorgsmaatregelen nodig? #31 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 12 February 2020 - 19:18

9 jaar dat zegt niet zoveel , rode bakstenen al zijn ze massief erg bros en barsten zo uit elkaar bij het gebruik van ''uitzet'' pluggen/ankers, kennelijk vertrouw je het toch niet helemaal omdat je vroeg ''Ik twijfel of ik deze even laat zakken, de mast is 9m lang. Wel een echte zwiepmast''. :rolleyes:


73's

PE1AQZ



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users