Jump to content


Photo

HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd?


  • Please log in to reply
93 replies to this topic

#1 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 16 January 2021 - 16:33

Een groot manco van VU vind ik nog steeds dat HDMI-cec op de Ultimo4K niet goed werkt, echt waardeloos, moet nog steeds de HDMI bron met de hand selecteren, dat ligt niet aan de voortreffelijke Pli image maar bij VU. Dat is voor mij nog steeds een overweging om geen VU meer te kopen hoe goed en snel hij ook is. :( Ook de BT afstandsbediening is matig iedere keer moet hij weer contact zoeken met de ontvanger dat moet toch beter kunnen. :mellow:


Edited by Sagitarius, 16 January 2021 - 16:34.

73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #2 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 16 January 2021 - 20:51

De hdmi-sec bij een ultimo4k werkt helemaal goed icm een panasonic viera maar helemaal ruk met een samsung.

 

Een groot manco van VU vind ik nog steeds dat HDMI-cec op de Ultimo4K niet goed werkt, echt waardeloos, moet nog steeds de HDMI bron met de hand selecteren, dat ligt niet aan de voortreffelijke Pli image maar bij VU. Dat is voor mij nog steeds een overweging om geen VU meer te kopen hoe goed en snel hij ook is. :( Ook de BT afstandsbediening is matig iedere keer moet hij weer contact zoeken met de ontvanger dat moet toch beter kunnen. :mellow:

 


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #3 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 16 January 2021 - 21:44

 

Je probleem zit zeer waarschijnlijk niet in de box, maar in de TV. Het is namelijk Enigma die de commando's verstuurd, en die is voor alle boxen hetzelfde

Je kunt dat eventueel zien en testen met de hdmitest plugin, daarmee kun je alle geleutel op de bus zien, en je kunt daarmee zelf handmatig commando's uitsturen.

Het ligt niet aan de tv die werkt goed met andere ontvangers. En dat laatste heb ik gedaan, met de HDMI-cec tester plugin kan ik de tv wel in stanby krijgen en bij een ander commando weer uit standby halen, en ook het kiezen van het juiste HDMI kanaal gaat dan goed, zelfs de HDMI 1,2,3,4 kan ik dan kiezen, maar met de optie HDMI-CEC in de ontvanger wil dat voor geen meter.

Ik zie in de HDMI test plugin allerlei voor mij wazige adressen voorbijkomen maar zou niet weten waar ik die in pli zou kunnen invoeren of veranderen zodat cec automatisch het goede HDMI kanaal op de tv kiest. Voor de duidelijkheid dit lukt ook niet met een andere image zoals VTI waar zelfs een speciaa cecl menu inzit en je het HDMI kanaal kunt kiezen, het werkt gewoon niet. Maar sluit ik een goedkope Zgemma h2h aan of mijn ET8000 geen enkel probleem met het switchen naar het goede kanaal.


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,590 posts

+1,738
Excellent

Posted 16 January 2021 - 21:48

Het is vaak de combinatie van TV en ontvanger.

 

Het CEC signaal is een TTL signaal, en de timing daarvan is blijkbaar heel gevoelig. Some helpt het nog wel eens om wat met die timing te spelen, of een repeat in te stellen.

 

Ik heb bijvoorbeeld gemerkt bij sommige Flipsen dat er tussen het accepteren van "aan" en het accepteren van andere commando's soms wel 30 seconden zit waarin de TV geen enkel commando accepteert (staat de software nog te starten of zo).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #5 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,395 posts

+394
Excellent

Posted 16 January 2021 - 22:18

Toen ik destijds mijn LG OLED kocht heb ik een ontvanger meegenomen want ik wilde zeker zijn dat hdmi-cec zou werken.

Een tweede LG, een Sharp en een JVC werken geen van drieën met HDMI-CEC.
Ik moest dit werkend hebben wegens medische redenen. 


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #6 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 16 January 2021 - 22:52

Het is vaak de combinatie van TV en ontvanger.

 

Het CEC signaal is een TTL signaal, en de timing daarvan is blijkbaar heel gevoelig. Some helpt het nog wel eens om wat met die timing te spelen, of een repeat in te stellen.

 

Ik heb bijvoorbeeld gemerkt bij sommige Flipsen dat er tussen het accepteren van "aan" en het accepteren van andere commando's soms wel 30 seconden zit waarin de TV geen enkel commando accepteert (staat de software nog te starten of zo).

En waar stel ik die timing dan in? Met de HDMI-cec tester springt hij wel naar de goede HDMI poort, maar via HDMI-cec in de Ultimo4k niet.


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,590 posts

+1,738
Excellent

Posted 16 January 2021 - 22:54

Als de TV al aan staat, of als de TV door de Ultimo 4K wordt aangezet?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #8 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 17 January 2021 - 11:30

Als ik de Ultimo uit standby haal gaat de tv vanuit standby wel aan maar hij springt dan naar het laatste Ziggo kanaal (dvb-c van de tv) waarop hij werd uitgezet, ipv dat hij naar HDMI1 gaat.

Hij kiest niet HDMI 1 waar mijn Ultimo op aangesloten is, ik heb HDMI-CEC maar uitgezet in de Ultimo het volume gaat toch via ARC.

Als de tv aanstaat werkt HDMI-cec helemaal niet, dan moet ik via source op de AB van de tv het goede HDMI kanaal kiezen.

Zet ik de Ultimo4k dan weer uit springt hij niet naar de laatste tv bron (dvb-c) terug. :(


Edited by Sagitarius, 17 January 2021 - 11:35.

73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #9 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,395 posts

+394
Excellent

Posted 17 January 2021 - 13:20

Hier lang eenzelfde opstelling gehad (denk ik) v.w.b. de Ultimo 4K rechtstreeks op HDMI I van de LG aangesloten. Werkte gewoon 100%. TV gaat aan naar de laatst gebruikte ingang. Dat was hier feitelijk vrijwel altijd HDMI I t.b.v. de Ultimo 4K. En uiteraard startte de Ultimo 4K op met de laatst bekeken zender. wat overigens wel is te wijzigen, indien gewenst. Ik zou niet weten waarom, maar dat is een eigen keuze lijkt mij. Het is of de laatst bekeken zender of de ooit ingestelde opstartzender. Echter. Sinds ik een Teufel soundbar heb die enkel op de ARC ingang van de TV aangesloten is kiest de TV eerst de HDMI I (de laatst gebruikte ingang) en zodra de Teufel opgestart is gaat de TV naar de ARC ingang / uitgang. En dat wil ik dus niet want dan moet ik perse de AB van de TV gebruiken. Voor mij is dat geen probleem maar wel voor mijn echtgenote. Dat heeft van doen met een signaal uit de box om de juiste ingang te kiezen. Echter wordt dat signaal door de Teufel doorgegeven naar de TV. Immers is HDMI-CEC een bus signaal wat op alle devices ontvangen wordt. Een lang verhaal kort. Nadat ik op de box de optie 'Schakel de TV naar de juiste ingang' uit zet dan werkt alles weer als vanouds. De TV gaat aan en uit met de box, evenals de Teufel. Enkel duurt het nu zo'n 20 seconden voordat het geluid via de Teufel geactiveerd wordt. Ik doe het er maar mee want daarmee kan ik leven. Ik blijf het bizar vinden dat de TV ARC als ingang ziet terwijl deze m.i. puur als audiouitgang gebruikt wordt. Zowel Teufel als LG wijzen naar elkaar.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #10 ims

  • PLi® Core member
  • 13,624 posts

+212
Excellent

Posted 17 January 2021 - 14:35

Note - when is in HDMI connected some device with not compatible CEC (pin13), then will not works CEC for all devices ...

 

I do not like this overpriced boxes (where 'above-standard things' not working), but my Duo4k works well with CEC. If you can work with HDMI test, then must CEC works from enigma too - it using same code.

Do you have set true CEC address for VU (clear, then set)? And set interval cca 100ms and disable detect other boxes (if are not pluged to same same TV)

 

Opmerking - wanneer in HDMI een apparaat is aangesloten met een niet-compatibele CEC (pin 13), werkt CEC niet voor alle apparaten ...

 
Ik hou niet van deze te dure dozen (waar 'bovenmaatse dingen' niet werken), maar mijn Duo4k werkt goed met CEC. Als je met een HDMI-test kunt werken, moet CEC ook werken vanuit enigma - het gebruikt dezelfde code.
Heeft u een vast CEC-adres voor de VU ingesteld (wissen, dan instellen)? En stel interval cca 100ms in en schakel ‘detecteer andere boxen’ uit (als ze niet op dezelfde tv zijn aangesloten)

Edited by Frenske, 17 January 2021 - 14:38.
De vertaling toegevoegd.

Kdo nic nedělá, nic nezkazí!

Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,590 posts

+1,738
Excellent

Posted 17 January 2021 - 14:49

Als ik de Ultimo uit standby haal gaat de tv vanuit standby wel aan maar hij springt dan naar het laatste Ziggo kanaal (dvb-c van de tv) waarop hij werd uitgezet, ipv dat hij naar HDMI1 gaat.

Hij kiest niet HDMI 1 waar mijn Ultimo op aangesloten is, ik heb HDMI-CEC maar uitgezet in de Ultimo het volume gaat toch via ARC.

 

Dat bedoel ik met "er zit bij veel TV's een moment tussen aanzetten en het eerste commando willen accepteren". Het kan dus zijn dat het "schakel input" commando tussen wal en schip valt. Daarvoor wil het spelen met de interval wel eens helpen.

 

Als de tv aanstaat werkt HDMI-cec helemaal niet, dan moet ik via source op de AB van de tv het goede HDMI kanaal kiezen.

Zet ik de Ultimo4k dan weer uit springt hij niet naar de laatste tv bron (dvb-c) terug. :(

 

Dat is dus puur de TV. Mijn Viera schakelt wel van input als ik een tweede box aan zet, maar niet terug als ik die weer uit zet.

 

CEC is leuk, maar de implementatie, zelfs bij high-end toestellen, is gewoon brak.


Edited by WanWizard, 17 January 2021 - 14:50.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #12 ims

  • PLi® Core member
  • 13,624 posts

+212
Excellent

Posted 17 January 2021 - 14:55


 


Mijn Viera schakelt wel van input als ik een tweede box aan zet, maar niet terug als ik die weer uit zet.

And what happens, when do you put this 2nd box back to standby ? Then TV goes to standby too or on TV is some as "no signal", because is still on same input ?
 


Edited by ims, 17 January 2021 - 14:56.

Kdo nic nedělá, nic nezkazí!

Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,590 posts

+1,738
Excellent

Posted 17 January 2021 - 14:57

"no signal", TV remains on and on the same input.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #14 ims

  • PLi® Core member
  • 13,624 posts

+212
Excellent

Posted 17 January 2021 - 15:13

"no signal", TV remains on and on the same input.

I have it rare on my tv too (Philips), but I am using 3 boxes on same TV (and in same time) and I think, cec 'logic' in TV is not rock stable (sometimes it happens to switch to the wrong input - as if it forgot the order in which the inputs were used) - i am using hotkey under "green" for "source active"...

Time to time I am turning off/on TV completely (with main switch on TV) .

 

Try with HDMI test send "inactive source" (to TV 0x00), if TV switch to previous used input (it should be displayed on TV)...


Kdo nic nedělá, nic nezkazí!

Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #15 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 17 January 2021 - 19:22

IMS, ik doe het maar even in het Nederlands ik dacht dat je wel kon meelezen, die testen die jij noemt heb ik gedaan, maar als het wel werkt met de HDMI test plugin hoe zet ik die output adressen dan in mijn Ultimo?, kennelijk gaat er in de praktijk iets mis als ik HDMI-CEC gebruik van de Ultimo.

Ik gebruik een Philips 55OLED804/12 met een Philips soundbar, ook bij mijn vorige Philips 49PUS7101 werkte cec niet.


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #16 ims

  • PLi® Core member
  • 13,624 posts

+212
Excellent

Posted 17 January 2021 - 20:55


 

IMS, ik doe het maar even in het Nederlands ik dacht dat je wel kon meelezen, die testen die jij noemt heb ik gedaan, maar als het wel werkt met de HDMI test plugin hoe zet ik die output adressen dan in mijn Ultimo?, kennelijk gaat er in de praktijk iets mis als ik HDMI-CEC gebruik van de Ultimo.

Ik gebruik een Philips 55OLED804/12 met een Philips soundbar, ook bij mijn vorige Philips 49PUS7101 werkte cec niet.

Try there in HDMI-CEC setup use cca 100ms (Btw - I am using TV as "monitor" only - all controls box and I am not using any TV tuners.

 

Here is my setup on Duo4K.

 

I think, there will be problem, that after going box to standby, TV will going to standby too (2nd item in setup as On). I do not know, if in CEC protocol exists command, that TV will returns status if using own tuner or HDMI input.

Attached Files

  • Attached File  CEC.PNG   43.95KB   12 downloads

Kdo nic nedělá, nic nezkazí!

Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #17 jort38

  • Senior Member
  • 644 posts

+8
Neutral

Posted 17 January 2021 - 22:11

 

IMS, ik doe het maar even in het Nederlands ik dacht dat je wel kon meelezen, die testen die jij noemt heb ik gedaan, maar als het wel werkt met de HDMI test plugin hoe zet ik die output adressen dan in mijn Ultimo?, kennelijk gaat er in de praktijk iets mis als ik HDMI-CEC gebruik van de Ultimo.

Ik gebruik een Philips 55OLED804/12 met een Philips soundbar, ook bij mijn vorige Philips 49PUS7101 werkte cec niet.

Try there in HDMI-CEC setup use cca 100ms (Btw - I am using TV as "monitor" only - all controls box and I am not using any TV tuners.

 

Here is my setup on Duo4K.

 

I think, there will be problem, that after going box to standby, TV will going to standby too (2nd item in setup as On). I do not know, if in CEC protocol exists command, that TV will returns status if using own tuner or HDMI input.

 

The above settings tried on my Samsung. Didn't work. CEC has never worked on my Samsung. I wish it did (at least turn on and turn off). I keep following this topic. Hopefully someone finds a solution / setting.


Vu+ Ultimo 4K (4 TB HD, DVBS FSB, DVBC FBC & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (1 DVBS works via ethernet & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (DVBT2 & OpenPli 9, located in Thailand). Only latest stable releases.

Xtrend ET10000 (works via ethernet & OpenPli 9) and

Xtrend ET8000 (1 TB HD, 1 DVBT2 & works via ethernet & OpenPli 9)


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #18 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 17 January 2021 - 22:33

Dag jort 38, ik krijg het ook niet voor elkaar met mijn Philips, ik weet dat Samsung ook kritisch is aangaande HDMI-cec.

Met mijn ET8000 en Zgemma geen enkel probleem dan schakelt alles zoals het hoort en ik wil.

Ik ga er morgen nog eens mee aan de slag, Frenske gaf me nog wel een goede aanwijzing omdat hij ook een soundbar gebruikt net als ik.

Daar zit ARC op maar maakt gebruik van één van de 4 HDMI aansluitingen, ik ruk de hele kabel boel eens los en sluit de Ultimo direct aan op HDMI 1 van de tv aan, kijken of ik de boel dan aan de praat kan krijgen.


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,590 posts

+1,738
Excellent

Posted 17 January 2021 - 22:38

Dat is wel een hele goede test, want zoals al opmerkt, CEC is een bus, waar alle toestellen aan vast hangen.

 

Als er ook maar ergens in of aan die bus iets hangt dat de signalen (qua vorm of signaal niveau), dan heeft alles op de bus daar last van.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #20 predatortje

  • Senior Member
  • 108 posts

+2
Neutral

Posted 17 January 2021 - 23:03

Na diverse updates vanaf 7.2 naar 8.0 doet de hdmi-cec het bij mij niet meer op mijn ultimo 4-k in combi met mijn samsung tv.

voorheen op een oudere image van 7.2 had ik geen problemen. zelf vind ik het niet echt storend.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users