Jump to content


Photo

Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN


  • Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 Wild Chocolate

  • Member
  • 9 posts

0
Neutral

Posted 23 September 2022 - 15:17

Hoi allemaal,

 

Ik lees al een tijdje mee hier op het forum, maar heb nu een probleem waar ik graag jullie expertise voor zou gebruiken:

 

Ik kom sinds ongeveer 2 maanden (net voor mijn vakantie :-( ) niet meer via VPN bij mijn Vu+ Uno 4 KSE. Het heeft gewerkt, en ik heb het schakelaartje bij "toegang voor VPN's inschakelen" aan staan. (En ook al een paar keer uitgezet, box opnieuw opgestart, weer aangezet en de box weer opnieuw opgestart). Maar wat ik ook probeer, de box blijft toegang weigeren. Het maakt niet uit of ik het probeer vanaf mijn telefoon (iOS), tablet (Android) of laptop(Win 10 / 11). En via alle 3 die apparaten kom ik ook gewoon bij andere apparaten in mijn netwerk. Vanuit het lokale netwerk werkt het allemaal feilloos.

 

Ik had stille hoop dat het met de update naar 8.3 (versie 21-09, geflasht via USB) vanzelf weer zou verdwijnen (het is ook vanzelf gekomen, lijkt het...), maar helaas is het probleem gebleven :-(

 

VPN (OpenVPN) server draait op mijn router (TP-Link Archer AX73)

IP-adres box: 10.33.113.***

IP-adres via VPN: 10.33.114.***

 

Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb gegeven voor jullie om me verder op weg te helpen. Mocht er aanvullende info nodig zijn, dan hoor ik het graag.



Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #2 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 23 September 2022 - 17:36

Heb je de VPN poort wel opengezet in je router ? En in je router kun je toch zien of de VPN tunnel gemaakt wordt.


Edited by Sagitarius, 23 September 2022 - 17:38.

73's

PE1AQZ


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #3 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,443 posts

+43
Good

Posted 23 September 2022 - 19:31

Als je op je router activeert dan zet deze (io die router) toch ook de wan-poorten open? Ik heb op mijn Asus RT-AC87U heen enkele poort open gezet toen ik openvpn activeerde.


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #4 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 23 September 2022 - 20:48

Die moet je wel aangeven bij Geavanceerde instellingen bij de Vpn server instellingen anders doet ie het niet naar buiten toe, op mijn Asus RT-AX88U iig wel.

 

Attached File  vpn.JPG   59.49KB   4 downloads

 

Ik heb op mijn Synology NAS nog een OpenVpn draaien daar heb ik de vpn poort ook van opengezet in de router.


Edited by Sagitarius, 23 September 2022 - 20:50.

73's

PE1AQZ


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #5 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,443 posts

+43
Good

Posted 23 September 2022 - 21:01

Als je een (open)vpn server activeert op je Synology dan uiteraard wel maar ik heb op mijn AC87U (AX88U is een tiepvautje) wel openvpn geactiveerd (en geconfigureerd en dat dus ook op mijn beide clients (dell xps & et10k)) maar geen portforwarding aangepast en het werkt uitstekend. :)


Edited by catastrofus, 23 September 2022 - 21:03.

2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #6 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 23 September 2022 - 21:44

Als je een (open)vpn server activeert op je Synology dan uiteraard wel maar ik heb op mijn AC87U (AX88U is een tiepvautje) wel openvpn geactiveerd (en geconfigureerd en dat dus ook op mijn beide clients (dell xps & et10k)) maar geen portforwarding aangepast en het werkt uitstekend. :)

Kjik maar eens bij geavanceerde instellingen, normaal zie je de poort daar niet maar bij die geavanceerde instellingen in het uitrol menu moet je wel degelijk 1194 invullen als poort forwarding.

Dat hoeft idd niet bij Wan poortforwarding, daar heb ik wel de poort van mijn Synology nas ingevuld.


Edited by Sagitarius, 23 September 2022 - 21:44.

73's

PE1AQZ


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #7 Wild Chocolate

  • Member
  • 9 posts

0
Neutral

Posted 23 September 2022 - 22:59

VPN op de router staat zo ingesteld dat ik zowel toegang tot het interne netwerk als tot het internet heb. Daarvoor hoef ik verder geen port-forwarding in te stellen in de router. Ik kan andere apparaten, zoals de beheeromgeving van mijn NAS op hetzelfde subnet als de Vu+ Uno prima benaderen.

 

Het lijkt er dus echt op, dat de STB zich gedraagt alsof de instelling om via VPN te kunnen verbinden uit staat, terwijl die wel degelijk aan staat.



Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #8 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 September 2022 - 08:49

Ter geruststelling hier op mijn Ultimo4k die als server draait werkt dat prima via vpn, met pli 8.2 en 8.3 werkt dit nog steeds prima, en in de NB image idem.


73's

PE1AQZ


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #9 Wild Chocolate

  • Member
  • 9 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2022 - 18:29

Vandaag nog maar eens het een en ander geprobeerd, maar ik ben nog geen stap verder:

 

Router naar fabrieksinstellingen gezet, VPN verbinding opgezet, helpt dus niet. Na uitvoerig testen met diverse IP-instellingen, backup weer teruggezet.

Vu+ Uno geflasht, zonder backup terug te zetten, maar het probleem blijft (schijf niet geformatteerd, dus sommige instellingen bleven wel intact). Ook hier uiteindelijk de backup weer teruggezet.

Ook via SSH geprobeerd de box te benaderen (in diverse situaties), maar ook dat werkt niet. Het is dus niet alleen OpenWebif

 

Kan er iets misgaan in de netwerk-instellingen op Linux niveau? Zou het dan zin hebben om de box helemaal te wissen en op "0" te beginnen? En zo ja, is dat dan een kwestie van de HDD formatteren en dan opnieuw flashen?



Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #10 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 September 2022 - 21:21

Vandaag nog maar eens het een en ander geprobeerd, maar ik ben nog geen stap verder:

 

Router naar fabrieksinstellingen gezet, VPN verbinding opgezet, helpt dus niet. Na uitvoerig testen met diverse IP-instellingen, backup weer teruggezet.

Vu+ Uno geflasht, zonder backup terug te zetten, maar het probleem blijft (schijf niet geformatteerd, dus sommige instellingen bleven wel intact). Ook hier uiteindelijk de backup weer teruggezet.

Ook via SSH geprobeerd de box te benaderen (in diverse situaties), maar ook dat werkt niet. Het is dus niet alleen OpenWebif

 

Kan er iets misgaan in de netwerk-instellingen op Linux niveau? Zou het dan zin hebben om de box helemaal te wissen en op "0" te beginnen? En zo ja, is dat dan een kwestie van de HDD formatteren en dan opnieuw flashen?

Dat is allemaal niet nodig, je hoeft alleen maar openvpn te installeren via telnet dan start vpn automatisch na een herstart,  dan in etc/openvpn map aanmaken en daarin zet je een user en ovpn.config en klaar ben je.


73's

PE1AQZ


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #11 Wild Chocolate

  • Member
  • 9 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2022 - 21:40

Ik wil OpenVPN niet op de box zelf draaien, die draait al op de router, die daar volgens mij veel beter voor geschikt is.



Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #12 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 September 2022 - 21:47

Ik wil OpenVPN niet op de box zelf draaien, die draait al op de router, die daar volgens mij veel beter voor geschikt is.

Dat snap ik, maar dan heb je me niet goed begrepen, met een server bedoel ik dat je STB als media server dient, en voor openvpn een client is van je router waarop een openvpn server draait.

Ik denk dat er iets niet klopt in de /etc/openvpn map daarin moet een user staan en een ovpn.config die verwijst naar je openvpn server

Er moet iets staan in openvpn map anders doet openvpn niets


Edited by Sagitarius, 24 September 2022 - 21:52.

73's

PE1AQZ


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #13 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,443 posts

+43
Good

Posted 24 September 2022 - 21:52

Dus eigenlijk is dit helemaal geen OpenPLi issue. Je router is een openvpn server en je maakt van "iets" gebruik als client om mbv openvpn bij je uno4k te komen. Dat "iets" is blijkbaar geen STB?


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #14 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 September 2022 - 21:59

Dus eigenlijk is dit helemaal geen OpenPLi issue. Je router is een openvpn server en je maakt van "iets" gebruik als client om mbv openvpn bij je uno4k te komen. Dat "iets" is blijkbaar geen STB?

Dat denk ik ook, ik heb zo het vermoeden dat hij niet weet hoe openvpn werkt als ik de dingen lees die hij al ondernomen heeft, als hij vooraf een goede Autobackup gemaakt had dan had hij zo weer een goed werkende vpn gehad.


73's

PE1AQZ


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #15 Wild Chocolate

  • Member
  • 9 posts

0
Neutral

Posted 25 September 2022 - 09:02

Ik ben kennelijk niet duidelijk genoeg geweest.

 

Ik wil (en kon voorheen) mijn STB bereiken door vanaf het internet te verbinden met de OpenVPN server in mijn router. Zo kon ik dus wanneer ik onderweg (bijvoorbeeld in een hotel) ben, mijn STB bedienen, en streamen. Ik deed dit vanaf diverse apparaten, laptop, iPhone, Android tablet.

 

Sinds ongeveer 2 maanden lukt het mij echter niet meer om via deze wijze contact te leggen met de STB.

De VPN verbinding werkt verder gewoon zoals het hoort, ik kan o.a. (de beheeromgeving van) mijn Nas gewoon bereiken. Alle andere apparaten gedragen zich gewoon hetzelfde als wanneer ik daadwerkelijk in het interne netwerk ben, alleen de STB gedraagt zich alsof "toegang voor VPN's inschakelen" in de OpenWebif instellingen uit staat, terwijl die wel aan staat.

 

De STB hoeft zelf dus geen verbinding te maken met een VPN, of op te treden als VPN server.


Edited by Wild Chocolate, 25 September 2022 - 09:02.


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #16 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 25 September 2022 - 11:21

 

 

De STB hoeft zelf dus geen verbinding te maken met een VPN, of op te treden als VPN server.

Oh hoe doe/deed je dat dan?


73's

PE1AQZ


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #17 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 25 September 2022 - 11:36

Ik hoef ook al die obscure OoenVPN niet te gebruiken.. In mijn FritzBox 7583 gewoon een VPN tunnel geïnstalleerd. Op mijn phone het certifikaat geïnstalleerd bij de VPN optie… Werkt al jaren probleemloos… Hoef op de STB niks te installeren (zou ook een redelijk drama worden om dat op al mijn ontvangers te moeten installeren…


Met één been in het graf..... Helaas

Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #18 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 25 September 2022 - 12:02

Als ik het zo lees wil je streamen en dan ga ik er vanuit dat je Webif interface op de Uno 4K SE gebruikt, misschien dat daar deze setting niet is enabled https://wiki.openpli..._another_subnet

 

Alhoewel het in dit geval de lading dekt (enable acccess from VPN's) wordt er mijns inzien access van een ander subnet bedoelt.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,553 posts

+1,737
Excellent

Posted 25 September 2022 - 12:32

Correct, de assumptie dat een ander subnet een VPN zou moeten zijn is natuurlijk onzin.

 

Ik heb dit issue altijd, mijn boxen staan in een ander subnet dan mijn prive devices, ik kan nooit ergens bij totdat ik dat op de box in stel.

 

De juiste tekst is echter lastig, de meeste eindgebruikers zullen thuis geen meerdere subnets hebben, en ook niet weten wat een subnet is...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu+Uno 4K SE onbereikbaar via VPN #20 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 25 September 2022 - 14:23

Maar ik snap nog steeds niet hoe ts zijn stb via vpn laat werken, gezien zijn antwoorden snapt hij niets van deze materie, laat staan dat hij iets gebruikt als subnet.


73's

PE1AQZ



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users