Jump to content


Photo

Hupl gevraagd met instellen/uitrichten


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Activate

  • Member
  • 10 posts

0
Neutral

Posted 23 October 2021 - 18:09

Hallo, na 25 jaar maar weer eens schoteltje gekocht.

 

In het verleden in het bezit van een Echostar 1.6 Mtr met quadro LNB ed. voor o.a feedhunting.

Nu een 80 cm schotel gekocht met een GT-MD543 LNB en Zgemma H9S ontvanger.

 

Op de ontvanger Openpli 8.1 gezet zonder problemen, schotel gemonteerd met LNB geklemd op de 23,5 Feedhorn, azimuth op ongeveer 28 graden gezet, met de app sat finder de schotel ongeveer uitgericht op de Astra 3.

 

Openpli ontvanger A ingesteld als Eenvoudig, Diseq A/B en Poort A op 19,2 E Poort B op 23,5 Astra 3.

 

Ik weet echter niet hoe schuin de LNB moet staan, de verkoper zij dat hij tegen de arm moest zitten, dit lijkt mij niet goed?

Hoe moet deze ongeveer staan?

 

Ik krijg nu totaal geen signaal, dus ik doe waarschijnlijk wat fout, wie kan me op weg helpen?

 

Alvast bedankt!

 

Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #2 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 23 October 2021 - 18:23

Tussen de ring en de LNB kop ongeveer 5 cm.. Maar dat is voor de marge-afstelling. Met name de Astra 1 komt in NL met een pannendeksel binnen. Met een duoLNB is de hoek in NL ongeveer 11°.

Heb je die LNB nieuw gekocht? Die stamt al uit 2012 en is allang niet meer leverbaar… Als je een losse (werkende) LNB hebt, dan best daarmee uitrichten….

Jammer dat leden niet melden waar ze wonen…..


Edited by mimisiku, 23 October 2021 - 18:30.

Met één been in het graf..... Helaas

Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #3 Activate

  • Member
  • 10 posts

0
Neutral

Posted 23 October 2021 - 22:07

Dank je,

 

Ik heb idd de lnb nu nieuw gekocht, is er een beter alternatief?

 

Woonplaats is Almelo, ik begrijp even niet wat je bedoelt met Tussen de ring en de LNB kop ongeveer 5 cm?

 

Bedankt maar weer!



Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #4 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 October 2021 - 09:22

Dank je,

 

Ik heb idd de lnb nu nieuw gekocht, is er een beter alternatief?

 

Woonplaats is Almelo, ik begrijp even niet wat je bedoelt met Tussen de ring en de LNB kop ongeveer 5 cm?

 

Bedankt maar weer!

Waarom heb je in hemelsnaam voor deze lnb gekozen, voor veel minder geld koop je een Inverto Black Ultra, een betere en gevoeligere lnb is er niet.

Afgezien daarvan waarom niet gelijk een triple quad ln gekocht dan heb je 3 satellieten tot je beschikking en op 4 ontvangers aan te sluiten.

 

Die 5cm slaat nergens op, klem de lnb houder in het midden om de ''hals'' van de lnb, het naar voren of naar achteren verschuiven voor het optimale brandpunt van je schotel komt later wel als je eenmaal signaal hebt, en zet hem nog niet onder een hoek in de houder maar gewoon recht. 


73's

PE1AQZ


Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #5 Activate

  • Member
  • 10 posts

0
Neutral

Posted 24 October 2021 - 09:33

Bedankt voor je reactie, 

 

De verkoper adviseerde mij deze LNB hij kan er ook zo weer af.....

 

Er komt maar een ontvanger aan dus meerdere uitgangen is niet echt nodig.

 

Is er ook een inverto triple met 1 uitgang, voor Astra 1 en 3 en Hotbird?

Weet even niet precies welke ik dan moet nemen..

 

Bedankt maar weer!



Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #6 satlutser

  • Senior Member
  • 166 posts

+1
Neutral

Posted 24 October 2021 - 09:41

Een Zgemma H9S heeft geen kaartslot of camslot, dus dan heeft Astra3 ontvangst weinig nut.
Zgemma H7S, Seagate 1Tb intern, OpenPli 7.3, LCD4Linux, Astra 19.2E, 23.5E, 28.2E, DVB-T2, alles fta.

Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #7 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 October 2021 - 09:43

Bedankt voor je reactie, 

 

De verkoper adviseerde mij deze LNB hij kan er ook zo weer af.....

 

Er komt maar een ontvanger aan dus meerdere uitgangen is niet echt nodig.

 

Is er ook een inverto triple met 1 uitgang, voor Astra 1 en 3 en Hotbird?

Weet even niet precies welke ik dan moet nemen..

 

Bedankt maar weer!

Ik was mijn verhaal aan het editten maar de tijd was verlopen, wat ik schreef klopte niet.

Met deze lnb op een 80 cm schotel gaat dit niet werken, je F/D (feed dish) verhouding klopt niet, de hoek tussen de 2 satellieten is bij deze lnb 4.3 graad dat is bedoeld voor een kleinere schotel.

Als je een Inverto Triple quad van Inverto koopt die kun je wel voor een Triax 78cm schotel hangen ik heb die hier ook op mijn schuur staan en werkt perfect.


Edited by Sagitarius, 24 October 2021 - 09:45.

73's

PE1AQZ


Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #8 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 24 October 2021 - 09:44

 

Er komt maar een ontvanger aan dus meerdere uitgangen is niet echt nodig.

 

Als je meerdere opnames wilt maken cq naar een andere sateliet witl kijken tijdens een opname zijn meerdere coax aansluitingen wel handig.

 

 


Is er ook een inverto triple met 1 uitgang, voor Astra 1 en 3 en Hotbird?

 

Er is voor zover ik weet zijn er alleen een Duo 19-23 en een Triple 19-23-28 LNB


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #9 Activate

  • Member
  • 10 posts

0
Neutral

Posted 24 October 2021 - 09:55

De LNB is dan dus voor de Astra 1 2 en 3 ?, ook leuk.

 

Het ontvangertje komt op de hobby kamer dus wordt niet gebruikt om op te nemen.

 

Heb je misschien een typenummer voor me dan ruil ik de LNB weer om voor deze?

 

Bedankt maar weer!



Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #10 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 24 October 2021 - 10:10

De LNB is dan dus voor de Astra 1 2 en 3 ?, ook leuk.

 

Het ontvangertje komt op de hobby kamer dus wordt niet gebruikt om op te nemen.

 

Heb je misschien een typenummer voor me dan ruil ik de LNB weer om voor deze?

 

Bedankt maar weer!

 

Zoek maar op "triple lnb quad" hij draait hier al jaren naar tevredenheid en hij is er alleen in de quad uitvoering,.let wel je schotel moet maximaal 78cm zijn is de theorie en volgens de specs is hij gemaalt voor een 64cm schotel.
 


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #11 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 October 2021 - 10:17

De LNB is dan dus voor de Astra 1 2 en 3 ?, ook leuk.

 

Het ontvangertje komt op de hobby kamer dus wordt niet gebruikt om op te nemen.

 

Heb je misschien een typenummer voor me dan ruil ik de LNB weer om voor deze?

 

Bedankt maar weer!

Welke schotel heb je? Je kunt nl niet iedere triple lnb voor een 80cm hangen, de combinatie die ik gebruik is een Triax 78cm met een Inverto Triple quad lnb, en heb daar naast nog een extra Inverto twin lnb gemonteerd voor de Hotbird op 13 oost.

 

Attached File  20170420_140606.jpg   79.88KB   2 downloads


73's

PE1AQZ


Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #12 Activate

  • Member
  • 10 posts

0
Neutral

Posted 24 October 2021 - 10:27

De schotel die ik heb is een QSmarter 80 CM.

 

Welke Triple voor Astra 1 2 en 3 zou hier bij passen?



Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #13 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 October 2021 - 13:26

De schotel die ik heb is een QSmarter 80 CM.

 

Welke Triple voor Astra 1 2 en 3 zou hier bij passen?

Dat is een Triax 80cm plakmerk, maakt niet uit, daar past een Canal Digitaal Triple Quad lnb op maar helaas zijn die slecht leverbaar, zeg maar helemaal niet ik kon ze niet meer vinden.

Deze club heeft er nog wel een triple quad.


73's

PE1AQZ


Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #14 Activate

  • Member
  • 10 posts

0
Neutral

Posted 24 October 2021 - 16:56

Dank je voor de info!

 

De CD Triple quad is voor een 64 cm schotel, deze kan zonder problemen ook op een 80 cm?



Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #15 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 24 October 2021 - 17:07

Er bestond/bestaat ook een T80 versie van deze LNB…


Met één been in het graf..... Helaas

Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #16 Activate

  • Member
  • 10 posts

0
Neutral

Posted 24 October 2021 - 17:29

Ok dank je.

 

Dit zag ik bij een leverancier staan :

 

Deze Triple LNB Quad is geschikt voor montage op een schotel met een diameter van 64 of 78 CM. Door de schotel uit te richten op Astra 3 (23.5º oost) en de ontvangstkop te bevestigen aan de middelste bus, zijn probleemloos ook de andere twee Astra satellieten (Astra 1 en 2) te ontvangen. O.a. geschikt voor de Triax TDS 64 en Triax TDS 78 schotelantennes.

 

Volgens deze leverancier zou hij dus zowel voor de 64 als de 80 cm zijn?



Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #17 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 24 October 2021 - 17:55

Er zijn 2 versies! Dus niet 1 KNB die beide kan…


Met één been in het graf..... Helaas

Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #18 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 October 2021 - 18:16

Ok dank je.

 

Dit zag ik bij een leverancier staan :

 

Deze Triple LNB Quad is geschikt voor montage op een schotel met een diameter van 64 of 78 CM. Door de schotel uit te richten op Astra 3 (23.5º oost) en de ontvangstkop te bevestigen aan de middelste bus, zijn probleemloos ook de andere twee Astra satellieten (Astra 1 en 2) te ontvangen. O.a. geschikt voor de Triax TDS 64 en Triax TDS 78 schotelantennes.

 

Volgens deze leverancier zou hij dus zowel voor de 64 als de 80 cm zijn?

Waar ik de link van gaf is de goeie triple quad, die van CDS is al lange tijd niet meer leverbaar.

Van oorsprong was deze triple alleen voor 64 cm Triax offset schotels gemaakt maar die ''keek'' wat langs de schotel, maar geluk bij een ongeluk werkt deze zelfs nog beter op een 78cm Triax offset schotel omdat de lnb de schotel wel helemaal bestrijkt. Uit ervaring weet ik dat deze met een 78cm veel versterkt en je er zelfs een extra lnb naast kan zetten, ik gebruik hem al vele jaren tot volle tevredenheid zie mijn foto.

Een 78 cm offset schotel bestaat officieel eigenlijk niet meer maar is exact het zelfde als de 80cm gewoon verkoop praat, meet de hoogte maar een die zal om en nabij de78cm zijn en de breedte 70 cm, toch noemen ze deze een 80cm schotel.

Die schotel die jij hebt is een plakmerk van Triax de enige fabriek die ze nog maakt.

De speciale triple lnb die mimisiku bedoelt is voor een 88cm schotel, die kun je apart bestellen maar dat geldt niet voor jouw schotel.


Edited by Sagitarius, 24 October 2021 - 18:18.

73's

PE1AQZ


Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,593 posts

+1,738
Excellent

Posted 24 October 2021 - 21:53

Die van mij doet het prima op een Triax 78cm, en komt binnenkort ( = tegen eind van 't jaar ;) ) wegens verhuizing in de aanbieding. Met nog een berg andere handel...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Hupl gevraagd met instellen/uitrichten #20 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 25 October 2021 - 12:35

Voor de door jou gewenste setup blijf ik de voorkeur geven aan een originele Triax 78 cm schotel met een Canaal Digitaal LNB. Deze LNB is/was er in een uitvoering met 2 en 3 koppen.

Beide hebben tegenwoordig 4 uitgangen, als schijnen ze niet makkelijk meer verkrijgbaar te zijn.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users