Jump to content

Photo

ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Rammy

• Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 22 November 2022 - 00:27

Hallo,

Ik krijg een foutmelding tijdens het opnemen van een uitzending. Ik krijg dan de melding ´Write error while recording. Disk full?´. Na deze foutmelding vind de hardware de drive niet meer. Ik moet dan het gehele systeem afsluiten en opnieuw laten opstarten. Dit terwijl mijn schijf nog 90% vrije ruimte heeft. Het betreft hier een 320GB drive welke geformateerd is op EXT4 en ge-initialiseert is op de ET9000. Ik heb ook het EXT3 formaat geprobeerd en dit geeft reeds bij 1% gebruik de foutmelding. Tevens heb ik beide EXT formaten gebruik bij een 160GB drive. Hier treed hetzelfde probleem op. Ik heb het systeem ieders keer netjes op standby gezet middels het daarvoor aan de voorzijde aanwezige bedienings element. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken. Ik gebruik de Openpli-7.3 versie met de laatste update van 2022-11-16. Maar de fout treed ook bij eerdere updates van deze versies op.

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #2 scriptmelvin

• PLi® Contributor
  • 481 posts

+31

Posted 22 November 2022 - 01:47

Dat klinkt alsof je op het interne flashgeheugen aan het opnemen bent (en dat is vrij klein). Check even je opnamelocaties:

• Menu -> Instellingen -> Systeem -> Expert instellingen -> Gebruikersinstellingen
    Toegangsniveau op Expert zetten, dan weer uit menu
  • Menu -> Instellingen -> Systeem -> Expert instellingen -> Opnamelocaties
    Zorg dat alle paden naar een plek op de hard drive (/media/hdd) wijzen

(Edit: ik draai nightly build, het kan zijn dat de menu opties net ergens anders zitten op 7.3)

Edited by scriptmelvin, 22 November 2022 - 01:49.

Vu+ Duo 4K SE DVB-S2X/DVB-C CD Triple LNB Quad Triax TDS64 OpenPLi NB 2022-10-15

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #3 WanWizard

• PLi® Core member
  • 64,176 posts

+1,534
Excellent

Posted 22 November 2022 - 12:30

Kan ook zijn dat de disk rot is, of dat er een kabel niet lekker vast zit.

Dat kun zien in de output van het dmesg commando (ook zichtbaar via menu - informatie - uw ontvanger - gele knop, en dan links of rechts bladeren totdat je bij dmesg terecht komt.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), SAB AlphaTriple HD (S2+T2), (Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will have periods of inactivity, during which I won't respond to posts or PM.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #4 Rammy

• Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 22 November 2022 - 14:03

Ik heb de paden als volgt kunnen instellen:

- Default movie location, /media/hdd, was <Default movie location>

- Timer recording location, <Default movie location>

- Instant recording location, <Default movie location>

- Timeshift location, /media/hdd, stond reeds goed

Indien ik de Timer en Instant wil aanpassen kan ik cursor niet naar de juiste plek verplaatsen.

De cursor staat onder bookmarks. Het cursor veld bevat de inhoud, /media/hdd

Moet ik deze paden nog aanpassen en hoe gaat dit?

Ik heb de dmesg file bekeken en daar staan inderdaad foutmeldingen in. Ik heb de dmesg file gewist en wil bekijken of deze foutmelding weer optreden. Word de dmesg file bij iedere nieuwe opstart opgebouwd of word deze steeds uitgebreid?

Een foute bekabeling heb ik nog niet kunnen constateren. De connectors zitten goed vast.

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #5 WanWizard

• PLi® Core member
  • 64,176 posts

+1,534
Excellent

Posted 22 November 2022 - 14:08

dmesg start bij het opstarten van de box.

Maak er anders eens een schermafdruk van (tip: gebruik de web interface van de box, die heeft daar een optie voor), en plaats die hier (uploaden via "more reply options").

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), SAB AlphaTriple HD (S2+T2), (Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will have periods of inactivity, during which I won't respond to posts or PM.

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #6 WanWizard

• PLi® Core member
  • 64,176 posts

+1,534
Excellent

Posted 22 November 2022 - 14:15

Ik heb de paden als volgt kunnen instellen:

- Default movie location, /media/hdd, was <Default movie location>
- Timer recording location, <Default movie location>
- Instant recording location, <Default movie location>
- Timeshift location, /media/hdd, stond reeds goed

Indien ik de Timer en Instant wil aanpassen kan ik cursor niet naar de juiste plek verplaatsen.
De cursor staat onder bookmarks. Het cursor veld bevat de inhoud, /media/hdd

Moet ik deze paden nog aanpassen en hoe gaat dit

Bij "default movie location" zoekt de box zelf het grootste opslag medium op om opnames op te maken. Als je maar 1 disk hebt, zal die dus gewoon gekozen worden.

Als je op ok drukt, krijg je een scherm in twee delen: bovenaan een tree-view, en onderaan bookmarks.

Staat het pad dat je zoekt niet bij bookmarks, dan kun je middels de CH+ toets naar boven springen, en naar de gewenste locatie navigeren. Onder "Default movie location" komt dan het geselecteerde pad te staan. Heb je de locatie gevonden, dan kun je die met Ok selecteren, of met Blauw een bookmark voor maken (en dan selecteren).

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #7 Rammy

• Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 22 November 2022 - 20:08

Ik heb de harddisc gewisseld voor een andere en deze voorzien van een Ext4 formaat en op de ET9000 ge-initialiseerd. Nu heb ik een aantal opnames gemaakt en weer verwijderd. Na enige tijd heb ik de bijgevoegde dmesg file gemaakt omdat de harddisk wederom uit het systeem geknikkerd was. Tot regel 125 was alles werkzaam daarna begonnen de problemen. Wellicht kunnen jullie in de dmesg file wat er hier fout gaat.

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #8 Rammy

• Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 22 November 2022 - 20:17

Ik had de dmesg file geselecteerd maar nog niet toegevoegd. Bij deze is dit dus gedaan.

Attached Files

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #9 scriptmelvin

• PLi® Contributor
  • 481 posts

+31

Posted 22 November 2022 - 20:30

Ziet er uit als een hardware fout (schijf, controller, sata kabel). Zit de schijf in de et9000? Of extern sata? Of usb?

Vu+ Duo 4K SE DVB-S2X/DVB-C CD Triple LNB Quad Triax TDS64 OpenPLi NB 2022-10-15

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #10 WanWizard

• PLi® Core member
  • 64,176 posts

+1,534
Excellent

Posted 22 November 2022 - 20:46

Absoluut. Als het geen SATA kabel issue is, dan power supply of controller.

Niet toevallig een USB-to-SATA setje bij de hand, dan is de status van de disk snel getest.

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #11 Rammy

• Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 22 November 2022 - 21:58

Ik heb de harddisc weer opnieuw van een Ext4 formaat voorzien en op de ET9000 ge-initialiseerd. Deze schijf had ik eerst intern op de SATA interface aangesloten maar ik heb nu in een USB-SATA closure geplaatst en op de USB interface aangesloten. De disk is weer aan het opnemen. Het betreft nu een 2.5¨ 500GB 5400 rpm drive. Kan ik de stroomvoorziening door de ET9000 laten leveren via de USB of is het toch beter om dit met een externe voeding te doen. Probleem met een externe voeding is dat deze dan continu blijft lopen en als ik deze via USB interface kan voeden deze uitgeschakelt word in de standby modus althans dat denk ik. Rest nog de vraag of de disk ook opgestart wordt bij een opname in standby modus van de ET9000.

Indien het een controller fout zijn, zou er geen enkele opname gemaakt mogen worden?

Een powersupply issue zou het eigenlijk ook niet mogen zijn daar de condensatoren in de voeding reeds vernieuwd zijn geworden. Maar als er een schema van de voeding beschikbaar is zou ik dit nog kunnen controleren.

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #12 scriptmelvin

• PLi® Contributor
  • 481 posts

+31

Posted 22 November 2022 - 22:55

Kan ik de stroomvoorziening door de ET9000 laten leveren via de USB of is het toch beter om dit met een externe voeding te doen. Probleem met een externe voeding is dat deze dan continu blijft lopen en als ik deze via USB interface kan voeden deze uitgeschakelt word in de standby modus althans dat denk ik.

Alle externe USB drives hier hebben een externe voeding. Bij standby worden de disks stilgezet, alleen de controller blijft aan en die verbruikt nauwelijks stroom.

Rest nog de vraag of de disk ook opgestart wordt bij een opname in standby modus van de ET9000.

Ja. Bij het ontvangen van een commando door de controller zal deze de disk weer opspinnen als dat nodig is voor het commando. Maar dat is snel getest.

Indien het een controller fout zijn, zou er geen enkele opname gemaakt mogen worden?
Een powersupply issue zou het eigenlijk ook niet mogen zijn daar de condensatoren in de voeding reeds vernieuwd zijn geworden.

Mee eens. Ik denk dan ook dat het het interne SATA kabeltje is. Ik weet niet hoe het zit binnenin een ET9000, gaat er een SATA kabeltje van de drive naar het moederbord? Zit die wel goed vast? Heb je een ander kabeltje zodat je kan omwisselen?

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #13 Sagitarius

• Senior Member
  • 4,187 posts

+62

Posted 23 November 2022 - 09:55

Ik heb de harddisc weer opnieuw van een Ext4 formaat voorzien en op de ET9000 ge-initialiseerd. Deze schijf had ik eerst intern op de SATA interface aangesloten maar ik heb nu in een USB-SATA closure geplaatst en op de USB interface aangesloten. De disk is weer aan het opnemen. Het betreft nu een 2.5¨ 500GB 5400 rpm drive. Kan ik de stroomvoorziening door de ET9000 laten leveren via de USB of is het toch beter om dit met een externe voeding te doen. Probleem met een externe voeding is dat deze dan continu blijft lopen en als ik deze via USB interface kan voeden deze uitgeschakelt word in de standby modus althans dat denk ik. Rest nog de vraag of de disk ook opgestart wordt bij een opname in standby modus van de ET9000.

Het is niet aan te raden om een gewone hdd via de usb poort van de ET9000 te voeden, ik heb hier een WD Green van 1TB en de 5 volt gebruikt al 700mA als ie draait, dat is echt teveel voor je ET9000 waarvan de voeding al krap is.

Dus gewoon extern voeden, in rust valt het stroomverbruik best wel mee of je kunt er een SSD schijf inzetten, zuiniger is er niet.

En bij een opname als de ET9000 in standby staat wordt de hdd gewoon opgestart bij een opname.

Edited by Sagitarius, 23 November 2022 - 09:57.

73's

PE1AQZ

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #14 Tech

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 13,620 posts

+404
Excellent

Posted 23 November 2022 - 10:17

Een 2,5 inch disk is vaak geen probleem maar met name de grotere exemplaren vragen een grotere aanloopstroom, als die niet te leveren is start die wat lastig op.
SSD is de mooiste en stilste oplossing :)
Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #15 mimisiku

• Senior Member
  • 4,885 posts

+100
Excellent

Posted 23 November 2022 - 11:31

Alleen is SSD weer minder geschikt voor consequtive Read/Write. Meer voor statische opslag. Om die reden zijn o.A. USB sticks niet geschikt voor PTS.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #16 Sagitarius

• Senior Member
  • 4,187 posts

+62

Posted 23 November 2022 - 12:06

Ach in zo'n trage e2 bak zal je met opnames daar geen last van hebben. :rolleyes:

73's

PE1AQZ

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #17 Rammy

• Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 23 November 2022 - 17:40

Hallo,

Ik heb de extern geplaatste USB drive van een eigen voeding, 5V 3.3 A, voorzien en het systeem enkele opnamen laten maken. Helaas treed er weer dezelfde fout op. Wisselen van interface geeft dus geen oplossing. Dus kreeg ik de gedachte wellicht heeft het te maken met het in en/of uit standby gaan/komen. Dus heb ik in een verse setup ook de disc weer intern geplaatst en disc standby op OFF gezet, deze stond op 10 min. Wederom het systeem diverse opnamen laten maken. Bij de 8 ste opname ging het weer fout. De opnames werden steeds vanuit de timer met de ET9000 in standby modus gemaakt. Ik heb wel het idee gekregen dat de partitie tabel beschadigd raakt daar ik deze steeds opnieuw moet laten maken en daarna het partitie formaat moet laten maken daar de ET9000 anders de disc niet herkend. Ik gebruik onderstaand protocol om een verse disc aan te maken:

- ET9000, DeepStandby
- ET9000, switch off power
- ET9000, Disconnect disc from onboard SATA interface
- Connect disc to USB-SATA enclosure
- Connect enclosure to laptop USB
- Start Gparted
- Gparted, remove old partition format from disc
- Gparted, create new partition table, ms-dos
- Gparted, create new partition format, Ext4
- Change ownership, sudo chown pi:pi /media/pi/ET9000
- ET9000, Connect disc to onboard SATA interface
- ET9000, switch ON power
- ET9000, Initialise disc

Doe ik hier iets fout waardoor het wellicht niet blijft werken?

Ik heb ook de voedings spanningen gemeten en deze vallen alle binnen de daarvoor geldende grenzen.

Verder heb ik nog een dmesg bestand opgevraagd nadat de foutmelding opgetreden is, zie aanhangsel.

Waar zou ik het verder nog kunnen zoeken?

Word de lees/schrijf van de disc voordat hij in standby gezet word naar de parkeerstand gezet?

Word dit door de drive zelf geregeld of word dit sotware matig aangestuurd?

Even een heel andere vraag kan ik op deze distrubutie ook scripts in BASH uitvoeren?

Ik heb geprobeerd om het echo commando te gebruiken maar hij schijnt dit niet te kennen.

Attached Files

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #18 WanWizard

• PLi® Core member
  • 64,176 posts

+1,534
Excellent

Posted 23 November 2022 - 18:19

Als wisselen van interface niet helpt is dus de disk of de controller rot (die zit op de disk PCB bij SATA devices).

Re: ET9000 OpenPli-7.3 Discfull error #19 Rammy

• Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 25 November 2022 - 22:40

Als wisselen van interface niet helpt is dus de disk of de controller rot (die zit op de disk PCB bij SATA devices).

Ik heb de disk partitie tabel gewijzigd in het gpt formaat en het partitie formaat Ext4 gebruikt. Ik heb nu reeds meer dan 30 opnames kunnen maken zonder problemen en reeds 15% van de ruimte van de disk kunnen gebruiken. Sinds 2 dagen dus geen DiscFull melding meer gekregen. Ik heb tot nogtoe alleen maar files toegevoegd. Ik ga nu testen of ik ook veilig files kan verwijderen zonder dat het probleem weer terug komt en of dit ook vanuit de standby modes werkt. Ik hou je op de hoogte.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users