Jump to content


Photo

Zgemma H9.2S en HDR


  • Please log in to reply
74 replies to this topic

#1 Dr3am3r

  • Senior Member
  • 53 posts

0
Neutral

Posted 27 January 2021 - 19:47

Hoi,

 

Ik heb een Zgemma H9.2S en een Samsung 4K TV met HDR. HDR staat op de Zgemma op auto maar als ik naar een 4K zender ga met HDR dan schakeld mijn TV niet in HDR modus. Als ik op de Zgemma handmatig HDR inschakel dan schakeld mijn TV wel naar HDR modus. Doe ik ergens iets fout op gebied van instellingen of is dit een bug in OpenPLi of de Zgemma? Heb trouwens ook al met een andere HDMI 2.1 kabel getest die het op een Odroid N2 met Kodi prima doet.



Re: Zgemma H9.2S en HDR #2 Marko1305

  • Senior Member
  • 140 posts

+2
Neutral

Posted 30 May 2021 - 12:25

Hoi,
Ik heb hetzelfde probleem. Heb je de oplossing gevonden?

Sent from my Mi 9T using Tapatalk

Re: Zgemma H9.2S en HDR #3 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 30 May 2021 - 13:22

Hoi,

 

Ik heb een Zgemma H9.2S en een Samsung 4K TV met HDR. HDR staat op de Zgemma op auto maar als ik naar een 4K zender ga met HDR dan schakeld mijn TV niet in HDR modus. Als ik op de Zgemma handmatig HDR inschakel dan schakeld mijn TV wel naar HDR modus. Doe ik ergens iets fout op gebied van instellingen of is dit een bug in OpenPLi of de Zgemma? Heb trouwens ook al met een andere HDMI 2.1 kabel getest die het op een Odroid N2 met Kodi prima doet.

Hier schakelt mijn Zgemma H9.2H SE (en de Ultimo4K) op Auto gewoon naar HDR indien de zender dat ondersteund, maar ik heb dan ook een Philips Oled tv. ;)

En HDMI 2.1 kabels bestaan niet, je hebt normale en High Speed HDMI-kabels:

Normale HDMI-kabels ondersteunen resoluties tot 1080i/720p. en High Speed HDMI-kabels zijn geschikt voor resoluties van 1080p of hoger.

Je tv bepaald welke HDMI protocol je kunt gebruiken, en niet je HDMI kabel, high speed is in de meeste gevallen goed voor HDMI 2.0 en 2.1, normale HDMI kabels vind je bijna niet meer. Bij de goedkoopste e2 ontvangers wordt standaard al een High speed HDMI kabel bijgeleverd. ;)


Edited by Sagitarius, 30 May 2021 - 13:23.

73's

PE1AQZ


Re: Zgemma H9.2S en HDR #4 Marko1305

  • Senior Member
  • 140 posts

+2
Neutral

Posted 30 May 2021 - 13:40

Ja, ik ben het eens met alles wat je zei over HDMI-kabels. Maar mijn probleem is dat wanneer ik overschakel naar HDR / HLG-kanaal, de Zgemma H9S niet automatisch overschakelt naar HDR maar dat ik het handmatig moet doen. Ik heb een Samsung-tv die 4K HDR ondersteunt, maar het probleem is dat Zgemma niet automatisch overschakelt naar HDR wanneer ik overschak naar het HDR-kanaal. Als ik het handmatig doe, werkt alles perfect, maar het is onpraktisch en vermoeiend. Kun je video-instellingen verzenden of iets waarvan je denkt dat het het probleem veroorzaakt?
Mijn excuses in slecht Nederlands, ik heb dit geschreven met Google Translate.

Sent from my Mi 9T using Tapatalk

Re: Zgemma H9.2S en HDR #5 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 30 May 2021 - 14:27

Ja, ik ben het eens met alles wat je zei over HDMI-kabels. Maar mijn probleem is dat wanneer ik overschakel naar HDR / HLG-kanaal, de Zgemma H9S niet automatisch overschakelt naar HDR maar dat ik het handmatig moet doen. Ik heb een Samsung-tv die 4K HDR ondersteunt, maar het probleem is dat Zgemma niet automatisch overschakelt naar HDR wanneer ik overschak naar het HDR-kanaal. Als ik het handmatig doe, werkt alles perfect, maar het is onpraktisch en vermoeiend. Kun je video-instellingen verzenden of iets waarvan je denkt dat het het probleem veroorzaakt?
Mijn excuses in slecht Nederlands, ik heb dit geschreven met Google Translate.

 

De Zgemma schakelt toch niet naar HDR dat doet je Samsung tv, kennelijk kan jouw Samsung daar niet mee overweg. Maar ja Samsung heeft wel meer onhebbelijkheden zoals een slecht werkende HDMI-CEC. :(

Lees dit nog eens door https://www.samsung....es-6-4k-uhd-tv/


73's

PE1AQZ


Re: Zgemma H9.2S en HDR #6 Marko1305

  • Senior Member
  • 140 posts

+2
Neutral

Posted 30 May 2021 - 15:02

Nee, je verstond me niet goed. Mijn Samsung tv is geen probleem. Als ik de HDR handmatig aanzet op de Zgemma werkt alles perfect, ook de HDMI-CEC werkt perfect. Het probleem zit hem in het automatisch schakelen van HDR als ik overschakel naar HDR-kanaal, die functie werkt niet. Zgemma is de oorzaak van het probleem omdat het HDR niet automatisch aanzet als ik overschakel naar HDR-kanaal, maar ik moet HDR handmatig aanzetten om te werken. Ik denk dat het probleem zit in de stuurprogramma's voor Zgemma die niet meer worden bijgewerkt en dat probleem blijft bestaan.

Sent from my Mi 9T using Tapatalk

Re: Zgemma H9.2S en HDR #7 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 30 May 2021 - 15:19

Nee, je verstond me niet goed. Mijn Samsung tv is geen probleem. Als ik de HDR handmatig aanzet op de Zgemma werkt alles perfect, ook de HDMI-CEC werkt perfect. Het probleem zit hem in het automatisch schakelen van HDR als ik overschakel naar HDR-kanaal, die functie werkt niet. Zgemma is de oorzaak van het probleem omdat het HDR niet automatisch aanzet als ik overschakel naar HDR-kanaal, maar ik moet HDR handmatig aanzetten om te werken. Ik denk dat het probleem zit in de stuurprogramma's voor Zgemma die niet meer worden bijgewerkt en dat probleem blijft bestaan.

Sent from my Mi 9T using Tapatalk

Ik denk het niet, je tv bepaalt of hij naar HDR schakelt, hier werkt HDR het gewoon goed op Auto.

Je bent niet de enige met HDR problemen met een Samsung uhd, als je Nederlands een beetje kan volgen het regent daar van dit soort klachten https://eu.community...-hdr/m-p/561818


Edited by Sagitarius, 30 May 2021 - 15:21.

73's

PE1AQZ


Re: Zgemma H9.2S en HDR #8 Marko1305

  • Senior Member
  • 140 posts

+2
Neutral

Posted 30 May 2021 - 15:45

Ik begrijp dat er veel klachten zijn over Samsung tv's en HDR. Maar ik probeer je uit te leggen dat de oorzaak van dit probleem de Zgemma-box is. Ik heb een Android Box en als ik er HDR-films op afspeel, schakelt de tv automatisch over naar HDR omdat de Android Box hem een ​​HDR-signaal stuurt. Het probleem met Zgemma is dat het niet automatisch naar HDR kan overschakelen, die functie werkt niet. Als Zgemma zou overschakelen naar HDR, zou de tv ook overschakelen naar HDR, dat is het probleem. Als ik HDR handmatig aanzet in de instellingen op Zgemma werkt alles perfect maar het is onpraktisch zoals ik al schreef omdat ik HDR constant aan en uit zou moeten zetten als ik overschakel naar HDR-kanaal.

Sent from my Mi 9T using Tapatalk

Re: Zgemma H9.2S en HDR #9 Marko1305

  • Senior Member
  • 140 posts

+2
Neutral

Posted 30 May 2021 - 15:52

Ook vond ik veel van dezelfde gevallen op andere fora. Ik heb op geen enkel forum een ​​oplossing voor dit probleem gevonden en blijkbaar is er ook geen oplossing omdat het probleem in de Zgemma-apparaatstuurprogramma's(drivers) zit, die niet meer worden bijgewerkt. Het enige wat me nog rest is om te proberen een andere afbeelding te flashen, maar ik betwijfel of dat het probleem zal oplossen.

Sent from my Mi 9T using Tapatalk

Edited by Marko1305, 30 May 2021 - 15:53.


Re: Zgemma H9.2S en HDR #10 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 30 May 2021 - 15:55

Ik begrijp dat er veel klachten zijn over Samsung tv's en HDR. Maar ik probeer je uit te leggen dat de oorzaak van dit probleem de Zgemma-box is. Ik heb een Android Box en als ik er HDR-films op afspeel, schakelt de tv automatisch over naar HDR omdat de Android Box hem een ​​HDR-signaal stuurt. Het probleem met Zgemma is dat het niet automatisch naar HDR kan overschakelen, die functie werkt niet. Als Zgemma zou overschakelen naar HDR, zou de tv ook overschakelen naar HDR, dat is het probleem. Als ik HDR handmatig aanzet in de instellingen op Zgemma werkt alles perfect maar het is onpraktisch zoals ik al schreef omdat ik HDR constant aan en uit zou moeten zetten als ik overschakel naar HDR-kanaal.

Sent from my Mi 9T using Tapatalk

Als je dat begrijp over die vele klachten, dan snap ik niet dat je schuld toch aan de Zgemma geeft, zoals ik al diverse keren schreef hier werkt het met dezelfde Zgemma goed, mijn Philios Oled schakelt automatisch naar HDR. Het ligt dus aan je Samsung tv die niet automatisch schakelt naar HDR, het bewijs lever jezelf door handmatig HDR te forceren en dan werkt het wel. Geef het type tv eens dan kan ik gerichter zoeken of jij de enige met dit HDR probleem bent.


73's

PE1AQZ


Re: Zgemma H9.2S en HDR #11 Marko1305

  • Senior Member
  • 140 posts

+2
Neutral

Posted 30 May 2021 - 16:41

Het tv-model is Samsung QLED Q70R

Sent from my Mi 9T using Tapatalk

Re: Zgemma H9.2S en HDR #12 Marko1305

  • Senior Member
  • 140 posts

+2
Neutral

Posted 30 May 2021 - 16:46

Als ik handmatig HDR aanzet op de Zgemma werkt alles perfect, de tv herkent het HDR signaal en zet automatisch HDR aan. Het probleem is dat Zgemma HDR niet automatisch aanzet als ik overschakel naar HDR-kanaal, begrijp je dat? Als ik overschakel naar het HDR-kanaal, zendt Zgemma nog steeds een SDR-signaal, ook al staat de instelling HDMI HDR Type op Auto. De tv kan HDR niet inschakelen op het SDR-signaal. Ik ben er 100% zeker van dat het probleem in Zgemma zit. Op het apparaat (Android Box) dat ik gebruik om films af te spelen, als ik HDR-films afspeel, herkent de tv deze automatisch en schakelt over naar HDR.

Sent from my Mi 9T using Tapatalk

Re: Zgemma H9.2S en HDR #13 Marko1305

  • Senior Member
  • 140 posts

+2
Neutral

Posted 30 May 2021 - 16:48

Gebruik je ook OpenPli en welke versie? Zou je je video-instellingen kunnen sturen? Als deze optie voor u werkt, is er iets anders in de instellingen. Gebruikt u de ServiceApp- of AutoResolution-plug-in?

Sent from my Mi 9T using Tapatalk

Re: Zgemma H9.2S en HDR #14 korsan

  • Senior Member
  • 404 posts

+5
Neutral

Posted 1 June 2021 - 00:10

Getest met een Zgemma H9.S en H9 Twin met Openpli 8.0 zowel stable als nightly.
De Auto functie werkt bij mij helaas ook niet.

Met een andere hdmi 2.1 kabel, videomode op 2160p en diverse keren de box opnieuw gestart waren ook niet succesvol.

Maar zodra de Colorimetry en HDR type handmatig ingesteld worden(in AV settings) dan schakelt de tv juist wel naar HDR en/of HLG mode.
Bij mij gaat het icm een Sony XG9505.

 

Volgens mij zit het euvel in de Zgemma drivers en HDR passthrough in de Auto stand, want bij handmatig werkt deze wel goed.


Edited by korsan, 1 June 2021 - 00:13.

H9.Twin  :::  H9.2H :::  H9.S ::: HD1265 ::: H2H :::::::::: WaveFrontier T90: 1W, 3, 7, 13, 16, 19, 23, 28, 42E ::::::::::


Re: Zgemma H9.2S en HDR #15 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 1 June 2021 - 07:05

Ik heb ook een kennis met een Sony tv... en hij heeft deze tv inmiddels niet meer ivm precies deze rede.... en het gebeurde sinds een update van deze tv...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Zgemma H9.2S en HDR #16 Marko1305

  • Senior Member
  • 140 posts

+2
Neutral

Posted 1 June 2021 - 23:51

Getest met een Zgemma H9.S en H9 Twin met Openpli 8.0 zowel stable als nightly.
De Auto functie werkt bij mij helaas ook niet.
Met een andere hdmi 2.1 kabel, videomode op 2160p en diverse keren de box opnieuw gestart waren ook niet succesvol.
Maar zodra de Colorimetry en HDR type handmatig ingesteld worden(in AV settings) dan schakelt de tv juist wel naar HDR en/of HLG mode.
Bij mij gaat het icm een Sony XG9505.

Volgens mij zit het euvel in de Zgemma drivers en HDR passthrough in de Auto stand, want bij handmatig werkt deze wel goed.

Ja, het werkt ook voor mij als ik handmatige aanpassing gebruik, maar de automatische functie werkt niet. Ik ben het ermee eens dat stuurprogramma's het probleem zijn, we moeten het probleem naar de klantenondersteuning van Zgemma sturen.

Sent from my Mi 9T using Tapatalk

Re: Zgemma H9.2S en HDR #17 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 2 June 2021 - 07:37

Dan kun je lang wachten, er zit al jaren een bug in de HDMI aansluiting, had eerst een mutant HD60 en nu een 2 Zgemma' H9SE met dezelfde chipset en die geven problemen bij gebruik van ARC. Het probleem is dat de voeding van de HDMI poort afgaat bij standby en deep standby. Wil het goed werken moet ik de ontvanger aan laten staan.

Onze gewaardeerde @WTE heeft daar al eens melding van gemaakt en kende het probleem, ze kennen het probleem bij de fabrikanten maar doen er geen moer aan, zeer frustrerend is dat.

Maar nogmaals bij mijn Philips Oled werkt Auto HDR prima hij schakelt netjes om naar HDR als er een uitzending in HDR is en dat is niet altijd het geval.


73's

PE1AQZ


Re: Zgemma H9.2S en HDR #18 korsan

  • Senior Member
  • 404 posts

+5
Neutral

Posted 2 June 2021 - 11:23

Ligt dit soms aan de chipset(Hislicon) of komt dit door de fabrikant(Zgemma).

Want wanneer dit handmatig ingesteld wordt(HLG), forceerd de box de ingestelde waarde(in AV settings) begrijp ik van @Sagitarius.
Vervolgens wordt dit geaccepteerd door de TV(*toestellen met volwaardige ondersteuning voor HLG op alle hdmi inputs).
En dit werkt uiteraard goed!

Maar zodra de box het HLG signaal auto stuurt, dan is dit dus geen geforceede signaal meer.

Waardoor bepaalde TV toestellen of TV's met eigenwijze firmware dit niet herkennen en zeggen dan, ja ik kan hier niks mee!
 

Kan Zgemma er dan niet voor zorgen door het HLG en de Colorimetry(BT.2020) geforceerd te sturen wanneer er gezapped wordt naar een service/mediafile met HLG/HDR en 10bit/BT.2020?
Volgens mij een verbeterpunt voor de fabrikant(en) aangezien HLG/HDR in opkomst is, bijv Euro2020 en de olympische spelen.


H9.Twin  :::  H9.2H :::  H9.S ::: HD1265 ::: H2H :::::::::: WaveFrontier T90: 1W, 3, 7, 13, 16, 19, 23, 28, 42E ::::::::::


Re: Zgemma H9.2S en HDR #19 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 2 June 2021 - 11:52

Bij nader inzien en de instellingen nog eens nagekeken te hebben, heb ik ook hetzelfde probleem als de andere heren bij mijn Zgemma H9SE, sorry voor de verkeerde informatie. :blink:   Op mijn ULTIMO 4K werkt het wel goed op Auto en daar had ik gekeken ze ''staan'' op elkaar, aangesloten op de Philips 804 Oled, dan vergis je je zo naar welke ontvanger je kijkt. :rolleyes: Het is dus een duidelijke HighSilicon gerelateerde bug, een van de andere bugs, zoals ik schreef dat ARC niet meer werkt als de Zgemma (HD60) in standby en deep standby staat. :(


Edited by Sagitarius, 2 June 2021 - 11:57.

73's

PE1AQZ


Re: Zgemma H9.2S en HDR #20 Marko1305

  • Senior Member
  • 140 posts

+2
Neutral

Posted 6 June 2021 - 07:44

We moeten contact opnemen met de klantenservice van Zgemma om een ​​probleem met de stuurprogramma's te melden.

Sent from my Mi 9T using Tapatalk


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users