Jump to content


Photo

Situatieve haperingen in beeld


  • Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 Steven54

  • Senior Member
  • 245 posts

0
Neutral

Posted 21 January 2022 - 22:42

Ik heb een vu+ duo 4k met openpli 8.0 (nog geen 8.1 en ik weet dat die er is).

Over het volgende heb ik al relevante bronnen aangeboord om oorzaak en oplossing te achterhalen maar zonder resultaat. Daarom probeer ik het hier.

Wij kijken tv via kabel. Zelf kijk ik onder andere graag voetbal en dat is ook het beste voorbeeld. Als daar bijvoorbeeld een herhaling van een kans of doelpunt in beeld komt (in slowmotion) heb ik erg vaak dat het beeld al tijdens die herhaling hapert, dus allesbehalve vloeiend is) en het komt ook voor dat het beeld vervolgens blijft haperen. Meestal herstelt het beeld uit zichzelf maar dus lang niet altijd. Met haperend bedoel ik in dit geval dat het beeld licht stoterig is. Dat krijg ik dan alleen verholpen op dat moment door de tv even op standby te zetten en vervolgens weer aan. Ook zappen helpt dan niet. Echt heel irritant.

Ik heb al een monteur over de vloer gehad van de provider die waar nodig de hele binnenhuis installatie heeft geoptimaliseerd (vooral de aansluitpunten, kabels waren al gloednieuw van Hirschmann). Ik heb ook een monteur gehad van de leverancier van de televisie die alles heeft gecontroleerd van de tv en die is er 100% zeker van dat het niet aan de televisie ligt. Ik heb hem voorbeelden van het euvel laten zien. Er zijn geen storingen te vinden.

Daarom kom ik nu hier uit want ik wil er erg graag vanaf omdat het dagelijks voor komt.

Kort en goed mijn vriendelijke verzoek om hulp/assistentie of de oorzaak dan in de software van openpli kan zitten en te verhelpen. Ik ben zelf helaas technisch niet thuis hierin.

Re: Situatieve haperingen in beeld #2 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,462 posts

+114
Excellent

Posted 21 January 2022 - 22:49

En we praten over legaal kijken met een eigen kaart (ook voor de voetbalkanalen)? Dit fenomeen is namelijk ‘standaard’ als je via een Pay-server de ehhhh ‘extra’ kanalen bekijkt… Dus niet een standaard abo en de rest via ‘veel voor weinig’…


Met één been in het graf..... Helaas

Re: Situatieve haperingen in beeld #3 Steven54

  • Senior Member
  • 245 posts

0
Neutral

Posted 21 January 2022 - 22:52

Ik heb het over een betaald abonnement van ESPN en een smartcard van Delta. Maar het is niet alleen op die kanalen. Het komt ook voor bij de samenvattingen op NPO1. Bijvoorbeeld.

Edited by Steven54, 21 January 2022 - 22:52.


Re: Situatieve haperingen in beeld #4 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 21 January 2022 - 23:02

Motion "verbeteringen" aanstaan in je tv?

Re: Situatieve haperingen in beeld #5 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 21 January 2022 - 23:23

Hoe is het afgelopen met de donkere balk onder in het tv scherm, die vraag is nog niet beatwoord.

Re: Situatieve haperingen in beeld #6 Steven54

  • Senior Member
  • 245 posts

0
Neutral

Posted 21 January 2022 - 23:25

Hoe is het afgelopen met de donkere balk onder in het tv scherm, die vraag is nog niet beatwoord.


Sorry, dat was ik inderdaad vergeten. Ik heb die tv ingeruild en toen was het probleem opgelost.

Re: Situatieve haperingen in beeld #7 Steven54

  • Senior Member
  • 245 posts

0
Neutral

Posted 21 January 2022 - 23:35

Motion "verbeteringen" aanstaan in je tv?


Ik heb nu een Samsung 65Q95T en alle motion instellingen staan uit. Overigens zijn dat er niet veel bij deze tv.

Edited by Steven54, 21 January 2022 - 23:39.


Re: Situatieve haperingen in beeld #8 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 21 January 2022 - 23:38

Ok, mooi.

Ik heb geen Vu, en geen kabel maar een HD51 met sat. Toch herken ik wat je schrijft maar een link met herhaling heb ik daarbij niet.
Soms, heel soms, 1 keer per 2 maanden ongeveer gaat het beeld als een soort fotoshoot lopen, geen fout meldingen maar bij mij wil de ontvanger ook niet lekker op de afstandbediening reageren.
Ik heb daar zelf de conclusie uit getrokken dat er een loop actief is die de beeldverwerking vertraagt.

Re: Situatieve haperingen in beeld #9 Steven54

  • Senior Member
  • 245 posts

0
Neutral

Posted 21 January 2022 - 23:55

Iemand ideeën? Kan dit een software issue zijn? Wellicht ter verduidelijking. Vanwege eerdere problemen (de box is eerder hersteld door vastlopen van de vorige versie van openpli 7.0) heeft de monteur toen een ci+ slot geplaatst. En openpli 8.0 erop gezet. Naderhand begreep ik dat je dan helemaal niet de 8 kanalen kan gebruiken voor opnames dus die heb ik met hulp weer verwijderd. Sindsdien treedt dit op. En nog een aanvulling. Op ongeveer 150 meter van ons huis staat een UMTS mast. Kan dat er ook mee te maken hebben?

Edited by Steven54, 22 January 2022 - 00:03.


Re: Situatieve haperingen in beeld #10 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 22 January 2022 - 09:35

Stomme vraag misschien, maar kun je aangeven of het effect ook optreed via een uitgaande streaming naar bijv. je pc via webif?

Re: Situatieve haperingen in beeld #11 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,462 posts

+114
Excellent

Posted 22 January 2022 - 10:10

Gebruik je nu de kaart via de CI poort? In dat geval CI eruit nemen, de kaart in de interne kaartslot steken. OScam installeren en een Ziggo oscam.server installeren. Dan alleen de CAID regel veranderen van 0604 naar 0628 (even uit het hoofd)….Als de CI met kaart er nog inzit kun je de CAID eerst even uitlezen voor de zekerheid…


Met één been in het graf..... Helaas

Re: Situatieve haperingen in beeld #12 Steven54

  • Senior Member
  • 245 posts

0
Neutral

Posted 23 January 2022 - 13:14

Stomme vraag misschien, maar kun je aangeven of het effect ook optreed via een uitgaande streaming naar bijv. je pc via webif?


Dat heb ik niet geprobeerd en zie daar ook geen mogelijkheden voor.

Re: Situatieve haperingen in beeld #13 Steven54

  • Senior Member
  • 245 posts

0
Neutral

Posted 23 January 2022 - 13:15

Gebruik je nu de kaart via de CI poort? In dat geval CI eruit nemen, de kaart in de interne kaartslot steken. OScam installeren en een Ziggo oscam.server installeren. Dan alleen de CAID regel veranderen van 0604 naar 0628 (even uit het hoofd)….Als de CI met kaart er nog inzit kun je de CAID eerst even uitlezen voor de zekerheid…


De CI+ kaart is er al uit. Ik heb nu gewoon de smartcard erin zitten. Oscam zit er bij mij al op.

Edited by Steven54, 23 January 2022 - 13:20.


Re: Situatieve haperingen in beeld #14 Steven54

  • Senior Member
  • 245 posts

0
Neutral

Posted 23 January 2022 - 13:18

Ik heb nog een vraag in dit zelfde kader. Wat zijn de beste instellingen bij A/V instellingen bij modus en herhaal frequentie? Die staan nu bij mij op 2160p (modus) 50 herhaal frequentie. Met name bij de laatste twijfel ik wel voor het stoterige beeld maar ik heb de alternatieven daar al geprobeerd. Het wordt er eigenlijk niet beter van.

Re: Situatieve haperingen in beeld #15 Jork

  • Senior Member
  • 756 posts

+13
Neutral

Posted 23 January 2022 - 13:44

Dat is OK. Een andere optie is dat het antenne signaal te "sterk" binnenkomt. Probeer eens met een los stuk Coax de input kunstmatig te verzwakken. Meter of 20 zou ik mee beginnen om eens te proberen.

Re: Situatieve haperingen in beeld #16 stro11

  • Senior Member
  • 194 posts

+10
Neutral

Posted 23 January 2022 - 14:36

Hoi,

 

Ik heb ook kabel tv van Delta, en ik heb deze problemen nog nooit gehad.

Ik heb een paar "signaal sterkte" screenshots gemaakt van  NPO 1 HD en ESPN3 HD om te vergelijken.

Attached Files


Edited by stro11, 23 January 2022 - 14:36.


Re: Situatieve haperingen in beeld #17 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 23 January 2022 - 17:12

Ik heb nog een vraag in dit zelfde kader. Wat zijn de beste instellingen bij A/V instellingen bij modus en herhaal frequentie? Die staan nu bij mij op 2160p (modus) 50 herhaal frequentie. Met name bij de laatste twijfel ik wel voor het stoterige beeld maar ik heb de alternatieven daar al geprobeerd. Het wordt er eigenlijk niet beter van.

Ik denk dat hier het probleem zit, niet iedere tv gaat goed om met UHD via hdmi, zet de resolutie van je VU eens op 1080p en kijk of het probleem dan over is, op de kabel wordt naar mijn mening geen nog UHD uitgezonden dus daar kan het niet fout gaan.

Bij mijn Philips heb ik ook zitten stoeien voordat ik de goede instelling had, het bleek in/bij de HDMI instellingen van de tv te zitten, die heeft 2 opties normaal en UHD, je snapt dat hij nu op UHD staat. Maar of Samsung ook zoiets heeft?

 

Je bent ook niet de enige met haperend beeld bij dit type tv https://eu.community...5t/td-p/3084272

 

https://forum.kpn.co...gd-beeld-540703


Edited by Sagitarius, 23 January 2022 - 17:22.

73's

PE1AQZ


Re: Situatieve haperingen in beeld #18 Steven54

  • Senior Member
  • 245 posts

0
Neutral

Posted 23 January 2022 - 19:00


Ik heb nog een vraag in dit zelfde kader. Wat zijn de beste instellingen bij A/V instellingen bij modus en herhaal frequentie? Die staan nu bij mij op 2160p (modus) 50 herhaal frequentie. Met name bij de laatste twijfel ik wel voor het stoterige beeld maar ik heb de alternatieven daar al geprobeerd. Het wordt er eigenlijk niet beter van.

Ik denk dat hier het probleem zit, niet iedere tv gaat goed om met UHD via hdmi, zet de resolutie van je VU eens op 1080p en kijk of het probleem dan over is, op de kabel wordt naar mijn mening geen nog UHD uitgezonden dus daar kan het niet fout gaan.
Bij mijn Philips heb ik ook zitten stoeien voordat ik de goede instelling had, het bleek in/bij de HDMI instellingen van de tv te zitten, die heeft 2 opties normaal en UHD, je snapt dat hij nu op UHD staat. Maar of Samsung ook zoiets heeft?

Je bent ook niet de enige met haperend beeld bij dit type tv https://eu.community...5t/td-p/3084272

https://forum.kpn.co...gd-beeld-540703

Bedankt voor je reactie @Sagitarius. Ik heb de link gelezen. Mijn tv komt niet bij Kamera express vandaan maar bij PlatteTV. Die hebben wel een betere naam hoog te houden.

Ik zal bij de decoder de resolutie nog eens op 1080p zetten en dan nog eens wat knutselen met de instellingen van de tv (oa bewegingsscherpte waar trillingsvermindering in zit). Is die 50hz wel goed?

Re: Situatieve haperingen in beeld #19 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 23 January 2022 - 19:12

Die 50 hertz is ok bij 2160p, je kan hem evt op Auto zetten in je VU, in mijn Ultimo4k staat ie op 50hz.

Ik heb ook tijden zitten klooien met de goede instellingen maar kwam erachter dat een HDMI instelling in de tv niet goed stond, op de TV zelf had ik er geen last van maar uitsluitend met externe apparaten via HDMI.

Kun je in de tv niet even een module steken voor Caiway en direct kijken via je tv, dan sluit je dat iig uit.


Edited by Sagitarius, 23 January 2022 - 19:14.

73's

PE1AQZ


Re: Situatieve haperingen in beeld #20 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 23 January 2022 - 19:14

Stomme vraag misschien, maar kun je aangeven of het effect ook optreed via een uitgaande streaming naar bijv. je pc via webif?

Dat heb ik niet geprobeerd en zie daar ook geen mogelijkheden voor.
Dat is niet zo moeilijk. Vlc op je pc of tablet installeren en in de webif pagina van je ontvanger op het tv icoontje drukken om te streamen.
Het zou alle problemen waarnaar je nu naar op zoek bent kunnen uitsluiten.


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users