Jump to content


Photo

Schijfgrootte en snelheid van laden opnames


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 3 January 2021 - 12:37

Hoi allen en allereerst nog de beste wensen voor 2021!

 

Mijn DM8000 is langzamerhand de geest aan het geven en ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe box, de twijfel loopt op dit moment nog tussen de VU Uno 4K SE en de VU Duo 4K SE. Op de slaapkamer heb ik sinds 1,5 jaar een VU Uno 4K draaien en die bevalt (los van geen Wake on LAN :( ) uitstekend.

 

Op dit moment is mijn DM8000 voorzien van een 2TB schijf en ik moet eerlijk zeggen nu deze aan de volle kant is de laadtijd zodra men op de PVR knop drukt wat te wensen over laat. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat hoe groter de disk is, des te langer dat het duurt. Hetgeen ook logisch klinkt. Nu is die DM8000 al aardig antiek qua processing power dus dat lijkt mij ook niet mee te helpen.

 

Ik ben aan het overwegen om de nieuwe ontvanger van een 4TB schijf te gaan voorzien (waarop ook alle oude data wordt overgepompt). De DM8000 en dus later ook de opvolger werkt ook als muziek storage voor mijn Raspberry / HiFiBerry.

 

Nu de vragen:

1) Heeft de totale schijfgrootte (uitgaand van een volle schijf) veel invloed op de laadtijd van het menu?

2) Indien deze totale grootte veel invloed heeft op de laadtijd, is het zinvol de disk op te splitsen in een tweetal of drietal volumes met elk een eigen mount point?

3) Klopt het dat (zo lijkt het tenminste) de hele schijf iedere keer opnieuw wordt ingelezen zodra met het PVR menu (opnamelijst) opent?

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken :).

 

 

gr. Thijs

 

 



Re: Schijfgrootte en snelheid van laden opnames #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,590 posts

+1,738
Excellent

Posted 3 January 2021 - 17:20

  1. Die twee hebben niks met elkaar van doen. Of bedoel je de file list (de opname lijst)?
  2. Als je het over de opname lijst hebt, dan is opsplitsen in directories handiger
  3. Ja (niet de hele schrijf, maar de directory list, de EIT files in de huidige directory (voor de titels), en de SC files als je opname duur hebt aanstaan).

Ik heb 21TB aan opname capaciteit, waarvan zo'n 12TB in gebruik is.  De grootste directory is 2.6TB (met ruim 500 opnames er in), en daar heb ik een seconde of 2 vertraging voordat de lijst er staat.

 

In combinatie met autotimer voor de meeste opnames (waar je direct de juiste directory voor de opname kunt definieren) werkt dat prima.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Schijfgrootte en snelheid van laden opnames #3 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 3 January 2021 - 18:03

Daar wil ik nog als advies aan toevoegen dat ik nooit voor een HDD in een ontvanger zou gaan.

 

Argumenten:

  1. Lawaai
  2. Veiligehied

Vooral punt 2 weegt zwaar, als je data in de orde van TB's kwijt raakt kan dat nogal zuur zijn. Samenvattend zou ik altijd voor een NAS gaan om je opnames op te slaan.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Schijfgrootte en snelheid van laden opnames #4 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 3 January 2021 - 18:09

Een NAS is geen secure datastorage! Ook die moet je zelf regelmatig backuppen...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Schijfgrootte en snelheid van laden opnames #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,590 posts

+1,738
Excellent

Posted 3 January 2021 - 18:31

Het voordeel dat een NAS wel kan leveren is betere beschikbaarheid, waardoor uitval van een disk niet meteen einde data betekent...

 

Voor mij is dat voldoende, ik ga echt die 21TB niet backuppen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Schijfgrootte en snelheid van laden opnames #6 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 3 January 2021 - 18:41

Ik doe dit wel en met Rsync op de tweede NAS en lokaal USB station...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Schijfgrootte en snelheid van laden opnames #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,590 posts

+1,738
Excellent

Posted 3 January 2021 - 18:54

Ieder voor zich natuurlijk.

 

Ik backup alleen alles wat ik belangrijk vind om te backuppen, via Synology HyperBackup naar een server bij Hetzner, en daar vallen mijn opnames niet onder.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Schijfgrootte en snelheid van laden opnames #8 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 3 January 2021 - 19:15

 

  1. Die twee hebben niks met elkaar van doen. Of bedoel je de file list (de opname lijst)?
  2. Als je het over de opname lijst hebt, dan is opsplitsen in directories handiger
  3. Ja (niet de hele schrijf, maar de directory list, de EIT files in de huidige directory (voor de titels), en de SC files als je opname duur hebt aanstaan)

 

Ik bedoelde inderdaad het weergeven van de opnamelijst.

 

Daar wil ik nog als advies aan toevoegen dat ik nooit voor een HDD in een ontvanger zou gaan.

 

Argumenten:

  1. Lawaai
  2. Veiligehied

Vooral punt 2 weegt zwaar, als je data in de orde van TB's kwijt raakt kan dat nogal zuur zijn. Samenvattend zou ik altijd voor een NAS gaan om je opnames op te slaan.

Ik zie mijn opnames / inhoud van de HDD in de ontvanger als expendable. Geluid heb ik nooit zo'n issue gevonden, aangezien de disk alleen draait als de TV aanstaat.

NAS staat al langer op het verlanglijstje, maar het budget laat het voorlopig niet toe :). Zeker niet omdat ik dan de hele infra in huis daarvoor aan moet gaan pakken om het goed te doen. Ja ik weet dat je het allemaal zo gek kunt maken als je maar wilt, maar als ik het doe, dan doe ik het goed :P. Dus minimaal een 5 bay, redundant storage, off-site backup etc. Maar je hebt zeker gelijk.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users