Jump to content


Photo

Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin


  • Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 25 September 2020 - 12:15

Hallo, ik ben al lang op zoek naar een skin die overzichtelijker is en een grotere letter biedt. Helaas die nooit gevonden.
Besloten om zelf een grafies voorbeeld te maken van wat ik wil in de hoop dat iemand het oppikt en/ of mij kan helpen met het operatief maken.

Heb vijf voorbeelden van het menu bijgevoegd. Eén menupad is tot het einde gevolgd. Dit geeft een duidelijk beeld van wat ik voor ogen heb.
Basis is pli hd fullnight skin, ik heb daar op doorgeborduurt.
De voorbeelden zijn gebaseerd op een 26" hd tv.

Attached Files



Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #2 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,393 posts

+394
Excellent

Posted 25 September 2020 - 12:38

Ik hoop voor jou dat iemand bereid is om voor een enkeling die aanpassingen ‘even’ te maken. Let vooral op de aanhalingstekens bij even. Blijkbaar wil jij niet alleen een skin zonder PIG maar ook nog een vergroot lettertype op diverse plaatsen. 
De tijd zal het leren lijkt mij.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #3 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 25 September 2020 - 13:35

Is er een handleiding hoe een skin te maken?



Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #4 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 25 September 2020 - 13:50

Begin eerst maar eens een kijkje te nemen in de skin.xml file daar kun je al een hoop van leren.

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #5 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 25 September 2020 - 19:46

Ik zie dat je bepaalde menu items van het huidige systeem gecombineerd heb. Je moet even begrijpen dat het grafisch deel volledig los staat van de systeem sturingen. Dat houdt in dat je de huidige menustuktuur moet blijven volgen.
Jouw eerste scherm is een samenstel van 2 menu's. Dit moet weer gesplits worden omdat niet alle info over het rechter menu beschikbaar is wanneer je in het menu aan linkerzijde bevindt.

Dus regel 1: behoud de struktuur, daarin kun je meestal (soms niet altijd) alle vorm van lettertype, grootte en positie aanpassen. Zaken als datum, tijd, huidige zender en volume zijn in alle schermen beschikbaar.

Zelfs de bij de andere images ATV, Blackhole en dergelijke vindt je dezelfde menu strukturen terug.

Geef ook even aan welke lettertype en grootte je wil toepassen.

Ik moet zeggen dat het mogelijk een uitkomst kan zijn voor gebruikers van kleine schermen.

Edited by hulkman, 25 September 2020 - 19:46.


Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #6 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 25 September 2020 - 20:04

Bedankt hulkman voor je opmerking. :)

Volgens jou kan het linker overzichtsscherm dus niet gerealiseerd worden?!

Doordat je gelukkig zoveel zelf kan instellen is het menu van Pli zo enorm uitgebreid. Daardoor raak je ook snel het overzicht kwijt. Daarom lijkt me dit een zo essentieel venster.



Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #7 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,269 posts

+691
Excellent

Posted 25 September 2020 - 20:08

Het I niet alleen ff iets van een skin het is ook code toevoegen../

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #8 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 25 September 2020 - 20:14

Ik begrijp dat het niet vanzelf gaat, maar is de opzet uberhaupt te verwezenlijken?



Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #9 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 25 September 2020 - 20:48

Is wel te verwezenlijken, maar vergt wel enige kennis. Zelf mij lukt niet alles wat ik zou willen, En die kennis bezit ik net niet.

Edited by Loui (PD1LOI), 25 September 2020 - 20:49.


Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #10 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 25 September 2020 - 21:06

"kijkje te nemen in de skin.xmll" vind ik nogal vaag.

 

Waar kan ik het beste info halen? Is dit goed voor Pli?

https://www.team-med...n XML Structure



Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #11 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 25 September 2020 - 21:23

Ik wil niet zeggen dat het niet kan, wil het zelfs wel proberen, maar het is moeilijk en heeft m.i. geen meerwaarde t.o.v. losse menu lijsten. De menu struktuur is als een boomstruktuur tot wel meer dan 4 lagen en alle menu's die ook nog eens dynamisch zijn krijg je niet gevangen in één beeld.
Ik dacht begrepen te hebben dat het je alleen om de leesbaarheid te doen was.

Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #12 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 25 September 2020 - 23:13

Om de boomstructuur inzichtelijker te maken toon ik steeds links het vorige menu. Zodat men beter begrijpt waar men is of heen moet. Links  navigeer je met ^ met OK of nummer,zoals nu.

Totdat je op een gegeven moment met de A/B van het linker venster in het rechter menu moet komen om de aanpassingen te verrichten.

Ik heb de pics op volgorde van handelen genummerd. Dus als je van 1 naar 5 klikt wordt het duidelijk, neem ik aan.



Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #13 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,269 posts

+691
Excellent

Posted 26 September 2020 - 05:07

Dat is geen echte skinning dat is al echt functionaliteit toevoegen dje er (nog) niet is dus dat vergt ook extra python code... en ik kan zo wie zo al zeggen dat wat jij wilt simpel klinkt maar lastig te maken is. Je moet namelijk daar waar de cursor staat ff in het menu gaan en dan de items ophalen en die zichtbaar maken en elke keer als de focus veranderd de lijst weer updaten

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #14 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 26 September 2020 - 09:46

Ik stel voor dat je de functionaliteit van de menu's voorlopig met rust laat en je concentreert op de skin. Dit zal ook nog de nodige problemen gaan opleveren omdat sommige dingen makkelijk gezegt worden maar in de praktijk niet makkelijk te maken zijn.

Zie het even zo dat jij graag in je auto ook 3 versnellingen achteruit wilt hebben. Niemand zal je zeggen dat het niet kan, maar degene die het wil en kan maken is ook degene die weet hoe moeilijk dat dat is. Uiteindelijk denk je, dan doe ik het zelf wel, maar dan loop je tegen problemen aan waar je geen weet van hebt.

Ik heb geen ervaring met Dreambox OS, maar ik dacht dat hun nieuwe OS afgezien van de skin, meer in jouw straatje past.

Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #15 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 26 September 2020 - 12:31

Begrijp ik het goed dat je (nog) niet van 'links' naar 'rechts'kan, waar de instellingen staan?
In dat geval zou je toch het laatste beeld kunnen vervangen door enkel  het instellingen venster, zodat je er automaties in terecht komt?
Dan is er slechts 1 kolom met de 2 (sub) menus, die uitmondt in het settings venster.

 

Om weer terug te gaan voeg je in elk menu een back knop toe, die steeds 1 stap/ nivo terug gaat?!

 

@hulkman Ik heb een prima werkende Edision box, die is nog lang niet aan vervanging toe. Dreambox OS werkt meen ik alleen op Dreambox boxes?! En daar van afgezien ken ik Pli onderhand en bevalt het me best. :)


Edited by PliPi, 26 September 2020 - 12:35.


Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #16 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 26 September 2020 - 15:58

Begrijp ik het goed dat je (nog) niet van 'links' naar 'rechts'kan, waar de instellingen staan?
In dat geval zou je toch het laatste beeld kunnen vervangen door enkel  het instellingen venster, zodat je er automaties in terecht komt?
Dan is er slechts 1 kolom met de 2 (sub) menus, die uitmondt in het settings venster.

 

Om weer terug te gaan voeg je in elk menu een back knop toe, die steeds 1 stap/ nivo terug gaat?!

 

@hulkman Ik heb een prima werkende Edision box, die is nog lang niet aan vervanging toe. Dreambox OS werkt meen ik alleen op Dreambox boxes?! En daar van afgezien ken ik Pli onderhand en bevalt het me best. :)

 

Nee, het is nog sterker. De inhoud van het lijstje aan de rechterzijde is niet bekend als je de in het lijstje aan de linkerzijde geen keuze gemaakt hebt (vanuit skinning opties gezien dan). Hier ga je fundamenteel iets veranderen aan de enigma2 structuur die nu al 10-tallen jaren is zoals hij nu is. Dat verander je echt niet zomaar.

Het enige wat nu zou kunnen is een soort workaround waarbij je eigenlijk je menu vervangt door een tekstveld wanneer deze niet geselecteerd is. Omdat de menu's dynamisch zijn lijdt dit vroeg of laat tot vreemde verwijzingen in de menu's. Misschien kan een @littlesat of @wanwizzard vertellen of er een mogelijkheid is om het menu dat je verlaat op te slaan in een tekstveld wanneer je het menu verlaat. Daar zou een programma voor geschreven moeten worden.



Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #17 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 26 September 2020 - 16:36

"De inhoud van het lijstje aan de rechterzijde is niet bekend als je de in het lijstje aan de linkerzijde geen keuze gemaakt hebt (vanuit skinning opties gezien dan).

 

Het enige wat nu zou kunnen is een soort workaround waarbij je eigenlijk je menu vervangt door een tekstveld wanneer deze niet geselecteerd is."

 

Kun je dat niet opvangen door rechts ipv een lijst een jpg/png oid te plaatsen dat de tekst van het submenu weergeeft? Oftewel de keuze links geeft rechts de bijbehorende gekoppelde picture weer. Geen keuze is een zwarte picture.

Pijltjes up/down toont rechts bijbehorende picture
Op OK drukken wisselt het nieuwe submenu, (dat nu als plaatje rechts staat) en komt als selecteerbaar menu links tevoorschijn.

Alleen linker venster is met A/B te besturen, uiteindelijk komt instellingen/ knoppen ook in het linker venster uit.
 


Edited by PliPi, 26 September 2020 - 16:36.


Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #18 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 26 September 2020 - 19:01

Zou kunnen als het menu statisch zou zijn, dat is het niet want als er bepaalde opties of apps zijn geīnstalleerd worden deze soms onderdeel van het menu. Ik heb wel een menu.xml bestand in de root libery gevonden maar de opbouw vergt nogal wat fantasie om het bruikbaar te maken. Ik weet ook niet of deze uberhaupt relevant is.
Maar nogmaals is dit menu verhaal echt zo belangrijk voor de leesbaarheid?
Uit je voorbeelden kan ik alleen opmaken dat je het PIG schermpje wilt opgeven om meer ruimte te maken voor grotere letters. Dat kan, maar dan moet je je uitspraak dat er voldoende ruimte voor grote letters is, maar dat het short aan functionele vormgeving, terugnemen.
Je krijgt 3 versnellingen achteruit maar je zult er 2 versnellingen vooruit moeten opgeven, anders kan het niet.

Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #19 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 26 September 2020 - 21:43

De pig vind ik een totaal overbodig item, als ik in het menu zit hoef ik niet tegelijkertijd tv te kijken, dat leidt af. Als ik tv kijk is het menu toch ook niet constant in beeld?! En je realiseert meer ruimte zonder PIG.

Ik vind een 2 koloms scherm heel goed bijdragen aan de overzichtelijkheid van het doolhof dat het menu snel wordt. Leesbaarheid is meer dan grote letters.

Hoe dat werkt met bepaalde opties of apps die geīnstalleerd worden heb ik geen notie. Nu worden ze toch gewoon toegevoegd aan de lijst? Waarom zou dat niet meer kunnen?

Over jouw beeldspraak van 3 versnellingen achteruit wil ik graag een andere beeldspraak plaatsen: denk eens aan de oude DAF, die kon net zo hard voor als achteruit, zonder schakelen! :)



Re: Hulp gevraagd bij bouwen nieuwe skin #20 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 26 September 2020 - 22:43

Je ziet alleen de voordelen voor jou, het grote gross der satkijkers in nederland kijkt op een beeldscherm van "42.
Zo vindt ik het juist makkelijk dat de familie het lopende programma kan blijven volgen terwijl ik even mijn timers of de epg van een andere zender of programna kan raadplegen. Ik vermoed dat dat om deze reden zo ontwikkeld is.
Dat het allemaal wat klein wordt op een klein scherm, daarin heb je helemaal gelijk. Als daar veel behoefte naar is moet iemand de uitdaging aangaan en een skin daarvoor maken, daaraan zou ik ook wel willen meewerken, al was het maar voor mijn eigen reciever in de caravan.
Maar het concept is het concept, om dat overhoop te halen moet je echt wel wat mans zijn, daar begin ik niet aan. Zet dit eens af tegen de settop boxen van de providers waar je helemaal geen invloed op de GUI hebt, waar je mag hopen dat je er nog een eigen zenderlijst op na mag houden.
Voorwat betreft de beeldspraak. Het concept variomatic is toch echt niet zo succesvol gebleken als je ons wilt doen geloven. Weet niet of je zelf ooit in een daf gereden hebt, maar echt comfortabel is dat niet, en wie heeft behoefte aan 80 km/h in z'n achteruit.


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users