Jump to content


Photo

Externe schijf probleem


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Eetsjone

  • Senior Member
  • 28 posts

0
Neutral

Posted 19 October 2020 - 11:20

Hallo,

 

In een Vu+ Ultimo 4K gebruik ik een hdd voor tijdsopnames.

Tot nu toe kon ik dan een externe schijf via de usb aansluiten en kopiëren van de interne hdd naar de externe schijf. En vervolgens kon ik die bestanden van deze externe schijf naar mijn (Windows 10) Pc kopiëren.

 

Nu lukt het echter niet meer, de externe schijf is onleesbaar geworden op de Pc.

 

De Vu+ is met de laatste versie van OpenPli 7.3, 19-10-2020.

 

Ik heb ook al geprobeerd om de externe schijf vanaf de Vu+ te formatteren maar dan is die niet leesbaar op de Pc.

Als ik de externe schijf op de Pc formatteer dan werkt de schijfcontrole op de Vu+ weer niet.

 

Is er iets gewijzigd in OpenPli waardoor het nu fout gaat?

 



Re: Externe schijf probleem #2 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 19 October 2020 - 19:31

Je kan toch rechtstreeks vanaf je Ultimo 4K kopiëren naar je Windows PC, die USB harde schijf is nergens meer voor nodig tegenwoordig, dit kan via de Verkenner of met Filezilla, enkel een netwerk aansluit is vereist.

 

https://filezilla-pr...php?type=client


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Externe schijf probleem #3 Eetsjone

  • Senior Member
  • 28 posts

0
Neutral

Posted 20 October 2020 - 14:29

Bedankt voor het antwoord, het probleem lag (waarschijnlijk) in de update van OpenPli. Na het installeren van het zip bestand lukt het wel weer.

 

Kopie met de usb gaat vele malen sneller dan via het netwerk. Alleen jammer dat je de voortgang niet kunt volgen (bijvoorbeeld %-tage) of meerdere bestanden kunt selecteren die dan sequentieel verwerkt worden.



Re: Externe schijf probleem #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 20 October 2020 - 14:36

Ik heb ook al geprobeerd om de externe schijf vanaf de Vu+ te formatteren maar dan is die niet leesbaar op de Pc.

Als ik de externe schijf op de Pc formatteer dan werkt de schijfcontrole op de Vu+ weer niet.

 

Is er iets gewijzigd in OpenPli waardoor het nu fout gaat?

 

Nee, dit is zo, en het is nooit anders geweest.

 

De box werkt, als linux systeem, met het ext4 bestandssysteem, de PC werkt met het NTFS bestandssysteem. De box kan NTFS lezen en schrijven, en daarmee heb je het gehad. Alle bestandssysteemfuncties ( 3x woordwaarde? ) zijn specifiek voor ext4 en werken niet op NTFS.

 

Dus een schijfcontrole van NTFS moet je doen op je PC, niet op de box.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Externe schijf probleem #5 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 20 October 2020 - 16:44

Hier gaat dat lekker snel via mijn giga netwerk, en het is niet omslachtig, je netwerk lijkt niet op orde.


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Externe schijf probleem #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 20 October 2020 - 17:50

Er zijn een aantal componenten die daarbij een rol spelen.

 

Een gewone (spinning) disk in een USB 3.0 enclosure haalt ongeveer een doorvoer van 85-100MBps, in een optimaal gigabit netwerk kun je wellicht 110MBps halen.

 

Echter, de box heeft geen hardware die vergelijkbaar is met een PC, zowel de USB als de netwerk controllers zijn "on chip", in de SoC, missen veel features die hun PC broers wel hebben, en zijn ook niet zo bijzonder snel. En dat wordt nog erger als je een USB2 interface op de box gebruikt voor die disk.

 

Puur netwerk technisch haalt mijn Duo 4K naar mijn NAS:

root@vuduo4k:~# iperf3 -c 172.16.1.31
Connecting to host 172.16.1.31, port 5201
[  5] local 172.16.1.56 port 44058 connected to 172.16.1.31 port 5201
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr  Cwnd
[  5]   0.00-1.00   sec   112 MBytes   940 Mbits/sec    0    239 KBytes       
[  5]   1.00-2.00   sec   112 MBytes   939 Mbits/sec    0    239 KBytes       
[  5]   2.00-3.00   sec   112 MBytes   937 Mbits/sec    0    252 KBytes    

wat bijna line-rate is.

 

Via een NFS mount naar die NAS haal ik ongeveer 85Mbps, door de overhead die NFS aan box en NAS kant, en de disken en filesystem aan de NAS kant, introduceert.

 

Als ik echter ga kopieren van de USB disk aan de box naar de NAS dan kom ik niet boven de 22MBps uit. Puur de beperking van de USB2 interface.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Externe schijf probleem #7 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 20 October 2020 - 17:59

De recente 4K boxen zijn lekker snel met hun netwerk, de Ultimo 4K hier ook, USB laat dan al steken vallen, is je netwerk (Kabels CAT6 / Network Giga Switch ...op orde ) dan laat je het over en weer zeulen met een externe USB HDD al vlug achterwege.

 

Al we Need is Speed :)


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Externe schijf probleem #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 20 October 2020 - 18:11

Dat waag ik te betwijfelen, de USB interface van een PC is een flinke factor sneller dan de USB van de box. Dus bij grote volumes is het zeulen al snel de moeite waard.

 

De vraag is meer of je met deze snelheden uberhaupt nog een disk in je box wilt hebben. Ik niet in ieder geval.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Externe schijf probleem #9 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 20 October 2020 - 19:05

De PC kant wel, de ontvanger USB aansluiting is dat niet, je dient wel eerst van de interne disk naar je externe USB schijf te kopiëren, deze dan afkoppelen, verplaatsen dicht bij je PC, aansluiten voeding en USB kabel, dan pas kan je beginnen overzetten, eenmaal gedaan deze terug veilig ontkoppelen, en volgende keer herbegint het zeulen opnieuw.

Ondertussen heb je via FTP de meeste bestanden al overgezet indien je Netwerk optimaal is geconfigureerd.

 

Tegenwoordig hebben we een snelle NAS staan thuis als Centrale opslag, wat deze discussie meteen overbodig maakt.

 

qnap_ts_453mini_8g_us_ts_453mini_8g_4_ba


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Externe schijf probleem #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 20 October 2020 - 19:09

Het gaat niet om jou, maar om de topic starter...

 

Ik ben het wel eens met het feit dat die kopieer slag het erg inefficient maakt. Dan zou ik eerder de opnames direct op de externe schijf maken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Externe schijf probleem #11 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 20 October 2020 - 19:22

Wil ik er nog aan toevoegen dat ext3 en 4 prima zijn te lezen door Windows https://www.howtogee...s-from-windows/


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Externe schijf probleem #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 20 October 2020 - 19:29

Mits de juiste tools geinstalleerd, zeker. Maar vaak zijn dat dingen die boven de gemiddelde eindgebruiker uitstijgen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users