Jump to content


Photo

Tv gaat ‘s-nachts aan


  • Please log in to reply
127 replies to this topic

#1 casperb71

  • Senior Member
  • 292 posts

+1
Neutral

Posted 2 August 2022 - 16:50

De afgelopen week bleek dat onze TV 2 x aan was gegaan in de nacht. Door de koppeling via HDMI ziet hij dat de ontvanger signaal geeft en dan schakelt hij in. De ontvanger word na tv kijken op stand-by gezet. Uit kan niet. Eerst dacht ik dat hij dit deed bij een update van de ontvanger en heb deze nu zo ingesteld dat hij dit overdag doet. Ondanks dit bleek hij weer aan te gaan. Heeft iemand ervaring hier mee?

VU+ Uno4K met OpenPLi 8.2 met Wavefrontier T90 op 28,2E 23,5E 19,2E 16,0E 13,0E 10,0E 7E 4,8E 08,W 4W 8W 12,5W 15W

Formuler F4 Turbo voor de kabel


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #2 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 2 August 2022 - 17:01

Zelf nog nooit gehad.

Kan me voorstellen als de satbox een reboot doet dat dan de

tv aan gaat omdat de satbox aan staat en niet in standby.

Kijk eens naar een crash log ?



Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,558 posts

+1,737
Excellent

Posted 2 August 2022 - 17:06

Dat krijg je als je een stroom onderbreking hebt gehad, en je hebt in HDMI-CEC instellingen staan dat de TV aan moet gaan als de box aan gaat. Wat gebeurt als de stroom weer terug komt.

Daar is een workaround voor (kan het geen fix noemen want stroom onderbreking detecteren is lastig), maar die komt pas in OpenPLi 8.3.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #4 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 2 August 2022 - 17:17

.....of TS moet nu willen overschakelen naar develop=Nightly builds, dan is deze optie er.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #5 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 2 August 2022 - 17:21

Ik heb dat ook gehad, bij instellingen kun je instellen dat bij stroomonderbreking je stb naar standby gaat, heb dat op al mijn stb's aangezet.

Het gebeurde nl wel eens dat ik extern aan het streamen was de Ultimo4k spontaan aanging midden in de nacht soms. :o

Als ik op vakantie ben zet ik HDMI-CEC ook altijd uit dan kan de tv nooit aanspringen.


73's

PE1AQZ


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,558 posts

+1,737
Excellent

Posted 2 August 2022 - 17:38

Aan welke optie refereer je precies, want een "stroomonderbrekingsoptie" is mij onbekend.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #7 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 2 August 2022 - 18:24

Zal straks ff kijken, sta nu bijna onder de douche ;)


73's

PE1AQZ


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #8 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 2 August 2022 - 19:45

Er is een schakelaar aan de achterzijde van de UNO 4K, zet die eens op uit.

 

cpx_425735bad67c01dcf93e0ee72007766b.jpg


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #9 casperb71

  • Senior Member
  • 292 posts

+1
Neutral

Posted 2 August 2022 - 20:45

Heb geen Uno4K eraan zitten, maar een Thomsen. Spanningsuitval heb ik niet gemerkt want andere apparaten en klokken zie ik niets op.

VU+ Uno4K met OpenPLi 8.2 met Wavefrontier T90 op 28,2E 23,5E 19,2E 16,0E 13,0E 10,0E 7E 4,8E 08,W 4W 8W 12,5W 15W

Formuler F4 Turbo voor de kabel


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #10 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 2 August 2022 - 20:51

kijk eens of je box een reboot
gedaan heeft door een crash.
Dan zou een crash log file aangemaakt zijn.

Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #11 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 2 August 2022 - 21:06

Aan welke optie refereer je precies, want een "stroomonderbrekingsoptie" is mij onbekend.

Menu/Instellingen/Systeem/Diverse instellingen en dan de optie ''Na opstarten direct naar standby'' aanvinken en opslaan, dat werkt hier in de praktijk prima.


Edited by Sagitarius, 2 August 2022 - 21:07.

73's

PE1AQZ


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #12 casperb71

  • Senior Member
  • 292 posts

+1
Neutral

Posted 2 August 2022 - 21:40

 

Aan welke optie refereer je precies, want een "stroomonderbrekingsoptie" is mij onbekend.

Menu/Instellingen/Systeem/Diverse instellingen en dan de optie ''Na opstarten direct naar standby'' aanvinken en opslaan, dat werkt hier in de praktijk prima.

 

Zal deze optie eens aanzetten. Dank


VU+ Uno4K met OpenPLi 8.2 met Wavefrontier T90 op 28,2E 23,5E 19,2E 16,0E 13,0E 10,0E 7E 4,8E 08,W 4W 8W 12,5W 15W

Formuler F4 Turbo voor de kabel


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,558 posts

+1,737
Excellent

Posted 2 August 2022 - 23:01

Menu/Instellingen/Systeem/Diverse instellingen en dan de optie ''Na opstarten direct naar standby'' aanvinken en opslaan, dat werkt hier in de praktijk prima.

 

Met als nadeel dat elke handmatige herstart (van de box of enigma) ook resulteert in het uitschakelen van de TV.

 

Wat dan weer irritant is omdat je de box dan weer moet aanzetten, er mogelijk weer allerlei processen gaan lopen (denk aan fallback imports), en sommige TV's houden helemaal niet van snel uit- en weer aan../.
 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #14 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 3 August 2022 - 08:26

 

Menu/Instellingen/Systeem/Diverse instellingen en dan de optie ''Na opstarten direct naar standby'' aanvinken en opslaan, dat werkt hier in de praktijk prima.

 

Met als nadeel dat elke handmatige herstart (van de box of enigma) ook resulteert in het uitschakelen van de TV.

 

Wat dan weer irritant is omdat je de box dan weer moet aanzetten, er mogelijk weer allerlei processen gaan lopen (denk aan fallback imports), en sommige TV's houden helemaal niet van snel uit- en weer aan../.
 

 

Als je de tv uitzet via HDMI-cec wel ja, maar dat staat hier uit, als ik met deUltimo4k uitgekeken ben wil moeders de vrouw soms nog kijken via de kabel zenders op de tv zelf.

En de stb haal ik door simpel te drukken op de power knop uit standby en ik heb weer beeld, fallback import doe ik handmatig dus ook dat is geen probleem.

Ik schreef ook voor mij werkt dit in de praktijk prima, of dat voor luisteraar ook zo is horen we nog wel.

Deze optie is iig beter dan midden in de nacht vanuit bed, de stb en tv met soundbar loeihard aan te horen springen. :o


Edited by Sagitarius, 3 August 2022 - 08:28.

73's

PE1AQZ


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #15 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 3 August 2022 - 09:00

of dat voor luisteraar ook zo is horen we nog wel.

 

 

 

 

 

 

Ik heb dat probleem  niet alhoewel indirect komt wel eens voor dat ik met

fallback tuner niet (meer) kan streamen dan doe ik op telefoon verbinding maken met webserver

satbox en dan reboot waarna streamen weer werkt.

Ik heb al eens gemeld dat het mij stoort dat de box niet in de toestand terug keert bij een reboot zoals

als die was voor de reboot .

Staat box in standby moet box bij reboot in standby terugkeren.

Staat box in ON moet de box bij reboot in ON toestand terugkeren,


Edited by luisteraar, 3 August 2022 - 09:02.


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #16 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 3 August 2022 - 11:39

Ik heb dat probleem  niet alhoewel indirect komt wel eens voor dat ik met

 

fallback tuner niet (meer) kan streamen dan doe ik op telefoon verbinding maken met webserver

satbox en dan reboot waarna streamen weer werkt.

Ik heb al eens gemeld dat het mij stoort dat de box niet in de toestand terug keert bij een reboot zoals

als die was voor de reboot .

Staat box in standby moet box bij reboot in standby terugkeren.

Staat box in ON moet de box bij reboot in ON toestand terugkeren,

 

Dat doet ie wel, je moet dan wel eerst een opstart zender aanmaken, dan heb je 2 keuzes alleen bij opstarten of bij een reboot. ;)


Edited by Sagitarius, 3 August 2022 - 11:40.

73's

PE1AQZ


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #17 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 3 August 2022 - 13:22

Sjaak volgens mij heb je een gepatchde image.

Bij mij enkel de optie ' Opstarten en ga direct naar stand-by"



Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #18 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 3 August 2022 - 14:32

Sjaak volgens mij heb je een gepatchde image.

Bij mij enkel de optie ' Opstarten en ga direct naar stand-by"

Nee ik gebruik gewoon de nightly build, een opstart zender (deze optie al jaren in alle pli images)  maak je door een zender te kiezen uit een boeket.

Voorbeeld: ik heb NPO1HD als opstart zender, die kies je uit een boeket met de zenderlijst open te laten staan, dan druk je op menu en dan de 2e optie ''Kanaal kiezen bij opstarten''.

Dan Ok geven dan krijg je 2 vragen, 1e ''Enkel na opstarten'' of de 2e ''Tevens bij standby'', dan weer Ok en bij een start of herstart gaat ie eerst naar NPO1HD. :)


Edited by Sagitarius, 3 August 2022 - 14:33.

73's

PE1AQZ


Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #19 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 3 August 2022 - 14:50

Dus met jou methode gaat de tv niet aan als de box in standby een

crash krijgt gevolgd door een reboot ?



Re: Tv gaat ‘s-nachts aan #20 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 3 August 2022 - 15:04

Er zijn 2 methodes om te voorkomen dat de TV aan gaat in Nightly Build, startup to standby of HDMI-CEC setup optie Regard deep standby as standby -> Only power off


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users