Jump to content


Photo

Vreemde gewaarwording


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Emperor

  • Senior Member
  • 68 posts

+1
Neutral

Posted 27 July 2021 - 18:32

Beste allemaal,

 

Sinds een week of twee is er wat vreemds aan de hand. Als bij ons in de kamer de plafondventilator draait, de tv en mijn VU Uno 4K SE staat aan en we zetten de plafondventilator in de kamer uit via de lichtschakelaar aan de muur, maar ook hetzelfde geldt voor de ventilator in de slaapkamer, gaat het beeld voor 1 á 2 seconden op zwart en is daarna gewoon weer normaal. De woningbouw heeft met speciaal apparatuur getest, maar de stroomspanning bleef ongewijzigd, dus constant. De beste man van de woningbouw vroeg me of ik de tv even op youtube app wil zetten en heb een youtube kanaal afgespeeld. Dus weer aan de test onderworpen door de ventilator via het lichtschakelaar uit te zetten. En dat bracht geen enkel probleem met zich mee.

Dus kwamen we tot de conclusie dat het aan de VU Uno 4K SE lag. Op een één of andere manier schijnt het te reageren met het uitzetten van de plafondventilator.

Ik wil bij deze aan jullie vragen of jullie ook zoiets meemaken, of mee gemaakt hebben. Weten jullie wat er gaande zou kunnen zijn?

 

Grtz Emperor


Groetjes Emperor     VU+ Uno 4K SE i.c.m.  CanalDigitaal card  Card draait op Oscam

 


Re: Vreemde gewaarwording #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 27 July 2021 - 18:35

Valt op dat moment ook de ontvangst weg (dB of SNR even naar 0)? Desnoods even de satfinder installeren zodat je de info in een grote balk op het scherm hebt?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vreemde gewaarwording #3 Emperor

  • Senior Member
  • 68 posts

+1
Neutral

Posted 27 July 2021 - 18:43

Het beeld ging helemaal op zwart, dus kon niet zien of de ontvangst weg viel. Maar ik heb geen satfinder. Het display van de ontvanger bleef wel aan. Dus denk ik dat het signaal ff wegviel. Maar omdat ik geen satfinder heb, kan ik de signaal uitlezing ook via het display zien, en zo ja, hoe kan ik het instellen voor mijn display van de ontvanger?

 

Grtz Emperor


Groetjes Emperor     VU+ Uno 4K SE i.c.m.  CanalDigitaal card  Card draait op Oscam

 


Re: Vreemde gewaarwording #4 Jork

  • Senior Member
  • 756 posts

+13
Neutral

Posted 27 July 2021 - 18:46

Had ooit een vrij lange Hdmi kabel in gebruik van matige kwaliteit. Dat was toen bij mij een oorzaak.

Edited by Jork, 27 July 2021 - 18:49.


Re: Vreemde gewaarwording #5 Emperor

  • Senior Member
  • 68 posts

+1
Neutral

Posted 27 July 2021 - 18:49

De HDMI die ik gebruik, is van goed kwaliteit en is 1.5 meter lang.

 

Grtz Emperor


Groetjes Emperor     VU+ Uno 4K SE i.c.m.  CanalDigitaal card  Card draait op Oscam

 


Re: Vreemde gewaarwording #6 Seije017

  • Senior Member
  • 72 posts

0
Neutral

Posted 27 July 2021 - 19:17

Werkt dat via een schakelaar of afstandsbediening?
ik heb het volgende met mijn gigablue 

heb ik deze op de ziggo zender ID staan en stuurd mijn KlikAanKlikUit centrale een signaal uit 

staat het beeld heel even stil

deze actie stoort elkaar dus 

misschien bij jou ook zoiets



Re: Vreemde gewaarwording #7 Emperor

  • Senior Member
  • 68 posts

+1
Neutral

Posted 27 July 2021 - 19:22

Het gaat via het lichtschakelaar en niet via de afstandsbediening.

 

Grtz Emperor


Groetjes Emperor     VU+ Uno 4K SE i.c.m.  CanalDigitaal card  Card draait op Oscam

 


Re: Vreemde gewaarwording #8 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,637 posts

+459
Excellent

Posted 27 July 2021 - 22:00

Die ventilator is een inductieve belasting welke na het uitschakelen best wel een verstoring in het net kan opleveren welke er vervolgens voor zorgt dat de hdmi ingang van een scherm even ‘raar’ gaat doen, mijn tv doet dat als ik een TL lamp aanzet, daar zit een voorschakel apparaat in welke in combinatie met een starter ook rare (inductie) spanningen oplevert.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vreemde gewaarwording #9 Emperor

  • Senior Member
  • 68 posts

+1
Neutral

Posted 28 July 2021 - 08:16

Ok, de één met TL en de ander met plafondventilator. Hoe kan ik, kunnen we daar tegen wapenen zodat dit niet weer kan voorkomen?

 

Grtz Emperor


Groetjes Emperor     VU+ Uno 4K SE i.c.m.  CanalDigitaal card  Card draait op Oscam

 


Re: Vreemde gewaarwording #10 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 28 July 2021 - 08:32

Ok, de één met TL en de ander met plafondventilator. Hoe kan ik, kunnen we daar tegen wapenen zodat dit niet weer kan voorkomen?

 

Grtz Emperor

Je zou kunnen proberen een ferriet kern om je (hdmi) kabel te doen, ik heb die om sommige (gevoelige) kabels zitten omdat ik gelicenseerd zendamateur ben. ;)  

 

ferrietkern-per-stuk.jpg


Edited by Sagitarius, 28 July 2021 - 08:34.

73's

PE1AQZ


Re: Vreemde gewaarwording #11 Emperor

  • Senior Member
  • 68 posts

+1
Neutral

Posted 28 July 2021 - 09:21

Dat is het proberen waard. Maar waar plaats ik de ferriet kern? Vlakbij de ingang of vlak bij de uitgang?

 

Het doet me een beetje denken aan bougies dat radio en tv ontstoord zijn. Jullie kennen dat verhaal vast en zekers nog wel.

 

Maar bedankt voor de tip Sagitarius ;)

 

Grtz Emperor


Groetjes Emperor     VU+ Uno 4K SE i.c.m.  CanalDigitaal card  Card draait op Oscam

 


Re: Vreemde gewaarwording #12 Emperor

  • Senior Member
  • 68 posts

+1
Neutral

Posted 28 July 2021 - 11:24

Het probleem is opgelost, dankzij Sagitarius. Ik heb twee ferriet ontstoorders gekocht en heb ze bij elke stekker eentje geplaatst. Dus aan het begin van de HDMI en het einde van de HDMI kabel. Het werkt perfect.

Nogmaals dank voor de tip.

 

Grtz Emperor


Groetjes Emperor     VU+ Uno 4K SE i.c.m.  CanalDigitaal card  Card draait op Oscam

 


Re: Vreemde gewaarwording #13 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 28 July 2021 - 12:17

Graag gedaan, normaal heb je er maar 1 nodig en zet die bij de ingang van een device die zijn nl het gevoeligst voor inkomende rf storingen.

Ik heb hier bakken vol van allerlei ferriet materiaal, omdat ik vroeger nog wel eens last had dat ik RF inspraak had op audio apparatuur, door mijn amateur zenders, en dan doet een ferrietkraal al heel veel goed werk. :)

Je zag die ferrietkernen ook vaak bij losse computermonitoren, daar kwam vaak een bak storing uit door die geschakelde voedingen, en je had dan geen enkele ontvangst op de hf amateurbanden. :angry:


73's

PE1AQZ



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users