Jump to content


Photo

Uitrichten schotel camping


  • Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 ivos83

  • Senior Member
  • 146 posts

+1
Neutral

Posted 29 July 2021 - 13:33

Dag mede-forummers,

Kunnen jullie eens met mij meedenken bij het volgende? Ik ben op de camping in Kroatië en probeer mijn schotel met statiefje uit te richten (64cm Triax met DuoLNB). Zgemma h2h ontvanger en CD kaart. Dit lukte tot dusver altijd prima met hulp van de signaal zoeker in OpenPLi. Dit keer kreeg ik steeds een groen stop scherm waarna ik de box nieuw geflasht heb. De box is daarmee uiteraard weer helemaal leeg en heeft nog geen zenderscan gehad. Ik vraag me nu even af of ik wel iets ga zien in de signaal zoeker nu de box weer naar fabrieksinstellingen is. Ik heb oscam en de kanalenlijst van Hans erop staan en zet de ontvanger bijv. op SBS6 en ga dan naar de signaalzoeker.

Het zicht richting Astra3 is niet helemaal 100% vrij maar ik kan me niet voorstellen dat de signaal zoeker niet een paar procent uitslaat...

Re: Uitrichten schotel camping #2 ivos83

  • Senior Member
  • 146 posts

+1
Neutral

Posted 29 July 2021 - 14:28

Inmiddels wel bereik op de Astra 1 maar Astra 3 helemaal niets

Re: Uitrichten schotel camping #3 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 29 July 2021 - 14:45

Slee van je duo LNB wel aangepast? In NL is dat 11 graden. In Kroatië zal dat anders zijn... Call Sprietje for détails.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Uitrichten schotel camping #4 ivos83

  • Senior Member
  • 146 posts

+1
Neutral

Posted 29 July 2021 - 14:52

Ik heb de Astra3 zijde in de klem zitten, bereik alleen op Astra 1. Tuner config zou moeten kloppen want als ik Astra3 uitschakel heb ik nog altijd beeld op Astra1

Re: Uitrichten schotel camping #5 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 29 July 2021 - 15:17

Nogmaals: als je LNB in de NL stand staat kijk je in Kroatië onder of over de Astra 3. Uiteraard staan je DiseqC poorten goed? Poort 2 Astra 3, poort 1 Astra 1.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Uitrichten schotel camping #6 ivos83

  • Senior Member
  • 146 posts

+1
Neutral

Posted 29 July 2021 - 15:45

Poort 1 Astra 3 l, poort 2 Astra 1

Re: Uitrichten schotel camping #7 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 29 July 2021 - 18:23

Poort 1 Astra 3 l, poort 2 Astra 1

Diseqc voor een Dual lnb moet je voor Astra19 op poort 1 (A) zetten en voor Astra 23 op poort 2 (B) zetten, bij een DUAL lnb als er geen (in rust) diseqc signaal is zal altijd de Astra19 lnb ingeschakeld zijn. ;)


73's

PE1AQZ


Re: Uitrichten schotel camping #8 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,399 posts

+394
Excellent

Posted 29 July 2021 - 18:37

Poort 1 Astra 3 l, poort 2 Astra 1

Deze setup is niet heel logisch met een standaard Duo LNB. Toch weet ik dat dit voor komt. Uit mijn hoofd zijn deze ooit voor de Slowaakse markt gemaakt. Ik ben er zelf zo’n half jaar geleden mee geconfronteerd. Mijn advies, mede omdat ik twijfel of jouw poorttoekenning als het een recente CD Duo LNB betreft, monteer van achter de schotel bekeken, de rechter LNB in de beugel en zet de schotelsetup tóch eens op DISEqC A/B waar poort A= Astra 19.2 en B=Astra 23.5. Ontvang je dan géén Astra 23.5 op de vaste LNB dan kan je dat alsnog wijzigen in A= Astra 23.5 B= 19.2.

Maar dan is in ieder geval de LNB t.b.v. Astra 23.5 in het hart van de schotel. Tenslotte heeft die het meeste signaal nodig.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Uitrichten schotel camping #9 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 29 July 2021 - 19:34

Dat schreef ik dus al, het staat zelfs op de lnb welke flens voor Astra19 of 23 is, waarom zou dit in Slowakije anders zijn :huh:

LNB%20positie%281%29.jpg


Edited by Sagitarius, 29 July 2021 - 19:39.

73's

PE1AQZ


Re: Uitrichten schotel camping #10 ivos83

  • Senior Member
  • 146 posts

+1
Neutral

Posted 29 July 2021 - 20:04

Bedankt voor de reacties, ik dacht altijd dat bij bestaande installaties de Astra1 in de klem gaat en nieuwe de Astra3. Ik zal het eens testen!

Re: Uitrichten schotel camping #11 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 29 July 2021 - 20:20

Voor NL gaf Canal Digitaal dit vroeger ook aan..


Met één been in het graf..... Helaas

Re: Uitrichten schotel camping #12 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 29 July 2021 - 20:40

Bij een duo lnb kijkt 1 van koppen altijd een beetje scheel. In feite zou je de twee koppen precies aan weerszijde van de arm willen plaatsen, maar dan zou je daar een speciale beugel voor moeten maken.
Omdat 23 gr astra 3 voor ons nl de belangrijkste is en omdat astra 3 qwa foorprint wat zwakker staat dan de 19 van astra 1, is het logisch 23,5 astra 3 in de beugel op maximaal focus te plaatsen.
Tip: twijfel je toch aan de diseq config van je duo lnb?
Als de een beetje signaal hebt kun je een kop afdekken met zilverpapier, is je signaal weg dan kijk je met die kop.
In kroatie moet je behoorlijk stijl omhoog de in kijken, ik heb mijn standaard daar wat moeten aanpassen.

Re: Uitrichten schotel camping #13 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 29 July 2021 - 20:47

Daar hoef je echt geen zilverpapier voor te houden hoor, met je hand ervoor valt het signaal ook weg, op die hoge frequenties (10-12Ghz) gedraagt het signaal zich nl als licht. ^_^


Edited by Sagitarius, 29 July 2021 - 20:48.

73's

PE1AQZ


Re: Uitrichten schotel camping #14 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 29 July 2021 - 20:52

Daar hoef je echt geen zilverpapier voor te houden hoor, met je hand ervoor valt het signaal ook weg, op die hoge frequenties (10-12Ghz) gedraagt het signaal zich nl als licht. ^_^

Zilverpapier om parallax fouten te voorkomen.

Re: Uitrichten schotel camping #15 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 29 July 2021 - 22:01

 

Daar hoef je echt geen zilverpapier voor te houden hoor, met je hand ervoor valt het signaal ook weg, op die hoge frequenties (10-12Ghz) gedraagt het signaal zich nl als licht. ^_^

Zilverpapier om parallax fouten te voorkomen.

 

Wat een onzin verkoop je nu toch, Parallax of bewegingsparallax is het verschijnsel dat de schijnbare positie van een voorwerp ten opzichte van een ander voorwerp of de achtergrond varieert als het vanuit verschillende posities bekeken wordt.

Dat heeft toch niets te maken met het checken welke van de 2 lnb's signaal ontvangt, een natte doek ervoor als je geleidelijk het signaal wil verzwakken of gewoon de cold Turkey methode, simpel je hand voor de lnb houden is dan de meest efficiënte dempings methode. :rolleyes:


Edited by Sagitarius, 29 July 2021 - 22:04.

73's

PE1AQZ


Re: Uitrichten schotel camping #16 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 30 July 2021 - 09:31

Nee, meneer de betweter, jij verkoop hier de onzin. Een parallaxfout is een foutmeting die ontstaat door onnauwkeurige uitvoering van de meting, meestal van menselijke oorzaak. Maar jij weet het waarschijlijk wel weer beter.

Re: Uitrichten schotel camping #17 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 30 July 2021 - 09:42

Bedankt voor de reacties, ik dacht altijd dat bij bestaande installaties de Astra1 in de klem gaat en nieuwe de Astra3. Ik zal het eens testen!

Je lijkt te denken dat de LNB die in de houder geplaatst wordt op poort1 komt zodat je de poorten omdraait met Astra3 in de houder. Dat is niet zo. Met Astra3 op poort 1 zit je steeds verkeerd bij het uitrichten omdat de verkeerde LNB wordt aangestuurd, tenzij je een afwijkende Duo LNB hebt zoals aangegeven door Frenske.



Re: Uitrichten schotel camping #18 ivos83

  • Senior Member
  • 146 posts

+1
Neutral

Posted 30 July 2021 - 09:49

Bedankt voor de reacties, ik dacht altijd dat bij bestaande installaties de Astra1 in de klem gaat en nieuwe de Astra3. Ik zal het eens testen!


Je lijkt te denken dat de LNB die in de houder geplaatst wordt op poort1 komt zodat je de poorten omdraait met Astra3 in de houder. Dat is niet zo. Met Astra3 op poort 1 zit je steeds verkeerd bij het uitrichten omdat de verkeerde LNB wordt aangestuurd, tenzij je een afwijkende Duo LNB hebt zoals aangegeven door Frenske.

Dat dacht ik inderdaad! Dus bij de DuoLNB altijd poort A:Astra1 / poort B:Astra3

Re: Uitrichten schotel camping #19 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,399 posts

+394
Excellent

Posted 30 July 2021 - 10:15

@Ivos83

 

En ervan uitgaande dat jij tóch een gewone CD Duo LNB hebt, de LNB van Astra 23.5 ALTIJD in de beugel plaatsen voor een optimaal resultaat. De elevatie moet ergens rond de 37.4 graden zijn in Kroatië. Dat kan nog wijzigen afhankelijk waar jij precies zit. Of jij met een 64 cm schotel voldoende signaal hebt daar ben ik wel benieuwd naar.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Uitrichten schotel camping #20 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 30 July 2021 - 10:45

Nee, meneer de betweter, jij verkoop hier de onzin. Een parallaxfout is een foutmeting die ontstaat door onnauwkeurige uitvoering van de meting, meestal van menselijke oorzaak. Maar jij weet het waarschijlijk wel weer beter.

Zeker weet ik het beter, ik was al met satellietontvangst bezig toen je vader over jou begon na te denken :huh:  je zal alle schotels nog moeten installeren die ik mijn lange leven al gezet heb met professionele meetapparatuur., en niet een lnb afdekken met een zilverpapiertje zoals jij voorstelde. :rolleyes:


73's

PE1AQZ



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users