Het is niet nodig de woorden stelletje “prutsers” te gebruiken.
<on-topic>Ik gebruik de Xsarius satmeter HD easy pro ultra. Deze is wel boven @PliPi genoemde budget van 50€, zeg 90€ en is denk ik semi-prof te noemen.
Posted 11 September 2021 - 18:30
Het is niet nodig de woorden stelletje “prutsers” te gebruiken.
<on-topic>Ik gebruik de Xsarius satmeter HD easy pro ultra. Deze is wel boven @PliPi genoemde budget van 50€, zeg 90€ en is denk ik semi-prof te noemen.
Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Remember: Upvote with the button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our new and improved wiki
Posted 12 September 2021 - 06:21
Edited by littlesat, 12 September 2021 - 06:22.
WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W
Posted 12 September 2021 - 10:22
Maar is wel ongeveer het dubbele van wat de topic starter wilt uitgeven… terwijl het met een sat finder en de gratis app ook prima kan…
Probeer maar eens een multisat installatie uit te richten met deze prul dingen, dan wens ik je veel sterkte, maar goed als je niet beter gewend bent, en maar klagen dat je geen regenreserve hebt.
Edited by Sagitarius, 12 September 2021 - 10:23.
73's
PE1AQZ
Posted 12 September 2021 - 18:58
Dat gaat ook prima met zo’n prutsding hoor…. Zeker als je het fijn afstellen doet met de app…. Het blijft de goedkoopste oplossing die ook gewoon goede resultaten levert….
Uiteraard een echte dure meter is handiger en sneller maar heeft alleen echt nut als je dit taakje dagelijks doet. Meestal is het voor een ‘zelfafrichter’ die het als het goed gebeurt eenmalig doet veel te duur… (mits er ff eentje geleend kan worden).
Edited by littlesat, 12 September 2021 - 19:00.
WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W
Posted 12 September 2021 - 22:14
Posted 13 September 2021 - 09:06
Ik heb mijn toenmalige schotel met 3 LNB's prima af kunnen regelen met een kompas en een app. Alleen bij sneeuwval, extreme regen of onweer viel de ontvangst af en toe weg.
Al met al nog geen uur bezig geweest met het uitrichten van de schotel en de LNB's.
Voor een eenmalige installatie is het nergens voor nodig om een dure satfinder te kopen.
Met mijn Satlook Micro G2 ben ik meestal meer tijd kwijt met de ladder opzetten dan het afregelen van een installatie, dat is binnen 20 minuten gefikst mits de bouten niet vast gerot zitten.
Mijn schotels staan op de schuur met een plat dak dat is helemaal ideaal, ik kan er bij gaan zitten op een krukje.
Wat die regenreserve betreft daar heb je nu een goede meter voor nodig, een lnb kun je meestal naar voren of achter verschuiven, dat verschil zie je niet op een app.
En de lnb skew zie je ook bijna niet op een app, dat heet de Cros Polarisatie afstellen
Edited by Sagitarius, 13 September 2021 - 09:09.
73's
PE1AQZ
Posted 13 September 2021 - 10:41
Omdat niet iedereen goede spullen heeft help ik vaak mensen met het afstellen van hun installatie, ik vind het leuk dit soort dingen te doen.
Alleen op hoge daken doe ik het niet meer, ik moet me goed om de installatie heen kunnen bewegen, ik ben niet de jongste meer.
Als gelicenceerd zendamateur heb ik al mijn antennes al van het dak gehaald toen het nog kon, ik vond het te link worden iedere keer door het Velux dakraam het dak op te klauteren.
Mijn 2 schotels een vast opgestelde Triax 78cm met een triple quad lnb en een extra lnb voor de Hotbird, en mijn draaibare DeltaStatar Gregorean 90cm met een BU lnb kan ik eenvoudig zelf servicen op het platte schuurdak, maar dat is niet zo vaak nodig hooguit wat schoonmaken, omdat de boel hier gewoon goed verankerd staat en ''orkaan'' proof is.
Edited by Sagitarius, 13 September 2021 - 10:42.
73's
PE1AQZ
0 members, 6 guests, 0 anonymous users