Jump to content

Photo

Audiobalk (links) verdwenen na connectie LG-TV

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 HPPli

• Senior Member
  • 1,916 posts

+36

Posted 3 May 2022 - 15:13

Gebruik al jaren o.a. een Vu+Duo4K (SE) op LG-TV's, nu een moderne Oled-TV van hetzelfde merk en "verdwijnt" de linker verticale audiobalk.

Welke remote ik ook gebruik, dus TV of Vu+, zodra ik de volume toetsen gebruik reageert de audio-balk/volume van de TV zelf. (wat ik niet wil)

Gebruik ik een Zgemma receiver met dezelfde HDMI instellingen op dezelfde LG Oled-TV kan ik wel het audio regelen (linker balk) zoals gewend.

Vraag, hoe kan ik het wegvallen van de audiobalk bij de Vu+Duo4K voorkomen. Of wat kan ik aanpassen in het HDMI-protocol zodat de TV het/de audio functie (volume) niet overneemt ?

Re: Audiobalk (links) verdwenen na connectie LG-TV #2 WanWizard

• PLi® Core member
  • 71,236 posts

+1,842
Excellent

Posted 3 May 2022 - 15:19

Dat heeft niks met de box te maken, dan staat de overscan op de TV aan, die snijd zo'n 5 procent rondom af.

Dat is verzonnen in de analoge tijd, en om e.o.a. stomme reden staat het op digitale TV's standaard aan, terwijl de reden al lang niet meer bestaat.

Het makkelijst is op de box in het audio/video menu het overscan test scherm opzoeken (die met die 4 blauwe pijltjes), en dan op de TV in het display / aspect ratio menu kijken welke setting er voor zorgt dat je alle pijltjes correct ziet.

dit scherm:

Attached Files

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.

Re: Audiobalk (links) verdwenen na connectie LG-TV #3 HPPli

• Senior Member
  • 1,916 posts

+36

Posted 3 May 2022 - 15:21

Dat is iets waar ik als eerste naar heb gekeken, de punten van de pijltjes staan keurig tegen de randen van het beeld. ;)

Edited by HPPli, 3 May 2022 - 15:22.

Re: Audiobalk (links) verdwenen na connectie LG-TV #4 DeBeek

• Senior Member
  • 1,490 posts

+47

Posted 3 May 2022 - 15:23

Heeft weinig met overscan te maken,  maar dat bij hdmi-cec de optie doorsturen volume toetsen aan staat.

Attached File  1_0_0_0_0_0_0_0_0_0_20220503162209.jpg   150.93KB   4 downloads

Vu+DUO4K, (DVB-C FBC & DVB-S2X FBC twin tuner), OpenPLi Nightly Build, My-FullNightHD skin, Bluetooth remote,

2x Synology DS-116, 16 Gb USB3, Autotimer, Bitrate, EPG-Import, Ziggo Kabel-tv, Astra 28.2.

Re: Audiobalk (links) verdwenen na connectie LG-TV #5 HPPli

• Senior Member
  • 1,916 posts

+36

Posted 3 May 2022 - 15:26

Heeft weinig met overscan te maken,  maar dat bij hdmi-cec de optie doorsturen volume toetsen aan staat.

attachicon.gif1_0_0_0_0_0_0_0_0_0_20220503162209.jpg

Staat uit, maar het lijkt of de Vu+Duo4K (SE) dit negeert terwijl de Zgemma geen volume toetsen (OSD op TV) doorstuurt ofwel werkt zoals het hoort.

Re: Audiobalk (links) verdwenen na connectie LG-TV #6 WanWizard

• PLi® Core member
  • 71,236 posts

+1,842
Excellent

Posted 3 May 2022 - 15:30

Ah, sorry, te snel gelezen... ;)

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Re: Audiobalk (links) verdwenen na connectie LG-TV #7 WanWizard

• PLi® Core member
  • 71,236 posts

+1,842
Excellent

Posted 3 May 2022 - 15:32

Staat uit, maar het lijkt of de Vu+Duo4K (SE) dit negeert terwijl de Zgemma geen volume toetsen (OSD op TV) doorstuurt ofwel werkt zoals het hoort.

Heeft die LG een menu optie voor dit soort instellingen? Het kan ook nog zijn dat de TV die functionaliteit aan zet. Mijn Samsung TV heeft zoiets.

Mijn Duo 4K heeft tijden aan een Panasonic Viera gehangen, en daar werkte de menu optie op de box zoals het hoort.

Re: Audiobalk (links) verdwenen na connectie LG-TV #8 HPPli

• Senior Member
  • 1,916 posts

+36

Posted 3 May 2022 - 15:40

Heeft die LG een menu optie voor dit soort instellingen? Het kan ook nog zijn dat de TV die functionaliteit aan zet. Mijn Samsung TV heeft zoiets.

Mijn Duo 4K heeft tijden aan een Panasonic Viera gehangen, en daar werkte de menu optie op de box zoals het hoort.

Er kan veel worden ingesteld, maar in menu kan ik niets regelen van wel of niet overnemen van de audiofunctie.

En let wel, de Vu+Duo4K (SE) heeft of veroorzaakt een herkenning voor de TV om Pli audio-balk uit te zetten cq over te dragen naar de TV-OSD, terwijl bij de Zgemma de eigen (Pli) volume balk (laat zien

Op oudere TV's van LG (2jaar) heb ik gewoon de audiobalk van de  Vu+Duo4K (SE).

Edited by HPPli, 3 May 2022 - 15:47.

Re: Audiobalk (links) verdwenen na connectie LG-TV #9 satjunk

• Senior Member
  • 239 posts

+1
Neutral

Posted 3 May 2022 - 15:51

Als je in het menu van de LG HDMI-CEC uitzet gaat het dan wel goed ?

Denk dat Zgemma en VU er verschillend mee omgaan.

Ik zelf heb ook de VU 4K SE met een LG oled tv maar heb er een soundbar tussen met E-arc dus de soundbar regelt het geluid.maar pak ik de AB van de VU zie ik de balk wel..

VU+ Duo4K SE

Re: Audiobalk (links) verdwenen na connectie LG-TV #10 HPPli

• Senior Member
  • 1,916 posts

+36

Posted 3 May 2022 - 16:01

Als je in het menu van de LG HDMI-CEC uitzet gaat het dan wel goed ?

Denk dat Zgemma en VU er verschillend mee omgaan.

Ik zelf heb ook de VU 4K SE met een LG oled tv maar heb er een soundbar tussen met E-arc dus de soundbar regelt het geluid.maar pak ik de AB van de VU zie ik de balk wel..

Uitzetten van de HDMI-CEC brengt geen verschil.

Juiste conclusie, de LG Oled-TV (G1) gaat verschillend om met de receiver merken.

Ik wil juist optisch (AC3 uit) uit naar een versterker en toch het volume regelen met de Vu+ remote ipv een aparte (versterker) remote. Werkte puik met een eerdere LG Led-TV. 

Edited by HPPli, 3 May 2022 - 16:06.

Re: Audiobalk (links) verdwenen na connectie LG-TV #11 Sagitarius †

• Senior Member
  • 4,735 posts

+78

Posted 3 May 2022 - 16:12

Gebruik al jaren o.a. een Vu+Duo4K (SE) op LG-TV's, nu een moderne Oled-TV van hetzelfde merk en "verdwijnt" de linker verticale audiobalk.

Welke remote ik ook gebruik, dus TV of Vu+, zodra ik de volume toetsen gebruik reageert de audio-balk/volume van de TV zelf. (wat ik niet wil)

Gebruik ik een Zgemma receiver met dezelfde HDMI instellingen op dezelfde LG Oled-TV kan ik wel het audio regelen (linker balk) zoals gewend.

Vraag, hoe kan ik het wegvallen van de audiobalk bij de Vu+Duo4K voorkomen. Of wat kan ik aanpassen in het HDMI-protocol zodat de TV het/de audio functie (volume) niet overneemt ?

Ik heb dat hier ook zo, ik vind het juist handig de volume balk van de Philips met getallen van 1 tot 30 in het beeld en op het display van de soundbar.

Ik zou graag de volume balk van de H9SE weg willen hebben, typisch één van de HDMI Zgemma kwaaltjes (oa ARC die niet ged werkt enz), op mijn H2H op de slaapkamer heb ik ook altijd de volume balk links staan en dat wil ik ook niet, ik wil gewoon de balk van de Philips tv die veel nauwkeuriger is dan die regenboog kleuren van Pli. :(

73's

PE1AQZ

Re: Audiobalk (links) verdwenen na connectie LG-TV #12 luisteraar

• Senior Member
  • 2,480 posts

+24
Neutral

Posted 3 May 2022 - 16:18

Ik heb een LG tv gehad weet niet meer uit mijn hoofd waar wat in menu staat.

Vaag in mijn geheugen was het video->expert->size op auto dan kopt het beeld

en daarna vast zetten (auto uitzetten).

Mbt audio volume ik heb een soortgelijke opstelling.

Volume TV regel ik op de tv en audio versterker met volume regeling versterker.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users