Jump to content


Photo

Vreemde vastlopers.

Ultimo4k

  • Please log in to reply
236 replies to this topic

#1 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 8 April 2022 - 20:24

Ik heb 2 Ultimo4k's. 1 op de slaapkamer (kakofonix, draaiend op 8.1r) en 1 in de woonkamer (panoramix, draaiend de nightly build)).
Beide uitgevoerd met 1 FBC dvb-c tuner en een enkele dvb-s2. Beide hebben een schijf (/media/hdd) gemount vanaf een Synology ds214+ via nfs.
Afgelopen woensdag is de Ultimo4k op de slaapkamer (kakofonix) 2 x vastgelopen, om +/- 04:00 en 17:00.
Geen enigma2 crash maar echt vastgelopen, tijd staat stil en via ssh inloggen is dan niet meer mogelijk.
Kakofonix dus na de 2de crash opnieuw geflashed (weer met 8.1r) vanuit het menu, draait nu ok voor zolang het duurt.
Bijzonder was dat vanmiddag om 17:30 ook de andere Ultimo4k in mijn woonkamer (panoramix) helemaal vast liep.
Zat een opname van de ronde van het Baskenland te kijken toen deze er zomaar mee stopte (hetzelfde fenomeen want klok stopte en ssh naar deze box was niet meer mogelijk).
Uiteraard opnieuw geflashed vanuit het menu (na het uit/aan zetten) met de laatst beschikbare Nightly build en hij draait weer ok.
Nu kan ik mij voorstellen dat een apparaat/stb altijd iets kan overkomen waardoor deze niet meer reageert (hardware issue of zo) maar 2 dezelfde apparaten die 2 dagen na elkaar vastlopen?
Een gezamelijke component is die nas die ze gebruiken maar die is healthy volgens dsm en er staat eigenlijk niets raars in de logs (messages & syslog.log) van deze nas.
Ik heb dus geen flauw idee waar die vastlopers van die 2 boxen nu vandaan komen, kan ook niets nazoeken omdat de logs in /var/log worden overschreven na uit/aan zetten.
Iemand nog een idee wat ik kan doen als 1 van die 2 boxen weer mocht vastlopen?


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vreemde vastlopers. #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,617 posts

+1,739
Excellent

Posted 8 April 2022 - 20:42

nfs mount? hickup daarop, zodat de kernel driver hangt wachtende op antwoord dat niet komt?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vreemde vastlopers. #3 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 8 April 2022 - 20:46

Dan zouden beide Ultimo's daar op hetzelfde moment last van moeten hebben?


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vreemde vastlopers. #4 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 8 April 2022 - 20:47

Ik draai alleen maar (eigen) nightly builds op mijn Ultimo4k en heb geen enkele vastlopers mogen ervaren, ik draai ook met mounts op de NAS...

 

Op zich wel heel erg vreemd dat je totaal niet meer bij de boxen kunt komen....


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vreemde vastlopers. #5 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,399 posts

+394
Excellent

Posted 8 April 2022 - 20:55

Ik heb het zelf op niet één van mijn Vu modellen ervaren. Noch de Ultimo 4K noch de Uno 4Kse. Echter maakte mijn zoon hier wel melding van. Gisteren is zijn Uno 4Kse tweemaal vastgelopen. Geen crash maar gaf enkel nog geluid. Power off power on was de enige optie om verder te kunnen kijken. Geen externe mounts maar een interne harddisk op zijn Uno 4kse. De firmware is de NB van 2 weken geleden.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Vreemde vastlopers. #6 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 8 April 2022 - 20:55

Ik ook niet tot woensdag dus. Was ook verbaasd toen dat ding op de slaapkamer (welliswaar met 8.1r) niet meer reageerde. Kan gebeuren en na de 2de keer maar opnieuw geflashed.

Maar dat vandaag die andere Ultimo (met Nightly Build) opeens vandaag ook hing vind ik toch wel erg vreemd. Ook opnieuw geflashed en nu weer ok.

Naast de nas hebben ze geen gezamelijke componenten en ik weet niet hoe te onderzoeken mocht het weer voorkomen.


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vreemde vastlopers. #7 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 8 April 2022 - 20:59

De Ultimo op de slaapkamer (8.1r) draaide een openpli van half maart maar de Ultimo in de woonkamer (NB) was bijgewerkt t/m afgelopen donderdag.

 

Ik heb het zelf op niet één van mijn Vu modellen ervaren. Noch de Ultimo 4K noch de Uno 4Kse. Echter maakte mijn zoon hier wel melding van. Gisteren is zijn Uno 4Kse tweemaal vastgelopen. Geen crash maar gaf enkel nog geluid. Power off power on was de enige optie om verder te kunnen kijken. Geen externe mounts maar een interne harddisk op zijn Uno 4kse. De firmware is de NB van 2 weken geleden.

 


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vreemde vastlopers. #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,617 posts

+1,739
Excellent

Posted 8 April 2022 - 21:01

Ik heb het in het verleden ook een paar keer gezien, de box staat echt zo vast als een huis, inclusief de TCP stack, dus SSH is er ook niet meer bij.

 

Vandaar dat ik een kernel lock verdenk, een user space issue kan nooit de kernel plat leggen....


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vreemde vastlopers. #9 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 8 April 2022 - 21:05

Een "user space issue" kan het toch wel zijn als alles als root draait? Of zie ik dat verkeerd?


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vreemde vastlopers. #10 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 8 April 2022 - 21:13

Ik bemerk ook de bug 

Bij afspelen van een mp3 na het einde van de file een hanger (na rebooten 4 keer het zelfde bij einde mp3)



Re: Vreemde vastlopers. #11 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 8 April 2022 - 21:24

aanvulling box is gbquad4k een oudere image geboot geen probleem.

probleem is denkelijk afgelopen 2 weken onstaan.

Kernel hickup denk ik de heeft een andere kernel



Re: Vreemde vastlopers. #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,617 posts

+1,739
Excellent

Posted 8 April 2022 - 21:43

Een "user space issue" kan het toch wel zijn als alles als root draait? Of zie ik dat verkeerd?

 

Het is zeer onwaarschijnlijk dat dat de hele kernel stopt, userspace vs kernelspace is een andere discussie  dan user authorisatie.

 

aanvulling box is gbquad4k een oudere image geboot geen probleem.

probleem is denkelijk afgelopen 2 weken onstaan.

 

De TS heeft het ook met een 8.1-release, en daar is al maanden niks aan aangepast.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vreemde vastlopers. #13 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 9 April 2022 - 18:02

Vandaag weer vastlopers. Op de Ultimo in de woonkamer een opname lopen van de "ronde van het Baskenland" (eurosport 1) en die liep vast vandaag om 16:30 tijdens het kijken naar die wielerkoers.

Opnieuw geflashed (met de Nightly Build) en de opname overgezet naar de Ultimo in de slaapkamer die het sinds woensdagavond prima deed.

Na een kwartier liep hij weer vast tijdens het kijken naar die koers (opname liep op de Ultimo in de slaapkamer) en nu geflashed met 8.1r.

Om 17:45 liep de Ultimo in de slaapkamer (8.1r) vast tijdens de opname van die wielerkoers (enige opname op dat moment) terwijl deze sinds woensdag geen problemen meer gaf.

Je zou bijna denken dat ziggo wat zit te prutsen met het signaal van eurosport 1 in mijn gebied. Is er iets wat ik kan doen om dit te tacklen? Want ik geloof er niet in dat 2 Ultimo4k's op hetzelfde moment defect raken.


Edited by catastrofus, 9 April 2022 - 18:05.

2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vreemde vastlopers. #14 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 9 April 2022 - 18:48

Ik heb box nieuw geflashed en alles opgelost ,lag dus niet aan de image.

Als ziggo ligt de rotzooien en oscam gaat over de nek zal de box niet vast lopen 

of de soc over de nek kan gaan als een corrupte decrypded woord naar de descrambler stuurt weet ik niet.


Edited by luisteraar, 9 April 2022 - 18:49.


Re: Vreemde vastlopers. #15 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 9 April 2022 - 19:03

Hoezo opgelost? Dat dacht ik ook na het flashen van de (slaapkamer) Ultimo. 3 dagen later ging het alweer mis (bij die opname van die wielerkoers) en jij hebt hem gisteren geflashed...


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vreemde vastlopers. #16 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 9 April 2022 - 19:05

Hoezo opgelost? Dat dacht ik ook na het flashen van de (slaapkamer) Ultimo. 3 dagen later ging het alweer mis (bij die opname van die wielerkoers) en jij hebt hem gisteren geflashed...

idd het gaat al een dag goed ,zal moeten afwachten.



Re: Vreemde vastlopers. #17 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 12 April 2022 - 09:28

Na 2 dagen een (gedeeltelijke) vastloper.

De box heeft na de flash enkel in standby gestaan.

Werd enkel als streamserver gebruikt.

Vanmorgen kon ik op de client niet meer zappen.

Netwerk was er wel nog heb met telefoon via webinterface de box kunnen rebooten

waarna weer beeld op client kwam.

Een bijkomend raar gedrag de box reboot vanuit standby na reboot kwam hij niet

terug in oude standby toestand maar actieve mode waardoor hij via hdmi-cec de tv

inschakelde wat niet de bedoeling is.



Re: Vreemde vastlopers. #18 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 12 April 2022 - 12:23

Maar jij had nog een netwerk. Ik moet hem met de schakelaar aan de achterkant uitzetten...


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vreemde vastlopers. #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,617 posts

+1,739
Excellent

Posted 12 April 2022 - 12:32

VU+? Het algemene gevoel is dat die FCC code niet helemaal koosjer is...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vreemde vastlopers. #20 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 12 April 2022 - 12:37

Yep, maar dat is het (denk ik) niet omdat ik de Ultimo (op de slaapkamer) had voorzien van een OpenPLi 7.3... Als test uiteraard.

En die hing mij vanmiddag weer (om 13:10) en weer tijdens een opname van Eurosport 1 en weer na ongeveer een uurtje.

Andere opnames gaan prima (er wordt heel wat opgenomen met dat ding maar die van Eurosport 1 gaan fout. Vorige week met "de ronde van het Baskenland" en nu met de "ronde van Turkije".


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users