Jump to content


Photo

Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger.


  • This topic is locked This topic is locked
64 replies to this topic

Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #41 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 14 January 2021 - 19:20

Hij heeft een kaart voor de vrije kanalen. Die heeft het NL pakket volgens mij niet (meer) of het zouden wat radio stations moeten zijn. OScam is dan nodig om de EMM's te verwerken....
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #42 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 14 January 2021 - 19:29

In https://forums.openp...r/#entry1304248 meldt hij dat hij een kaart heeft. Niet dat deze kaart verlopen is.

Is deze wel verlopen dan zou ik wat kunnen testen want ik heb hier ook nog een CDS kaart zonder abo liggen maar dan moet ik wel precies weten wat hij nu gedaan heeft om het probleem te veroorzaken.


Edited by catastrofus, 14 January 2021 - 19:30.

2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #43 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 14 January 2021 - 19:31

 

 

Ik heb net even een entry-level broadcom MIPS box van 8.0-release voorzien, en wat me daar op valt is dat ook op linux niveau er problemen lijken te zijn met signaling. Zo werkt het "kill" commando niet meer.

 

Dit betekent bijvoorbeeld dat elke keer als je je softcam restart, de oude processen blijven draaien, en er (in het geval van oscam) 2 nieuwe bijkomen.

 

Ik kan me voorstellen dat op een box met weinig memory, in combinatie met veel netwerk activiteit (streaming, NAS opnames) dit tot vastlopen kan leiden, ik kreeg na 3 keer herstarten al hikken en stotteren in het beeld bij het kijken. En dan is het ook logisch dat bij verwijderen van Oscam er geen probleem is (dan lopen er geen processen).

Ik denk niet dat dit een memory probleem is, mijn Ultimo4k heeft/had dezelfde ellende en heeft memory zat, in RC 8.0 zat dit oscam probleem er waarschijnlijk ook al in.

Als ik via Ziggo keek (tijdens de afgelopen storing) naar RTL4 die zgn fta was maar ''gecodeerd'' was (met caid 0000), naar NPO1,2,3 ( dus echt fta) schakelde bleef na nu blijkt kennelijk oscam aanstaan zoals je nu zelf geconstateerd hebt. ;)

Toen ik in de oscam log keek bleef oscam maar logs produceren vlak na elkaar met caid 0000. Daardoor liepen oa diverse opnames vast, ik kon dat eerst niet herleiden maar nu verklaarbaar.

Ik denk dat Solo-2 ondanks het niet geven van verdere informatie een punt heeft aangaande een oscam gerelateerde bug in R8.0 en misschien ook al in RC8.0 wie zal het zeggen.

Ik bied daarom mijn excuus aan Solo-2 voor het geval ik zijn klacht afdeed met  ''Dag hoor Solo-2 prettige winter'' dat had ik niet moeten doen. :mellow:

Verder hoop ik dat WanWizard het probleem kan oplossen, ik ben bij te horen dat hij het probleem gelokaliseerd heeft :) .


Edited by Sagitarius, 14 January 2021 - 19:36.

73's

PE1AQZ


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #44 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 14 January 2021 - 19:40

Er zijn meerdere problemen, en die moet je niet door elkaar halen.

 

Er is een probleem met "rare" instellingen bij M7 en Ziggo die voor hangers zorgen, Er is/was een probleem met de filepump op MIPS boxen die voor een probleem zorgen, en er is nu een probleem met het "kill" commando icm met Oscam (en wellicht ook andere zaken) dat voor problemen zorgt.

 

In alle gevallen is het symptoom "de box hangt", maar dat wil niet zeggen dat ik alle gevallen de oorzaak dezelfde is.

 

Solo-2 heeft aangegeven dat hij (of zij) het probleem heeft op  de duitse FTA zenders, dus dan speelt het M7/Ziggo probleem niet, en FTA streams gaan ook niet door de CAM heen, dus met eventuele decoding problemen heeft het ook niks te maken.

 

Ik heb inmiddels wel in de oscam code gezien dat ook deze gebruik maakt van polling en signals, hetzelfde probleem dat de filepump had en waardoor boxen met opnames vast sloegen. Die code zit in het time management van oscam, en dus ook actief als er niks te decoderen valt.

 

En aangezien de glibc signaling issues als symptoom hebben dat de box in een endless loop komt, en het alleen op broadcom MIPS boxes voorkomt, zou het best wel eens het probleem kunnen zijn.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #45 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,637 posts

+459
Excellent

Posted 14 January 2021 - 19:41

Nou echt gelokaliseerd is het nog niet hè? Er zijn meldingen van gebruikers waarbij ineens 'spontaan' de box vast zat, dit is iets wat ook 'toevallig' is ontdekt en komt er (mogelijk) bij.

 

 

[edit]Crossposting.........


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #46 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 14 January 2021 - 19:42

In mijn geval met 2 ultimos4k's had ik tijdens die storing helemaal nergens last van. Geen vastlopers of mislukte timers (lokaal of op de remote ultimo4k) terwijl ik ziggo kijk en gebruik maak van mijn schotel voor alleen FTA-meuk.

 

 

 

 

Ik heb net even een entry-level broadcom MIPS box van 8.0-release voorzien, en wat me daar op valt is dat ook op linux niveau er problemen lijken te zijn met signaling. Zo werkt het "kill" commando niet meer.

 

Dit betekent bijvoorbeeld dat elke keer als je je softcam restart, de oude processen blijven draaien, en er (in het geval van oscam) 2 nieuwe bijkomen.

 

Ik kan me voorstellen dat op een box met weinig memory, in combinatie met veel netwerk activiteit (streaming, NAS opnames) dit tot vastlopen kan leiden, ik kreeg na 3 keer herstarten al hikken en stotteren in het beeld bij het kijken. En dan is het ook logisch dat bij verwijderen van Oscam er geen probleem is (dan lopen er geen processen).

Ik denk niet dat dit een memory probleem is, mijn Ultimo4k heeft/had dezelfde ellende en heeft memory zat, in RC 8.0 zat dit oscam probleem er waarschijnlijk ook al in.

Als ik via Ziggo keek (tijdens de afgelopen storing) naar RTL4 die zgn fta was maar ''gecodeerd'' was (met caid 0000), naar NPO1,2,3 ( dus echt fta) schakelde bleef na nu blijkt kennelijk oscam aanstaan zoals je nu zelf geconstateerd hebt. ;)

Toen ik in de oscam log keek bleef oscam maar logs produceren vlak na elkaar met caid 0000. Daardoor liepen oa diverse opnames vast, ik kon dat eerst niet herleiden maar nu verklaarbaar.

Ik denk dat Solo-2 ondanks het niet geven van verdere informatie een punt heeft aangaande een oscam gerelateerde bug in R8.0 en misschien ook al in RC8.0 wie zal het zeggen.

Ik bied daarom mijn excuus aan Solo-2 voor het geval ik zijn klacht afdeed met  ''Dag hoor Solo-2 prettige winter'' dat had ik niet moeten doen. :mellow:

Verder hoop ik dat WanWizard het probleem kan oplossen, ik ben bij te horen dat hij het probleem gelokaliseerd heeft :) .

 


Edited by catastrofus, 14 January 2021 - 19:44.

2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #47 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 14 January 2021 - 19:45

Ik heb ook nergens last van gehad, maar mijn vermoeden is dat ook oscam configuratie nog een rol speelt bij het M7/Ziggo probleem.

 

Frenske bv, ook met een Ultimo 4K, heeft echter niks dan ellende gehad.


Edited by WanWizard, 14 January 2021 - 19:46.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #48 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,637 posts

+459
Excellent

Posted 14 January 2021 - 19:46

Dat is juist het lastige, ik heb op mijn Ultimo wel last gehad van vastlopers in de opname maar dat kan ook komen omdat ik tijdens een opname de autotimer heb aangepast en er timers werden toegevoegd tijdens lopende opnames...

Nadien heb ik eenmaal een vastzittende webinterface van oscam gehad.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #49 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 14 January 2021 - 19:51

Maar hoe kan dat dan? Ik zit in Twente en Tech ergens in Gelderland (denk ik). Wij beiden hebben ultimo4k's en de ervaringen lopen ver uit elkaar qua gedrag van die stb's op dezelfde ziggo storing.. :(


Edited by catastrofus, 14 January 2021 - 19:52.

2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #50 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 14 January 2021 - 19:56

Tja, dat is natuurlijk de crux van de zaak, als we dat wisten was het allemaal al opgelost... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #51 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 14 January 2021 - 20:14

Er ontbreken wat reacties (iig die van mij) en wat is dit nu weer?

Attached Files


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #52 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 14 January 2021 - 20:23

DoS attack, duurt altijd even voordat de systemen die kunnen detecteren en blocken.


Edited by WanWizard, 14 January 2021 - 20:24.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #53 Solo-2

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2021 - 20:58

@Sagitarius

 

Jammer dat het zo moet lopen en dat alleen maar omdat ik iets vast stel dat zou anders moeten. ik heb trouwens wel 2 debuglogs staan in de map root heb de solo2 in debug modes gezet ik vind jou excuus wel op z'n plaats de rest van het team mag je niks van verwachten.

Attached Files


Edited by Solo-2, 14 January 2021 - 20:59.

Vu+Solo2 met OpenPLI Python3 DiSEqC A/B/C/D 2 kabels.

Vu+solo als fallback met OpenPLI Python3.


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #54 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 14 January 2021 - 21:05

Maar hoe kan dat dan? Ik zit in Twente en Tech ergens in Gelderland (denk ik). Wij beiden hebben ultimo4k's en de ervaringen lopen ver uit elkaar qua gedrag van die stb's op dezelfde ziggo storing.. :(

Ik zit in regio Utrecht dus vast niet een lokaal probleem. Als ik dit geweten had.... ik dacht dat mijn interne hdd stuk was en heb mijn opname locatie tijdelijk naar mijn NAS gezet, dat was toen de oplossing tegen die vastlopende opnames tijdens het versneld doorspoelen. Maar toch bleef het probleem zich openbaren en heb de interne hdd maar vervangen en er een 2TB hdd 5400rpm ingezet. Het gekke was dat opnames onder pli 7.3 feiloos liepen ook het doorspoelen, ik heb diverse keren geflashed van 8.0 naar 7.3 en vice versa maar bij rc en r 8.0 bleef het probleem zich voordoen.

WanWizard, je schreef dat het bij ts om een Duitse fta zender ging, dat is/was hier ook zo alleen via Ziggo, als ik een opname deed van NPO1, 2, 3 dus echt fta dan was er niets aan de hand met mijn opnames, maar zodra ik naar een van de zgn Ziggo fta ''gecodeerde'' zenders zoals RTL4 enz zapte dan ging het mis met de opnames.

Wat WW aangaf dat oscam kill niet werkte zou mijn probleem verklaren dat oscam aan blijft staan op een fta zender als ik van een gecodeerde zender afkom. :(


Edited by Sagitarius, 14 January 2021 - 21:07.

73's

PE1AQZ


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #55 Solo-2

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2021 - 21:09

Dat ze niet zeggen dat het aan de voeding ligt en of lnb dat verwonderd mij.


Vu+Solo2 met OpenPLI Python3 DiSEqC A/B/C/D 2 kabels.

Vu+solo als fallback met OpenPLI Python3.


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #56 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 14 January 2021 - 21:17

Tja als je niet meer gegevens aanlevert krijg je dat gissen, je bijlages zijn ook niet te lezen in een knipsel, je kunt ze beter als txt apart plaatsen vooral die van 14-01-2021


73's

PE1AQZ


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #57 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 14 January 2021 - 21:18

de rest van het team mag je niks van verwachten.

 

Ik ben ondanks mijn gezondheidstoestand de hele middag met jou probleem bezig geweest.

 

Maar nu is het genoeg geweest, ik zal je je gelijk geven. Je zoekt het nu maar uit...


Edited by WanWizard, 14 January 2021 - 21:18.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #58 Solo-2

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2021 - 21:19

Zo staan ze in de root.


Vu+Solo2 met OpenPLI Python3 DiSEqC A/B/C/D 2 kabels.

Vu+solo als fallback met OpenPLI Python3.


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #59 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 14 January 2021 - 21:31

Post deze bijlages, net als Sagitarius al aangaf, even apart als bijlage (zodat ze ook leesbaar zijn (!) voor een ander) en hou op met janken als je wilt dat er naar gekeken word.

 

@Sagitarius

 

Jammer dat het zo moet lopen en dat alleen maar omdat ik iets vast stel dat zou anders moeten. ik heb trouwens wel 2 debuglogs staan in de map root heb de solo2 in debug modes gezet ik vind jou excuus wel op z'n plaats de rest van het team mag je niks van verwachten.

 


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vreemde problemen met de Solo 2 ontvanger. #60 Solo-2

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2021 - 21:33

Ik heb hier toch niks te vertellen en heb alleen maar een probleem gemeld en toen brak de hel los en dat is terug te lezen hoe jullie hiermee omgaan was niet echt plezierig.

 

Het is trouwen jullie probleem het zit n.l. in openpli 8.0 je had beter automonteur kunnen worden met al die verglijkingen met auto problemen.

 

Als je mij de les wild lezen ben je verkeerd bezig want ik breng hier heel netjes een probleem aan het licht en wat er toen op mij af kwam dat hoef ik niet te pikken en heeft ook niks met het probleem te maken het is hier erg onprofessioneel.


Vu+Solo2 met OpenPLI Python3 DiSEqC A/B/C/D 2 kabels.

Vu+solo als fallback met OpenPLI Python3.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users