Jump to content


Photo

opnemen programma, polarisatie lnb niet te wijzigen


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 tamme_tekkel

  • Member
  • 15 posts

0
Neutral

Posted 26 January 2022 - 11:35

hallo,

 

als ik een opnamen  loopt, die dan op de Horizontaal polarisatie zit,

kan ik niet de kanalen kijken die Verticaal polarisatie hebben.

is dit normaal of is hier een truckje voor?

 

 

 



Re: opnemen programma, polarisatie lnb niet te wijzigen #2 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 26 January 2022 - 12:39

Satelliet werkt met 4 quadranten. VL,VH,HL,HH je kunt alleen met 1 tuner afstemmen/opnemen als je op dezelfde transponder blijft. In praktijk is dat vaak onmogelijk omdat de zenders over meerdere transponders verdeeld zijn. Oplossing: UniCable LNB of meerdere tuners in je ontvanger... Oh ja en een Jonasson Stacker/destacker.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: opnemen programma, polarisatie lnb niet te wijzigen #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 26 January 2022 - 13:42

VL = Verticaal laag, HH = Horizontaal hoog, etc.

 

Verder een beetje kort door de bocht denk ik.

 

Als je zou gaan voor meerdere tuners, dan heb je en voor elke tuner een kabel nodig, en een LNB of DiseqC switch met net zo veel outputs als dat je tuners hebt.

 

Bij twee tuners zou je eventueel kunnen overwegen een Johannson Stacker in te zetten, dat zou je het trekken van een tweede kabel kunnen besparen.

 

Bij een Unicable systeem gaat alles (zoals de naam al aangeeft) over 1 kabel, maar de oplossing daarvoor is wat afhankelijk van wat er nu aan LNB(s) op de schotel zit.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: opnemen programma, polarisatie lnb niet te wijzigen #4 tamme_tekkel

  • Member
  • 15 posts

0
Neutral

Posted 27 January 2022 - 11:15

VL = Verticaal laag, HH = Horizontaal hoog, etc.

 

Verder een beetje kort door de bocht denk ik.

 

Als je zou gaan voor meerdere tuners, dan heb je en voor elke tuner een kabel nodig, en een LNB of DiseqC switch met net zo veel outputs als dat je tuners hebt.

 

Bij twee tuners zou je eventueel kunnen overwegen een Johannson Stacker in te zetten, dat zou je het trekken van een tweede kabel kunnen besparen.

 

Bij een Unicable systeem gaat alles (zoals de naam al aangeeft) over 1 kabel, maar de oplossing daarvoor is wat afhankelijk van wat er nu aan LNB(s) op de schotel zit.

 

hallo,

 

mijn schotel set bestaat uit het volgende:

VU+uno 4kse

monoblok op Hotbird en Astra.

 

als het niet anders kan dan is het zo. het viel mij alleen op. ik dacht de vu heeft meerdere tuners misschien

kan ik deze op een of andere manier instellen dat ik deze beperking niet heb?

toen ik nog een Dreambox had kon je alleen bij opnemen de kanalen bekijken van desbetreffend transponder.

Nu bij de vu kon ik de gehele band bekijken, maar bij opnamen kon ik dan alleen de kanalen bekijken

met dezelfde polarisatie.   

het zou leuk zijn als ik een opnamen van een kanaal heb,  geen beperkingen zou geven voor de rest van de kanalen.



Re: opnemen programma, polarisatie lnb niet te wijzigen #5 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 27 January 2022 - 12:50

Dat kan, maar dan moet je gaan investeren in Unicable of quatro LNB met Multiswitch...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: opnemen programma, polarisatie lnb niet te wijzigen #6 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 27 January 2022 - 13:07

Of een 2e schotel erbij zetten met een triple quad lnb ervoor ben je veel goedkoper uit. ;)


73's

PE1AQZ


Re: opnemen programma, polarisatie lnb niet te wijzigen #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 27 January 2022 - 13:56

Met een standaard ( = niet Unicable ) oplossing blijf je beperkt tot 2 quadranten van de 8 beschikbare, 1 per tuner.

 

De vraag is of dat voldoende is ( 1 x opname, 1 x kijken ). Als dat niet zo is, dan wordt het of Unicable, of een DiSeqC oplossing icm een andere box met meer tuner inputs (en 4 kabels naar binnen).

 

Je schrijft "Monoblock Hoitbird en Astra", daarmee bedoel je 13.0E en 19.2E?

 

Unicable (met Unicable LNB's) wordt een uitdaging op deze twee posities, gezien de breedte van de LNB koppen. Hetzelfde probleem speelt bij een Unicable switch met twee wideband LNB's.

 

Ik heb zelf recent deze uitdaging ook gehad, linksom of rechtsom wordt het complex en niet goedkoop vrees ik (ik had wel 4 posities, wat het nog lastiger maakt).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: opnemen programma, polarisatie lnb niet te wijzigen #8 tamme_tekkel

  • Member
  • 15 posts

0
Neutral

Posted 28 January 2022 - 15:09

hallo,

 

een extra investering  in extra switches of andere hardware moet nog even wachten.

net een VU+ aangeschaft. 

maar de uitleg van jullie hier op mijn vraag geeft mij zeker denkwerk mee.

of het gewoon accepteren hoe het nu is.

 

bedankt voor jullie help.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users