Jump to content


Photo

DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen

#DM8000HD

  • Please log in to reply
42 replies to this topic

#1 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 23 June 2022 - 14:42

Hoi,

 

Ik heb al een tijdje een probleem met mijn Dreambox 8000HD. Tijdens opnames loopt de box vaak vast of reboot spontaan. Dit gebeurt vooral als de harde schijf in de Dreambox bijna vol is.

Als er al een opname loopt en via de timer wordt er een tweede opname gestart volgt er een reboot. Of als er een opname loopt en je zapt of voert een andere handeling uit op de box dan loopt hij vast

Ook als je via de pc tijdens opnamens oude opnames van de dreambox naar de nas kopieert dan kunnen deze problemen optreden. Wat is het verband tussen bijna volle schijf en deze problemen?  

 

Volgens mij is het na een update vaak even wat stabieler. Nu wilde ik een update doen maar kreeg ik de melding dat een flash was aanbevolen. Ik denk omdat er best veel updates zijn. Is een flash zo ie zo een (tijdelijke) oplossing voor dit probleem? Of is er ergens een cache ofzo te legen die vol loopt? Maar ja dan is het wel vreemd dat de vrije ruimte op de harde schijf blijkbaar van invloed is.

 

Ik hoop dat iemand hier wat over kan zeggen.

 

Twan



Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #2 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 23 June 2022 - 15:51

Mijn DM8000 staat al 2 jaar opgeslagen in zijn/haar doos waar ze 10 jaar geleden uitkwam… Linux boxen zijn geen volwaardige PC’s en dat zie je vooral terug in de zeer gebrekkige foutafhandeling…. Denk aan I/O fouten van opslagapparatuur en netwerk. Andere opties zijn een volgelopen flash..

Kijk eerst op je harde schijf of je daar (recente) crashlogs vind. Deze zou je hier kunnen plaatsen. Ook kun je de HDD opschonen en controleren op fouten. De DM8000 heeft naar huidige standaard weinig geheugen. OpenPli 8.1 is eigenlijk al teveel. OpenPli 7.3 is voor die box een betere keus… Onder de 95% volle flash is net aan toelaatbaar….


Met één been in het graf..... Helaas

Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 23 June 2022 - 16:42

Houd er ook rekening mee dat netwerk interfaces maar basic drivers hebben.

 

Het grootste probleem daarbij is het gebrek aan scatter/gather, waardoor ze aaneengesloten blokken geheugen nodig hebben voor buffers. Hoe langer de box aan staat, en hoe meer je gebruik maakt van de netwerk aansluiten, hoe sneller daaraan een gebrek is.

 

Kans is dus aanwezig dat je uit het geheugen loopt, waarna de OOM killer het proces om zeep helpt, en sysinit Enigma herstart. Wat er uit ziet als een reboot.

 

Enige oplossing hiervoor is regelmatig herstarten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #4 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,637 posts

+459
Excellent

Posted 23 June 2022 - 18:35

Inderdaad is regelmatig herstarten een optie maar je kunt ook een CF card in het slot steken en het (gebruikers)geheugen met behulp van de card te vergroten.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #5 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 24 June 2022 - 13:03

Nou volgens mij herstart mijn box vaak genoeg. Ik heb eerder het idee dat hoe vaker dat het gebeurt hoe instabieler alles wordt. Als het een tijdje goed gaat lijkt het beter te werken.

 

Het gaat nu weer 2 dagen goed. Als ik zorg dat er voldoende ruimte is op de schijf en alle handelingen zoals verplaatsen en timers instellen heb gedaan voor de eerste timer begint dan is er niets aan de hand.

 

Crashlogs zijn er eigenlijk niet. Hele tijd terug al een aantal oude verwijderd maar zijn er geen meer bij gekomen. 

 

Ik zal mijn harde schijf eens gaan controleren.

 

Maar wat betreft een nieuwe update. Kan ik die beter flashen om een stabielere box te krijgen?


Edited by tajvdz, 24 June 2022 - 13:04.


Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 24 June 2022 - 13:45

Zolang je niet weet wat de instabiliteit veroorzaakt blijft het allemaal speculeren.

 

Als je weer in een periode zit waar het regelmatig fout gaat, herstart Enigma in debug modus, dat maakt een gedetailleerde log aan in /home/root. Wellicht maakt dat duidelijk waarom de boel vast loopt of herstart,

 

Dit moet wel niet te lang lopen, er wordt heel veel gelogd, en als de flash vol loopt heb je echt een probleem, dus in de gaten houden.

 

p.s. welk filesystem gebruikt de DM8000 eigenlijk voor flash? Ik dacht jffs2, en dat wordt ook instabiel als er memory tekorten optreden, de index tables bij jffs2 staan in memory.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #7 Snoete

  • Senior Member
  • 604 posts

+8
Neutral

Posted 24 June 2022 - 16:05

Gebruik hier de good old DM8000 al jaren als opnamebox naar mijn NAS, zonder geheugen problemen.

Tot dat ik enkele weken geleden na de update naar 8.1 merkte dat opnames niet meer 5 minuten van te voren begonnen maar 1 minuut te laat.

 

Gisteren liep de software vast bij een poging de ontvanger te herstarten, ook het herstarten zelf kwam niet verder dan de bootloader.

Daarna 7.3 weer geïnstalleerd en dat loopt (uiteraard) tot nu toe goed.

 

Misschien is 8.1 en 8.2 inderdaad een stap te groot voor een DM8000 zonder CF geheugen uitbreiding?


-Triax 88cm schotel

-TD 20 flexi-block met 2 Inverto Black Premium Quattro LNB's

- Polytron Multiswitch 8 in / 8 out

- 2x VU+ Duo2, DM8000 HD PVR en een Zgemma H8.2H

 


Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #8 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 25 June 2022 - 10:30

Gebruik hier de good old DM8000 al jaren als opnamebox naar mijn NAS, zonder geheugen problemen.

Tot dat ik enkele weken geleden na de update naar 8.1 merkte dat opnames niet meer 5 minuten van te voren begonnen maar 1 minuut te laat.

 

Gisteren liep de software vast bij een poging de ontvanger te herstarten, ook het herstarten zelf kwam niet verder dan de bootloader.

Daarna 7.3 weer geïnstalleerd en dat loopt (uiteraard) tot nu toe goed.

 

Misschien is 8.1 en 8.2 inderdaad een stap te groot voor een DM8000 zonder CF geheugen uitbreiding?

 

Als het uitbreiden van het geheugen met een CF kaart een oplossing is dan kan ik er zo een CF kaartje instoppen. Weet alleen niet hoe ik dat moet instellen dat het geheugen daarvoor gebruikt wordt.

En wat merk je aan mogelijkheden als ik terug zou gaan naar 7.3?



Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #9 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 25 June 2022 - 11:07

Of neem op met een harde schijf die in de box zit zodat het aaneengesloten geheugen probleem waf je snel met netwerken krijgt niet zo snel kan optreden…. Sinds de kernel >3 heeft dmm hier een probleem mee (met de dmm8000).


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #10 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 25 June 2022 - 12:29

Installeer de pluging SystemTools. Daarmee kun je o.a. een swapfile aanmaken op een CF kaartje.


Met één been in het graf..... Helaas

Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #11 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 26 June 2022 - 11:24

Of neem op met een harde schijf die in de box zit zodat het aaneengesloten geheugen probleem waf je snel met netwerken krijgt niet zo snel kan optreden…. Sinds de kernel >3 heeft dmm hier een probleem mee (met de dmm8000).

 

Ik neem altijd op op de interne harde schijf. Alleen haal ik opnames die ik wil bewaren er af en verplaats die naar de nas. 



Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #12 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 26 June 2022 - 11:28

Installeer de pluging SystemTools. Daarmee kun je o.a. een swapfile aanmaken op een CF kaartje.

 

ok dat kan ik eens proberen. Hoe groot moet zo'n CF kaartje zijn kwa capaciteit?

En waar kun je op de box zien hoeveel geheugen er vrij is? Hoeveel ideaal is enzo? Er zullen vast wat plugins geinstalleerd zijn die ik nooit gebruik. Misschien dat die verwijderen al een stabielere box oplevert?



Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #13 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 26 June 2022 - 12:08

Dat  kan via Menu -> Infomation -> About ->  Blauwe knop (Memory info)

 

of via de command line

cat /proc/meminfo

 


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #14 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 26 June 2022 - 13:30

Een kleine is al voldoende. De box heeft niet zoveel geheugen. Als swap file is 64GB meer dan voldoende.
Installeer de pluging SystemTools. Daarmee kun je o.a. een swapfile aanmaken op een CF kaartje.


ok dat kan ik eens proberen. Hoe groot moet zo'n CF kaartje zijn kwa capaciteit?
En waar kun je op de box zien hoeveel geheugen er vrij is? Hoeveel ideaal is enzo? Er zullen vast wat plugins geinstalleerd zijn die ik nooit gebruik. Misschien dat die verwijderen al een stabielere box oplevert?

Met één been in het graf..... Helaas

Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #15 grondstof

  • Senior Member
  • 68 posts

+1
Neutral

Posted 26 June 2022 - 15:14

Vaak is de epg de oorzaak van het vollopen van het geheugen. Kijk is welke je echt nodigt hebt en welke je kan laten vallen.


1x Dreambox800, 2x Vu+duo, 2x Dreambox600, 2x Relook 400S en 1x Topfield 4000

1x viasat, 1x triax 88cm 1x 64cm 


Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #16 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 26 June 2022 - 16:27

Een ander probleem wat wel eens optreedt is dat de box / interne harde schijf niet meer via de pc te benaderen is. Een reboot lost dit op.

Vanuit het menu kies ik dan voor restart. Tijdens het opnieuw opstarten kreeg ik 2 maal een groen scherm met foutmeldingen en op het eind kreeg ik ook geen beeld en werkte geen enkele functie. Toen heb ik een reboot geforceerd met paar maal op de aan/uit knop aan de voorkant te drukken. Nu verliep het opstarten wel normaal en was de box ook weer via de pc te benaderen. Ook waren er 2 crash logs op de schijf. Waar kan ik die plaatsen voor beoordeling?



Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #17 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 26 June 2022 - 17:43

Ik heb 10 jaar de DM8000 in gebruik gehad. In die tijd heeft ie 2 HDD’s ‘opgevroten’. Verder nooit enig probleem ondervonden. Altijd een ventilator gebruikt (intern). Die box stond 24/7 aan en werd in de zomer echt snoeiheet…


Met één been in het graf..... Helaas

Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #18 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 21 July 2022 - 22:48

Het CF kaartje wat ik heb is 2Gb. Heb ik daar wat aan om het geheugen naar toe te verplaatsen? Ik heb er ook 1 van 4 GB maar die gebruik ik in mijn camera.



Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #19 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 21 July 2022 - 23:00

Ik heb even op de Dreambox gekeken maar de plugin SystemTools kan ik niet vinden om te installeren.



Re: DM8000 Box reboot of loopt vast tijdens opnemen #20 scriptmelvin †

  • PLi® Contributor
  • 720 posts

+46
Good

Posted 21 July 2022 - 23:18

Dan is ie al geïnstalleerd. Doe eens blauwe knop, zie je dan System Tools?


Sorry to inform you this member, my brother, passed away.


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users