Jump to content


Photo

Uncable II userbands niet uitgeschakeld


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 24 March 2020 - 13:00

Kan iemand mij helpen met het volgende of in elk geval commentaar geven of mijn aannames kloppen.
Ik ontvang 4 satposities (13E,19.2E,23.5E,28.2E) elke positie heeft een Inverto unicable 2 LNB.
Dit alles is met combiners samengevoegd op 1 kabel (zie schema).
Dit lijkt ook allemaal prima te werken, toch had ik af en toe opnames van 0Bytes en soms een paar andere
onverklaarbare dingen.
Nu heb ik alles een rustig zitten analyzeren, en kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ik het volgende fout doe:
 
Elke tuner heb ik ingesteld als Advanced SCR (Unicable/JESS) zie screenshot.
Tot nu toe had ik voor elke sat positie binnen 1 tuner dezelfde Userband gebruikt.
Maar daar lijkt nu het probleem te zitten, nu als ik bijvoorbeeld overal userband 15 gebruik.
En ik schakel naar een zender op 13E, dan zal de 13E LNB de gewenste transponder moduleren naar de userband 15 en dus op mijn
ontvanger uitkomen.
Als ik daarna naar een zender op bijv 28.2E ga, zal de 28.2E LNB de gewenste transponder moduleren naar de userband 15.
En hier zit dus het probleem nu heb ik dus 2 LNB's die beide een signaal op userband 15 zetten en dus elkaar in de weg zitten.
De als ik niet meer naar een specifieke zender afgestemd ben wordt er volgens mij de userband niet uitgezet.
 
In de engina2 source code kan ik alleen maar vinden dat userbands aangezet worden:
 
case(SatCR_format_jess):
{
        // JESS ODU_channel_change command
        //
        // data[0] framing: 0x70
        // data[1] data[1][7..3]: ub, data[1][2..0:] T [10..8]
        // data[2] data[2][7..0]: T [7..0]
        // data[3] data[3][7..2]: position, data[3][1]: polarity, data[3][0]: band
        unsigned int ub = lnb_param.SatCR_idx & 0x1f;
        unsigned int frequency_mhz = sat.frequency / 1000;
        unsigned int lof_mhz = lof / 1000;
        unsigned int encoded_frequency_T = frequency_mhz - lof_mhz - 100;
        unsigned int mode = band & 0x03;
        unsigned int position = (lnb_param.SatCR_position - 1) & 0x3f;
        diseqc.len = 4;
        diseqc.data[0] = 0x70;
        diseqc.data[1] = (unsigned char)((ub << 3) | ((encoded_frequency_T & 0x700) >> 8));
        diseqc.data[2] = (unsigned char)(encoded_frequency_T & 0xff);
        diseqc.data[3] = (unsigned char)((position << 2) | mode);
        frontend.setData(eDVBFrontend::SATCR, lnb_param.SatCR_idx);
        frontend.setData(eDVBFrontend::DICTION, SatCR_format_jess);
        eDebug("**** Tuning JESS");
        eDebug("**** frequency_mhz: %u", frequency_mhz);
        eDebug("**** lo_mhz: %u", lof_mhz);
        eDebug("**** T: %u", encoded_frequency_T);
        eDebug("**** position: %u", position);
        eDebug("**** ub: %u", ub);
        eDebug("**** mode: %u", mode);
        eDebug("**** JESS: %02x %02x %02x %02x", diseqc.data[0], diseqc.data[1], diseqc.data[2], diseqc.data[3]);
        break;
}
 
Om de userband uit te zetten zou dus het commando gestuurd moeten worden met bit3..0 van data[1] als 0.
 
dit volgende de JESS standard:
 
70h is the tuning command
UB contains the userband-ID (1..32). Bit .3 is LSB
T contains the frequency as a 11 bit value, Data 2 Bit .0 is LSB. It is the frequency, the tuner of
the receiver would tune to when connected to a standard LNB, minus 100MHz. The maximum
possible tuning frequency with this format is 2147MHz.
There are special "frequencies" defined:
"0" turns off the UB
"1" switches on a tone at the centre of the UB
"2" switches on a tone at the centre plus 20MHz
"3" switches on all tone beacons. 
 
De oplossing die ik nu heb is voor elke sat positie binnen 1 tuner een andere userband te gebruiken, maar daardoor kom ik userbandsvoor mijn 3 ontvangers te kort.
De VuZero4k zou 4 userbands nodig hebben en de VuSolo4K en VuUltimo4k elk 32 userbands.
Als de userbands wel uitgeschakeld zouden worden, zou ik meer dan genoeg userbands hebben.
 
Hopenlijk begrijpen jullie mijn verhaal.
 

Attached Files



Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 24 March 2020 - 13:03

Een userband is een frequentie bereik op de kabel, dus userbands moeten uniek zijn per kabel, en niet per LNB.

 

EN50494/EN50607 definieert een maximum van 32 userbands per kabel, dus daarmee moet je het doen vrees ik.


Edited by WanWizard, 24 March 2020 - 13:06.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #3 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 24 March 2020 - 13:10

Wanwizard ik snap je commentaar niet helemaal. 

 

Ik denk dat je naar mijn setup tekening gekeken hebt ?

 

Als ik nu bijv met mijn Vuzero4k naar NPO1 wil kijken en bij de instellingen bij de 23.5E LNB userband 15 heb gekozen, dan zal de 23.5E Lnb de transponder waar NPO1 op zit moduleren naar userband 15.

En dat is natuurlijk prima.

 

Maar als ik nu met dezelfde ontvanger naar bijv BBC1 wil kijken, en ik bij de instellingen bij de 28.2E LNB userband 15 heb gekozen zal OOK de 28.2E LNB de BBC1 transponder moduleren naar de userband 15.

Nu heb ik dus een conflict, 2 LNB zetten elk een verschillende transponder in het zelfde frequentie bereik op de kabel.

 

Als ik nu voor de 28.2E LNB een andere userband kies zitten ze elkaar niet in de weg, maar die limiteerd het aantal tuners dat ik eraan kan hangen



Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 24 March 2020 - 13:27

Precies, dat kan dus niet, dat zeg ik. Je zult vaste mappings moeten maken tussen tuner, userband en LNB, omdat je verder in het systeem geen logica hebt.

 

Jou setup betekent bv dat je de 32 moet opdelen in bijvoorbeeld 4 (LNBs) x 8 (userbands), en die verdelen over je receivers. En ja, dat beperkt, maar dat is inherent aan je setup.

 

Je kunt daar alleen maar omheen door gebruik te maken van een Unicable II switch, waarbij je een vaste userband aan een tuner geeft (dus max 32 tuners), en de switch zorgt voor de mapping tussen LNB en userband.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #5 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 24 March 2020 - 13:33

De Unicable II LNB's van Inverto bepalen of zij op een gebruikersband gaan zenden afhankelijk van het gekozen positienummer. Dus stel dat Enigma2 positie in gebruikersband 15 een zender afstemt op satellietpositie C, dan schakelen de LNB's die zijn geprogrammeerd op positie A,B en D deze gebruikersband uit en gaat LNB C op die gebruikersband zenden. De intelligentie zit dus in de LNB's en niet in de ontvanger. Als dit niet goed werkt, lijkt me dat sprake is van een onjuiste programmering.


Edited by Zuppelan, 24 March 2020 - 13:35.


Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 24 March 2020 - 13:34

Overigens, welke hardware constructie heb je bedacht dat je 32 tuners in een Vu Solo 4K en een VU Ultimo 4K gepropt hebt? Dat lijkt me nogal stug?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #7 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 24 March 2020 - 13:45

Mooi, dan zitten we op een lijn.

 

Maar in theorie zou het nog wel moeten werken als de userband op de LNB die ik niet nodig heb uitgezet wordt, en daar is volgens de JESS spec ook een commando voor..

 

Het liefste zou ik het volgende willen proberen, maar dan moet ik zelf enigma2/lib/dvb/sec.cpp moeten compileren, dat jaren geleden dat ik een keer een image gebouwd heb.

 

volgende zou ik dan doen:

 

pseudo code:

 

op het moment dat er een JESS tuning commando (70h) gestuurd moet worden:

 

70h tune sat pos 1 (A) met gewenste userband en frequentie 0 (disable) userband

70h tune sat pos 2 (B) met gewenste userband en frequentie 0 (disable) userband

70h tune sat pos 3 © met gewenste userband en frequentie 0 (disable) userband

70h tune sat pos 4 (D) met gewenste userband en frequentie 0 (disable) userband

 

70h tune gewenste sat pos met gewenste userband en gewenste frequentie

 

dit is natuurlijk spaghetti code maar zou wel kunnen aantonen of mijn analyze klopt.

 

dus misschien dat iemand mijn aan kan geven hoe ik in sec.cpp deze 4 regels zou kunnen toevoegen om de userbands uit te zetten.

Dan kan ik zelf de komende weken proberen om weer zelf een image te bouwen 



Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #8 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 24 March 2020 - 13:47

@zuppelan

 

Ik kan dat niet bevestigen wat jij zegt.

Als ik de spec goed begrijp zorgt de pos A/B/C/D  in het commando ervoor dat een "POS A" lnb helemaal niet reageert op een commando voor een "POS B" LNB.



Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #9 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 24 March 2020 - 13:49

Ik zie de noodzaak niet voor een aanpassing: Wat je nu doet moet gewoon kunnen. Enigma2 hoeft de gebruikersbanden niet uit te schakelen, de LNB's zorgen zelf dat er maar eentje op één band loopt te zenden.

 

Dus kun je uitleggen waarom je nog steeds denkt dat die aanpassing noidg is?



Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #10 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 24 March 2020 - 13:54

@zuppelan

 

Ik kan dat niet bevestigen wat jij zegt.

Als ik de spec goed begrijp zorgt de pos A/B/C/D  in het commando ervoor dat een "POS A" lnb helemaal niet reageert op een commando voor een "POS B" LNB.

 

De specs gaan helemaal niet uit van LNB's die samenwerken, je kunt in deze beter de documentatie van Inverto erbij pakken. Ik zou moeten zoeken om het relevante document terug te vinden, maar de moraal van het verhaal is dat alle LNB's naar alle commando's luisteren en alleen hun gebruikersband activeren als hun eigen positie aangevraagd wordt, is het een andere positie dan schakelen ze de gebruikersband uit.



Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #11 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 24 March 2020 - 13:55

Omdat de 4 lnb's onderling geen communicatie hebben, LNB1 weet niet dat LNB2/3/4 bestaan.

 

En volgens de spec zoals ik in de vorig bericht aangaf zal bij een command naar LNB1, LNB2/3/4 niet met die info doen.

Maar er zijn wel commando's in de spec om een userband uit te zetten.



Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #12 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 24 March 2020 - 13:56

Als je een keer zou kunnen vinden waar dit staat:

 

 "is het een andere positie dan schakelen ze de gebruikersband uit".

 

Ik zal proberen om een proef opstelling te maken om aan te tonen of dit waar is, ik kom hier op terug.

 

.



Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #13 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 24 March 2020 - 14:47

De LNB's communiceren onderling niet, maar alle LNB's horen wel het bericht van de ontvanger "Stem gebruikersband 15 af op frequentie XYZ op posistie C". De LNB's weten dan aan de hand van hun positienummer dat erin geprogrammeerd is wat ze individueel geacht worden te doen: A, B en D schakelen de band uit, C schakelt hem in. Ik zal kijken of ik het document terug kan vinden.


Edited by Zuppelan, 24 March 2020 - 14:49.


Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #14 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 24 March 2020 - 16:23

@zuppelan,

 

Ik moet je gelijk geven, heb net een proef gedaan en het lijkt te kloppen wat je zegt.

 

Het volgende heb ik gedaan (zelfde opstelling gehouden)

 

In de Vu+ ultimo4k heb ik voor 23,5E en 28.2E dezelfde userband gekozen UB3 (1680 MHz)

de VuZero4k heb ik de tuner ingesteld als single sat, dus geen diseqc niets.

 

De ultimo op NPO1 gezet, en op de VUzero een scan gedaan op 1680 (UB3) + 9750 (LOF van de LNB) = 11430

en dan natuurlijk de FEC Modulation etc van de NPO transponder.

Nu vind ik op de Zero de NPO1 zender dus theorie klopt.

 

Nu op de Ultimo omgeschakeld naar 28.2E (BBC one) en zoals verwacht, valt nu het beeld op de VuZero uit.

Als mijn theorie van eerder zou kloppen zou NPO1 weer op de Zero moeten werken als ik de kabel van de 28.2E LNB afhaal.

Maar nee nog steeds geen beeld op de Zero.

Pas als ik op de Ultimo weer terug schakel naar NPO1 krijg ik weer beeld op de Zero.

 

Mijn zoektocht gaat verder waarom soms de LNB's "hangen" als ik geen ontvangst heb krijg ik pas weer beeld als ik alle 4 LNB's spanningsloos maak.

 

en daarna weer aanzet



Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 24 March 2020 - 18:08

Blijft het feit dat het een rommeltje wordt ls tuner X vraagt om "transponder 1 op pos A naar userband 15", en even later tuner Y vraagt om "transponder 2 op pos B naar userband 15"

 

Dat gaat gewoonweg niet werken, hoe je het ook wend of keert...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #16 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 24 March 2020 - 18:45

@WanWizard,

 

Per tuner gebruiken we maar 1 userband dus nooit zullen verschillende tuners dezelfde userband gebruiken.

 

binnen 1 tuner kun je meerdere posities (sats) hebben, en die zouden dus zoals zuppelan aangeeft dezelfde userband mogen gebruiken, en daardoor zou ik genoeg userbands hebben.

Alleen moet ik het probleem proberen te vinden waarom de LNB's soms hangen en dus alleen weer werken als ze spanningsloos zijn geweest



Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 24 March 2020 - 18:57

Jij schrijft:

 

De VuZero4k zou 4 userbands nodig hebben en de VuSolo4K en VuUltimo4k elk 32 userbands.

 

En zo is het natuurlijk niet.

 

Je hebt een userband nodig per tuner, en die is inderdaad onafhankelijk van het aantal beschikbare posities voor die tuner.

 

Ik heb je al gevraagd hoe je aan bovenstaande cijfers kwam, want zoveel tuners passen er niet in zo'n box. Ik kom aan max 1 (1 x S2) + 10 (1 x FBC module + 1 x Dual S2) + 18 (2 x FBC + 1 x Dual S2) = 29, en zoveel heb je er.

 

Dus zoals Zuppelan zegt, het moet gewoon kunnen werken, zonder collisions op de kabel.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #18 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 24 March 2020 - 19:06

Ik schreeft dat de Zero 4 userbands nodig zou hebben omdat ik dacht dat elke LNB een aparte userband nodig had en dat is dus niet nodig (na tip van Zuppelan en mijn proef).

 

VuZero4k = 1 Userband / tuner

VuSolo4k = FBC = 8 userbands / tuners

VuUltimo4k = FBC = 8 userbands / tuners

 

dus 32 beschikbare userbands is meer dan genoeg.

Dus mijn probleem zit ergens anders.

Ik ga zaterdag nog maar eens debuggen



Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 24 March 2020 - 19:09

Om jezelf te quoten:

 

Mooi, dan zitten we op een lijn.

 

:)

 

Ben benieuwd, ik heb de introductie van Unicable nog in de planning zitten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Uncable II userbands niet uitgeschakeld #20 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 25 March 2020 - 13:43

Ik heb de informatie teruggevonden in de Inverto-documentatie:

 

https://www.inverto....-1509474537.pdf

 

Bladzijde 6:

 


Satellitenposition
Es besteht die Möglichkeit die Ausgänge mehrerer Unicable II Geräte miteinander zu verbinden,
dies geschieht mit Hilfe eines HF-Combiners. Jedes Unicable II Gerät empfängt dabei das Signal
eines anderen Satelliten und erlaubt es Ihnen dadruch zwischen den verschiedenen Satelliten-
positionen wechseln.
Zum Beispiel können Sie ein LNB für Satellit A und ein zweites LNB für Satellit B konfigurieren.
Wenn nun der Receiver einen Kanal von Satellit A anfordert, wird der erste LNB das gewünschte
User Band aktivieren und der zweite LNB das User Band abschalten. Wenn der Receiver an-
schließend einen Kanal von Satellit B anfordert, wird der erste LNB das User Band abschalten und
der zweite LNB das User Band aktivieren.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users