Jump to content

Photo

Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg)

• Please log in to reply
157 replies to this topic

#1 Steven54

• Senior Member
  • 277 posts

0
Neutral

Posted 22 February 2023 - 23:13

Mijn vorige topic is nog niet lang geleden gesloten en dat probleem over haperingen in beeld en blokjes is ook gelukkig definitief verleden tijd.

Voordat ik het huidige (hopelijk laatste) probleem beschrijf meld ik graag eerst (nogmaals) kort dat ik een vu+ duo 4k heb, met openpli 8.3,laatste update 18 februari jl. Ik heb een smartcard want kijk via coax tv. Heel normale allemaal betaalde tv pakketten van mijn provider Delta. De volledige binnenhuis installatie is zeer recent nogmaals in zijn geheel, deze keer professioneel, vernieuwd, alles volgens de officiële normen van Ziggo (was niet echt goedkoop maar heb het er wel voor over). Van het AOP tot en met de wandcontactdoos in de woonkamer en alle bekabeling daartussen. Vandaag nog daarboven op een gloednieuwe hirschmann coax koka9 kabel aangesloten tussen de wandcontactdoos en de box.

Wat is nu het probleem? Op diverse zenders, commerciële, heb ik sinds enkele weken dagelijks met grote regelmaat dat tijdens het kijken het beeld ineens vastloopt (bevriest) en het geluid weg is. Kan tot een minuut duren als ik dan niks doe tot het weer 'los komt'. Ik kijk bijvoorbeeld graag RTL7 en dat is daar echt elke dag raak. Overdag of avond maakt niet uit. Het is echt héél erg irritant.

Ik heb omdat ik niet over een nacht ijs ga alle mogelijke oorzaken hiervan (qua aangesloten apparatuur) af gepeld. De hdmi kabel vanuit de tv rechtstreeks op de decoder aangesloten in plaats van via de home cinema versterker wat ik standaard heb. Om uit te sluiten dat mijn versterker de boosdoener is. Ook dan blijft het probleem bestaan. Dan is mijn conclusie dat het probleem in de decoder zit, dan wel in openpli. Op de slaapkamer waar de tweede tv op een humax 5400c is aangesloten, bestaat dit probleem namelijk niet.

Wie heeft voor mij de oplossing hiervoor? Is dit een softwarematig of hardware probleem? Misschien de hdmi poort die niet meer optimaal werkt? De box heeft inmiddels namelijk wel drie verhuizingen meegemaakt met steeds alles ontkoppelen en weer aansluiten.

Is dit te herstellen/repareren of kan ik beter naar een nieuwe gaan kijken? En als het een reparatie zou zijn, waar kan ik dan enigszins in de buurt van Tholen terecht? In ieder geval goed bereisbaar?

Graag duidelijk advies, tips, of bij voorkeur hulp (online zo mogelijk) als dat voor de oplossing zorgt. Want ik wil zo snel mogelijk van dit zeer irritante probleem af. En zo nodig koop ik een nieuwe box.

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #2 Steven54

• Senior Member
  • 277 posts

0
Neutral

Posted 22 February 2023 - 23:34

Korte aanvulling. Als ik zap wanneer een zender bevriest naar een andere commerciële zender, bijvoorbeeld sbs9, heb ik daar ook geen beeld en geluid maar een zwart scherm. Totdat het weer los komt.

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #3 mimisiku

• Senior Member
  • 5,519 posts

+115
Excellent

Posted 22 February 2023 - 23:49

Dat zal lastig zijn.. Lijkt me in elk geval lokaal. Een Delta smartkaart is gelijk aan die van Ziggo maar met andere CAID. 
Ik zou beginnen met een log van OScam. Ten tijde van de black-out in de Live-Log kijken of er nog ECM’s doorkomen of Timeout (5001 ms).. Controleer ook het signaalniveau tijdens de black-out. Onder de 30dB gaat het beeld weg (bij mijn Ziggo aansluiting). Blijft het signaal in orde dan is zelfs een hardware probleem niet uit te sluiten.

Met één been in het graf..... Helaas

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #4 Steven54

• Senior Member
  • 277 posts

0
Neutral

Posted 22 February 2023 - 23:59

Dank voor de reactie mimisiku. Wat het laatste deel daarvan betreft. De snr geeft ook bij vastlopen keurig 38,6 aan. Volgens mij is dat vrij normaal. Agc is 99% en ber altijd 0.

Ik weet helaas niet hoe ik bij een log kan komen. Hoe doe ik dat? En als het hardware zou zijn, waar kan ik dan terecht voor reparatie? Welke zaak is dan het meest dichtbij Tholen?

Edited by Steven54, 23 February 2023 - 00:01.

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #5 Dimmie

• Senior Member
  • 2,338 posts

+33

Posted 23 February 2023 - 00:13

Heb je het ook op de FTA zenders ? Zo niet dan lijkt het mij geen hardware issue maar eerder een probleem met je configuratie of je kaart. Of het aan je kaart ligt kun je natuurlijk heel makkelijk controleren door die ff om te wisselen met de kaart die goed werkt in de Humax.

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #6 Steven54

• Senior Member
  • 277 posts

0
Neutral

Posted 23 February 2023 - 00:15

Heb je het ook op de FTA zenders ? Zo niet dan lijkt het mij geen hardware issue maar eerder een probleem met je configuratie of je kaart. Of het aan je kaart ligt kun je natuurlijk heel makkelijk controleren door die ff om te wisselen met de kaart die goed werkt in de Humax.

Wat zijn FTA zenders? Ik ben nu juist op zoek naar wat het probleem veroorzaakt. Voor mij kan het net zo goed hardware als software zijn. Maar ik ben helaas zelf echt niet thuis in de software van dit apparaat. Daarom hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen.

Edited by Steven54, 23 February 2023 - 00:17.

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #7 Tech

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,956 posts

+488
Excellent

Posted 23 February 2023 - 08:00

FTA zijn de ongecodeerde zenders, FTA staat voor Free To Air.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....

Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna

Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam

Press the Posted Image button on the buttom right of this message ;)

Have you tried our wiki yet? Many answers can be found in our OpenPLi wiki

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #8 Steven54

• Senior Member
  • 277 posts

0
Neutral

Posted 23 February 2023 - 10:28

O oké, dus gewoon de NPO enzo. Nee op die zenders is het niet.

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #9 Sagitarius †

• Senior Member
  • 4,735 posts

+78

Posted 23 February 2023 - 11:12

O oké, dus gewoon de NPO enzo. Nee op die zenders is het niet.

Die zijn gecodeerd op de satelliet (niet op de kabel), maar alle Duitse zenders zoals ARD en ZDF  (Astra19) die zijn fta.

Edited by Sagitarius, 23 February 2023 - 11:12.

73's

PE1AQZ

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #10 mimisiku

• Senior Member
  • 5,519 posts

+115
Excellent

Posted 23 February 2023 - 11:29

Je opent op je PC/laptop gewoon de OScamWebIF. Stel het IP van je box is 192.168.178.79 (kun je zien bij Informatie). Je opent je Internet browser op je PC en voert in: 192.168.178.79:8081

Je ziet dan je OScam WebIF. Klik op Live-Log..

Als de boel bevriest kijk je bij deze log. Of je ziet heel veel blabla (found 178 ms) ofwel (not found 1ms) ofwel (timeout 5001 ms)

Met één been in het graf..... Helaas

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #11 Tech

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,956 posts

+488
Excellent

Posted 23 February 2023 - 12:00

Ik heb een smartcard want kijk via coax tv. Heel normale allemaal betaalde tv pakketten van mijn provider Delta. De volledige binnenhuis installatie is zeer recent nogmaals in zijn geheel, deze keer professioneel, vernieuwd, alles volgens de officiële normen van Ziggo (was niet echt goedkoop maar heb het er wel voor over). Van het AOP tot en met de wandcontactdoos in de woonkamer en alle bekabeling daartussen. Vandaag nog daarboven op een gloednieuwe hirschmann coax koka9 kabel aangesloten tussen de wandcontactdoos en de box.

Die zijn gecodeerd op de satelliet (niet op de kabel), maar alle Duitse zenders zoals ARD en ZDF  (Astra19) die zijn fta.

De beste man heeft het duidelijk over een kabelaansluiting en een AOP.....satelliet is dus niet van toepassing.

Van Delta heb ik even geen overzicht met betrekking tot niet gecodeerde kanalen...maar het lijkt me het beste de weblog van oscam in de gaten te houden op het moment dat het gebeurd.....

Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna

Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #12 Steven54

• Senior Member
  • 277 posts

0
Neutral

Posted 23 February 2023 - 12:22

Dank jullie wel. Ik ga later vandaag kijken of het lukt met de OScamwebif of er meldingen komen als de zender (RTL7) weer eens vastloopt. Ik hoop wel oprecht, als dat lukt, dat jullie me verder kunnen en willen helpen (desnoods via teamviewer). Eerst maar eens kijken of dit gaat lukken. Als er iets in het log gebeurt (en dat zal haast wel) zal ik er een foto van maken en die hier plaatsen.

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #13 Tech

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,956 posts

+488
Excellent

Posted 23 February 2023 - 12:39

Kijk ook even naar het signaal als het gebeurt, ik heb wel gezien dat je geschreven hebt dat het signaal goed is maar is dat ook tijdens de uitval van het beeld het geval?

Tijdens het vastlopen is de ontvanger, denk ik, nog wel gewoon te bedienen dus kan je door tweemaal de OK knop van je afstandsbediening in te drukken, het signaal in de gaten houden.

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #14 Steven54

• Senior Member
  • 277 posts

0
Neutral

Posted 23 February 2023 - 12:42

Kijk ook even naar het signaal als het gebeurt, ik heb wel gezien dat je geschreven hebt dat het signaal goed is maar is dat ook tijdens de uitval van het beeld het geval?

Tijdens het vastlopen is de ontvanger, denk ik, nog wel gewoon te bedienen dus kan je door tweemaal de OK knop van je afstandsbediening in te drukken, het signaal in de gaten houden.

Die check heb ik gisteren al gedaan toen het beeld tijdens een voetbalwedstrijd weer vast liep. Alle waarden zijn dan exact hetzelfde. SNR (38,6 db, AGC 99% en BER 0).

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #15 Tech

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,956 posts

+488
Excellent

Posted 23 February 2023 - 13:26

Dan blijft er weinig over dan dat de kaart en oscam niet lekker lopen, of er kan natuurlijk ook nog iets mis zijn aan de hardware maar eerst oscam uitsluiten.

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #16 Steven54

• Senior Member
  • 277 posts

0
Neutral

Posted 23 February 2023 - 14:41

Ik ga het vanavond uitproberen met OScamwebif. Zou het ook kunnen zijn dat mijn smartcard aan vervanging toe is? Of staat dat nooit op zichzelf?

Edited by Steven54, 23 February 2023 - 14:41.

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #17 40H3X

• Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,967 posts

+191
Excellent

Posted 23 February 2023 - 14:52

Als je niet weet hoe kijk even hier https://wiki.openpli...ewing_channnels

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #18 Steven54

• Senior Member
  • 277 posts

0
Neutral

Posted 23 February 2023 - 19:35

Ik ben nu in het live logboek van OScam met een laptop dus dat is gelukt. Nu wachten tot op RTL7 de zender weer vastloopt. En kijken wat er dan gebeurt in het live log. Helaas gaat er vaak wel de nodige tijd overheen voordat de eerste vastloper zich aandient. Maar het gebeurt dagelijks herhaaldelijk.

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #19 Steven54

• Senior Member
  • 277 posts

0
Neutral

Posted 23 February 2023 - 20:05

Korte aanvulling. Als de eerste vastloper zich aandient volgen er meer in korte tijd. Ik wacht nu op de eerste.

Re: Diverse zenders lopen met grote regelmaat vast/beeld en geluid valt weg) #20 Steven54

• Senior Member
  • 277 posts

0
Neutral

Posted 23 February 2023 - 20:13

En daar is de eerste vastloper en volgende. Ik zie in het log meldingen over 'rejected' en no matching reader. Zie foto. Wat nu?

Attached Files

6 user(s) are reading this topic

0 members, 6 guests, 0 anonymous users