Jump to content


Photo

VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje


  • Please log in to reply
35 replies to this topic

Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #21 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 14 October 2021 - 22:26

Één vraag is nog niet beantwoord, of in slot 3 een derde fbc tuner kan? Ik heb zelf ook deze box en voor zover ik weet (voor 99%,zoniet dan lees ik dit wel), dus voor zover ik weet kan in het derde slot geen fbc tuner. Wel kan er een dual tuner in. Ikzelf heb in slot 3 een dual sat tuner, of er ook een kabel tuner in kan is mij niet bekend.

Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #22 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 14 October 2021 - 22:30

De Ultimo 4K heeft 2 MTSIF slots, en 1 legacy slot.

 

FBC tuners bestaan alleen maar in MTSIF smaak. In een legacy slot passen de tuners die ook in de oudere VU's passen (zoals de Duo2 bv).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #23 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 14 October 2021 - 22:36

klopt, 2x fbc en 1x dual tuner.

Helaas bestaat de dual dvb-c tuner niet meer (nergens meer te koop)....

 

Je zou dus in theorie 2x dvb-c fbc tuners erin kunnen doen en 1x dual dvb-s, natuurlijk ook 1 of 2 dvb-s tuners, maar gezien er nog maar weinig gebruik wordt gemaakt van unicable setup zal dit in de praktijk minder vaak voorkomen.

Maar ja, wat moet je met 2x dvb-c fbc tuners, je kan dan 16 opnames gelijktijdig starten, het zou alleen handig zijn geweest als je dus ook 2 verschillende providers kon gebruiken.

Dus op dvb-c fbc bv ziggo en op de andere dvb-c fbc tuner (in mijn geval) trined en dan op de dual dvb-s tuner de schotel.....

 

Maar ja, zoals reeds besproken gaat dat niet werken...



Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #24 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 15 October 2021 - 00:03

Meer dan 16, want het is een tuner per transponder, en dat zijn meerdere zenders ;).

 

Ik heb er overigens wel twee DVB-S2 FBC modules in zitten, nu nog in een DiSEqC setup, maar aan de unicable setup wordt driftig getekend...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #25 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 15 October 2021 - 00:27

nee hoor, bij dvb-c zijn het 8 virtuele tuners op 1 insteek tuner, elke virtuele tuner kan dan ook maar 1 zender/kanaal weergeven/opnemen.

Zet je er dus 2 dvb-c fbc tuners in dan kan je dus max 16 zenders/kanalen gelijktijdig iets doen.

 

Bij dvb-s fbc kan dit wel meer zijn, maar bij dvb-c niet, ik heb dit in begin ook eens zelf getest dmv gewoon direct een opname te starten beginnen op npo1,2,3 rtl4,5,7,8,sbs6 en bij sbs9 doet die het niet meer, alle tuners in gebruik....(geen vrije tuner melding krijg je dan)


Edited by Rob3rt, 15 October 2021 - 00:28.


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #26 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 15 October 2021 - 02:29

Ik kan me daar niks bij voorstellen.

 

Een tuner haalt ongeacht het gebruikte DVB systeem altijd een hele frequentie binnen, en voor zover ik weet is dat ook op de kabel een complex (een mux genoemd) met meerdere zenders.

 

Bij Ziggo zit bv op mux C035 zowel NPO1HD, NPO2HD, NPO3HD en een zender met "30401" als naam. Die moet je dus allemaal kunnen opnemen/kijken via dezelfde tuner (er moet dan maar 1 letter groen zijn).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #27 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 20 October 2021 - 20:27

 

nee dat werkt ook niet, heb het getest...

 

Maar voor mij houd het op, ga verder op trined zodra mijn ziggo stopt en laat het dan zo...

 

 

Dat werkt dus wel, ik heb dat jaren zo gedaan, in de huiskamer stond een ET10K met 2 dvb-c tuners voor Ziggo, en een ET8K in de meterkast waar het dvb-c signaal van Telfort vandaan kwam, dat signaal kwam uit de dvb-c f connector van het Genexis glasvezel modem. En via remote stream ging dat weer naar de ET10K en dat werkte top, de Telfort zenders zette ik zo in mijn Favorietenlijst.

Toen Telfort stopte met dvb-c heb ik deze constructie weer ongedaan gemaakt en de ET8K weer voor andere dingen gebruikt nl als server voor mijn VPN server.

 

Ik ben nog eens aan het spelen gegaan met een 2de box die ik tijdelijk te leen heb om te kijken of ik mijn ziggo zenders alsnog op mijn vu+ kan krijgen, maar die setup die jij omschrijft werkt ook niet.

 

Ik heb dus mijn VU+ inmiddels volledig werkend en draaien op de Trined verbinding, ziggo is volledig ontkoppeld.

Nu heb ik dus een 2de enigma2 tuner geinstalleerd op de ziggo aansluiting, die werkt dus ook.

Ik heb beide tuners exact dezeflde kanalen lijsten gegeven.

 

Op de trined tuner (vu+) heb ik de fallback tuner geactiveerd en het IP adres van de Test/leen tuner ingegeven (http://192.168.1.55:8001) en de fallback functie geactiveerd.

 

Als ik nou de zender NPO1 aanzet op de test tuner heb ik beeld (van ziggo kabel), kies ik dezelfde zender NPO1 uit dezelfde favoriet map op de VU+(trined) box dan zou ik verwachten dat ik NPO1 te zien zou krijgen, maar dat gebeurd dus niet.

Geen beeld dus...

 

Zowel de Ziggo tuner als Trined tuner hebben dus identieke kanaal lijsten, beide werken ze op hun eigen kabel aansluiting, maar als ik dan de ziggo zender kies op de trined tuner gebeurd er niets.

 

Maar als ik alles logisch doordenk dan kan dit ook niet werken, hoe weet die trined tuner nu dat die bij de ziggo tuner zijn signaal vandaan moet halen?!?

 

Het probleem wat eerder omschreven werd in dit topic dat bij kabel de tuner simpelweg niet weet welke tuner er gebruikt moet worden bij kabel speelt hier toch ook of niet?

 

Is er dus wellicht nog een trucje nodig zodat dit wel zou kunnen gaan werken?!?



Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #28 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 20 October 2021 - 22:01

Met 2 aparte dvb-c boxen kun je die gewoon zo instellen dat je via remote stream converter, de zenders van de de ene ontvanger zo in andere ontvanger zijn zenderlijst kan zetten, geloof me ik heb het jaren zo gedaan.

Bij Telfort dvb-c zaten er leuke fta zenders tussen die Ziggo niet had, die plempte ik zo in de lijst van de ET8000 die ik toen had.

De dvb-c zenders die van Telfort kwamen voorzien van het ip van deze ontvanger importeerde ik zo in een zenderlijst van de ET8000.


Edited by Sagitarius, 20 October 2021 - 22:05.

73's

PE1AQZ


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #29 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 20 October 2021 - 22:24

idd, met remote stream convertor werkt het wel, maar via fallback server nier



Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #30 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 21 October 2021 - 06:13

Fallback tuner gaat zo nooit werken omdat er een dvb c tuner beschikbaar is op je hoofdbox. Dat komt door dat ffff en eeee gebeuren eat feitelijk een fake satelliet positie maakt voor dvb c en t. Je zal ziggo hier inderdaad op de hoofd box met remotestream converter moeten werken..:

Edited by littlesat, 21 October 2021 - 06:15.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #31 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,637 posts

+459
Excellent

Posted 21 October 2021 - 08:47

idd, met remote stream convertor werkt het wel, maar via fallback server nier

Dat is toch ook al meerdere malen uitgelegd?

Je moet bij 'fallback' de tuner op de client box uitzetten, anders probeert de STB het signaal van zijn interne tuner, dat er geen kabel op aangesloten zit kan de software niet ruiken.

Betreft het een kabeltuner en probeer je een DVB-S kanaal (of andersom), gaat het wel werken omdat de clientbox zelf geen DVB-C tuner aan boord heeft en direct begrijpt dat hij dan het signaal elders moet gaan halen.

 

Remotestreamconvert werkt anders, die maakt een kanalenlijst waarin de bron opgenomen is, zo weet de STB dat als je een geïmporteerd kanaal in de list kiest om te kijken, deze van elders gehaald moet worden en ook al gebruik je de eigen ingebouwde tuner, toch de externe tuner aangesproken gaat worden.

 

Overigens hoef je alleen op een client box fallback in te stellen, op de 'master' hoef je niets te doen.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #32 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 21 October 2021 - 10:57

klopt, daar was ik inmiddels ook achter gekomen! :)  :D 

 

Maar mijn redenatie mbt die fallback tuner optie klopt dus dat dit ook nooit zal/kan werken omdat die de interne tuner gaat proberen en nooit de externe wegens die fffff in de namespace



Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #33 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,637 posts

+459
Excellent

Posted 21 October 2021 - 16:22

Los van die namespace gaat het niet werken zolang je de tuner niet uit hebt gezet. (indien de interne tuner een soortgelijke bron kan ontvangen)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #34 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 21 October 2021 - 20:01

Je moet de fallback tuner gewoon zien als een extra tuner voor de box. En die wordt pas aangesproken als alle lokale boxen (die de betreffende zender kunnen ontvangen) in gebruik zijn.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #35 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 21 October 2021 - 21:00

ja snap die fallback tuner, maar twijfelde (eigenlijk wist ik het wel) of die wel onderscheid kon maken tussen de 2 dvb-c netwerken, maar dat is niet zo.

 

Ik heb het inmiddels zo opgelost:

- vu+ volledig geconfigureerd op trined (en schotel) en werkt perfect, heb alle zenders die binnen mijn pakket (kaart) vallen.

- eerst een tijdelijke test ontvanger maar inmiddels een mutant HD530c ontvanger op d ekop getikt en volledig geconfigureerd op Ziggo, daar deze mutant een dvb-c FBC tuner heeft heb ik 3 tuners voor Ziggo.

- op de vu+ via remote stream convertor het hele ziggo pakket binnen gehaald van de mutant en de ontbrekende zenders toegevoegd aan mijn favoriete boeketten

 

Gezien de mutant niet zelf wordt gebruikt voor TV te kijken (ligt bij aansluiting van ziggo) heb ik dus die 3 dvb-c tuners volledig ter beschikking voor streaming voor de VU+ en kan zo de kanalen ook probleemloos toe voegen en gebruiken :)



Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #36 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 21 October 2021 - 21:15

Nee, want de key is en blijft de service reference.

 

Je oplossing lijkt me inderdaad de meest correcte.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users