Jump to content


Photo

Snelheid box zgemma vs vu+


  • Please log in to reply
53 replies to this topic

#1 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 23 February 2021 - 23:43

In een eerder topic had ik advies gevraagd over de aankoop van een zgemma ontvanger. Een kennis van mij had aan mij gevraagd om voor hem een nieuwe box te kopen. Dat is dus een zgemma h7c geworden. Nadat ik deze box geflashed had met pli 8.0 en de gebruikelijke diverse instellingen geactiveerd had viel mij iets raars op.

Ikzelf heb een vu+ ultimo4k en een vu+ duo4k in gebruik, gemiddeld drie tot vijf keer zo duur als de zgemma maar deze zgemma is qua snelheid een speedboot en mijn vu boxen zijn qua snelheid net roeibootjes.

Bij alles wat ik doe met de zgemma, zoals zappen of in het menu gaan, alles gaat supersnel terwijl dit bij mijn vu boxen super traag gaat.
Het zappen van de zenders met de zgemma duurt een seconde maar bij mijn vu boxen kan dit wel 4 seconden duren voordat de andere zender komt.

Is dit normaal of gaat er in mijn vu boxen iets niet helemaal zoals het moet gaan? Ik was echt verbaasd hoeveel snelheidsverschil er zit in de relatief goedkope zgemma vergeleken met mijn dure vu+ boxen.

Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,622 posts

+1,739
Excellent

Posted 24 February 2021 - 00:19

Om te beginnen, prijs heeft niks met snelheid te maken. Je kunt een h7c niet vergelijken met een VU+ modulaire box. Net zoals de uitvoering van een auto niks zegt over hoe hard die rijden kan.

 

Wat zappen betreft zijn er twee dingen anders: de zgemma laat beeld zien voordat er een sync is, de vu+ wacht op een sync. Dat geeft de illusie van snelheid, maar in beide gevallen is de sync er op hetzelfde moment. Daarnaast heeft de Duo 4K FBC tuner modules. Die zijn technisch complexer (8 tuners op 2 inputs) dan een simpele enkelvoudige tuner zoals de h7c die heeft, en dat vertaalt zich een langzamere zap tijd.

 

Wat CPU betreft hebben ze allebei een ARMv7 core, de h7c een dual-core Cortex A-15 op 1.7Ghz, de Duo 4K een quad-core Cortex A-53 op 1.8Ghz (en niet de 2.1Ghz die VU+ op hun website zet). Gegeven het feit dat de GUI (enigma) zelf niet multi-threaded is maakt het wat processor kracht nauwelijks iets uit. Enigma heeft wel wat meer te doen op een Duo 4K, ook aan die kant is een FBC tuner complexer, en denk ook aan het feit dat de display bij elke handeling geupdate moet worden. Ook het feit dat de Cortex A-53 (een 64bit processor) op 32bit loopt zal ook nog wel enige invloed hebben.

Daarnaast heb je nog externe zaken die van invloed kunnen zijn, denk aan picons, en de snelheid van het medium waarop ze staan.

 

Kortom, "super traag" is een subjectief begrip. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #3 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,462 posts

+114
Excellent

Posted 24 February 2021 - 09:01

En wellicht ook de aangesloten extra hardware... Toevallig heb ik een vergelijkbare set. Een Ultimo 4K BTE met alle tunersloten gevuld en o.a. een Mut@nt HD60 en een Xsarius Galaxy 4K.. Ook daar valt de snelheid van zappen op... De volle bak heeft display (Geen LCD4Linux) en lijkt iets trager. De HD60 zapt het snelst en de Xsarius zit daat tussenin... Lijkt dus puur de refresh van het display te zijn... Overigens is de VU+Ultimo 4K echt niet supertraag (daar moet je mijn oeroude DM500HD voor nemen).
Heb weliswaar geen OpenPli, maar alle boxen hebben dezelfde firmware, OScam en Picons... Dat is alles..
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #4 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 February 2021 - 11:23

De HD60 is idd mijn snelste ontvanger met zijn HighSilicon chipset, daar kan de Ultimo4k niet aan tippen, maar de Ultimo4 vind ik over het geheel wat soepeler in gebruik. B)


73's

PE1AQZ


Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #5 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 24 February 2021 - 11:39

Ik verbaas me wel een beetje over de vier seconden welke genoemd worden.
Vier seconden in combinatie met een CI zou ik me nog iets bij voor kunnen stellen maar in combinatie met een lokale kaart is vier seconden best wel traag te noemen.
Ikzelf kijk voornamelijk via de kabel, im heb toch echt binnen een seconde beeld na een zap alleen hoeft een FBC-DVB-C natuurlijk minder te doen dan de satelliet versie.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #6 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,462 posts

+114
Excellent

Posted 24 February 2021 - 11:43

Bij mij is het zappen ook met een seconde klaar op de VU+Ultimo4K... Een reboot duurt 28 seconde tot beeld.... Op de HD60 nog geen 15 seconde....
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #7 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 24 February 2021 - 11:53

Ja, dat is wel een dingetje, het laden van de drivers van de Vu's...


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #8 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,462 posts

+114
Excellent

Posted 24 February 2021 - 12:37

Ja, dat is wel een dingetje, het laden van de drivers van de Vu's...

Ach, hoe vaak reboot je een superstabiel systeem :)
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #9 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 February 2021 - 12:59

Ja maar toch, als een goedkoop lor als een HD60 met een HighSilicon chip in een mum van tijd opstart kun je je afvragen waar dat dan inzit.

Op papier heeft de Ultimo4k een snellere processor maar in de praktijk blijkt dat dus niet, ik heb een Ultimo 4k maar ik heb er gewoon niets mee het is gewoon niet mijn merk. :mellow:

Maar ja mijn oude vertrouwde Xtrend (10 en 8k) was aan vernieuwing toe, en ik wilde FBC tuners hebben dus was er weinig keus, maar het klikt gewoon niet tussen mij en dit te dure merk. :(


Edited by Sagitarius, 24 February 2021 - 13:01.

73's

PE1AQZ


Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #10 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,462 posts

+114
Excellent

Posted 24 February 2021 - 13:15

Nou ja, te duur is wellicht niet objectief. Mijn DM8000 kostte €1100 met alles erop en eraan. De VU+Ultimo4K €578 met alles erop en eraan... Maar wellicht ben je er snel van verlost. Naar geruchten maakt Marusys geen boxen meer en hebben zich op educatief materiaal gestort. De VU+ fabriek levert niks nieuws meer uit. Sterker nog: ze gebruiken de voorraad SoC's van de Ultimo4K voor de VU+Duo4Kse... Zou me niet verbazen als dit de laatste VU+ stuiptrekkingen zijn...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #11 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 February 2021 - 14:02

Te duur is naar mijn inziens wel degelijk objectief in vergelijk met de HD60 daar betaalde ik 99 euro voor en die kan technisch hetzelfde als de Ultimo4k die voor mij maar 1 voordeel heeft dat hij FBC tuner ondersteuning heeft. En dat display daar kick ik niet op.

En praat me niet over Dream ook zo'n te duur snob merk :P


73's

PE1AQZ


Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #12 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,462 posts

+114
Excellent

Posted 24 February 2021 - 15:00

Tsja, keuze, keuze... De DM8000 was toen wel je van het met 4 tuners en 4 * CI slot én DVD. Voor die tijd zeer innovatief. Tegelijk kijken en opnemen (welk ding kon dat toen überhaubt). Ik heb er lang voor moeten sparen, maar het was het me waard. De box is nu 10 jaar oud en is 100% werkend weer in de box gegaan. Dat mag je best kwaliteit noemen...

Om een single tuner nu te vergelijken met een multi-tuner is ook niet objectief. De HD60 zou ook meer kosten als het de mogelijkheden van de Ultimo4K o.i.d. zou hebben.. Persoonlijk denk ik (aanname) dat een HD60 of zelfs een Ultimo4K zeker geen 10 jaar gaat werken...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,622 posts

+1,739
Excellent

Posted 24 February 2021 - 15:49

Ja maar toch, als een goedkoop lor als een HD60 met een HighSilicon chip in een mum van tijd opstart kun je je afvragen waar dat dan inzit.

 

Dat zei Tech al, de drivers, en dan vooral het security systeem in de drivers, de boxen hebben een hidden partitie met een cryptografische sleutel die met de hardware moet matchen. En dat verwerken duurt even.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,622 posts

+1,739
Excellent

Posted 24 February 2021 - 15:54

Ik heb hier even naar sat zaptijden zitten kijken (Duo 4K).

 

Tussen FTA zenders (even de duitsers gepakt) is het 1 - 1,5 seconde max. Voor zenders die mijn cardserver moeten raadplegen is het tot een seconde meer.

 

Let wel, deel hiervan is perceptie. De VU+ geeft pas beeld na een lock + sync, andere boxen al na een lock (dan heb je beeld met geluid nog niet gesynct), dat geeft de illusie van sneller zappen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #15 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 February 2021 - 16:52

Ja het hele leven is een perceptie :lol:  Maar het snelheids verschil is toch wel erg groot tussen een HD60  en een Ultimo4k, dat verklaart  dan nog niet het prijsverschil van bijna 400 euro. :o

Tja en dat de drivers en het security systeem snelheid kosten, lijkt me niet relevant, eerder een minpunt, waarom heeft de HD60 die ellende dan niet, kennelijk kan het ook zonder die drivers en zgn security, zonder op snelheid in te hoeven boeten.

 

En de mindere kwaliteit zoals Mimisiku beweerde daar heb ik bij mijn goedkope HD60 nog niets van gemerkt alles doet wat het moet doen.

Autofabrikanten hebben daar ook zo'n handje van, wij verkopen kwaliteit dus mogen wij zijn duurder zijn, ja hoor maar ze staan vaak wel het hoogst genoteerd in de klachten top tien.

Mijn (Japans) automerk wat ik al jaren rijd is stukken goedkoper betrouwbaarder en zuiniger, en scoort het hoogst in de klant tevredenheids onderzoeken. :rolleyes:


Edited by Sagitarius, 24 February 2021 - 16:54.

73's

PE1AQZ


Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #16 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,622 posts

+1,739
Excellent

Posted 24 February 2021 - 17:41

Als je die 400 euro had neergeteld uitsluitend vanwege de snelheid, dan ben je erg dom bezig geweest. 

 

De kosten zitten niet in de broadcom chip, maar in alles er omheen. Je vergelijkt dus een appel met een kist citroenen...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #17 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 24 February 2021 - 17:52

Ik kocht eens een DM7025, wat een ellende. 2x voeding vervangen, en 3x een partijtje condendatoren vervangen. Ik was wel even klaar met het top merk (toen nog wel).
Nu een HD51, als je het kastje openmaakt zit er ook bijna niets in dat übethaupt kapot kan.

Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #18 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 24 February 2021 - 17:56

Toch mag je de DM8000 en de 70xx niet met elkaar vergelijken, de DM8000 is toch echt een stukkie hoogwaardiger opgebouwd dan elk ander DMM product ooit gebouwd is, jammer dat ze dat niet doorgezet hebben, dan was het misschien nog wel iets met ze geworden.

 

Ik heb hier ook nog een DM8000 staan waarmee ik regelmatig even testwerk mee doe, als het ding eenmaal opgestart is, valt er best wel goed mee te werken :)

 

In elk geval is de prijs kwaliteit van de huidige DMM producten ver te zoeken.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #19 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,462 posts

+114
Excellent

Posted 24 February 2021 - 18:20

Tsja, bij DMM is het nu gewoon goedkope Chinese OEM.. En dat merk je aan alles... Met het failliet van Dream Multimedia GmbH is de kwaliteit ook verdwenen...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Snelheid box zgemma vs vu+ #20 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 February 2021 - 19:16

Als je die 400 euro had neergeteld uitsluitend vanwege de snelheid, dan ben je erg dom bezig geweest. 

 

De kosten zitten niet in de broadcom chip, maar in alles er omheen. Je vergelijkt dus een appel met een kist citroenen...

Daar heb ik hem ook niet voor gekocht schreef ik eerder, ik had geen keus en alleen omdat deze FBC tuners ondersteund heb ik meer moeten uitgeven, anders had ik het gewoon bij de ET10K of HD60 gehouden. 

Je schrijft dat ik appels met peren vergelijk en alles er omheen naar jouw idee de kwaliteit zou bepalen, nou een uit één plaat geperste kast met een plastic frontje ervoor zijn echt de kosten niet of bepalen de betere kwaliteit van VU. Of zijn het de f connectoren en plugjes en zwarte schroefjes die de hogere prijs rechtvaardigen, ik dacht het toch niet. :huh:

En de langere levensduur is tegenwoordig ook geen argument meer zoals in de Dream tijd, de sw is binnen 3 jaar al niet meer up to date omdat de techniek niet stilstaat, kijk maar naar de telefoontjes na 3 jaar is de sw ondersteuning al over. Met enigma 2 is dat gelukkig iets langer omdat dit hobby werk is en door een selecte gebruikersgroep wordt onderhouden, maar als dit commercieel zou zijn is dat na 3 jaar echt wel over. :wacko:


Edited by Sagitarius, 24 February 2021 - 19:18.

73's

PE1AQZ



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users