Jump to content


Photo

Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 jcva

  • Senior Member
  • 64 posts

0
Neutral

Posted 29 December 2020 - 22:55

Regelmatig komt er langs dat het beeld bij Ziggo beter zou moeten zijn i.v.m. de toegepaste compressie. 

 

Ik ervaar wat anders.

Ik kijk sinds ruim 15 jaar naar Canal Digitaal met een officiele kaart, eerst op een Hirschmann twin tuner ontvanger (wat een draak van een ding) daarna kort met de M7 sat 801 box en al weer heel wat jaren met een VU solo2.

Eerst op een full HD Philips TV en sinds een paar jaar is deze vervangen door een Philips 4K TV, de 55PUS7803.

Internet altijd via ADSL en inmiddels via Ziggo. Adsl was niet stabiel en snel genoeg.

Bij dit Ziggo abbo zit dus ook tv en er zit een kaartje met een CI in de TV.

Eigenlijk gebruik ik het alleen maar om F1 te kijken. Een enkele keer wordt er via Ziggo gekeken als er te veel timers ingesteld staan en dat ene kanaal wat je nu zien wil net niet beschikbaar is op de VU+.

 

Vandaag schakelde ik om van CD naar Ziggo en ik werd niet blij van de beeldkwaliteit. Ziggo is gewoon minder. En niet op 1 zender maar op allemaal.

TV zenders zijn goed ingelezen. Woon in een wat ouder deel van Heerhugowaard.

 

Ervaren meer mensen dit?

 

 

Joop



Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #2 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 29 December 2020 - 23:17

Heb je wel de HD zenders op 05555 opgehaald en niet de SD op 04444?
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #3 jcva

  • Senior Member
  • 64 posts

0
Neutral

Posted 29 December 2020 - 23:20

Uiteraard, als ik de kaart uit de TV trek ook geen beeld meer.



Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #4 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,395 posts

+394
Excellent

Posted 29 December 2020 - 23:21

Ik kan dit absoluut niet bevestigen en sluit zeker niet uit, zoals mijn voorganger al aangeeft, dat TS de FTA lijst heeft gedownload. En de SD van Ziggo is overigens niet heel slecht maar niet te vergelijken met de HD variant. 


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #5 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 29 December 2020 - 23:24

Wat men als 'beter' ervaart it vaak tussen de oren....
Ook ik had CDS en Ziggo en ervoer geen zichtbare verschillen op mijn 2K Samsung wat betreft de SD kanalen. De HD kanalen van Ziggo waren bij mij scherper dan de gelijke versie bij CDS. Toen nog met een DM8000.
Inmiddels een VU+Ultimo 4K (zelfde TV nog). CDS/TVV is inmiddels weg en vervangen voor Joyne
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #6 jcva

  • Senior Member
  • 64 posts

0
Neutral

Posted 29 December 2020 - 23:26

Zoals ik aangaf Frenske is dat niet het geval. Instellingen Ziggo staan goed. Vanavond ook weer een nieuwe scan gedaan.

 

Op de site van Ziggo:

Frequentie: 47400, 474000 of 474
Netwerk-ID: 5555 of 05555
Modulatie: 64-QAM
Symboolsnelheid: 6875

Mijn kinderen kijken via de SD lijst en die is niet heel veel slechter.



Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #7 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,395 posts

+394
Excellent

Posted 29 December 2020 - 23:35

En zoals ik al aangaf, ik had jouw reactie al gezien, kan ik jouw bevinding zeker NIET bevestigen. Wat er mogelijk aan de hand is bij jou? Geen idee dus ben je ook niet te adviseren. Althans niet door mij. ;)


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 29 December 2020 - 23:43

Ik heb geen ervaring met de 4K TV's van TP Vision, maar ik ben nooit onder de indruk geweest van het tuner deel van de flips.

 

En wat ook meespeelt op een 4K TV, is hoe de ontvanger is aangesloten, en wie waar de schaling doet.

 

Nu is de Solo2 een HD ontvanger, en dus hooguit op 1080i aangesloten. Wat betekent dat zeker voor SD uitzendingen, en twee keer een scaling plaats vind, een maal door de box, en een maal door de TV. Dat komt de kwaliteit ook niet ten goede.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #9 jcva

  • Senior Member
  • 64 posts

0
Neutral

Posted 29 December 2020 - 23:48

Als niemand anders een vergelijkbare ervaring heeft zou je aan kunnen nemen dat het hier in huis zit. Maar daar ben ik niet zeker van.
Het beeld blokt of hapert niet, het is gewoon minder scherp als via CD. Minder detail.

Zou er een te zwak signaal zijn door rotte kabels oi.d. dan gaat het beeld haperen en stotteren. Wat dus niet het geval is.

Op het moment dat ik Ziggo kreeg is er een nieuwe einddoos geplaatst in de meterkast (SOP) daar zit een Ziggo splitter op, 1 kabel gaat naar het modem, de andere naar de TV ( de rest dus even afgekoppeld)

Voor het splitsen naar de kinderen had ik eerst een passieve splitter maar dat gaf te veel demping (beeld bij de kids ging blokken) dus er zit nu een versterker tussen.

Maar zelfs al haal ik die er tussen uit heb ik hetzelfde verschijnsel.

Alle kabels zijn Koka 799 van Hirschmann, ook de dozen zijn van Hirschmann. 1 word er gebruikt voor twin sat en de andere voor de Ziggo aansluiting.

 

@ Wanwizard, Die 2x scaling zal indien van toepassing het beeld zeker niet verbeteren maar als ik via Ziggo kijk (het mindere beeld) dan doet de VU Solo2 even niet mee dus dat kan niet een probleem zijn.
 


Edited by jcva, 29 December 2020 - 23:50.


Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #10 adri

  • Senior Member
  • 372 posts

+5
Neutral

Posted 30 December 2020 - 00:10

Ik kijk via een DM7080 naar ziggo en CDS in 1080p.

Ziggo HD zenders zijn beduidend scherper dan CDS.

Waarschijnlijk omdat de bitrate bij Ziggo meestal minimaal 2 tot 3 keer zo hoog is als bij CDS.



Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 30 December 2020 - 00:36

Het signaal is digitaal, dus of je hebt beeld, of je hebt geen beeld (en blokvorming is het gevolg van "bijna geen beeld").

 

Kwaliteit van het beeld heeft niks met het signaal, of de sterkte van het signaal te maken.

 

Het komt of te wel slecht uit de kabel, door manipulatie van beeld aan de kant van de provider (hercodering, compressie, etc), of het komt slecht op de TV, door manipulatie van het beeld aan de ontvangst kant. Meer smaken zijn er niet.

 

Gegeven het feit dat je jou kabel beeld ervaart als slechter dan via de sat, zou ik mijn centen zetten op het tuner / beeld processing deel van de Philips. Dat kan hardware zijn, maar ook instellingen. Het zou het snelst te testen zijn door er een box met kabel tuner naast te zetten, dan kun je appels met appels vergelijken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #12 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 30 December 2020 - 00:42

Ik kijk hier op een bijna zelfde tv de Philips 55pus7603 met de ci kaart in de tv die niet werkt in de ontvanger en heb prachtig beeld. Ook de vrije HD zenders die dan wel op de ontvanger te krijgen zijn ( hier een Solo4k )zijn van betere kwaliteit dan van Cd. Ik heb wel op mijn tv alle beeld verbeteringen uit gezet.
Mvg

Edited by IkkeKappie, 30 December 2020 - 00:43.

Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #13 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 30 December 2020 - 06:28

Ik heb zowel de beschikking over Canal Digitaal als over Ziggo, maar het beeld is bij Ziggo aanmerkelijk scherper dan op de schotel.

Ik kan me er daarom ook niks bij voorstellen als iemand zegt het beeld van Canal Digitaal beter te vinden dan van Ziggo.

Als je puur theoretisch naar de cijfertjes kijkt, bitrate, compressie etc. dan kan dat dan ook helemaal niet beter zijn.

 

Alles nog los van het zenderaanbod van Canal Digitaal, dat is beschamend t.o.v. Ziggo.

 

Ik zou de tip van WanWizard eens een keer proberen te doen, een goede kabeltuner op je TV aansluiten en dan nog eens vergelijken, ik denk dat de tuner van de Philips TV roet in het eten gooit.



Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #14 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 30 December 2020 - 07:51

Het allerbelangrijkste voor goed of slecht beeld is dat je het overscan gedoe goed hebt staan.... staat sat niet goed dan krijg je al snel aliasing en artifacten in beeld.... doordat het beeld iets ingezoomd wordt.... dit effect wordt erger bij cds waas de compressie iets groter is door de lagere bitrate.

Edited by littlesat, 30 December 2020 - 07:52.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #15 jcva

  • Senior Member
  • 64 posts

0
Neutral

Posted 30 December 2020 - 08:24

Ik ga er nog eens rustig naar kijken, De tuner van de TV kan het probleem ook niet zijn, dat is slechts een ontvanger, de beeld bewerking daarna zou roet in het eten kunnen gooien. Maar is die niet weer hetzelfde als voor het aangeboden signaal op de HDMI poorten?

Moet me er eens in verdiepen waarom dat is terwijl het aangeboden signaal via de HDMI poort (de sat box) dus beter is.

 

Aan een losse Ziggo ontvanger om te testen heb ik ook gedacht, het is een simpele stap om dingen uit te sluiten, alleen heb ik zo'n ding niet. 

 

Overigens valt het me op dat er in de antwoorden nog steeds mensen zijn die naar de sat box verwijzen voor het slechtere beeld.

Het beeld van de TV via Ziggo is slechter dan via de VUsolo2, dus ook het overscan gedoe speelt niet.

Als tussenstap zou ik de CD kaart ook nog eens in de TV kunnen prikken en de sat tuner van de TV activeren en dan eens kijken hoe dat beeld er dan uit ziet, geeft misschien een indicatie van de kwaliteit van de tuners en/of beeldbewerking van de TV.

Wordt vervolgt. 



Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #16 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,395 posts

+394
Excellent

Posted 30 December 2020 - 09:19

Er is ooit een vergelijking gemaakt tussen de output van een Horizonbox en een simpel Enigma kabelboxje.
Dat kabelboxje leverde een (op het oog) veel beter resultaat op wat mogelijk het gevolg van de door de horizon uitgevoerde bewerkingen. Ik geloofde dat eerder nooit totdat ik dat zelf ook constateerde. 


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #17 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,638 posts

+459
Excellent

Posted 30 December 2020 - 09:29

De Horizonbox was indertijd echt een blurachtig beeld wat eruit kwam, absoluut niet scherp en zeker niet detailrijk te noemen, daar deed een simpele Set Top Box met enigma2 erop vele malen beter.

De huidige Mediabox Next, doet het ook best wel goed maar toch vind ik de Ultimo4k beter resultaat geven en met die box heb ik ook de mogelijkheid om verschillende 'smaken' (kabel of satelliet) te bekijken en 1 ding is dan wel heel duidelijk.

Het verschil tussen de satelliet en kabel is duidelijk te zien met de kabel in het voordeel.

 

Je kunt pas echt een vergelijking maken als je een apparaat hebt welke beide kan aanbieden, dan heb je dus 1 apparaat met verschillende bronnen als vergelijking, de afhandeling van het signaal is dan echt gelijk.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #18 alias haha

  • Senior Member
  • 361 posts

+2
Neutral

Posted 30 December 2020 - 20:51

Hoe heb je de vernieuwingsfrequentie staan, als je dat al kunt verzetten, want 50 Hz geeft bij mij zelf waziger beeld dan bij 60Hz, op auto wil deze 50Hz pakken, terwijl tv gewoon 60Hz kan

Onderstaande is screenshot van mijn duo² met openatv er op, weet zo niet of in pli dit ook is te veranderen

Attached File  pli Hz.JPG   38.48KB   10 downloads


Vu+ duo 4K | Vu+ duo²

Zgemma H9S SE | Zgemma H9 Combo

Wavefrontier T90


Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #19 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 30 December 2020 - 21:02

Daar ging ik ook van uit...
Ik heb beide (nog)
Canal Digitaal
TV Vlaanderen
Ziggo
Joyne
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Beeldkwaliteit Ziggo versus Canal Digitaal #20 teo1966

  • Senior Member
  • 1,106 posts

+10
Neutral

Posted 30 December 2020 - 21:17

hier met een ultimo4k op 1080p en een HD tv met NPO HD1 met canal digitaal gemiddeld 3100k/b en met trined/glas 9800k/b ( volgens mij k/b ) met de bitrate viewer


VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users