Sport werd door middel van sponsoren betaald zodra het profsport werd (1953). Reclame voor de deelnemende bedrijven via het shirt en de kartonnen borden langs het veld. Later bij TV uitzending was er geen extra reclame.. Door de commerciële TV begin 1990 zijn de rupsjes nooigenoeg losgegaan. Kijkrechten van clubs opkopen om exclusief uit te kunnen zenden. Derde partijen ‘mochten’ kuch.. bij hun dan uitzendlicenties kopen. Kassa! Reclamewereld ‘dook’ erop omdat juist de commerciëlen dit als verdienmodel hebben. Dus extra geld voor de commerciëlen, de clubs en die willen meer en meer en meer (ad infinitum)… De kijker betaalt als verslaafde tóch wel en dát weten ze! Nu kijk je dus alleen verplichte reclame met daartussen een vleugje sport… Het gaat nu zelfs zo ver dat je met peperdure abo’s feitelijk (een deel van) de reclame ‘afkoopt’. Een deel van dat geld gaat direct naar de reclame-aanbieder. De premium reclame kan nooit worden afgekocht en ook bij je peperdure abo krijg je toch nog reclame te zien…..
Enige oplossing…. Geen abo nemen, of, als je het hebt gewoon massaal opzeggen. Hou dat een jaar vol en de boel gaat op zijn gat. Niemand krijgt nog reclame te zien (en dus geen inkomsten meer). Zonder geld zijn ze meteen weg…
Maar de verslaafde wil zijn portie ‘heroïne’ dus dat is een Utopie.
Met één been in het graf..... Helaas