Jump to content


Photo

Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders


  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 1 June 2021 - 18:52

Ik heb sinds kort een vreemd verschijnsel bij het inschakelen van mijn VU+ Solo2. Als ik deze uitzet terwijl hij is afgestemd op bijvoorbeeld NPO2 en ik schakel hem later weer in, dan verschijnt er "afstemmen mislukt". Schakel ik dan naar NPO1 en gelijk weer terug naar NPO2, dan heb ik beeld.

 

Ik heb net de ontvanger teruggebracht naar de fabrieksinstellingen en toen ontdekte ik dat bij het instellen van de tuners op diseq /a/b/c/d en de poorten op automatisch, er geen enkele satelliet wordt gevonden. Stel ik daarna handmatig Astra 19, 23 en 28 in, dan werkt alles. Met uitzondering van het eerste verschijnsel, dat blijft.

 

Het lijkt er op dat de aansturing van de LNB niet goed meer werkt, maar de vraag is, is het de Solo2 of de LNB?

 

Heeft iemand dit al eens eerder gezien en een suggestie om het op te lossen?

 

Vast bedankt.


Edited by evl, 1 June 2021 - 18:52.


Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #2 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,530 posts

+140
Excellent

Posted 1 June 2021 - 21:53

Misschien de coax eens controleren, of in ieder geval de aansluitingen.
Wat ook nog kan is dat de voedingsspanning wat afwijkt ten opzichte van normale waarden.
Dus dit eens goed nalopen allemaal.

Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #3 Frans B

  • Senior Member
  • 110 posts

0
Neutral

Posted 1 June 2021 - 22:10

Idd de coax en alle connectoren eens goed nakijken. Is een lastige storing. De VU+solo2 heeft volgens mij ook een externe voedingsadapter? Die kan ook het probleem zijn.



Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #4 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 2 June 2021 - 10:23

Ik zal de aansluitingen aan beide zijden eens na lopen. Zou wel toevallig zijn als het op beide kabels, elke tuner heeft er een, is.

Ik zal ook eens naar de adapter kijken.

 

Er is niet toevallig bij de overgang van Openpli 7 naar 8 een instelling veranderd die de Diseq stuurspanning regelt? Dat iemand weet?



Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #5 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 2 June 2021 - 10:36

Hmm, de externe adapter levert maar 1 spanning, dus als die niet goed meer zou zijn, dan mag je verwachten dat de hele ontvanger niet meer werkt.

 

De connectoren aan de kant van de ontvanger lijkt niks mis mee te zijn, zoals verwacht. Voor de zekerheid even losgehaald en weer vastgedraaid. Nu de LNB maar eens gaan controleren. Het gekke is dat het probleem zich voor doet bij zenders op dezelfde poort/satelliet. NPO1 en NPO2 zitten beide op Astra 23.

 

Ik dacht eerst even dat Canal Digitaal al aan het experimenteren was met veranderde codering, waardoor Oscam in de war is alleen op bepaalde transponders de benodigde gegevens kan vinden...



Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #6 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 2 June 2021 - 10:39

En om het ene probleem op het ander te stapelen is mijn TV er ook nog eens mee gestopt om HDMI CEC (Anynet+) te verwerken. Reageert ineens niet meer op de Chromecast, VU+ Solo2 of Playstation, terwijl de AV-receiver wel reageert op de Solo. Het moet niet gekker worden...



Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #7 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,807 posts

+187
Excellent

Posted 2 June 2021 - 10:46

Er zijn wel wat aanpassingen m.b.t. HDMI-CEC  gedaan in 8.0 https://wiki.openpli...eleasenotes-8.0, dus sowieso eens nalopen voor de zekerheid.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #8 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 2 June 2021 - 11:22

Bedankt voor de tip. Ga ik gelijk doen. Maar de TV ziet ook de Chromecast en Playstation 3 niet meer, dus ik heb weinig hoop :-(



Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #9 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,807 posts

+187
Excellent

Posted 2 June 2021 - 12:39

MIsschien dat je het merk TV kunt noemen, alhoewel dit een PLi forum is, je weet nooit ;) Ook daar zou ik de instellingen zeker even controleren, je weet maar nooit wat er bij een (auto) firmware update allemaal kan mis gaan cq. naar default gezet kan worden..


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #10 ringlord

  • Senior Member
  • 64 posts

0
Neutral

Posted 2 June 2021 - 14:25

ik heb ook problemen met "afstemmen mislukt" op mijn VU+ DUO.  Ook Diseqc A/B/C/D.

Ik had dit gepost in een andere topic, daar werd me verteld naar de condensatoren te kijken, maar ik heb die al eens ooit vervangen.

Ik zeg niet dat het hetzelfde probleem is, maar wel toeval dat het probleem op ongeveer dezelfde tijd opduikt.



Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,706 posts

+1,741
Excellent

Posted 2 June 2021 - 15:27

Zit er een harde schijf (een echte 3,5" roterende dus) in jullie Duo? Zo ja, haal die eens van de stroom af, en kijk eens of het dan minder (of weg) is?

 

Naast de (op)start stroom van de harde schijf zijn de tuners de grootste stroomverbruikers, en dus de eerste waaraan je merkt dat er iets met de stroomvoorziening is. Zeker bij het opstarten van de box, waarbij de drive moet opspinnen, zal er veel stroom gevraagd worden.

 

Het feit dat er condensatoren zijn vervangen sluit geen voedingsprobleem uit, dat ligt er aan welke zijn vervangen, door welke (en of er een keramische parallel aan is gezet voor RF filtering), en hoe heet het binnen in de box wordt.

 

Ik had zelf mijn disk altijd is slaap modus staan, en op een gegeven moment herstartte de box altijd als er een opname begin, en de disk daarvoor moest gaan opspinnen...


Edited by WanWizard, 2 June 2021 - 15:29.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #12 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 3 June 2021 - 09:50

MIsschien dat je het merk TV kunt noemen, alhoewel dit een PLi forum is, je weet nooit ;) Ook daar zou ik de instellingen zeker even controleren, je weet maar nooit wat er bij een (auto) firmware update allemaal kan mis gaan cq. naar default gezet kan worden..

Het is een Samsung, maar HDMI CEC is ondertussen opgelost. Ik had de fabrieksinstellingen al teruggezet en de stekker er uit gehad, zonder resultaat. Uiteindelijk vond ik iemand via Google die hetzelfde had gehad en het opgelost had met de stroom eraf halen. Dat had ik al gedaan, maar blijkbaar niet lang genoeg. Na een paar minuten geen stroom, werkte het weer. Er was blijkbaar iets in de war geraakt dat niet door een reset werd gecorrigeerd en dat een volledige interne ontlading nodig had. Raar, maar waar.

 

Nu de afstemming mislukt nog, waar het eigenlijk om ging. Coax en connectoren lijken ook het probleem niet te zijn.



Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #13 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 3 June 2021 - 11:44

Al handmatig kanalenscan uitgevoerd?

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #14 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 3 June 2021 - 16:40

Al handmatig kanalenscan uitgevoerd?

 

Ik weet niet zeker of ik die vraag begrijp. Handmatig?

 

Ik heb de ontvanger teruggebracht naar de fabrieksinstellingen en daarna de ontvanger een scan laten doen om mijn kanalen weer terug te krijgen. De kanalen zijn het probleem niet. Alle kanalen doen het, zodra de afstemming een keer gelukt is. Het gaat er juist om dat de ontvanger bij meerdere kanalen niet opnieuw af kan stemmen als de ontvanger uit is geweest.

 

Het is trouwens niet alleen na het uitzetten, maar ook als ik een opname heb afgespeeld. Daarna lukt afstemmen op het kanaal dat het ervoor nog deed niet meer. Pas als ik heen en weer geschakeld heb naar/van NPO1, kunnen alle kanalen weer afstemmen.



Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #15 ringlord

  • Senior Member
  • 64 posts

0
Neutral

Posted 5 June 2021 - 09:19

@evl  bij mij was de reden voor het 'afstemmen mislukt' uiteindelijk het feit dat mijn schotel niet meer correct stond uitgericht.

 

Ik was ook eerst naar andere oorzaken beginnen zoeken, maar het meest evidente vergeten we soms om eerst te doen.

 

Volgens mij was door een recente storm de schotel een beetje verdraaid en daardoor kreeg ik vergelijkbare symptomen.



Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #16 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,807 posts

+187
Excellent

Posted 5 June 2021 - 11:11

 

MIsschien dat je het merk TV kunt noemen, alhoewel dit een PLi forum is, je weet nooit ;) Ook daar zou ik de instellingen zeker even controleren, je weet maar nooit wat er bij een (auto) firmware update allemaal kan mis gaan cq. naar default gezet kan worden..

Het is een Samsung, maar HDMI CEC is ondertussen opgelost. Ik had de fabrieksinstellingen al teruggezet en de stekker er uit gehad, zonder resultaat. Uiteindelijk vond ik iemand via Google die hetzelfde had gehad en het opgelost had met de stroom eraf halen. Dat had ik al gedaan, maar blijkbaar niet lang genoeg. Na een paar minuten geen stroom, werkte het weer. Er was blijkbaar iets in de war geraakt dat niet door een reset werd gecorrigeerd en dat een volledige interne ontlading nodig had. Raar, maar waar.

 

 

MooI dat dit (deel) is opgelost.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #17 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 8 June 2021 - 16:25


MooI dat dit (deel) is opgelost.

 

 

 

Vond ik ook :-)
 



Re: Soms "afstemmen mislukt" op specifieke zenders #18 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 8 June 2021 - 16:32

@evl  bij mij was de reden voor het 'afstemmen mislukt' uiteindelijk het feit dat mijn schotel niet meer correct stond uitgericht.

 

Ik was ook eerst naar andere oorzaken beginnen zoeken, maar het meest evidente vergeten we soms om eerst te doen.

 

Volgens mij was door een recente storm de schotel een beetje verdraaid en daardoor kreeg ik vergelijkbare symptomen.

 

Ik zal later de schotel nog eens controleren, maar ik denk niet dat dit het probleem is. Als afstemmen wel gelukt is, heb ik namelijk ruim 14 dB signaal op NPO1.

 

Ik heb nu NPO1 als opstartzender ingesteld, ook na standby. Op die manier staat de ontvanger na inschakelen altijd op NPO1, waarop afstemmen wel lukt. En daarna lukt afstemmen op de probleemzenders ook altijd. Na op NPO1 te hebben afgestemd werkt ook de autodetectie van de satellieten bij de tunerafstemming.

 

Nog steeds een (wazig) probleem dus, maar met een redelijk lapmiddel. Ik wacht liever even af met investeren in andere apparatuur als de gevolgen van de plannen van CD mbt tot verplicht gebruik van een (hun) CI-module duidelijk zijn. Als ik nu opneem, dan is dat vaak van meer dan 1 zender tegelijk. De vraag is of dat straks nog kan. Is dat niet meer zo, dan heeft CD eigenlijk geen meerwaarde meer voor mij. Dan kan ik net zo goed een abonnement nemen via mijn ISP. Dat is goedkoper.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users