Jump to content


Photo

Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt


  • Please log in to reply
140 replies to this topic

#1 SatBEkijker

  • New Member
  • 4 posts

0
Neutral

Posted 4 April 2022 - 10:10

Beste mede Openpli gebruikers / Satalietgoeroes,

 

Sinds april heb ik een vreemd issue.
Ik zal het proberen zo uitgebreid mogelijk toe te lichten met zoveel mogelijk informatie.

Ik gebruik sinds 2018 een VU+ Uno 4K SE receiver waar ik tot heden nog steeds tevreden mee ben (hierin nog een 1TB harde schijf waarmee ik regelmatig voor vrouwlief wat opneem). 2 Tuners zijn geconfigureerd destijds door een satalietshop welke mij deze geplaatst heeft op het dak (2 kabels naar de VU+). Op deze VU+ draait momenteel de OpenPLi 8.1 release van maart 2022.

Als kanaallijst laad ik sinds 1,5 jaar de lijst van Hans in (de 19E_32E_Basis.zip) welke ik tot heden nog altijd zonder problemen heb kunnen gebruiken icm. de abbonementen welke ik heb.

 

Echter sinds deze maand is begonnen merk ik dat diverse HD kanalen in de favorieten map van "Nederland CD + favo buitenland"  een "Afstemmen mislukt" melding geven waarbij ik deze dus niet meer kan zien.
Dit betreffen de kanalen:

- NPO 1 HD

- NPO 3 HD

- Net5 HD

- Veronica/DisneyXD HD

- Een HD

 

Nu dacht ik eerst dat er wellicht wat veranderd was bij sommige kanalen, dus toen ik gisteren bericht kreeg ontving dat een nieuwe kanaallijst beschikbaar was heb ik deze direct ingeladen, echter zonder succes. De genoemde 5 kanalen blijven zodra ik er naartoe zap een "afstemmen mislukt" melding geven.

De andere kanalen op Astra 23,5E Astra werken gewoon zoals het moeten.

Er is verder niets veranderd aan de setup (kabels heb ik veiligheidshalve al nagekeken en nogmaals goed aangedrukt in de receiver), ook het signaal is verder prima (87% op de Astra 23,5E kanalen die werken). Dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.

 

Wat mij wel opvalt als ik kijk bij het signaal is dat de 5 genoemde kanalen die de afstemming mislukt geven op transponder 12188 H 29900 2/3 staan (een manuele scan levert ook geen resultaten op). De andere kanalen die wel werken op de Astra 23,5E geven een andere transponder aan. Nu weet ik niet of dit er iets mee te maken kan hebben?

 

Ik ben zelf redelijk handig als ik dingen moet opzoeken, nakijken etc. maar ik ben momenteel een beetje lost waar ik moet zoeken om dit probleem op te lossen. Hopelijk kan iemand mij op dit forum in de goede richting helpen.

 

Alvast hartelijk dank!
Mvgr,

M



Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #2 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 4 April 2022 - 10:17

Ik zou beginnen eens een scan te doen. Wat is de signaalsterkte op zenders welke het wel doen?


Edited by Henksat, 4 April 2022 - 10:18.


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #3 SatBEkijker

  • New Member
  • 4 posts

0
Neutral

Posted 4 April 2022 - 10:26

De scan had ik al eens uitgevoerd zonder succes.
De signaalsterkte op de zenders welke het wel doen is op de 23,5E tussen de 87/88% SNR en op de 19E 97/98% SNR, dus dat is prima. Schotel buiten is ook verder vrij van troep en 2 maanden geleden nog schoongemaakt met een sopje. Verder geen last van obstakels zoals bomen e.d. die het signaal kunnen beinvloeden.



Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #4 SatBEkijker

  • New Member
  • 4 posts

0
Neutral

Posted 7 April 2022 - 06:11

Iemand anders nog eventuele suggesties wat ik kan proberen om dit probleem op te lossen?

Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #5 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,379 posts

+393
Excellent

Posted 7 April 2022 - 07:08

Dit zullen oa. de zenders zijn die het helemaal niet (meer) of nog slechts matig doen.

 

Attached File  2036BECD-6E1C-4278-BBF7-4049FB60C9F5.jpeg   159.37KB   11 downloads

 

Dat kan betekenen dat de horizontale transponders a.g.v. een defecte lnb problemen geven of dat de schotel iets gecorrigeerd moet worden. Dit is zonder apparatuur als leek niet even op te lossen. Anders had je, door met beleid aan de schotel te trekken, dit mogelijk zelf kunnen oplossen. Wat nog zou kunnen is dat de vrijhangende lnb niet meer schuin hangt t.o.v. de vaste lnb. Dat kan je zien.

 

Kortom, haal er een vakman bij als je dit zelf niet kunt. Zeker als de schotel op een dak gemonteerd staat zijn de mogelijkheden voor de leek zeer beperkt.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #6 SatBEkijker

  • New Member
  • 4 posts

0
Neutral

Posted 7 April 2022 - 09:31

Hi Frenske,
Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik zal eens contact opnemen met de sataliet zaak welke mij destijds de schotel heeft geplaatst en afgesteld.

Ik hou jullie op de hoogte.

Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #7 brooker

  • Member
  • 13 posts

+1
Neutral

Posted 9 April 2022 - 08:43

Ik heb een Maxytec Multibox, niet de SE. Ook ik krijg af en toe op genoemde zenders de mededeling afstemmen mislukt. Gewoon bij normaal weer, zal ik maar zeggen. Mijn schotel is een Multytenne waarop de 13, 19 23 en 28 nog steeds redelijk te ontvangen is. Een oplossing bij mij is, heb ik ontdekt, door even af te stemmen op TRT World, op Astra 19 Oost en daarna gelijk terug te gaan naar een van die genoemde zenders. Hierna heb ik gelijk weer beeld. Een herstart of opnieuw flashen geeft ook resultaat. Misschien heb je hier iets aan.



Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #8 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 9 April 2022 - 09:49

Ik heb een Maxytec Multibox, niet de SE. Ook ik krijg af en toe op genoemde zenders de mededeling afstemmen mislukt. Gewoon bij normaal weer, zal ik maar zeggen. Mijn schotel is een Multytenne waarop de 13, 19 23 en 28 nog steeds redelijk te ontvangen is. Een oplossing bij mij is, heb ik ontdekt, door even af te stemmen op TRT World, op Astra 19 Oost en daarna gelijk terug te gaan naar een van die genoemde zenders. Hierna heb ik gelijk weer beeld. Een herstart of opnieuw flashen geeft ook resultaat. Misschien heb je hier iets aan.

Tja met een Multytenne (45cm schotel) is dat niet zo verwonderlijk, als je in de buurt van deze schotel een wind laat verloopt ie al, die schotel is gewoon te klein om zoveel satellieten goed te kunnen ontvangen. Je moet ze erg precies afstellen met meetapparatuur, en dan nog bij ieder buitje ben je al signaal kwijt, geen enkele regenreserve met dit soort te kleine schotels. :mellow:


73's

PE1AQZ


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #9 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+20
Neutral

Posted 14 August 2022 - 08:01

Dit probleem heb ik enkel met OpenPli 8.2, getest met OpenAtv, Openvix, VTI, en daar geen probleem met afstemmen mislukt, Triax 78 + 66 met Triple LNB.

Dit op de Ultimo 4K met Quad Tuners.

Op de Duo2 en Solo se met PLI 8.2 geen problemen aanwezig.


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #10 Emperor

  • Senior Member
  • 68 posts

+1
Neutral

Posted 14 August 2022 - 16:18

Krijg welhaast een dejavu. Heb je de oscam wel geinstalleerd, en wat nog belangrijker is, heb je het apparaat aan het internet hangen? Want zonder dat laatste, kun je geen oscam installeren.


Groetjes Emperor     VU+ Uno 4K SE i.c.m.  CanalDigitaal card  Card draait op Oscam

 


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #11 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+20
Neutral

Posted 14 August 2022 - 17:09

Werkt feilloos met andere images, alle hebben oscam aan boord, kaart erin, het is de combinatie Ultimo 4k en OpenPli 8.2 die problemen heeft met het afstemmen. Alle hebben natuurlijk netwerk en Internet aan boord en werkend.


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #12 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 14 August 2022 - 18:00

Werkt feilloos met andere images, alle hebben oscam aan boord, kaart erin, het is de combinatie Ultimo 4k en OpenPli 8.2 die problemen heeft met het afstemmen. Alle hebben natuurlijk netwerk en Internet aan boord en werkend.

Afstemmen mislukt heeft niets met oscam netwerk of internet te maken, heb je wel signaal op die zenders.


Edited by Sagitarius, 14 August 2022 - 18:01.

73's

PE1AQZ


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #13 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 14 August 2022 - 18:39

Sjaak jou antwoord geeft geen antwoord.

Probleem is enkel in openpli 8.2 bij alle andere

images wel ontvangst.



Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #14 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 14 August 2022 - 18:47

De zenders die je noemt zijn allemaal horizontaal gepolariseerd. Als de zenders die het wel doen allemaal verticaal gepolariseerd zijn dan zit daar je probleem.



Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #15 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+20
Neutral

Posted 14 August 2022 - 19:08

Ze doen het op mijn andere ontvangers goed, ook op de Ultimo 4k met een ander image, met eerdere versies van PLI niet getest, dus OpenATV - OpenVIX - VTI en ook Pure2 geven dit probleem niet.

Als ik een poosje wacht gaat de melding afstemmen mislukt weg, en nog wat later komt dan uiteindelijk wel beeld op de Vlaamse zenders, ook NPO heeft dit euvel.

Wanneer ik na dit terug zapt naar deze zenders dan gaat het wel goed, direct beeld en geen melding, het is dus bij de eerste maal deze zenders kiezen.

Signaal is 90 % op Een - Canvas - NPO1 en 2 .


Edited by pgmpli, 14 August 2022 - 19:09.

Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #16 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 14 August 2022 - 19:42

Ze doen het op mijn andere ontvangers goed, ook op de Ultimo 4k met een ander image, met eerdere versies van PLI niet getest, dus OpenATV - OpenVIX - VTI en ook Pure2 geven dit probleem niet.
Als ik een poosje wacht gaat de melding afstemmen mislukt weg, en nog wat later komt dan uiteindelijk wel beeld op de Vlaamse zenders, ook NPO heeft dit euvel.
Wanneer ik na dit terug zapt naar deze zenders dan gaat het wel goed, direct beeld en geen melding, het is dus bij de eerste maal deze zenders kiezen.
Signaal is 90 % op Een - Canvas - NPO1 en 2 .

nu ik dit lees
ja ik heb ook wel eens dat een zender geen
beeld geeft.
als ik even heen en weer zap komt opeens
die zender wel.
ik verdenk mijn lnb schakelaar.

Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #17 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 14 August 2022 - 20:43

Sjaak jou antwoord geeft geen antwoord.

Probleem is enkel in openpli 8.2 bij alle andere

images wel ontvangst.

Alsof dit een antwoordt is op zijn vraag. :lol:


73's

PE1AQZ


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #18 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,379 posts

+393
Excellent

Posted 14 August 2022 - 21:22

Als de beide heren hun aanhoudende kritiek naar elkaar niet kunnen indammen of verder per PM gaan uitvechten om de topics niet te blijven vervuilen, dan zullen er op termijn maatregels genomen moeten worden. Alle volgende communicatie hieromtrent zal overigens wél per PM gaan.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #19 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+20
Neutral

Posted 15 August 2022 - 08:24

Wat is het verschil in het Tuner gedeelte tussen OpenPLI 8.2 en de andere images OpenAtv - OpenVix - OpenBlackhole, misschien moeten we het in die richting zoeken (suggestie).


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #20 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 15 August 2022 - 09:17

 Alle volgende communicatie hieromtrent zal overigens wél per PM gaan.

Tja er valt natuurlijk weinig te communiceren als je de PM voor mijn blokkeert, had je net een PM hier over willen sturen.. 


73's

PE1AQZ



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users