Jump to content


Photo

DVB ondertiteling BBC Entertainment


  • Please log in to reply
97 replies to this topic

Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #21 BCW

  • Senior Member
  • 242 posts

0
Neutral

Posted 28 September 2020 - 10:14

Interessant experiment. Ik heb ook FFmpeg gedownload. Ik heb het op twee files losgelaten - een opname van 9 sept (waar alles nog goed ging) en een van 16 september.
Ik krijg dan iets dergelijks als jij.
Bijgesloten vier screenshots - twee waarbij de titles via ffmpeg zijn uitgepakt, de andere uitgepakt via subtitleEdit. 
De extractie van subtitles via SubtitleEdit een iets ander resultaat als die van FFmpeg. Ik denk dat de duur wordt geinterpreteerd.
 
Overigens is het volgens de spec niet zo dat ondertitels in beeld blijven zolang er geen andere is. 
Als ik bijvoorbeeld de opname van 16 sept afspeel, komt de eerste ondertitel om 1:24 in beeld, en verdwijnt weer om 1:27.
 
Als ik in het document kijk waar WanWizard aan refereerde (https://www.etsi.org...743v010301p.pdf) staat het proces kort en bondig beschreven:
Een ondertitel heeft een timestamp en moet gedisplayed worden totdat:
a. er een nieuwe update van de pagina komt, of
b. de pagina wordt gereset, of 
c. de timeout die vooraf wordt gedefinieerd in het page composition segment is verlopen.
 
Ik weet niet of er sprake is van een fout in de stream - of een fout in de decodering. Ik zou graag een ruwe dump zien van de verschillende subtitle segmenten.
Ik zoek verder.

Attached Files



Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #22 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,011 posts

+639
Excellent

Posted 28 September 2020 - 12:31

Probeer eens:

 

http://download.vide.../SupViewer.html

 

Hiermee kun je de sup file bekijken die ProjectX geschreven hadbij het demuxen van de .ts file.

Projectx doet geen h264, dus de video zelf wordt niet gedemuxed


Edited by doglover, 28 September 2020 - 12:35.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #23 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,011 posts

+639
Excellent

Posted 28 September 2020 - 12:44

Wanneer ik nu de .sup file door SubtitleEdit haal krijg ik dee aangehechte screenshot.

 

Veel duplicaten, welke in een volgende stap kunnen samengevoegd worden tot één subtitel met een correcte tijdsduur.

 

Dit suggereert dat het een interpretatatie fout is.   En wlke dus door de imagebouwers moet opgelost worden.

 

 

Attached Files


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #24 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 28 September 2020 - 12:47

Als de image dit binnen krijgt, dan wordt er niks gewist na 0.5 seconde, dus wat moet er dan precies opgelost worden?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #25 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,011 posts

+639
Excellent

Posted 28 September 2020 - 13:07

Stop, Stop.

 

Blijkbaar wordt e.e.a. verkeerd geinterpreteerd. Als ik met ffmpeg de sup file extrheer krijg ik ondertitels van 0.5 s lang.  Waarna er verschillende blanco ondertitels volgen,ook elk van 0.5 s lang.  En dan wordt er wel gewist.  i.e. de blanco ondertitel wordt getoond.

 

Met ProjectX, extraheer je een sup file welke er anders uitziet.  Duplicaten van iedere ondertitel, totdat er nieuwe moet verschijnen.

 

Zelfde file, verschillend resultaat.

 

Dus interpretatie verschillen.......

 

Blijft natuurlijk de vraag waarom BBC-entertainment dit doet.  Ook de ziggo en Orange apparatuur hebben er last van.


Edited by doglover, 28 September 2020 - 13:08.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #26 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 28 September 2020 - 13:11

Ah, ok.

 

Dat wordt dan de DVB specificaties in duiken, want daar zal dat in moeten staan.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #27 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,011 posts

+639
Excellent

Posted 28 September 2020 - 13:15

Ah, ok.

 

Dat wordt dan de DVB specificaties in duiken, want daar zal dat in moeten staan.

Probleem:  Heb geprobeerd dat te lezen, maar ik begrijp er geen snars van.

Iemand met meer verstand van de materie (structuur van de files en enz...) zou dit moeten oppakken.


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #28 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 28 September 2020 - 14:10

Het is zeker complexe materie, ik ben er aan begonnen maar krijg er hoofdpijn van, mijn grijze materie kan het niet meer verwerken...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #29 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,011 posts

+639
Excellent

Posted 28 September 2020 - 14:11

Tot 2 weken geleden was alles OK met de DVB subtitles op BBC-entertainment.

 

Dan plotseling zijn ze niet meer goed.  Terwijl we niets veranderd hebben aan de image, worden deze ondertitels niet meer goed weergegeven.

 

Dat BBC-entrainment iets veranderd heeft staat buiten kijf.  Maar wat?

De ondertitels zijn ook niet goed op de apparatuur van Orange en Ziggo.  Terwijl ze blijkbaar wel goed weer gegeven worden op M7 apparatuur (TV-Vlaanderen en Canal Digitaal).

Op de PC worden ze ook goed weergegeven op VLC en ffplay.  Terwijl een aantal players de DVB-sub ondertitles niet eens willen weergeven.

 

Pogingen om de ondertitels uit een .ts file van BBC-entertainment te extraheren geven ook gemende resultaten.  Extraheren met ProjectX levert een .sup file op welke blijkbaar een correcte weergave oplevert van de ondertitels (weliswaar met veel duplicaten elk van .490 ms lang)

Extractie met ffmpeg levert ondertitels op met een weergave duur van 0.490 ms.  Conssistent met het afspelen op een enigma2 ontvanger (OpenPLi)

Ook een directe extratie met SubtitleEdit levert een veel te korte display tijd op. (0.490 ms)

 

Klachten bij BBC-entertainment hebben tot nog toe geen resultaat opgelevert.  Wss omdat er voor hun geen probleem is.  Op m7 apparatuur speelt het goed af.  Ook VLC geeft het goed weer.

Ik sluit niet uit dat hetgeen zij doen wel volgens de specificaties is, maar door een heleboel players niet ondersteund wordt.

 

Aanpassing door de imagebouwers is ook niet vanzelfsprekend vooral niet als sommige key members opmerkingen maken zoals:

 

1. Dit is kut zender, met alleen herhalingen in slechte kwailiteit, daar kijk je toch niet naar.

2. Als je naar een Engelse zender kijkt, moet je Engels kennen en heb je geen ondertitels nodig.

3. Het Engels is slecht vertaald, De vertaling geeft niet weer wat er gezegd wordt.

4. Ondertitles zijn des duivels, ze zouden beter een doven tolk in beeld zetten.

 

PS: deze opmerkingen zijn niet allen hier op het forum gemaakt, maar her en der op andere fora.


Edited by doglover, 28 September 2020 - 14:13.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #30 BCW

  • Senior Member
  • 242 posts

0
Neutral

Posted 28 September 2020 - 14:50

Ik denk dat je gelijk hebt. Er is wat in de stream veranderd waardoor er iets mis gaat. Ik sluit niet uit dat dat een gevolg is van de toepassing van een nieuwe variant van de specificatie. Er is in 2018 een nieuwe spec gekomen. Voor zover ik lees zou dat geen gevolgen moeten hebben op de timing van de titels, maar je weet nooit of er geen neveneffecten zijn. Zo viel mij op in de code (van gethub) dat de nieuwe codering_method 2 niet wordt getest. (subtitle.cpp eDVBSubtitleParser::subtitle_process_segment)

 

Als dat het geval is, is het niet onwaarschijnlijk dat dit in de toekomst bij meer zenders gaat voorkomen.

 

Ik mag hopen dat het commentaar zoals je dat noemt geen enkele rol zal spelen bij de ontwikkelaars. Met name een kwestie van smaak. Ook gebruiken wij bijvoorbeeld veel ondertitels. Ook voor Nederlandse zenders, trouwens.

 

Ik ben aan het proberen te kijken wat het verschil is tussen de verstuurde subtitle pakketten verstuurd worden in een opname waar het nog goed gaat, en een nieuwe. Een heel gepuzzel.



Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #31 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 28 September 2020 - 14:58

Wat ik even niet snap: het zijn DVB subtitles, en dat zijn bitmaps. Hoe kunnen bovenstaande tools daar tekst van maken?

 

De nieuwe TTML subtitles zijn TXT subtitles met markup, dat zou dus niet van toepassing moeten zijn op BBC Entertainment.

 

Ik zit op dit moment de subtitle code van VLC door te lezen, en wat me opvalt is dat die vol staat met sanity checks, veel meer dan bij ons. Dus het zou ook wel eens kunnen dat VLC die lege om e.o.a. sanity check reden negeert, terwijl wij hem gewoon als subtitle laten zien (en daarmee lege bitmaps over de correcte heen zetten).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #32 BCW

  • Senior Member
  • 242 posts

0
Neutral

Posted 28 September 2020 - 15:00

De bitmap wordt omgezet naar tekst door middel van Optical Character Recognition.



Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #33 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 28 September 2020 - 15:04

Ah, op die fiets... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #34 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,011 posts

+639
Excellent

Posted 28 September 2020 - 15:09

De bitmap wordt omgezet naar tekst door middel van Optical Character Recognition.

Of in het kort OCR


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #35 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,011 posts

+639
Excellent

Posted 28 September 2020 - 15:13

Dus het zou ook wel eens kunnen dat VLC die lege om e.o.a. sanity check reden negeert, terwijl wij hem gewoon als subtitle laten zien (en daarmee lege bitmaps over de correcte heen zetten).

 

 

Zo eenvoudig is het niet.

Heb een MKV aangemaakt met de video & audio van de ts file. en de ondertitels welke ik ge-extraheerd had en welke een hele reeks lege bitmaps bevatte.

Resultaat:  VLC geeft het nu ook fout weer.  maw de lege bitmaps worden nu ook getoond en de ondertitel verdwijnt vroegtijdig.


Edited by doglover, 28 September 2020 - 15:14.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #36 BCW

  • Senior Member
  • 242 posts

0
Neutral

Posted 28 September 2020 - 15:17

Begrijp ik het goed dat je de ondertitels hebt gemaakt met Projekt-x en daarna afgespeeld met VLC, waarbij de ondertiteling misgaat?

Wat gebeurt er als je het ts bestand direct met vlc afspeelt?


Edited by BCW, 28 September 2020 - 15:17.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #37 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,011 posts

+639
Excellent

Posted 28 September 2020 - 15:30

Afspelen van het opgenomen bestand met VLC geeft de ondertitels correct weer.

 

De ondertitels zijn geextraheerd met LossLessCut, daarin staat een utilty om de elementaire streams op te slaan.  De ondertitel file hiermee gemaakt bevat dus de lege bitmaps.  En het is deze die via het maken van een MKV met het beeld en audio van de originele ts file is getest hier net boven

De sup file gecreëerd door ProjectX wordt niet door MKVtoolnix herkent, dus ik kan hem ook niet toevoegen aan een MKV.

Deze sup file wordt wel herkend door SubtitleEdit en SUPviewer.


Edited by doglover, 28 September 2020 - 15:32.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #38 BCW

  • Senior Member
  • 242 posts

0
Neutral

Posted 28 September 2020 - 16:27

Ik ben de streams aan het ontleden. Het lijkt er toch op dat de huidige streams niet goed zijn. Het staat bol van de (lege) Page Composition Segments.

De vijf zit in de klok. Tijd om te gaan kijken naar een aflevering van The Last Post. Opname van BBC Entertainment in goede kwaliteit, maar, helaas, zonder ondertitels ;)



Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #39 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 28 September 2020 - 16:30

Ben ik van een andere generatie? Wij gingen aan de drank als de vijf in de klok zat... :)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #40 BCW

  • Senior Member
  • 242 posts

0
Neutral

Posted 28 September 2020 - 17:19

Wij ook. Bij de televisie.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users