Jump to content


Photo

UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022

nieuws

  • Please log in to reply
34 replies to this topic

#1 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 15 July 2022 - 10:05

Voorwoord
Voor het midden van Nederland is 9 juli de zomervakantie aangebroken. Op 16 juli volgt het noorden en op 23 juli het zuiden. Zes weken.
In België gingen de kinderen al eerder: op 1 juli. Tot 31 augustus. Ruim 8,5 week. Altijd baas boven baas…
Wij blijven ook in de zomer nieuws garen en de UP/DOWNLINK uitbrengen. Maar voor wie gaat: Carpe Diem en veel plezier!

 

In dit nummer onder andere:

  • Veel reacties op de vergelijking DAB+-radio's, alternatieven genoemd;
  • Regels voor ondertiteling door Commissariaat voor de Media verduidelijkt;
  • Wereldwijd radio luisteren via RX Linkfanel met link naar lokale hobbyisten;
  • RTL-SDR usb stick voor onder andere DAB+ via pc en Enigma2;
  • SBS6 Klassiekers (SBS Classics), nieuwe televisieomroep van Talpa;
  • KPN: voor het eerst meer aansluitingen op glasvezel dan via koper;
  • SKO: nieuwe testmethode en nieuw testpanel (later dit jaar);
  • Kanalenlijst Hans draaibaar (rotating): met of zonder landenboeketten (LN)?

 

Reacties zijn welkom via: specials@detransponder.nl

 

De redactie (alfabetisch): Emiel, Hans, Peter en Rob. Met dank ook aan David en Johan. 

 

Attached Files


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #2 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 15 July 2022 - 10:57

Gepinned en dank weer redactie!


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #3 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 15 July 2022 - 13:38

En weer bedankt Hans.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 15 July 2022 - 13:54

En hier ligt hij ook weer op de koffietafel voor later, merci !


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #5 scriptmelvin †

  • PLi® Contributor
  • 720 posts

+46
Good

Posted 15 July 2022 - 15:53

Dank u!


Sorry to inform you this member, my brother, passed away.

Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 15 July 2022 - 22:38

Hans.

 

t.a.v. de RTL-2832U: de driver is de standaard linux kernel driver (https://cateee.net/l...VB_RTL2832.html) en die heeft inderdaad alleen DVB-T support.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #7 scriptmelvin †

  • PLi® Contributor
  • 720 posts

+46
Good

Posted 16 July 2022 - 00:26

En de SDGRadio plugin installeert geen eigen driver, maar maakt gebruik van de standaard Linux USB kernel driver(s) (via libusb).


Sorry to inform you this member, my brother, passed away.

Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #8 wortellica

  • Senior Member
  • 1,370 posts

+33
Good

Posted 16 July 2022 - 04:41

Dank weer, gaan we weer lezen!

Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #9 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 16 July 2022 - 07:43

Hans.

 

t.a.v. de RTL-2832U: de driver is de standaard linux kernel driver (https://cateee.net/l...VB_RTL2832.html) en die heeft inderdaad alleen DVB-T support.

Hadden we dat maar eerder geweten... allerlei informatie uit het forum van OpenPLi gelezen (NL en Engels), hulp op de achtergrond gevraagd aan deskundigen en gelukkig kwam Ron er achter dat zonder de driver de SDGradio app werkt met de RTL SDR usb stick. Enfin, we hopen met dit item het voor velen gemakkelijk te hebben gemaakt.

Maar staat de opmerking van een OpenPLi-teamlid nog open: werk aan de winkel voor de GUI... iets voor jou in een rustige zomer..? ;-)


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #10 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 16 July 2022 - 08:00

Hans.

 

t.a.v. de RTL-2832U: de driver is de standaard linux kernel driver (https://cateee.net/l...VB_RTL2832.html) en die heeft inderdaad alleen DVB-T support.

@WanWizard: alleen DVB-T support schrijf je. Betekent dat: geen DVB-T2 support?
Indien dat het geval is zou de driver of aangepast of verwijderd kunnen worden. Want DVB-T... waar gebruikt men dit nog... Eens?


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #11 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 16 July 2022 - 08:41

 

Hans.

 

t.a.v. de RTL-2832U: de driver is de standaard linux kernel driver (https://cateee.net/l...VB_RTL2832.html) en die heeft inderdaad alleen DVB-T support.

Hadden we dat maar eerder geweten... allerlei informatie uit het forum van OpenPLi gelezen (NL en Engels), hulp op de achtergrond gevraagd aan deskundigen en gelukkig kwam Ron er achter dat zonder de driver de SDGradio app werkt met de RTL SDR usb stick. Enfin, we hopen met dit item het voor velen gemakkelijk te hebben gemaakt.

Maar staat de opmerking van een OpenPLi-teamlid nog open: werk aan de winkel voor de GUI... iets voor jou in een rustige zomer..? ;-)

 

Ik verbaasde me ook al over dat artikel dat je geen driver nodig zou hebben, na installatie van SDGR werkte hier DAB+ wel met geluid, maar niet als je de versie van @luisteraar met rtl_tcp installeerde, dan had je eerst geen geluid, maar nu wel na een aanpassing door hem. ;)

Hier werkt SDRG nu prima via mijn RPI rtl-sdr servertje die in de schuur staat en de niet voor DAB frequenties aangepaste (mini-whipe) antenne boven op een mast, daarmee ontvang ik dik 120 DAB+ zenders. :)


73's

PE1AQZ


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #12 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 16 July 2022 - 08:44

DAB+ lijkt ook weersgevoelig... eerst had ik zwak mux VRT op kanaal 12A uit Pelt in Eindhoven maar nu met scannen soms wel en soms niet. Hitte op de mast of luchtvervuiling..? Zit op het randje hier en in dichte bebouwing.

 

Zie vorige UP/DOWNLINK over houten mast met aluminiumfolie ingepakt om 12C (NPO mux) wat af te schermen. Werkte.


Edited by hro, 16 July 2022 - 08:45.

Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #13 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 16 July 2022 - 12:15

DAB+ lijkt ook weersgevoelig... eerst had ik zwak mux VRT op kanaal 12A uit Pelt in Eindhoven maar nu met scannen soms wel en soms niet. Hitte op de mast of luchtvervuiling..? Zit op het randje hier en in dichte bebouwing.

 

Zie vorige UP/DOWNLINK over houten mast met aluminiumfolie ingepakt om 12C (NPO mux) wat af te schermen. Werkte.

Dat afschermen heeft niets te maken met de weersgevoeligheid, maar meer met de zgn "condities" of de toestand van de ionosfeer die is van essentieel belang voor het lange-afstand ontvangst. Die toestand hang af van verschillende factoren en varieert sterk van dag tot dag. Belangrijk daarvoor is de activiteit van de zon, waaronder het aantal zonnevlekken, en dat aantal volgt een 11-jarige cyclus.

Bij 50 Mhz en hoger (TV band III 174-230Mhz) heeft het net zo vaak te maken met propagatie veroorzaakt in de ionosfeer. Propagatie die op deze frequenties optreedt wordt veroorzaakt in de troposfeer, de luchtlaag waar ook ons weer zich in afspeelt. Propagatie op VHF en hoger en ons weer zijn dan ook nauw aan elkaar verbonden.

In de maanden april tot en met augustus kan er wel sporadische E optreden die signalen in 6 meter-band, soms signalen in de 4 meter-band, en heel soms signalen in de 2 meter-band, reflecteert.

Is de propagatie op de HF al niet erg goed te voorspellen, op VHF is dit al helemaal niet te doen voor een periode langer dan 2 weken vooruit.  De propagatieverwachting is gelijk aan die van de weersverwachting, en we weten het allemaal, niets is moeilijker te voorspellen dan het weer. :lol:


Edited by Sagitarius, 16 July 2022 - 12:17.

73's

PE1AQZ


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #14 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 16 July 2022 - 12:46

dab gebruikt de vhf band en de reflectie via ionosfeer (de f laag) is niet van toepassing.

De demping van het signaal is wel afhankelijk weer omstandigheden zoals

regen mist enz maar die invloed is niet groot maar bij ontvangst op het randje van

goed signaal kan het merkbaar invloed hebben.

Voor ontvangst van dab via usb stick heb je een sterk ontvangst signaal nodig.


Edited by luisteraar, 16 July 2022 - 12:48.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #15 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 16 July 2022 - 13:03

Dat schreef ik toch al dat DAB in de vhf tv band III zit, en daar heb je gewoon condities net als op 2 meter, zeker nu met die zeer hoge drukgebieden odm die dicht bij NL zitten.


73's

PE1AQZ


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #16 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 16 July 2022 - 13:21

Maar staat de opmerking van een OpenPLi-teamlid nog open: werk aan de winkel voor de GUI... iets voor jou in een rustige zomer..? ;-)

 
Ik wou dat ik het kon, maar ik ben geen E2 developer.
 

@WanWizard: alleen DVB-T support schrijf je. Betekent dat: geen DVB-T2 support?

 

Nee. Ik heb niet in de code gekeken. Ik ga er van uit dat als het chipset T2 kan, de driver dat ook kan.

 

Wat ik uit hierboven uit de opmerking van @scriptmelvin begrijp bypassed sdgradio de driver en praat deze direct met de hardware (via libusb).

 

edit:

 

De linux kernel heeft een rtl2832_sdr driver, since 2013, en die is onderdeel van de Realtek RTL28xxU DVB USB driver.

 

Maar blijkbaar is dat onvoldoende, want in het rtl-sdr pakket in de feed zit een andere driver, een kopie van de kernel driver, met aanpassingen.


Edited by WanWizard, 16 July 2022 - 13:38.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #17 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 16 July 2022 - 15:19

Er zijn twee drivers een kan dvb-t tv kanalen ontvangen waarbij de zenders in de

enigma2 settings lijst komt maar werkt niet meer omdat overgegaan is naar dvb-t2

De andere driver haalt de frequentie samples uit de stick waardoor je meer kan ontvangen zoals

am fm ssb enz maar geen dvb-t2.



Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #18 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 16 July 2022 - 16:49

Er zijn twee drivers een kan dvb-t tv kanalen ontvangen waarbij de zenders in de

enigma2 settings lijst komt maar werkt niet meer omdat overgegaan is naar dvb-t2

De andere driver haalt de frequentie samples uit de stick waardoor je meer kan ontvangen zoals

am fm ssb enz maar geen dvb-t2.

luisteraar... misschien voor de kijker duidelijker als je de twee drivers bij naam noemt.

 

we kennen er een (genoemd in U/D 17) maar deze moet dus niet geïnstalleerd worden om geluid te krijgen op DAB+.

 

nu noem je een 'andere' waarmee AM, FM en SSB ontvangen kan worden, hoe heet deze? Staat deze in OpenPLi bij de drivers?


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #19 scriptmelvin †

  • PLi® Contributor
  • 720 posts

+46
Good

Posted 16 July 2022 - 17:19

nu noem je een 'andere' waarmee AM, FM en SSB ontvangen kan worden, hoe heet deze? Staat deze in OpenPLi bij de drivers?


Hier is géén driver voor nodig omdat libusb gebruikt wordt.

Wikipedia:

libusb is a library that provides applications with access for controlling data transfer to and from USB devices on Unix and non-Unix systems, without the need for kernel-mode drivers.


Sorry to inform you this member, my brother, passed away.

Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 17, 15 juli 2022 #20 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 16 July 2022 - 18:21

Er zijn twee drivers een kan dvb-t tv kanalen ontvangen waarbij de zenders in de

enigma2 settings lijst komt maar werkt niet meer omdat overgegaan is naar dvb-t2

De andere driver haalt de frequentie samples uit de stick waardoor je meer kan ontvangen zoals

am fm ssb enz maar geen dvb-t2.

Bij het installeren van sdgradio uit de feed wordt de juiste kernel module (driver) geinstalleerd.

Geen omkijken naar.





Also tagged with one or more of these keywords: nieuws

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users