Jump to content


Photo

HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd?


  • Please log in to reply
93 replies to this topic

Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #41 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 20 January 2021 - 15:35

Ook bleek a.g.v. onbekende redenen het ‘vaste adres’ gewijzigd van 1.0.0.0 naar 2.0.0.0. Uiteindelijk alles weer op de normale stand gebracht, alles kort spanningsloos gemaakt te hebben en daarna alles weer aangezet te hebben werkt het weer.

@Frenske dat zgn vaste adres moet je juist niet vast zetten, die moet je gewoon op ''Real Physical address'' laten staan, als je nl je hdmi kabel van de Ultimo of andere ontvanger aansluit op HDMI1 van je tv, zal je zien dat het adres altijd 1.0.0.0 is, sluit je de hdmi kabel op HDMI2 van je tv aan zal je zien dat je adres naar 2.0.0.0 is gegaan. Dus vastzetten zou ik niet doen, of je moet je hdmi kabel altijd op HDMI1 aangesloten hebben. ;)

 

Ik heb daar wat testen meegedaan vanmorgen, zie de screenshots van de Ultimo4k en van mijn Zgemma h2h waarvan ik de hdmi kabel om praktische redenen op HDMI2 (aan de achterkant ipv zijkant) van de tv heb aangesloten.

 

Dit is de instelling van de Ultimo die aangesloten is op HDMI1 van de tv in de huiskamer, dan detecteert hij vanzelf 1.0.0.0 voor HDMI1.

Attached File  Ultimo hdmi 1.JPG   56.92KB   5 downloads

 

Onderstaand screenshot is de handmatige (HH) instelling met het adres 2.0.0.0 voor HDMI 2.

Attached File  HH is 2 is 2000.JPG   54.97KB   5 downloads

 

Onderstaand nog mijn Zgemma h2h instelling, het adres is het Real Physical address 2.0.0.0 omdat de hdmi kabel op HDMI2 van de Philips op de slaapkamer is aangesloten

Attached File  Zgemma hdmi 2.JPG   50.32KB   4 downloads

 

Je zou nog eens de 3 laatste digits van de adressen kunnen testen, ik weet niet precies wat daar de instellingen van zijn, misschien ook wel de audio instellingen. Er is weinig documentatie over deze plugin te vinden.

 

Links onder in de plugin staan de test mogelijkheden

 

'0/1' = Standby/WakeUp

'5'    = Clear

'7/9' = Source active/inactive


Edited by Sagitarius, 20 January 2021 - 15:37.

73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #42 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,379 posts

+393
Excellent

Posted 20 January 2021 - 18:42

Ik had hem ook niet vastgezet maar het was puur een constatering dat deze uit het niets gewijzigd bleek.

Alles werkt weer zoals het hoort, behoudens dan de eerste 15 sec. zonder geluid. 
 

Ik ga er binnenkort weer mee verder. Eerst mijn probleem met LG oplossen. Dat gaat nog iets worden, geloof mij maar.  ;)


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #43 Moost

  • Senior Member
  • 74 posts

+1
Neutral

Posted 17 February 2022 - 17:59

Hier met de Zgemma H9.2H SE en LG tv ook hetzelfde probleem:

 

Via afstandsbediening LG (Magic Remote):

 

Tv uit --> Ontvanger uit

Tv aan --> Ontvanger blijft uit

 

 

 

Via afstandsbediening H9.2H:

 

Ontvanger uit --> TV uit

Ontvanger aan --> TV aan

 

 

Wil dus de Magic Remote blijven gebruiken. Deze hoef je niet te richten, en ben er aan gewent.

Inmiddels ruim een jaar verder, iets qua oplossing bekend?



Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #44 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 17 February 2022 - 18:01

Daar kan ik me niks bij voorstellen, HDMI-CEC heeft helemaal niks te maken met het gebruik van een remote.

 

Als bij het aanzetten van de TV de ontvanger niet mee aan gaat is er een communicatie probleem tussen beide systemen.
De TV stuurt helemaal geen commando, of te snel. En staat de ontvanger dan in standby of in deep standby?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #45 Moost

  • Senior Member
  • 74 posts

+1
Neutral

Posted 17 February 2022 - 18:23

@ WanWizard: zie https://forums.openp...ec-zgemma-h92s/

 

 

Reageerde in dit topic voor een oplossing, want deze topic is nieuwer.

Tv is bij mij in dit geval een LG.


Edited by Moost, 17 February 2022 - 18:25.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #46 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 17 February 2022 - 21:58

Hier met de Zgemma H9.2H SE en LG tv ook hetzelfde probleem:

 

Via afstandsbediening LG (Magic Remote):

 

Tv uit --> Ontvanger uit

Tv aan --> Ontvanger blijft uit

 

 

 

Via afstandsbediening H9.2H:

 

Ontvanger uit --> TV uit

Ontvanger aan --> TV aan

 

 

Wil dus de Magic Remote blijven gebruiken. Deze hoef je niet te richten, en ben er aan gewent.

Inmiddels ruim een jaar verder, iets qua oplossing bekend?

De H9SE is een onding aangaande HDMI-CEC, als je ook nog ARC gebruikt op je tv, als je de H9SE standby zet verziekt hij het ARC signaal van de rest van je installatie, in mijn geval de soundbar die niet meer inschakelt en naar de interne tv speakers schakelt.

Alle High Silicon dozen hebben dit probleem dat als je de ontvanger in standby zet de voeding van de HDMI afgeschakeld wordt, dus blokkeert het ARC signaal voor andere hdmi aangesloten apparaten. :(

Mijn oude HD60 had dit probleem ook, heel irritant dat dit nooit is opgelost, onze gewaardeerd WTE heeft het al eens uitgelegd wat de reden daarvan was.

Hier staat daarom de H9SE altijd aan. :o    


Edited by Sagitarius, 17 February 2022 - 21:59.

73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #47 Jork

  • Senior Member
  • 732 posts

+12
Neutral

Posted 17 February 2022 - 22:49

Met mijn LG geen probleem in combinatie met Gigablue. Moest wel de hdmi setting "beschouw deep standby als normal stdby" instellen voor een goed aan/uit gedrag. Zoniet had ik hetzelfde gedrag als hierboven wordt beschreven.

Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #48 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 17 February 2022 - 22:58

We hebben het hier wel over de H9SE die HDMI-cec problemen geeft, mijn Ultimo4k schakelt perfect naar de goede HDMI ingang van de tv, dat deed eerst niet maar ik de vertragingstijd op 150ms gezet en nu doet ie wat moet doen.


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #49 Jork

  • Senior Member
  • 732 posts

+12
Neutral

Posted 17 February 2022 - 23:11

Mooi voor je. Kunnen we geen addon lijst maken van hdmi combinaties die wel werken?

Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #50 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 17 February 2022 - 23:23

Dat gaat erg complex zijn, vanwege de enorme combinatie en variaties die je kunt hebben.

 

CEC is een enkele TTL bus, waar alle aangesluiten toestellen op zitten, ongeacht het aantal poorten van een toestel. Dat impliceert dat er een interactie is op hardware niveau tussen al die toestellen.

 

Dat kun je prima illustreren met de Xtrend ET10000, die een hele brakke CEC implementatie heeft. Sluit doe aan, en gelijk werkt er van alles op andere toestellen niet meer, doordat het TTL signaal op de bus naar de vaantjes is.

 

Je kunt dus niet zonder meer stellen dat toestel A met toestel B altijd werkt...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #51 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 18 February 2022 - 09:50

Dat neemt niet weg dat bij alle High Silicon dozen HDMI-cec  (en ARC) niet goed werk, doordat de spanning van de HDMI poort uitgezet wordt in standby.

Ik heb daar al van alles mee getest, met elektronische HDMI switchen enz maar niets helpt. :( Een grote bug vind ik dat, ik had dat al met de HD60 en dacht dat dit bij de H9SE opgelost zou zijn maar nee hoor, precies dezelfde bug zit er nog steeds in, echt waardeloos. :angry:


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #52 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 18 February 2022 - 14:15

Dat niks helpt komt dus doordat het een enkele bus is, dat probeerde ik uit te leggen.

 

ARC heeft overigens helemaal niks te maken met CEC, dus die relatie mis ik even.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #53 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 18 February 2022 - 16:39

Dat niks helpt komt dus doordat het een enkele bus is, dat probeerde ik uit te leggen.

 

ARC heeft overigens helemaal niks te maken met CEC, dus die relatie mis ik even.

In theorie misschien niet, maar bij de meeste tv merken moet je HDMI cec aanzetten om ARC te laten werken. en aangezien dit signaal door de HDMI kabel gaat en bij de HighSilicon dozen de HDMI poort voeding uitgezet wordt als de ontvanger in standby gezet wordt werkt HDMI/ARC dus niet meer.


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #54 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 18 February 2022 - 17:00

ARC is een signaal op een aparte pen (14) van de HDMI connector, apart van CEC (pen 13). Het is actief tussen (bv) TV en soundbar, en staat volledig los van de TV en STB kabel.

 

In tegenstelling tot CEC is ARC geen bus maar een point-to-point verbinding. Verder staat er helemaal niet continue spanning op de pennen, met uitzondering van welicht pen 18 (+5V) die gebruikt kan worden voor voeding, net als bij USB.

 

Het is overigens niet meer dan logisch dat in standby alle stroomverbruikers worden uitgeschakeld, dat is zo voor elk electronisch toestel, om sluipverbruik tegen te gaan.

 

Jou probleem lijkt me eerder een implementatie probleem in de TV, zeker als het probleem verdwijnt als je de kabel uit de box trekt of de box in deep standby zet.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #55 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 18 February 2022 - 18:07

Echt niet het is alleen maar bij highSilicon een probleem, WTA heeft dat eens uitgelegd, ''ze'' (fabrikant) hadden een audio probleem en toen is er voor deze optie gekozen om de HDMI poort spanningsloos te maken in standby.

Ik hoop dat WTA meeleest dan kan hij het bevestigen, die bug is er nooit uitgehaald, Litlesat had er ook problemen mee en (her)kende deze bug.


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #56 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 18 February 2022 - 19:00

@WanWizard, heb nog even gezocht https://forums.openp...dpost&p=1061353


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #57 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 19 February 2022 - 10:38

Ik heb de hdmi spects niet na gelopen zou te ver gaan ,wat ik hierboven allemaal lees

is mijn conclusie dat de box op de hdmi een pin op 0 volt trekt op de tv zodat de

tv denkt dan dit hdmi poort actief is maar er komt geen data omdat box uit staan.

Lijkt inderdaad op een hardware probleem van de box.



Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #58 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 19 February 2022 - 14:07

Ik heb de hdmi spects niet na gelopen zou te ver gaan ,wat ik hierboven allemaal lees

is mijn conclusie dat de box op de hdmi een pin op 0 volt trekt op de tv zodat de

tv denkt dan dit hdmi poort actief is maar er komt geen data omdat box uit staan.

Lijkt inderdaad op een hardware probleem van de box.

WanWizard schreef ooit:

deep standby = uit, met een timer wakeup voor opnames

standby = power saving mode, box staat gewoon aan, maar video output en LNB power is uitgeschakeld

 

En dat doen HighSilicon dozen juist niet dat de spanning op de HDMI poort blijft staan, dat is een onbegrijpelijke bug. De fabrikant had problemen om de video uit te zetten in standby, dus hebben ze de voeding maar afgeschakeld maar helaas ook van de HDMI elektronica, die laat dus niets meer door zoals CEC en ARC.


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #59 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 19 February 2022 - 14:30

Ik kan het hier niet testen heb geen HighSilicon box.

Doet zich dit probleem ook voor als de box helemaal stroomloos is (stekker er uit)?

Indien JA pullt de box een pin down op de hdmi van TV.

Indien NEE levert de box in deep sleep een 5v spanning op de tv hdmi.



Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #60 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 19 February 2022 - 16:50

Ik kan het hier niet testen heb geen HighSilicon box.

Doet zich dit probleem ook voor als de box helemaal stroomloos is (stekker er uit)?

Indien JA pullt de box een pin down op de hdmi van TV.

Indien NEE levert de box in deep sleep een 5v spanning op de tv hdmi.

Tja dat is een goeie, maar het is niet zo simpel zoals je schrijft om aan een HDMI plug te meten, en al zou ik eraan kunnen meten dan is het hardware probleem er nog steeds.

Ik heb er niet zo'n trek in om de ontvanger daarvoor te gaan slopen en op die ''pielige'' contactjes een meetpen te zetten, het is gewoon een fout van de fabriek, en die gaat waarschijnlijk nooit meer opgelost worden vrees ik. :(


73's

PE1AQZ



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users