Jump to content


Photo

openpli4 samba share vraagje


  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Rob3rt

  • Senior Member
  • 589 posts

+3
Neutral

Posted 13 February 2022 - 00:38

Weet iemand hoe je in openpli4 de samba share kunt activeren?

 

Op dit moment vind die in netwerk (windows) de hele ontvanger niet, deze wordt niet getoond, als je een directe verbinding maakt (\\server.ip) dan kan die ook niet verbinden.

Bij een andere box in huis is er een optie om samba share te activeren, echter bij deze oudere versie kan ik die niet vinden.

 

Upgraden naar een nieuwere/laatste versie van openpli is geen optie voor mij, dus die adviezen/tips mogen achterwegen blijven :)



Re: openpli4 samba share vraagje #2 dolphs

  • Senior Member
  • 980 posts

+8
Neutral

Posted 13 February 2022 - 01:40

Hmm als ik mij niet vergis is dat een "oude" versie van sama, zo'n twee jaar geleden bijgewerkt voor het laatst vermoed ik

hier vind je denk ik wel een antwoord op je vraag ?



Re: openpli4 samba share vraagje #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 13 February 2022 - 14:01

OpenPLi 4 heeft samba 3.0.37, en die kletst alleen maar SMBv1, en dat staat op moderne systemen al een paar jaar uit.

 

SMBv2 is pas in samba 3.6 geintroduceerd, dus aan de box kant kun je dus niet meer doen. Enige optie is om in Windows SMBv1 (client only!) weer te activeren en met het security risico te leven.

 

Of FTP gebruiken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: openpli4 samba share vraagje #4 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 14 February 2022 - 21:36

Ik heb hier nog een dm7020hd staan die op dezelfde manier werkt, niks aan de hand en doet het gewoon prima. Maar wat is dan een risico met smbv1 ?

Re: openpli4 samba share vraagje #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 14 February 2022 - 22:15

Dat een hacker zich toegang verschaft, het protocol is niet veilig, en daarom is het op alle platformen (Windows, NAS leveranciers, Linux) standaard uitgeschakeld.

 

En met het uitschakelen van SMBv1 schakel je ook NetBIOS uit, wat nog uit Windows for Workgroups stamt, en waarmee oude windows systemen elkaar op de LAN konden vinden.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users